رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

و آنگاه که کاری از دست مردها بر نمی آید !!!

و آنگاه که کاری از دست مردها بر نمی آید !!!

 

شاید این مطلب رو باید خیلی وقت پیش از این مینوشتم ولی ......

بعد از استعفای قربانی خبری که مثل توپ توی رامسر و شاید استان منفجر شد این بود که خانم سپیده رحیم مشایی بعنوان سرپرست شهرداری رامسر انتخاب شد .

اون موقع خیلی ها به این مسئله اعتراض کردند و میگفتند : ده مرد شهر دل نبا !!!!

خیلی های دیگه هم که ادعای روشن فکری شون میشد میگفتند :

آخه لیسانس حسابداری رو چه به شهرداری !!!

ولی خوب ....

بعد از گذشت چند مدت و ایجاد تحول حداقل ظاهری در شهر مطمئنم خیلی از کسانی که وجدان داشتند از حرفهای قبلی خودشون برگشتند .

گروه اول که به جنسیت سرپرست گیر میدادند دارای همون طرز فکر قدیمی بودند .

گروه دوم که به مدرک وی گیر میدادند هم یادشون رفته بود که تجربه خودش بهترین علمه ...

ناگفته نمونه که خیلی ها هم از این مسئله بعنوان یک بازی سیاسی نام میبردند .

بطوری که با آمدن سپیده رحیم مشایی و عملکرد ضعیف احتمالی وی چهره دولت بدلیل همنامی وی با آقای رحیم مشایی معاون رئیس جمهور تخریب گردد .

که البته این دیدگاه طرفداران زیادی نداشت . 

جالب اینجاست که آسفالت میدان شهید خلعتبری تا میدان بسیج هم که هیچ ربطی به شهرداری نداشت در نگاه متفاوت مردم به انتخاب یک زن بعنوان سرپرست شهرداری موثر بود .

احداث حدود ۲۰ روزه پارک ورزشی شهروند در بلوار معلم - شروع احداث پارک کودک در لیدو - شروع احداث یک پارک دیگر در نقطه دیگری از شهر - تمیز نمودن و مرتب نمودن قابل توجه شهر - آذین بندی و تزیین بموقع شهر در مناسبت ها و خیلی کارهای عمرانی دیگه که شاید فکر میشد از یک سرپرست آن هم زن بر بیاید .

با این اوصاف شاید با آمدن آقای مرادی حکم معاونت برازنده این بانوی پرتلاش رامسری باشد .  

وبلاگ درددل های پسر یه مسئول

فرمانده سپاه رامسر‌: 83 برنامه‌ ‌در ‌رامسر اجرا شد

 

 

فرمانده سپاه رامسر‌: 

 

83 برنامه‌ ‌در ‌رامسر اجرا شد  

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه رامسر از برگزاری 83 برنامه با 39 عنوان در طول هفته بسیج در رامسر خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، یحیی کریم‌زاده گنجی پیش ‌از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در آستانه هفته بسیج اظهار داشت: وظیفه اصلی بسیج امنیت و حفظ اسلام است.
وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) درباره نهاد بسیج افزود: بزرگ‌ترین ساده‌اندیشی آن است که گمان کنیم دشمن دست از اسلام برداشته است و در این راه بسیج به عنوان پایگاه اصلی حفظ اسلام عمل می‌کند.
کریم‌زاده به برنامه‌های این سازمان در طول هفته بسیج اشاره کرد و بیان داشت: هر روز از هفته بسیج به یک نام نام‌گذاری شده است و در این راستا سعی کردیم با برنامه‌های متنوع مسابقات ورزشی، نشست‌های عقیدتی و سیاسی و برپایی نمایشگاه‌های مختلف را برگزار کنیم.
وی خاطر‌نشان کرد: رامسر دارای 9 حوزه مقاومت محلی و چهار قشری است و 202 رده مقاومت برادران و خواهران را زیر پوشش دارد.
فرمانده سپاه پاسداران رامسر تصریح کرد: در برنامه سامانه سال 87، 24 هزار و 919 بسیجی در قالب گردان‌های عاشورا، الزهرا و رده‌های ذوالفقار ساماندهی شدند.
وی با بیان اینکه در سال‌ جاری چهار کلاس عقیدتی برگزار شده است، همکاری و تعامل اداره‌ها با بسیج شهرستان را مثبت ارزیابی کرد.
فرمانده سپاه رامسر اظهار داشت: در چند سال اخیر با بسیج سازندگی توانستیم برنامه‌های اوقات فراغت بسیاری از جوانان را پر کرده و در این راستا در تابستان سال‌ جاری 21 هزار و 220 نفر در سطح شهرستان مشغول به فعالیت شدند و دستاورد‌های ‌خوبی داشته است.

فرماندار رامسر: کیفیت شیر مدرسه‌ها باید بهتر شود

 

 

فرماندار رامسر:  

کیفیت شیر مدرسه‌ها باید بهتر شود 

 

خبرگزاری فارس: فرماندار رامسر گفت: کیفیت شیر یارانه‌ای توزیع شده در مدرسه‌ها باید بیش از گذشته مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد.  

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، علی باباخانی بعد از ظهر امروز در جلسه کمیته توزیع شیر مدارس این شهرستان با تاکید بر لزوم کیفیت شیر توزیعی افزود: از آنجا که پایه علمی و اقتصادی هر نظامی در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، بنابراین توجه به وضعیت جسمانی دانش‌آموزان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اظهار داشت: تغذیه در دسترس و ارزان برای همه اقشار جامعه امکانپذیر نیست اما این طرح دولت و آموزش و پرورش کمک‌کننده بوده است.
باباخانی خاطرنشان کرد: این امر در بنیه علمی دانش‌آموز تاثیر بسزایی دارد و پس از وقفه‌ای که در این مورد در شهرستان به وجود آمد، باید با کمک افراد دست‌اندرکار سعی شود هم در نحوه توزیع شیر و هم در کیفیت و سلامت این کار دقت شود.
مدیر آموزش و پرورش رامسر نیز در این جلسه به برخی از موارد مربوط به شیر مدارس و نحوه توزیع آن اشاره کرد و گفت: شیر باید به‌ موقع به ‌دست دانش‌آموزان برسد.
محمد‌صالح رضاخانی تصریح کرد: سهیمه شیر در مدارس ابتدایی و راهنمایی 70 نوبت است که به‌ صورت یک روز در میان توزیع می‌شود.
وی خاطر‌نشان کرد: توزیع شیر و نحوه مصرف آن بسیار مهم است و اگر شیر دیرتر از ساعت مقرر توزیع شود، در نحوه مصرف نیز خلل وارد می‌شود.
صالح‌خانی افزود: هر چه کیفیت شیر توزیع شده بیشتر باشد، استقبال دانش‌آموزان از آن بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه شیر استرلیزه‌ مورد استقبال بیشتر دانش‌آموزان است، اظهار داشت: به دلیل محدودیت مالی، از سهمیه شیر استر‌لیزه کم شده و شیر پاستوریزه اضافه شده است.
این مسئول در پایان گفت: زمان توزیع و مصرف شیر در مدارس زمان زنگ تفریح نباید باشد، بلکه باید در زمان آموزشی از آن استفاده کرد تا فرهنگ استفاده از شیر در جامعه نهادینه شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد رامسر: انتقاد درست مورد پذیرش است

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد رامسر: 

 

انتقاد درست مورد پذیرش است 

 

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامسر گفت: انتقاد اگر شیوا، سازنده و درست باشد، حتماً مورد پذیرش قرار می‌گیرد.   

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، اصغر کلارستاقی‌نژاد بعد از ظهر امروز در نشست صمیمی با خبرنگاران از آغاز دوباره کار خانه مطبوعات اظهار خرسندی کرد و اظهار داشت: هدف از تشکیل خانه مطبوعات ثبات جایگاه خبرنگاران و حل مشکلات آنان است.
وی افزود: خبرنگاران باید برای خود ارزش قائل شده و انسجام و وحدت خود را حفظ کنند.
کلارستاقی‌نژاد تصریح کرد: وظیفه‌ای که بر عهده خبرنگاران در جامعه گذاشته شده، وظیفه‌ای خطیر است و قلم آنان تاثیر بسیاری در تحول دیدگاه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اخلاقی دارد.
وی با اشاره به تلاش امید‌آفرین خبرنگاران در جامعه بیان داشت: قلم‌های خبرنگار باید در خوانندگان نشاط ایجاد کند و جامعه را به سرزندگی سوق دهد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامسر افزود: گاهی آنچه که با نام انتقاد از آن یاد می‌شود، انتقاد واقعی نیست بلکه نمکی است که بر زخم جامعه ریخته می‌شود، در صورتی که باید با شیوه‌ای نگارش کنیم که بر اندیشه‌ها تاثیر بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: هرکس به اندازه توان خود در جامعه تاثیرگذار است و خبرنگار باید با ظرافتی که در نگارش و گفتار خود رعایت می‌کند، موضوع‌های جامعه را طوری بیان کند که مردم به جای جذب تیترهای بزرگ، جذب شیوایی آن شوند.
این مسئول در پایان گفت: امروزه خبرنگاران باید مسلح به علم روز باشند و در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را تجهیز کنند تا رسالت خود را به درستی به انجام رسانند.

