ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
رئیس جمعیت هلال احمر رامسر:
فوریترین اقدام در برخورد با بلایای طبیعی مدیریت بحران است
خبرگزاری فارس: رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان رامسر گفت: بهترین و فوریترین اقدام در برخورد با بلایای طبیعی مدیریت بحران است.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان رامسر، پرویز فاضلی بعداز ظهر امروز در کارگروه کاهش اثرات و بلایای طبیعی این شهرستان اظهار داشت: اگر حوادث به قدری بزرگ باشد که نیروها و اقدامات شهرستانی و استانی جوابگوی آن نباشد اقدامات به صورت کشوری و بینالمللی پیگیری میشود.
وی به کمبود امکانات اشاره کرد و افزود: نبود حداقل امکانات در این شهرستان از عمده دغدغههای ماست، اما با آموزش نیروهای انسانی سعی میکنیم که در این زمینه مشکل را برطرف کنیم.
فاضلی با اشاره به اینکه در بحرانهای طبیعی، روستاها آسیبپذیرتر از شهرها هستند، گفت: گاهی با رویداد بلایای طبیعی، راههای دسترسی به روستاها مسدود میشود که این مسئله بحث آموزش را در روستاها بیش از پیش مهم میکند.
وی گفت: مردم روستا باید حداقل نسبت به اقدامات اولیه و امدادی مورد آموزش قرار گیرند.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان رامسر نیز با ناامن خواندن مسکنهای روستایی گفت: کمیتههای فنی در حوادث باید به آمارگیری خسارت اقدام کنند.
مرتضی رهبری افزود: اگر هریک از کارشناسان در حیطه مسئولیتی خود اقدامات لازم را انجام دهند مدیریت به بهترین شکل صورت میپذیرد.
معاون فرماندار رامسر در خصوص پیگیریهای کمپهای ساحلی گفت: با تلاش فراوان نهادها و ادارات، آمار غرق این شهرستان کاهش چشمگیری داشته و تعداد غرقشدگان سال جاری در خارج از محدوده طرح دریا بودهاند.
ابولحسن آقاجانکردی با اشاره به سیل و توفان اخیر استان افزود: حوادث و بلایای طبیعی خبر نمیکند بنابراین مسئولان و مردم با تعامل و داشتن آمادگی لازم باید به مقابله با بحران بپردازند.
وی در پایان گفت: با وجود احتمال قطعی گاز در استان نسبت به دوگانهسوز کردن نانواییها اقدام شده است و تاکنون 25 نانوایی این شهرستان دوگانهسوز شده است.
مالیات بر ارزش افزده چیست؟
با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، سلسله مراتب تولید از پرداخت مالیات بر تجمیع عوارض معاف میشوند و در عوض این توزیعکننده نهایی است که باید مالیات را محاسبه و از خریدار نهایی دریافت کند.
این روزها آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، خبر اول بازار ایران شده است. این قانون که سال گذشته پس از ماهها بحث و بررسی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مقرر میدارد واردکنندگان و توزیعکنندگان عمده کالاها و خدمات مصرفی، ضمن شناسایی سلسله مراتب تهیه و توزیع کالای خود، در فاکتور فروش کالا به مصرفکننده نهایی سه درصد مالیات محاسبه و از مشتری دریافت کنند.
با اجرای این قانون، قانون تجمیع عوارض که از اوایل دهه 80 در کشور اجرا میشد ملغی میشود.
ارزش افزوده به چه معنی است؟
هر کالایی که در بازار فروخته میشود، در فرایند تولید خود، توسط چندین تولیدکننده به تدریج ساخته شده است. به عنوان مثال یک نان ابتدا گندم بوده سپس تبدیل به آرد شده سپس خمیر شده و نهایتاً در تنور پخته و نان شده است. قیمت گندم موجود در هر عدد نان تا قیمت نان فروش رفته در نانوایی در این مراحل به تدریج افزایش یافته است که این افزایش حاصل زحمت تولیدکنندگان مختلف در مراحل مختلف تولید گندم تا فروش نان بوده است. به این ارزش اضافی ایجاد شده از دانه گندم تا نان، «ارزش افزوده» گفته میشود.مبلغ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟
قانون تجمیع عوارض مقرر میکرد هر تولیدکننده ایرانی، چه کسی که ماده اولیه را تولید می کند چه کسی که کالا یا خدمات نهایی را، 1.5 درصد بابت شهرداریها و 1.5 درصد بابت عوارض سایر نهادهای دولتی به سازمان امور مالیاتی بپردازد. قانون مالیات به ارزش افزوده، پرداخت 1.5 درصد شهرداریها را به حالت قبلی گذاشته و دریافت 1.5 درصد سهم دولت را به عهده فروشنده نهایی قرار داده است.مالیات بر ارزش افزوده شامل چه کالاهایی میشود؟
قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل همه کالاها و خدمات که در بازار ایران به فروش میرسند به استثنای 17 قلم کالای ذکر شده در ماده 12 این قانون میشود. درباره دو کالای خاص سیگار و سوخت هواپیما هم این قانون استثنا دارد که از سیگار 12 درصد و از سوخت هواپیما 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ خواهد شد.