مراسم تودیع مهندس قربانی و معارفه مهندس مرادی

مراسم تودیع مهندس قربانی و معارفه مهندس مرادی

حکم مهندس محسن مرادی شهردار سابق محمد شهر کرج که درمورخ 28/6/87 و پس از استعفای مهندس محسن قربانی از سوی شورای شهر رامسر بعنوان شهردار رامسر معرفی شد از سوی استانداری مازندران مورد تایید واقع شد.
مراسم تودیع مهندس قربانی و معارفه مهندس مرادی در ساعت ۱۰ صبح روز شنبه 2/9/87 در سالن آمفی تئاتر هتل رامسر برگزار می شود.
لازم به ذکر است که وی در کارنامه ی خود علاوه بر سابقه ی شهردار محمدشهر کرج به مدت حدود چهار سال، معاونت برنامه ریزی شهرداری کرج ، معاونت خدمات شهری و امور مناطق شهرداری کرج و مشاور اجرایی معاونت استانداری تهران و ... را نیز عهده دار بوده است.
آخرین سمت وی کارشناس ارشد دبیرخانه ی کمیته معاونین کلان شهرهای کشور می باشد .

متن استعفای معاون مشایی در رابطه با حمل قرآن

 
 
متن استعفای معاون مشایی در رابطه با حمل قرآن 
 
در این برنامه گروه دف (زن) به همراه مدیحه سرایی( مرد) برای پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ذکر اسماء الهی قرآن را با شکوه به قاری تحویل داده اند : مثل همه برنامه های مشابه.

متن استعفای 6 صفحه‌ای مهدی جهانگیری معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد. 

به گزارش فارس، متن کامل استعفای مهدی جهانگیری معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که تقدیم اسفندیار رحیم مشایی رئیس این سازمان شده‌است به شرح زیر است.

جناب آقای مهندس مشایی
معاونت محترم رئیس جمهور و ریاست سازمان
با سلام و تحیات

احتراماً با توجه به مشکلات و نگرانی‌های پیش‌آمده در روزهای اخیر بر خورد لازم می‌دانم نکاتی چند جهت استحضار تقدیم نمایم.

1-همانگونه که مستحضر هستید در تمام مدتی که افتخار همکاری با جنابعالی را داشتم به دلیل اهمیت موضوع و با اتکاء بر این نکته که تنها راه نجات کشور و خروج از بحرانهای اقتصادی توسل همه‌جانبه به صنعت گردشگری است لذا از هیچ کوششی در اعتلای این امر مهم و مقدس کوتاهی ننموده‌ام و خدا را شاکرم که امروز توسعه صنعت گردشگری بعنوان یک حرکت فراگیر در تمامی ارکان نظام مورد تاکید است.

2-در طی سه سال توفیق همکاری با جنابعالی با همه وجود که شاهد تلاشهای مخلصانه و ازرشمند جنابعالی در پیشرفت این صنعت بوده و تجربه برگزاری اولین همایش بین‌المللی فرصتهای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در سال گذشته بعنوان یک نقطه عطف در تاریخ گردشگری کشور با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تحقق بیش از 4500 میلیارد تومان پرونده سرمایه‌گذاری بخش داخلی خود نوید آینده‌ای بسیار روشن برای این صنعت بدنبال دارد. اگر چه خیلی از افراد قصد داشته و دارند که خدمات ارزشمند جنابعالی و دولت را نادیده بگیرند اما تصورم بر این است که تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد.

3-خدمات ارزشمند دولت در سفرهای استانی و تصویب بیش از 740 منطقه نمونه گردشگری و شناسائی ظرفیت و پتانسیل استانها و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری اقدام بی‌نظیری بود که در تاریخ گردشگری کشور اتفاق افتاد بدون شک اگر نبود تلاش و حمایت همه‌جانبه جنابعالی و سایر همکاران در سراسر کشور این امر به هیچ وجه محقق نمی‌گردید و در این راستا بیش از 2049 بسته سرمایه‌گذاری در محورهای مختلف با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر 50 میلیارد دلار در سطوح مختلف استانی، ملی و بین‌المللی حاکی از روزهای خوش و برای این صنعت بدنبال دارد. و بعنوان یک تجربه بی‌نظیر در کشور و حتی فراتر از آن مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفت.

ذکر این نکته که درخواست جناب آقای طالب ریفاعی معاون دبیرکل جهانی جهانگردی در استفاده از تجربه ایران در امر سرمایه‌گذاری و نهادینه کردن این حرکت در سیاستهای سازمان جهانی جهانگردی قابل تامل است.

4-حضور قریب به 500 سرمایه‌گذار خارجی از 57 کشور جهان با کمک و همکاری وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور آنهم در شرایطی که بحران اقتصادی دنیا را تهدید می‌کند و حضور حداقل 4000هزار سرمایه‌گذار ایرانی در دو روزه همایش و ارائه و افتتاح بازار فرصتهای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی بانک اطلاعات فرصتهای سرمایه‌گذاری در دومین همایش بین‌المللی فرصتهای سرمایه‌گذاری خود حاکی از یک عزم و اراده جدی دولت در تبلور این حرکت بزرگ و بین‌المللی بود.

5-امضاء بیش از 300تفاهم‌نامه توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی یکی از دستاوردهای بزرگ دومین همایش بین‌المللی فرصتهای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بود. ابزار تمایل به سرمایه‌گذاری از ناحیه سرمایه‌گذاران ترکیه، مالزی، ایتالیا، اوکراین، فرانسه، سری‌لانکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس قابل توصیف بود که انشاء الله با راه‌اندازی ستاد پیگیری تفاهم‌نامه و ابزار تمایل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تحقق این اهداف گامهای مثبت و بلند جنابعالی به نمایندگی از دولت را استوارتر می‌نماید.

6-حضور ارزشمند ریاست محترم جمهوری اسلامی و ریاست محترم قوه قضائیه، جمعی از وزراء، استانداران، سفرای خارجی، مدیران عامل بانکها، جمعی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه گردشگری در این همایش و حمایت همه جانبه حاکی از آینده‌ای روشن و تصویر آشکار از صنعت بدنبال دارد و امید است روزهای خوش برای این صنعت محقق گردد. صنعتی که خواهی یا نخواهی توسعه آن کلید حل همه مشکلات کشور است و امید به زندگی را بالا می‌برد.

7- و اما در مورد افتتاحیه و حمل قرآن لازم است نکاتی را به استحضار برسانم:

1-7- حمل قرآن کریم یک رسم آئینی سنتی در غرب کشور و مورد احترام مردم است.

2-7- گروه اجرا کننده مراسم یک گروه مذهبی است و این کار را صرفا برای تکریم قرآن کریم اجرا می‌کنند آنها به هنگام این مراسم حتما وضو می‌سازند.

3-7- نام این گروه "حاملان قرآن" است و مانند گروههای مشابه دیگر صرفا برای انجام اینگونه مراسم تشکیل شده اند.

4-7- در این برنامه گروه دف (زن) به همراه مدیحه سرایی( مرد) برای پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ذکر اسماء الهی قرآن را با شکوه به قاری تحویل داده اند : مثل همه برنامه های مشابه.

5-7- این مراسم پیشتر در تهران و غرب کشور و با حضور بسیاری از مسئولان کشوری و محلی و از جمله جناب آقایان هاشمی رفسنجانی ، سید محمد خاتمی ، دکتر احمدی نژاد و تعداد زیادی از وزرا و از جمله جناب آقای صفار هرندی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، استانداران محترم و روحانیون محترم ، نخبگان و مدیران و بسیاری از مردم متدین برگزار شده است . چنانکه در مراسم اخیر نیز جمعی از مسئولان و از جمله استانداران ، نمایندگان مجلس ، روحانیون و مدیران برجسته کشوری حضور داشته اند و جنابعالی نیز خود شاهد بودید که ابدا نه تنها خدای ناکرده شائبه ای از اهانت به قرآن کریم حتی تصور هم نشده است ، بلکه آثار مثبت و معنوی آن از جهت فضا سازی دینی و تکریم قرآن کریم در بین بیش از 2000 نفر از حاضرین که علاوه بر مسئولان و مدیران ، شامل حدود 500 نفر میهمان خارجی از 57 کشور جهان ، کاملا و بطور برجسته مشاهده می شد.

6-7- در این مراسم گروه مذکور تنها و تنها از دف استفاده کرده است مثل سایر گروههای مشابه زیرا دف در اندیشه های سنتی جامعه جنبه عرفانی دارد.

7-7- فلسفه حضور گروه دف زنان ریشه در تاریخ فتح مکه و اشاره به ماجرای استقبال زنان مکه دارد که به طور گروهی و دف زنان از پیامبر بزرگوار اسلام استقبال کردند.
لذا مجری محترم مراسم که از بخش خصوصی است با نیت تکریم و تعظیم قرآن و با ملاحظه فلسفه مورد اشاره و سابقه روشن اجرای مکرر پیشین ، این کار را امری شناخته شده و معروف دانسته و بدون هیچ تصور منفی از آن ، نسبت به اجرای آن اقدام کرده است . اما متاسفانه یک سایت معلوم الحال که سابقه خصومت آن با دولت کریمه آشکار و در همین رابطه پرونده هایی در دستگاه قضایی مفتوح است با جعل خبر و دروغپردازی در نام‌بردن از محل برگزاری و بدون اشاره به ماهیت دینی گروه و بدون ذکر آنکه گروه به مدیحه سرایی برای پیامبر اکرم ( ص) و ذکر اسمای الهی پرداخته است ، موضوع را وارونه جلوه داده و سپس یک روزنامه (که متاسفانه علیرغم وابستگی به یک نهاد مهم و متاثر در ماههای اخیر به طور ویژه در مقام تضعیف دولت به حلقه روزنامه های زنجیره ای پیوسته است ) آن را منتشر کرده و فردای آنروز روزنامه جمهوری اسلامی در ستون " جهت اطلاع " با همان جهت گیری فتنه جویانه ضمن انتشار خبر جهت دار کوشیده است تا با سوء استفاده از عدم اطلاع متدینین ، عواطف مومنین را تحریک نماید.

8 - اینجانب با احترام کامل به مقدسات دینی و مذهبی و اعلام پایبندی عمیق به آن و به ویژه جایگاه شایسته ولایت به عنوان ستون خیمه نظام جمهوری اسلامی و پاسداشت حرمت مقام مرجعیت و فقاهت آمادگی دارم تا نسبت به شفاف سازی هرچه بیشتر این موضوع به محضر این عزیزان بزرگوار برسم امید است فرزند کوچکشان را پذیرا باشند.

9- همانطور که جنابعالی به خوبی آگاهید اجرای برنامه بر عهده یک شرکت خصوصی معتمد و با تجربیات اجرایی ارزشمند واگذار شده بود و از این جهت بنده مستقیما در اجرا حضور نداشتم لیکن به منظور دفع فتنه ها و پایان دادن به جو سازی های دشمنان که قلب رهبر عزیز و علمای گرامی را جریحه دار می کند بدینوسیله استعفای خود را تقدیم می‌نمایم تا اینگونه مسائل به فرصتی برای بدخواهان برای کاهش سرعت پیشرفت صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران تبدیل نشود پیشرفتی که بر اساس آرمانهای امام راحل و نظام جمهوری اسلامی و اهداف بلند شهیدان و منویات رهبر عزیز انقلاب در جهت بهره گیری از فرصتها و ظرفیتهای عظیم دینی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و امنیتی یک تکلیف مسلم است . بدون شک اگر آبرویی کسب کرده ام به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خون پاک شهدا و دو برادر شهیدم یعقوب و محمد جهانگیری بوده و است.
10- از اینکه توفیق همکاری با جنابعالی که انسانی فاضل و فرهیخته می باشید در این مدت نصیبم گردید خدای بزرگ را شاکرم و اطمینان می دهم به عنوان سرباز کوچک ولایت در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهم بود و بر خود لازم می دانم از تلاشهای همه عزیزان تا به امروز در جهت تحقق اهداف بلند جنابعالی اینجانب را یاری نموده اند صمیمانه سپاسگذاری نمایم.

ارادتمند
مهدی جهانگیری

قاری ممتاز ایرانی از کشور رفت؟

 
 
قاری ممتاز ایرانی از کشور رفت؟
به یاد مظلومیت قرآن افتادم و تمام بدنم می لرزید 
 
اقدام اخیر سازمان تحت مدیریت رحیم مشایی در برگزاری مراسمی نامانوس انتقاد شدید مراجع تقلید را در پی داشته است. منصوری در نامه ای نوشت: در مراسم کنفراس اخیر گردشگری، بنده قبل از شروع مراسم تاکید کردم که برای اطمینان از آیات مدنظر قرآن بیاورند تا آیات موردنظر را مرور کنم، اما ...
در تازه ترین تحولات پیرامون اقدام سازمان میراث فرهنگی در برگزاری مراسم نامانوس حاملان قرآن، کریم منصوری طی نامه ای ماجرای مذکور را تشریح کرد و از آن انتقاد کرد.

به گزارش «فردا»، نامه کریم منصوری خطاب به مقام معظم رهبری، مراجع عظام و مردم در حالی منتشر شده که آخرین پیگیری ها حاکی از خروج این قاری ممتاز بین المللی از کشور برای ماموریت کاری حکایت دارد.

بنابراین گزارش در خبری که سایت جهان آن را منتشر کرده قاری برجسته کشورمان در نامه ای سرگشاده نوشت: در مراسم کنفراس اخیر گردشگری، بنده قبل از شروع مراسم تاکید کردم که برای اطمینان از آیات مدنظر قرآن بیاورند تا آیات موردنظر را مرور کنم، اما مجریان مراسم بدون اشاره به شیوه حمل قرآن اعلام کردند که خودمان این کار را انجام خواهیم داد.

بنده هم فکر کردم که طبق روال مرسوم یک فرد آبرومند (پدر شهید، فرزند شهید و...) این کار را انجام می دهد، اما با کمال تعجب مشاهده کردم این اقدام به طرز بی شرمانه ای انجام پذیرفت، به نحوی که در هنگام مشاهده مراسم تمام بدنم می لرزید و به یاد مظلومیت قرآن افتادم.

در آن هنگام از طرفی برای حفظ عزت نظام جمهوری اسلامی در یک کنفرانس بین المللی، و از سوئی دیگر در قبال حقی که قرآن مجید برگردن من دارد مستاصل و مجبور به قرائت شدم تا باعث به هم خوردن این کنفرانس نشوم.

در ادامه مراسم با نهایت تاثر قرائت خود را خلاصه کرده و با شرمندگی از محضر خداوند کریم، حضرتعالی، علمای اسلام و مردم خداجوی شکایت خود را به پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم در روز قیامت مطرح خواهم کرد.

همچنین بنا بر گزارشی که ایسنا منتشر کرده است مهدی جهانگیری که دبیری دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری را برعهده داشت، ساعتی پیش استعفا داد.

گفتنی است اقدام اخیر سازمان تحت مدیریت رحیم مشایی در برگزاری مراسمی نامانوس انتقاد شدید مراجع تقلید را نیز در پی داشته است.

انا لله و انا الیه راجعون

 

جناب آقای مهندس ابوالفتح نیکنام،نماینده محبوب مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی 

 ********************************* 

تسلیت صمیمانه ما را پذیرا باشید،برای آنمرحوم مغفرت الهی و برای شما و دیگر بازماندگان آن مرحوم، سلامتی و موفقیت مسئلت داریم. 

*** 

رامسرنیوز

با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری؛ فرودگاه رامسر دومین فرودگاه مد

 

 

 

با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری؛  

فرودگاه رامسر دومین فرودگاه مدرن دنیا می‌شود  

 

خبرگزاری فارس: یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پروژه توسعه فرودگاه رامسر گفت: با اعتبار 100 میلیون دلاری پس از اتمام کار توسعه، فرودگاه رامسر دومین فرودگاه مدرن دنیا خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، مدیر شرکت رویال هولدینگ گروپ کانادا یکی از سرمایه‌گذاران پروژه توسعه فرودگاه ظهر امروز در حاشیه بازدید از این فردوگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کار ما تجهیز فرودگاه جدید برای پذیرش 10 هزار مسافر است که با احداث سه باند یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های دنیا خواهد بود.
شهریار ناصریان افزود: این پلان فقط در یکی از کشورهای آمریکایی اجرا شده است که پس از آن این پلان دومین فرودگاه مدرن دنیا خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: تجهیزات مدرن شامل لوله‌های خرطومی، جرثقیل، هواپیماهای نو و ایرباس است که در حقیقت پلان هواپیماهای ایران از این نقطه کارش را آغاز و تمام فرودگاه‌های کشور به تجهیزات هواپیماهای مدرن و جدید تجهیز می‌شوند.
ناصریان افزود: براساس طرح مشاور اقدام به نقشه‌برداری و شروع زیرسازی باند جدید فرودگاه رامسر به طول 2 هزار و 700 متر شد که از زمین‌های نهاد ریاست جمهوری آغاز و از زمین‌های شخصی می‌گذرد و به باند فرودگاه رامسر متصل می‌شود.
وی با اعلام اینکه این طرح برای نخستین بار در کشور در رامسر به اجرا در می‌آید افزود: از امروز کار توسعه آغاز و فاز اول آن تا شش ماه آینده در فروردین 88 به پایان می‌رسد.
این سرمایه‌گذار بیان داشت: 100 میلیون دلار نیز در این راستا هزینه می‌شود و در صورت نیاز این سرمایه افزایش خواهد یافت.
ناصریان گفت: مجری این طرح شرکت (کیسم و شرکت رویال هولدینگ گروپ) کاناداست و پروژه توسعه فرودگاه رامسر که از مصوبات دور نخست سفر ریاست جمهوری بود در اواخر سال آینده به اتمام می‌رسد.
وی مدت قرارداد این طرح را 25 ساله عنوان کرد و گفت: این قرارداد قابل تمدید است.
وی در پایان به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تمامی سرمایه‌گذاران ایرانی باید از خارج از کشور بازگردند و در راستای آبادانی و توسعه کشور خودشان گام بردارند.