درباره شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم به یادآوری است که قانون، اختیار تری این مالیات به اصناف و فروشندگان را به عهده سازمان امور مالیاتی واگذار کرده است. براساس توافق اولیه مجلس و دولت مقرر شده است در گام اول، صرفاً واردکنندگان و توزیعکنندگانی که حجم گردش مالی آنها سالانه از یک میلیارد تومان تجاوز میکند، مشمول این مالیات باشند به این ترتیب بسیاری از اصناف خردهپا و ارایهکنندگان خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
آیا مالیات بر ارزش افزوده باعث گرانشدن کالاها میشود؟
پاسخ سؤال فوق کاملاً منفی است چرا که براساس این قانون، 1.5 درصدی که تولیدکنندگان در مراحل مختلف برای تولید یک کالا به دولت میپرداختند، حذف و در نهایت توسط فروشنده اخذ میشود.
در واقع مالیات پرداختی برای عرضه یک کالا نه تنها زیاد نشده، بلکه به دلیل حذف مراحل مختلف اخذ تجمیع عوارض از تولید یک کالا، چه بسا برای هر کالای ایرانی، مالیات کمتری نیز پرداخته میشود. البته در وضعیت غیرشفاف موجود در بازار ایران سوء استفادهچیها و کسانی که از آب گلآلود ماهی میگیرند میتوانند با جوسازی و شایعه پراکنی، مالیات بر ارزش افزوده را بهانهای برای ایجاد کمبود مصنوعی و افزایش قیمت محصولاتشان قرار دهند. بیتفاوتی و ضعف دولت در اطلاعرسانی و توجیه تجار درستکار و محترم نیز مزید بر علت شده است.
مالیات بر ارزش افزوده به نفع کیست؟
اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در درجه اول به نفع تولیدکننده داخلی است. دکتر الیاس نادران استاد اقتصاد در دانشگاه تهران و نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام این نکته به خبرنگار «گزارش بازار» چنین توضیح میدهد:
در زمان اجرای قانون تجمیع عوارض، تولیدکنندگان ایرانی ناچار بودند بطور سلسلهوار برای یک کالا مکرراً مالیات بپردازند یعنی مثلاً برای یک خودرو هم تولید کنند مواد اولیه هم قطعهساز و هم کارخانه تولیدکننده به طور جداگانه و هر کدام سه درصد مالیات تجمیع عوارض میپرداختند اما در عین حال بنگاههای فروش خودرو، دلالان خودرو و شرکتهای واردکننده خودرو، از پرداخت این مالیات معاف بودند. با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، سلسله مراتب تولید از پرداخت مالیات بر تجمیع عوارض معاف میشوند و در عوض این توزیعکننده نهایی است که باید مالیات را محاسبه و از خریدار نهایی دریافت کند.
مالیات بر ارزش افزوده به ضرر کیست؟
با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، منافع دو گروه از فعالان بازار به طور جدی به خطر خواهد افتاد. در درجه اول کسانی که پشت پرده به دلالی و واسطهگری مشغولند. کسانی که بدون اینکه در زحمت تولید شریک باشند و بدون اینکه در مقابل مصرفکنندگان تعهدی به عهده بگیرند، با قرارگرفتن در مسیر تولید تا مصرف، با خرید و فروشهای مکرر باعث عدم شفافیت و التهاب در بازار میشوند. ضرر این عده بیشتر از این بابت است که براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، مسیر تهیه و توزیع کالاها شفاف میشود. با اجرای این قانون، کسانی که بیجهت در مسیر تولید تا مصرف قرارگرفتهاند شناسایی شده و به تدریج حذف میشوند.
گروه دیگر ضررکنندهها از قانون مالیات بر ارزش افزوده، قاچاقچیان هستند. کسانی که خارج از مسیر قانونی و رسمی واردات، کالاهای خارجی را از بازارهای امارات، عمان، کردستان، آسیای میانه و حتی افغانستان و پاکستان دور از چشم قانون به داخل ایران منتقل کرده و بازار ایران را مملو از کالاهای بیکیفیت خارجی کردهاند. ویژگی اصلی این عده، عدم تعهد آنها در برابر مصرفکنندگان است چرا که نه گارانتی معتبری ارایه میکنند و نه حتی در قبال صحت و سلامت کالایی که ارایه میکنند، مسؤولیتی میپذیرند. با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، منافع این دسته از خرابکاران بازار، به شدت به خطر میافتد.
به طور خلاصه، قانون مالیات بر ارزش افزوده به ضرر کسانی است که از شفافیت بازار گریزانند و منافعشان در بهرهبرداری از شایعات، رانتهای اطلاعاتی و قاچاق است.
تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات
قانون مالیات بر ارزش افزوده به شدت به نفع صادرات و صادرکننده است. ماده 13 این قانون صادرات کالا و خدمات را از این مالیات معاف کرده و مقرر داشته مالیات کالاهایی که قبلاً به هنگام فروش آنها مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده، هنگام خروج از کشور، مسترد میشود. در واقع صادرکنندگان محصولات ایرانی با خرید کالا از بازار ایران و خروج آن از کشور، 1.5 درصد از ارزش کالای صادراتی را که قبلاً به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخته بودند، از دولت بازپس میگیرند.چرا بازاریان از مالیات به ارزش افزوده نگران شدهاند؟
در روزهای اخیر، تعدادی از بازاریان در اصناف مختلف نسبت به مالیات بر ارزش افزوده اعتراضاتی ابراز کردهاند حتی شنیده شده برخی مغازههای بازار اصفهان چند روز در اعتراض به این مالیات تعطیل بوده است. در تهران نیز برخی نمایندگیهای برندهای مشهور خارجی در روزهای اولیه مهرماه از عرضه محصول خود به بازار جلوگیری کردهاند.
حقیقت این است که بازاریان معترض به مالیات به ارزش افزوده دچار سوء تفاهمی بزرگ شدهاند چرا که این مالیات به نفع کسانی است که قصد دارند در بازاری شفاف به فعالیت بپردازند و معتقدند فقط «کار و ابتکار» باید تعیین کننده سود و منفعت باشد نه رانت و قاچاق و قانون شکنی.سوء تفاهم موجود برای بازاریان به چند دلیل ایجاد شده است. دلیل اول ضعف شدید دولت به ویژه سازمان امور مالیاتی در اطلاعرسانی و توجیه بازار بوده است.
اطلاعرسانی سازمان امور مالیاتی در آشناکردن تجار با قانون مالیات بر ارزش افزوده به حدی ضعیف بود با وجود ماهها فرصت برای اجرای این قانون، تا آخرین روزهای قبل از مهرماه و شروع رسمی اجرای این قانون، بسیاری از اصناف و شرکتهای تجاری از وجود این قانون بیاطلاع بودهاند.
دلیل دوم سوء تفاهم ایجاد شده درباره مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت دستهای پنهان علیه این قانون بوده است. در شرایطی که مالیات بر ارزش افزوده واسطههای اضافی و قاچاقچیان را از مسیر تولید و واردات تا مصرف حذف میکند، بدیهی است که عدهای علیه این قانون به جوسازی بپردازند و با ایجاد شعایعات بیاساس، ذهن مغازهداران و تجار شریف را علیه این قانون مکدر کنند. در این میان ضعف اطلاعرسانی دولت به ویژه سازمان امور مالیاتی زمینه جوسازی را برای شایعهسازان فراهمتر کرده است.
لطیمی
براساس گزارشهای آماری حاصله، شمارغرق شدگان سواحل شمالی کشور در 6 ماهه نخست 87 اعلام شد.
دکتر مشیانه حدادی، سرپرست اداره پیشگیری از سوانح و حوادث کشور، در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این که در 6 ماهه نخست 87 در 2 استان گیلان و مازندران 269 نفر در معرض خطر غرق شدگی قرار داشتند، افزود: از این تعداد 216 نفر فوت و 53 مورد با موفقیت احیا شدند.
وی، با بیان این که فوتشدگان ناشی از غرق شدگی در 6 ماهه نخست 87 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18 درصد رشد داشته است، یادآور شد: بالاترین میزان غرق شدگی در گروه سنی 10 تا 24 سال و سپس 25 تا 44 سال بوده است.
سرپرست اداره پیشگیری از سوانح و حوادث کشور، با بیان این که 87 درصد از مصدومان مرد و 13 درصد زن گزارش شده است، افزود: بر پایه گزارشهای حاصله 76 درصد از این مصدومان میهمان و 24 درصد بومی استان بوده است.
دکتر حدادی، افزود: این گزارشها حاکی از آن است که 8 درصد غرقشدگان در محدوده طرح سالم سازی و 83 درصد در خارج از طرح دچار حادثه شدهاند.
وی، با اشاره به وجود و استقرار حدود 30 پایگاه در دو استان شمالی برای امداد ساحلی به صورت کمپ در مناطق طرح افزود: در این طرح نیروهای پرستار با سیستم مخابراتی بی سیم در محل مستقر بودند که پس از خارج کردن غرق شدگان از دریا توسط غریق نجات نسبت به احیا و اعزام آنان اقدام میکردند که حاصل این تلاش نجات 53 مورد احیا موفق بوده است.
دکتر حدادی، با اشاره به پوشش بالای طرح سالم سازی در سواحل شمالی کشور در پایان از هموطنان خواست تا برای شنا کردن از محدوده این طرح استفاده کنند.