امام جمعه رامسر: اوباما در نخستین اقدام به صهیونیست‌ها چراغ سبز

 

امام جمعه رامسر:  

اوباما در نخستین اقدام به صهیونیست‌ها چراغ سبز نشان داد 

 

 

 

 

خبرگزاری فارس: امام جمعه رامسر گفت: آقای اوباما در نخستین اقدام به صهیونیست‌ها چراغ سبز نشان داده و مدیر و کارکنان کاخ سفید را از میان جاسوس‌های صهیونیست انتخاب کرده است. 

 به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، حجت‌الاسلام عبدالرحمن باقرزاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه رامسر افزود: حمایت‌های مکرر مقام معظم رهبری از این ابتکار دولت نهم و استقبال‌های گسترده مردمی پشتوانه مهم این اقدام ارزشمند به‌ حساب می‌آید.
وی اظهار داشت: ‌در سفر دوم علاوه بر پیگیری مصوبات سفر نخست برای اجرایی شدن آنها، مصوبات جدیدی هم برای رامسر داشته‌ایم که احداث ساختمان دانشکده پرستاری، تکمیل ساختمان پشت بیمارستان برای راه‌اندازی دانشکده بین‌المللی پزشکی، احداث یک باب مدرسه شبانه‌روزی، یک سالن جدید ورزشی و تکمیل پروژه آبرسانی به شهرستان تا سال 88 از طریق اختصاص بودجه کافی برای تصفیه‌خانه مرکزی با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد تومان از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود.
باقرزاده خاطر‌نشان کرد: خوشبختانه موانع توسعه فرودگاه رامسر نیز برطرف شده و بر اساس وعده مسئولان در روزهای آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.
وی همچنین به موج حملات اخیر به دولت که از سوی مقام معظم رهبری از آن به نوعی بی‌بندوباری رسانه‌ای تعبیر شد، گفت: باید مرز بین انتقاد دلسوزانه و حملات تخریبی و ناجوانمردانه تفکیک قائل شد، با وجود این همه تلاش از سوی دولت و بعضی ضعف‌ها و انتقادها به حقی که وجود دارد، برخی از حملات غیرمنصفانه و ناجوانمردانه‌ای به دولت صورت می‌گیرد که موج جدید آن جز به‌ عنوان اهداف سیاسی در آستانه انتخابات قابل توجیه نیست.
امام جمعه رامسر با محکومیت اجلاس به‌ اصطلاح گفتگوی ادیان که در آمریکا و به میزبانی عربستان و با حضور جنایتکاران صهیونیستی و بوش برگزار شد، گفت: شرکت افراد جنایتکار پرده از اهداف اصلی این نشست برمی‌دارد و نشان می‌دهد که انتخاب این نام برای این اجلاس، صرفا محملی برای اهداف پشت پرده آن است.
وی تصریح کرد: چگونه شخصی مانند بوش که دم از جنگ صلیبی به ‌عنوان نماد جنگ‌های ساختگی ادیان می‌زند، منادی گفتگوی ادیان می‌شود، مگر قصابان جنایتکار صهیونیستی اعتقادی به طرح گفتگو و پایبندی به آموزه‌های ادیان الهی دارند.
وی ادامه داد: اگر این اجلاس حقیقی به ‌دنبال گفتگو بین ادیان باشد، چرا شخصیت‌های علمی برجسته اسلامی از مذاهب مختلف جایی در آن ندارند، به نظر می‌رسد آمریکا می‌خواهد با این اجلاس از طرفی زشتی همنشینی سران کشورهای اسلامی با سران رژیم صهیونیستی را از بین ببرد و از طرف دیگر فشارهای وارده درباره حقوق بشر به عربستان به عنوان یک متحد قدیمی خود را کاهش داده و ماهیت دمکراتیک به حکومت عربستان بدهد با آنکه هیچ اثری از دموکراسی با معانی رایج بین‌المللی آن یعنی انتخابات و حاکمیت رأی مردم در عربستان به ‌چشم نمی‌خورد.
امام جمعه رامسر تصریح کرد: حکومت عربستان هم باید بیدار شده و به ‌خود بیاید و بیش از این ابزار دست نظام سلطه، حکومت‌های زورگو و مستکبر نباشد.
باقر زاده افزود: همان‌گونه که در گذشته پیش‌بینی شده بود، در پایبندی نسبت به اسرائیل و صهیونیسم بین‌الملل هیچ تفاوتی بین جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها وجود ندارد.
‌وی اضافه کرد: آقای اوباما در نخستین اقدام به صهیونیست‌ها چراغ سبز نشان داده و مدیر و کارکنان کاخ سفید را از میان جاسوس‌های صهیونیست انتخاب کرده است.
وی همچنین به فشارهای اخیر به دولت عراق برای امضای موافقتنامه امنیتی گفت: به نظر می‌رسد دولت بوش می‌خواهد قبل از پایان دوران حاکمیت خود با ژست پیروز و با داشتن برگ برنده کاخ سفید را ترک کند و شکست‌های خود را بپوشاند.
باقرزاده گفت: در حال حاضر که به سبب هوشیاری علما و مرجعیت شیعه و موج بیداری ملت عراق، دولت نوری مالکی حاضر به امضای موافقتنامه مزبور نشد، آمریکا تلاش می‌کند با فشارهای مضاعف این توافقنامه را به امضای نهایی برساند که البته امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد.
امام جمعه رامسر با اشاره به آزمایش موشک جدید سجیل توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آن را گام جدیدی در راه نمایش اقتدار بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: توان دفاعی ما موجب تقویت اعتبار ما بوده و کشورهای منطقه باید این توان را مایه آرامش خود بدانند.
خطیب نماز جمعه رامسر تاکید کرد: از طرف دیگر ابرهه‌های زمان هم باید بدانند چنانکه حماقت کرده و به کیان این مرز و بوم کوچک‌ترین تعدی داشته باشند، با موشک‌های شهاب و سجیل، جوانان این مرز و بوم آنان را برای همیشه از اقدام حماقت آمیزشان پشیمان خواهند کرد.
وی با اشاره به روز کتاب و کتابخوانی بر ضرورت نظارت دقیق در امر نشر و اهمیت چاپ کتاب‌های مفید و سالم از نظر دینی و اخلاقی تاکید کرد و از همه مردم به ویژه جوانان‌ خواست از فرصت‌های طلایی خود برای مطالعه بیشتر بهره‌برداری کنند.
امام جمعه رامسر در ابتدای خطبه دوم با اشاره به سالروز رحلت علامه طباطبایی و آیت الله میرزا جواد آقا تبریزی به تجلیل از مقام شامخ علمی و معنوی این دو عالم پرداخت و گفت: بی‌تردید اخلاص این دو بزرگوار در کنار تلاش‌های علمی آنان در نشر معارف عالی مکتب اهل بیت(ع) عامل اصلی جاودانگی آنان است که امروز الگوپذیری از این افتخارات علمی و دینی برای همگان به ویژه جوانان ‌یک ضرورت انکارناپذیراست.

واگذاری فرودگاه رامسر به بخش خصوصی نهایی شد

 

واگذاری فرودگاه رامسر به بخش خصوصی نهایی شد 

 

ساری - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: در جلسه این شرکت با سرمایه گذاران بخش خصوصی، کار واگذاری فرودگاه رامسر به بخش خصوصی نهایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر در رامسر، سید احمد مومنی رخ صبح شنبه در مراسم آغاز فاز یک توسعه فرودگاه رامسر افزود: پیمانکار باید هر چه زودتر نسبت به تجهیز کارگاه در زمین واگذار شده اقدام کند.

وی اظهار داشت: بر اساس این طرح، 700 متر از زمینهای نهاد ریاست جمهوری برای باند فرودگاه آماده و زیرسازی می شود.

وی خاطر نشان کرد: تجهیز فرودگاه، ساخت سه باند از جمله برنامه های توسعه این فرودگاه است.

به گفته مومنی رخ، برای اجرای فاز اول این فرودگاه، 100 میلیون دلار هزینه پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور عنوان کرد: شرکت " رویال هولدینگ گروپ " کانادا به عنوان سرمایه گذار فاز توسعه فرودگاه رامسر را اجرا می کند.

مازندران سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر دارد.

جوابیه سازمان میراث فرهنگی درخصوص یک خبر + توضیحات "جهان"

 
جوابیه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگی 
 درخصوص یک خبر + توضیحات "جهان" 
 
علیرغم تکذیب مسئولان سازمان میراث فرهنگی، فیلم مذکور در اختیار سایت "جهان" بوده و در صورت تکذیب مجدد مسئولان آن سازمان، این فیلم منتشر خواهد شد.
به گزارش "جهان" سازمان میراث فرهنگی در واکنش به خبر "جهان" اقدام به انتشار جوابیه قابل تاملی کرد که در ادامه به همراه توضیح سایت جهان می آید.
 
 
مدیر سایت جهان نیوز
باسلام
 
 پیرو درج خبری در آن سایت با عنوان "حرکتی عجیب در همایش گردشگری" لطفاً توضیحات ذیل جهت روشنگری افکار عمومی در همان صفحه و ستون درج گردد.
 
بار دیگر و با امید کمرنگ نشان دادن خدمات و دستاوردهای خادمان ملت، سایت جهان نیوز اقدام به انتشار خبری کرد که توضیحات ذیل کذب این خبر را آشکار می سازد .
 
1- نخستین نکته مبنی بر کذب و ساختگی بودن خبر مذکور این که نویسند، محل برگزاری همایش را برج سفید اعلام کرده که استحضار می رساند محل برگزاری همایش برج میلاد بوده است.
 
2- دومین نکته در خصوص کذب و ساختگی بودن خبر مذکور این که نویسنده خبر مذکور حتی علت و عنوان گردهمایی در این نشست را نمی دانسته و آن را "همایشی " نام برده حال آنکه همایش مذبور با عنوان "دومین همایش فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران " برگزار شد که این عنوان در جای جای سالن محل برگزاری قابل رویت بوده که این امر نشان از عدم حضور نویسنده خبر مذکور در محل و کذب بودن خبر ایشان دارد.
 
3- اشتباه سوم خبر اینکه بانوان محجبه که قرآن را تحویل قاری داده و پس از تلاوت بازپس گرفته اند اصلاً روی سن نرفته اند که بخواهند آنرا ترک کنند که این موضوع نیز دلیل دیگری بر عدم حضور نویسنده خبر در این مراسم است.
 
4- اولاً خبر حرکات ریتمیک اصلاً صحت نداشته وندارد و برنامه مذکور تواشیحی براساس سنت های کهن هموطنان غرب کشور (از جمله کردستان) است که اجرای آن با ذکر اسماء الله و مدح حضرت رسول الله (ص) همراه می باشد. لیکن آیا القای قصد ناشایست نویسنده سایت مذکور ، به منزله توهین به باورها، سنت ها و آئین های مذهبی و مردمی غرب کشور که اتفاقاً بارها از رسانه ملی نیز پخش شده تلقی نمی گردد.
 
5- اشتباه پنجم خبر مذکور اینکه به دلایل یاد شده، هیچ یک از حاضران از دیدن صحنه تعجب نکردند، زیرا دیدن صحنه‌ای که در آن تعدادی بانوی محجبه ملبس به لباس کردی قرآن را در یک سینی به نشانه احترام به قاری تحویل می دهند تعجب ندارد.
 
6- جهت استحضار، اثر روانی و حال و هوای خاصی که به این مراسم حاکم بود به حدی بود که بعد از اجرا،تعدادی از میهمانان خارجی حاضر در همایش از جمله یک خانم اتریشی در ان لحظه خواستار ترجمه انگلیسی آیات قرائت شده و تقاضای دریافت نسخه ترجمه انگلیسی قرآن را اعلام کرد.
 
خاطر نشان می شود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از طریق مراجع قضایی و قانونی نسبت به پیگرد خبر کذب آن سایت اقدام لازم را بعمل خواهد آورد.
 
سید رضا موسوی
مدیر کل روابط عمومی
 
 
 
توضیح جهان نیوز :
 
پیرو انتشار جوابیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خبر سایت جهان نیوز با عنوان "حرکت استثنایی در همایش گردشگری" و ارائه مطالب متناقض و بعضاً نادرست از سوی آن سازمان، توضیحات و مطالب ذیل جهت تنویر افکار عمومی ارائه می گردد:
 
1- از 6 بند جوابیه تهدید آمیز سازمان میراث فرهنگی، 5 بند آن به حواشی مراسم پرداخته و مسئولان آن سازمان ترجیح داده اند تا به جای پرداختن به اصل خبر، به حواشی نچندان مهم این همایش بپردازند.
بدیهی است پرداختن به این موضوع که همایش مذکور در کجا برگزارشده و یا اینکه عنوان دقیق همایش چه بوده است، در اصل اهانت انجام شده، تغییری ایجاد نمی کند.
 
2- مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آوردن قرآن به سالن همایش  با حالت ریتمیک را تکذیب کرده و به دف زنی ریتمیک حاملان قرآن اشاره ای نکرده و مدعی شده اند که این مراسم تواشیح بوده و بر اساس سنت های کهن هموطنان غرب کشور بارها از رسانه ملی پخش شده است؟!
شایسته بود تا مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مراسمی که به اصطلاح آنان تواشیح بوده و بارها از رسانه ملی پخش شده و در آن زنان با دف زدن قرآن کریم را به مراسم آورده و تحویل قاری می دهند را به عموم معرفی و پخش می نمودند تا مخاطبان، بیشتر با افکار و منویات مسئولان اسلام شناس آن سازمان آشنا شوند.
 
3- مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادعا نموده اند که هیچ یک از حاضران از دیدن صحنه تعجب نکرده اند؟!
اما در این مورد نیز شواهد حاکی از مسائل دیگری است.  به عنوان مثال قاری مراسم مذکور در مصاحبه با خبرنگار ما بیان نمود که مراسم مذکور بدون هماهنگی با ایشان به اجرا درآمده و وی نیز از برنامه به شدت متعجب و ناراحت شده و تنها به دلیل احترام به قرآن و بین المللی بودن همایش، مراسم را ترک ننموده است!
 به هر حال علیرغم تکذیب مسئولان سازمان میراث فرهنگی، فیلم مذکور در اختیار سایت "جهان" بوده و در صورت تکذیب مجدد مسئولان آن سازمان این فیلم منتشر خواهد شد.
 
لازم به ذکر است پایگاه خبری تحلیلی "جهان" از شکایت آن سازمان محترم استقبال نموده و آمادگی کامل دارد تا با ارائه مستندات از حقوق خود دفاع نماید.
 
انتظار بر این بود که تنظیم کنندگان این جوابیه، به اندازه حرفه ای بودنشان در تکذیب اشتباهات مکرر، در تنظیم جوابیه یک سازمان رسمی دقت بیشتری می کردند تا بانی انتشار چنین بیانیه های ناشیانه نمی شدند.

میرحسین موسوی: اگر خاتمی نیاید،می آیم

 
میرحسین موسوی: اگر خاتمی نیاید،می آیم 
 
نخست وزیر دوران هشت سال دفاع مقدس با ارسال پیامی به رئیس جمهور سابق کشورمان اعلام کرده است که حجه الاسلام خاتمی بررسی های خود را نهایی کرده و در صورتی که در انتخابات حضور نمی یابد اعلام کند تا مهندس موسوی وارد میدان شود.

به موازات اخبار منتشر شده درباره اظهار نظرهای خاتمی مبنی بر تلاش برای آوردن میرحسین موسوی و نیز واکنش‌های موسوی در این باره، برخی خبرهای جدید درباره چگونگی حضور این دو نامزد مطرح اما پر حاشیه به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار تابناک؛ برخی منابع نزدیک به میرحسین موسوی اعلام کرده اند که نخست وزیر دوران هشت سال دفاع مقدس با ارسال پیامی به رئیس جمهور سابق کشورمان اعلام کرده است که حجه الاسلام خاتمی بررسی های خود را نهایی کرده و در صورتی که در انتخابات حضور نمی یابد اعلام کند تا مهندس موسوی وارد میدان شود.

این خبر که از جانب برخی مقامات ارشد دولت اصلاحات و از نزدیکان خاتمی و میرحسین موسوی نقل و تایید شده است از آنجایی حائز اهمیت است که طبق خبرهای منتشر شده از منابع آگاه با توجه به دیدارها و رایزنی های این دو نامزد مطرح ، حضور یکی از دو رئیس دولت سابق و اسبق در رقابت های انتخاباتی قطعی است این در حالی است که خاتمی پیش تر اعلام کرده بود تلاش‌های خود را برای حضور میرحسین موسوی در انتخابات دهم بکار می بندد. بنابراین با عدم حضور خاتمی در این دوره از انتخابات، آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به عنوان کاندیدای مورد وفاق بسیاری از گروه های اصلاح طلب و حتی تعداد زیادی از گروه های اصولگرا وارد کار زار انتخابات ریاست جمهوری دهم خواهد شد.

گفتنی است که با استناد به منابع موثق خبری، سید محمد خاتمی هم چنان مشغول جمع بندی و ارزیابی نظرات مختلف درباره حضور و یا عدم حضور خود در انتخابات است و تا کنون نتیجه قطعی از جانب وی اعلام نشده است.

200 مصوبه برای توسعه و آبادانی بیشتر استان مازندران

 

 

 

در دومین جلسه استانی هیئت دولت در مازندران صورت گرفت؛

200 مصوبه برای توسعه و آبادانی بیشتر استان مازندران 

 

 

خبرگزاری فارس: هیئت دولت در دور دوم سفر به استان مازندران 200 مصوبه را برای توسعه و آبادانی بیشتر به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، دومین جلسه استانی هیئت دولت به استان مازندران برای شتاب بخشیدن به روند توسعه و آبادانی بیش از پیش این استان با 200 مصوبه همراه شد.
در این جلسه که به ریاست دکتر محمود احمدی‌نژاد و با حضور اعضای هیئت وزیران در محل استانداری مازندران در شهر ساری به مدت بیش از چهار ساعت برگزار شد، طرح‌ها و پروژه‌های مهمی برای افزایش سطح رفاه، توسعه، امنیت و آبادانی استان مازندران به تصویب رسید که اهم این مصوبه‌ها به شرح زیر است.

صنعتی:
• معافیت 10 ساله مالیاتی برای واحدهای صنعتی جدید در شهرک‌های صنعتی خارج از شعاع 30 کیلومتر مرکز استان.
• اختصاص مبلغ 210 میلیارد ریال برای کمک به ایجاد زیرساخت‌ها و تملک شهرک‌ها و نواحی صنعتی.
• مطالعه و احداث تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی بابکان، جویبار، فاز 2 آمل وبندپی.
• مطالعه امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهرک صنعتی تخصصی بازیافت در سال 1387و در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی اجرای آن طی سال‌های 1388 و 1389.
• مطالعه شناختی خوشه صنایع غذایی در سال 1388 .
• اجرای 35 طرح در سطح استان با سرمایه‌گذاری 5780 میلیارد ریال طی سه سال در راستای طرح آمایش صنعت و معدن.
• بررسی و فعال‌سازی معادن متروکه در سطح استان.
• شناسایی مصالح ساختمانی در سطح استان توسط سازمان زمین‌شناسی.
• اکتشاف سراسری فسفات، سرب و روی در سطح استان توسط سازمان زمین‌شناسی.
• بازسازی معادن البرز مرکزی (اکتشاف معادن گردنه سر و کردآباد ) تا شهریور سال 1388 و تجهیز و عملیاتی شدن آن.
• اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای ایجاد زیربناهای معادن استان.
• مطالعه و احداث یک واحد کک‌سازی به ظرفیت 300 هزار تن در سوادکوه با رعایت استانداردهای زیست محیطی روز.
• بررسی و تسریع در بازپس‌گیری واحد کک سازی گلندرود از بخش غیردولتی با توجه به عدم اجرای تعهدات.
• اختصاص مبلغ 500 میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع بانک صنعت و معدن به شرکت ایران خودرو برای احداث یک واحد خودروسازی به ظرفیت 50 هزار دستگاه در سال در شهرستان بابل.
• بررسی نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای فعال‌سازی کارخانجات آرد در سطح استان.
• بررسی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ویژه جویبار و در اراضی بانک زمین (بهشهر و گلوگاه) با گرایش انرژی(نفت).

راه سازی و عمرانی:
• تکمیل مطالعات احداث شبکه راه‌آهن شرق به غرب استان.
• مطالعه و اجرای دو خطه کردن راه‌آهن ساری ـ گرمسار.
• اتصال خط راه‌آهن بندر امیرآباد به نیروگاه.
• تکمیل مطالعات آزاد راه ساحلی شرق به غرب استان.
• مطالعه و احداث 10 تقاطع همسطح و غیرهمسطح در استان (کمربندی ورودی اتوبان قائمشهر به ساری، تقاطع چهار راه جویبار، میدان خزر ساری، تقاطع راه جوادالائمه (ع) به محور اصلی، تقاطع کمربندی با محور اصلی بابل ـ قائمشهر، تقاطع ورودی و خروجی کمربندی جنوبی بابل ـ تقاطع کمربندی با جاده قدیم آمل ـ بابل).
• تسریع در تکمیل عملیات اجرایی تقاطع‌های غیرهمسطح کمربندی نوشهر و فازهای 2 و 3 آزادراه تهران ـ شمال.
• مطالعه و احداث 20 زیرگذر در محورهای اصلی و فرعی استان.
• تکمیل مطالعه و احداث چهارخطه کردن محور قائمشهر ـ جویبار ـ دریا و جویبار ـ کیاکلا، قائم شهر ـ کیاکلا ـ بهنمیر، بندر امیرآباد ـ دامغان، بابل ـ آمل(قدیم).
• مطالعه و بهسازی محور سوادکوه ـ سمنان (خطیرکوه ـ دوآب ـ زرشک دره) و راه مرزن‌آباد ـ کلاردشت (به طول 19 کیلومتر).
• تأمین اعتبار لازم برای تسریع در احداث محور کیاسر ـ سمنان.
• مطالعه و احداث بزرگراه بابلسر ـ بندر امیرآباد (به طول 60 کیلومتر) و کمربندی گلوگاه.
• مطالعه محور آلاشت ـ کتالم ـ تهران (جاده سوادکوه).
• اختصاص مبلغ 60 میلیارد ریال برای تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات راه‌سازی و راهداری در سال 1388.
• کمک به تکمیل راه دسترسی فرودگاه ساری و تکمیل کمربندی شمالی ساری و تنکابن.
• توسعه و تجهیز فرودگاه ساری و ساماندهی جاده ورودی ـ خروجی این فرودگاه.
• اختصاص مبلغ 80 میلیارد ریال برای خرید تجهیزات ایمنی (شامل: WIN و ITS و اتوویژن خودرویی و VMS) برای نصب در محورهای استان در طی سه سال.
• مطالعه مقدماتی و امکان‌سنجی احداث بندر جویبار.
• اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال برای کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری استان در سال‌های 1387 و 1388.
• افزایش تراکم پایه مالی (180) شهرهای استان از طریق کمیسیون ماده 5.
• ایجاد ردیف اعتباری در بودجه سال 88 برای کمک به احیای بافت‌های فرسوده شهری در استان‌هایی که مشکل زمین دارند.
• مطالعه و احداث سایت اداری متمرکز استان از محل درآمد حاصله از فروش ساختمان‌های موجود اداری مرکز استان.
• اختصاص مبلغ 100 میلیارد ریال از محل یارانه‌های بخش مسکن در بودجه 87 برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز ایجاد مسکن شهری و روستایی به نحوی که این اعتبار در اختیار استان قرار گیرد.
• تهیه 9 ورق نقشه 1:25000 زمین‌شناسی در شهرهای استان.
• تاسیس نمایندگی سازمان زمین‌شناسی در استان.

آب و کشاورزی:
• اختصاص اعتبار کافی برای اتمام عملیات اجرایی ساختمان سد البرز در سال 1388 و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی سد (حداکثر تا سال 1392).
• مطالعه احداث سد لاستیکی روی رودخانه‌های هراز، بابلرود، تالار، سیاهرود و نکارود در سال 1387.
• ایجاد ردیف مستقل برای مرمت و بازسازی تأسیسات آبی در دست اجرای محدوده‌های شهری استان.
• مطالعه سدهای مخزنی کسیلیان (سوادکوه)، زارم رود ( چهاردانگه ساری)، آپون (زیرآب)، گلوگاه و آزارود ( نور و چمستان) و 2 هزار و 3 هزار (تنکابن)
• ایجاد ردیف اعتباری برای مطالعه، تعیین و ساماندهی حریم سواحل کشور.
• انجام مطالعات کیفی منابع آب با ایجاد ردیف مستقل در بودجه سال 88 (با اولویت تجهیز آزمایشگاه).
• تأمین اعتبار لازم برای تکمیل طرح آبرسانی شهرهای ساری، بابل، بابلسر، بهنمیر، تنکابن، جوبیار، کیاکلا، رامسر، زیرآب و شیرگاه.
• پیگیری اخذ اعتبار برای احداث شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاز اول فاضلاب شهرهای آمل ـ قائمشهر و محمودآباد از بانک توسعه اسلامی.
• احداث خط 230 کیلوولت دو مداره از حسن‌کیف چالوس به نوشهر (شروع از 1388 خاتمه 1389).
• مطالعه احداث خط 230 کیلوولت تغذیه‌کننده و پست 230.63 کیلوولت محمودآباد در سال 1388.
• اختصاص مبلغ 500 میلیارد ریال برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های توزیع برق شهری و روستایی.
• بررسی نحوه افزایش آب‌بهای مصرفی گردشگران، مهاجران و ساکنان موقت استان در فصول گردشگری نسبت به ساکنان ثابت استان.
• پیش‌بینی مبلغ 4 هزار میلیارد ریال به صورت وجوه اداره شده (اعتباری ـ تسهیلاتی) برای احداث آبندان‌ها، سدهای کوچک لاستیکی و زودبازده کشور سال 88.
• تقویت اعتباری مناسب سدهای در دست احداث استان در سال 88.
• مطالعه و احداث نیروگاه گازی غرب استان.
• اختصاص اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه سد و شبکه اصلی آبیاری سد هراز (با تمام ملزومات آن).
• مطالعه احداث فاضلاب شهرهای بهشهر، نکا، زیرآب، پل سفید، کتالم و سادات شهر، عباس‌آباد، سلمان‌شهر، کلارآباد، خرم‌آباد (تنکابن)، نور و محمودآباد در سال 88 و پیش‌بینی اعتبار اجرایی.
• اختصاص تسهیلات برای متقاضیان ساخت سیلو و انبار مکانیزه نگهداری گندم.
• پیش‌بینی مبلغ 200 میلیارد ریال برای تجهیز و نوسازی 10 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان.
• پیش‌بینی اعتبار اصلاح و توسعه باغات استان در اراضی شیبدار و کم‌بازده در سال 1388.
• اختصاص مبلغ 5/2 میلیارد ریال برای تجهیز و بهسازی مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران(پنبه چوله) طی سال‌های 1388 و 1389.
• پیش‌بینی اعتبار ایجاد بانک ژن ماهیان استخوانی در سال 1388.
• اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای حفاظت از جنگل‌های استان طی سال‌های 1388 و 1389.
• پیش‌بینی اعتبار اجرای طرح مستقل اطفای حریق جنگل‌ها در سال 1388.
• اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال طی سال‌های 1388 و 1389 برای حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان.
• اختصاص مبلغ 100 میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌دار برای افزایش مکانیزاسیون کشاورزی استان.
• اختصاص مبلغ 60 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان.
• اختصاص مبلغ 12 میلیارد ریال یارانه تسهیلات بانکی برای بهبود مدیریت واحدهای دامداری استان.
• واگذاری 22 هکتار از اراضی متعلق به سازمان تعاون روستایی استان برای تامین زمین مسکن مهر استان واقع در سرخرود محمود آباد (16 هکتار)، بهشهر (دو هکتار)، جویبار (2 هکتار) و کیاکلا (حدود دو هکتار).
• ارائه پیشنهاد نحوه اختصاص مزایا به بخش کشاورزی (یارانه‌های تولید و نهاده‌ها و ...) به منظور جلوگیری از تقسیم اراضی کشاورزی استان به قطعات کوچک (با تعیین حد نصاب زمین) به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت ظرف یک هفته.
• افزایش سرجمع اعتبارات فصل کشاورزی استان به منظور اجرای طرح‌های کشاورزی با اولویت تجهیز و نوسازی (یکپارچه سازی) اراضی در سال 88.
• واگذاری اراضی صیدگاهی ماهیان خاویاری و اراضی بندر صیادی امیرآباد به منظور ایجاد مجتمع پرورش ماهیان خاویاری.
• پیگیری تاسیس مرکز خاورمیانه و آسیایی IRI کاپیک در منطقه هراز.
• اختصاص مبلغ 12.5 میلیارد ریال (ریالی ـ ارزی) برای تجهیز پژوهشکده تحقیقات شیلات مازندران.
• بررسی ایجاد موسسه سرم‌سازی دامی در سطح استان.

انرژی:
• احداث خطوط تغذیه و اصلاح ظرفیت ایستگاه‌های تقلیل فشار و شبکه‌های توزیع گاز.
• احداث خط لوله نفت کوره 16 اینچ از بندر امیرآباد به نیروگاه نکا.
• احداث زیرگذر در محدوده شرکت نفت (آبندانسر) ساری.
• شروع عملیات اجرایی احداث خط انتقال گاز دامغان به نکا (42 اینچ) در آذر ماه سال 1387 به نحوی که پروژه مذکور حداکثر تا پایان سال 1389 تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
• تأمین خوراک برای ایجاد واحدهای پایین دستی پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از سوی بخش غیردولتی.

سایر موارد:
• دایری 30 هزار شماره تلفن ثابت در صورت وجود متقاضی.
• نصب و راه‌اندازی 420 دستگاه تلفن همگانی.
• نصب و راه‌اندازی 21 سایت BTS برای توسعه شبکه تلفن همراه در سطح استان.
• نصب و راه‌اندازی تجهیزات دیتا در شهرشیرود در شهرستان تنکابن.
• کابل کشی فیبرنوری به طول حدوداً 150 کیلومتر.
• نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به ICT روستایی در 20 روستای دیگر استان.
• اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال برای تأمین تجهیزات مدرن پستی در سطح استان. (شامل پروژه‌های: نصب پلاک کد پستی 10 رقمی، بازسازی، تعمیر و تجهیز مراکز مبادله سطح استان و تکنولوژی و اتوماسیون بخش‌های حاکمیتی پست).
• واگذاری عرصه پلاک ثبتی یک فرعی از 649 اصلی بخش یک ساری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه پس از انجام کارشناسی و دریافت ساختمان معوض معادل رقم مذکور، به شهرداری ساری.
• ارتقای سطح تشکیلات گمرک امیرآباد به مدیریت.
• احداث 12 واحد خانه سازمانی برای گمرک امیرآباد در بهشهر در سال 1388.
• افزایش پست‌های سازمانی گمرک فریدونکنار به 22 پست با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور.
• احداث اداره مالیاتی در فریدونکنار و چهار نقطه شهر ساری در سال 1388
• ارتقاء رئیس گروه مالیاتی (سرممیزی) شهرستان فریدونکنار به رئیس امور مالیاتی (ممیز کل).
• صدور مجوز و اعطای کمک مالی برای ایجاد و تجهیز پایانه صادراتی میوه و تره‌بار ساری حداکثر به میزان 10درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و تعاونی.
• اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی و بهسازی نانوایی‌ها (تا سقف 30 میلیون ریال سرانه برای هر نانوایی).
• کمک به ایجاد، توسعه و تجهیز شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی استان.
• انجام مطالعه امکان سنجی ایجاد بازارچه‌های مرزی در بنادر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر.
• راه‌اندازی دو شعبه صندوق تعاون در قائمشهر و بهشهر از محل صندوق تعاون در سال 1387.
• ایجاد 20 پست سازمانی جدید به همراه صدور مجوز استخدام 20 نفر نیروی انسانی در ادارات تعاون سطح استان.
• مطالعه، احداث و تجهیز مرکز تشریح و سردخانه مرکز تحقیقات آزمایشگاهی پزشکی قانونی ساری.
• اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای آزادی زندانیان نیازمند استان.
• احداث مرکز معاینه و تشریح و سردخانه در شهرهای بابل، بهشهر، قائمشهر و نوشهر.
• احداث مجتمع قضایی ساری در سال 1388.
• احداث دادسراهای آمل ـ قائمشهر ـ بابل ـ تنکابن ـ نور و دادگستری رامسر.
• احداث دادسراهای محمود آباد و نکا با زیربنای هر کدام 3 هزار متر مربع.
• اختصاص مبلغ 5/7 میلیارد ریال برای تعمیر، تجهیز و محوطه‌سازی و حصارکشی پروژه‌های خاتمه یافته دادگستری‌ها و شبکه WAN و LAN استان.
• اختصاص مبلغ 40 میلیارد ریال برای تجهیز کارگاه‌های مراکز فنی و حرفه‌ای استان در سال‌های 1387 و 1388.
• تجهیز مرکز سنجش مهارت آمل به نحوی که ساختمان مرکز مذکور در سال 1388 تکمیل گردد.
• اختصاص مبلغ 860 میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای برای اجرای 8600 طرح خوداشتغالی ثبت‌نام شده کمیته امداد (برای هر طرح 100 میلیون ریال) از طریق بانک‌های استان.
• اختصاص 120 میلیارد ریال به منظور یارانه سود تسهیلات طرح‌های اشتغالزا، تهیه سند اشتغال، آموزش کسب و کار، فنی و حرفه‌ای، طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نظارت بر بنگاه‌ها.
• اختصاص مبلغ 200 میلیارد ریال برای کمک به توسعه فعالیت‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان.
• اختصاص 120 دستگاه اتوبوس، 300 دستگاه مینی‌بوس و 250 دستگاه ون.
• اختصاص مبلغ 170 میلیارد ریال برای فعالیت‌های ستاد پیشگیری حوادث غیرمترقبه در سطح استان.

اقتصادی:
• اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه
• اختصاص مبلغ 2500 میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای برای ایجاد و تثبیت اشتغال در بنگاه‌های زودبازده.
• افزایش دوره تنفس تسهیلات پرداختی برای طرح‌های پرورش ماهیان خاویاری در استان.
• بخشودگی جرایم تاخیر و باقیمانده تسهیلات اعطایی به سد شهید رجایی پس از اخذ مبلغ 5 میلیارد ریال (از 35 میلیارد ریال) مطالبات معوق از آب منطقه‌ای مازندران توسط بانک ملی.
• اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های تعاونی ایثارگران، فارغ‌التحصیلان و بانوان با 10درصد سهم آورده در سال 1387.
• اختصاص مبلغ 80 میلیارد ریال تسهیلات برای سرمایه ایجادی و در گردش به تعاونی‌های استان.

فرهنگی و رفاهی:
• اختصاص مبلغ 113 میلیارد ریال برای اجرای فعالیت‌های کمک به محرومان و معلولان.
• اختصاص 35 میلیارد ریال برای تکمیل پایگاه امداد ونجات هوایی ساری جمعیت هلال‌احمر.
• تأمین دو قطعه زمین برای واحدهای حمایتی اداری کمیته امداد در ساری و بهشهر از طریق استان.
• زیرپوشش قراردادن معلولان بهزیستی به تعداد هزار نفر.
• اختصاص مبلغ 40 میلیارد ریال برای تعمیر و مرمت مساجد سطح استان.
• مطالعه احداث پردیس سینمایی و موزه هنرهای معاصر در سال 1387 و پیش‌بینی اعتبار در سال 1388.
• اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی، دینی و هنری طی سال‌های 1387 و 1388.
• تجهیز کتابخانه‌ها در 12 شهر استان که توسط استان محل آنها تأمین می‌گردد.
• اختصاص مبلغ 40 میلیارد ریال برای تهیه دو دستگاه فرستنده پرقدرت دیجیتال در ایستگاه‌های سوردار و نمک‌آبرود
• اختصاص مبلغ 40 میلیارد ریال برای احداث 100 ایستگاه ماهواره‌ای برای پوشش تلویزیونی مناطق فاقد پوشش استان.
• تجهیز و احداث ساختمان مرکز جدید تولید و پخش استان.
• تأمین خودروی واحد سیار رادیویی توسط استان و تجهیز توسط سازمان در سال 1387.
• توسعه فرستنده‌های تلویزیونی مورد نیاز برای پوشش شبکه آموزش، خبر و قرآن.
• اختصاص مبلغ 40 میلیارد ریال برای نوسازی و ساماندهی گلزار شهدا.
• اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای احداث مجتمع فرهنگی و توانبخشی.

بهداشتی و آموزشی:
• اختصاص مبلغ 60 میلیارد ریال برای احداث و تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش شهرستان‌های نور، ناحیه یک ساری، فریدونکنار، بابل و چالوس در سال 1388.
• احداث پنج مدرسه شبانه‌روزی در سطح استان در سال‌های 1388 و 1389.
• اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای تجهیز مدارس استان به تجهیزات فناوری اطلاعات (IT).
• اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال برای تأمین تجهیزات مدارس سطح استان به منظور استفاده گردشگران.
• اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال برای احداث مرکز فرهنگی و هنری پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای بابلسر، محمود‌آباد و فریدونکنار.
• اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای تکمیل تجهیزات کارگاهی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
• اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال برای کمک به احداث خانه علم بهشهر.
• پیش‌بینی اعتبار احداث دانشکده دندانپزشکی ساری در سال 1388.
• احداث 100 خانه بهداشت روستایی و 25 مرکز بهداشتی ـ درمانی طی سه سال.
• اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای احداث خوابگاه دانشجویان در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) ساری.
• مطالعه و احداث دانشکده پرستاری و مامایی بابل و رامسر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل (به متراژ 1500 متر مربع) طی سال‌های 1388 و 1389.
• مطالعه احداث بیمارستان 100 تختخوابی جایگزین تنکابن (بیمارستان امام خمینی (ره)).
• اختصاص یک دستگاه سی تی آنژیو در مرکز استان در سال 1388.
• انجام بررسی‌های زمین‌شناسی پزشکی در سطح استان.
• احداث فضای پشتیبانی(اداری) در بیمارستان‌های گلوگاه و نوشهر.
• اختصاص مبلغ 15 میلیارد ریال برای احداث و راه‌اندازی مرکز تخصصی مشاوره ژنتیک، آزمایشگاه PND پیشگیری و درمان تالاسمی قبل از تولد در مرکز استان طی سال‌های 1387 و 1388.
• اختصاص 4 میلیارد ریال برای کمک به خرید یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای درمان بیماران سرطانی در مرکز شهید رجایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل.
• اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال برای نوسازی تجهیزات پزشکی بخش‌های پاراکلینیک و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1387.
• تکمیل و تجهیز بیمارستان سوانح و سوختگی میناگر بابل.
• خرید سامانه متحرک خونگیری و آزمایشگاهی انتقال خون (اتوبوس خونگیری دو دستگاه، کانتینر متحرک دو دستگاه و مینی بوس سردخانه‌دار دو دستگاه).
• خرید تجهیزات آزمایشگاهی انتقال خون (12 عدد ساریسانتریفوژ یخچال دار، دو عدد بلاست فریزر، 20 عدد همواسکیل، دو عدد اکس تراکتور اتوماتیک و یک عدد آفرزیس).
• تأمین حداقل سه دستگاه آمبولانس برای اورژانس بیمارستان‌های سطح استان.
• تأمین نیروی انسانی مورد نیاز (متخصص و کادر) بیمارستان‌های آماده بهره‌برداری استان.
• توسعه و تجهیز بیمارستان ولی عصر (عج) قائمشهر و ایجاد مرکز جراحی قلب باز، مرکز MRI و سی تی اسکن.
• احداث درمانگاه تأمین اجتماعی در تنکابن، چمستان و ساری و تبدیل درمانگاه بابل به دی کلینیک.
• بررسی مطالعه طرح توسعه بیمارستان تأمین اجتماعی چالوس و تأمین دستگاه MRI و سی تی اسکن.
• مطالعه و احداث دانشکده‌های علوم اقتصادی بابلسر و تربیت بدنی پردیس دانشگاه مازندران در سال 1388.
• احداث خوابگاه برادران (دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری) و خوابگاه دانشگاه صنعتی بابل.
• مطالعه سامانه دفع فاضلاب و تأمین پست برق دانشگاه بابلسر.
• مطالعه و احداث کتابخانه مرکزی دانشگاه بابل.
• مطالعه و احداث دانشکده علوم زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری و مجموعه کلاس‌های فاز دوم دانشکده علوم پایه و دانشکده علوم دامی و شیلات.
• بررسی تأسیس پژوهشکده هواشناسی کشاورزی در ساری.
• اختصاص مبلغ 25 میلیارد ریال برای تکمیل واحدهای دانشگاهی پیام‌نور در شهرهای استان.
• اختصاص اعتبار لازم برای تکمیل ساخت بیمارستان‌های چالوس، قائمشهر، ساری، بهشهر و آمل در لوایح بودجه به نحوی که این پروژه‌ها در سال 1390 به اتمام برسد.

گردشگری و محیط زیست:
• ایجاد طرح مستقل تأمین زیرساخت و ساماندهی سواحل دریا در سال 1388
• مطالعه ایجاد شهرک صنایع دستی و بازارچه‌های صنایع دستی استان در سال 1387.
• تعیین 56 منطقه نمونه گردشگری.
• مرمت و بازسازی بناها و بافت‌های تاریخی با اولویت تغییر کاربری بناهای تاریخی موزه نیما و موزه‌های تاریخ شهر آمل و ساری طی سال‌های 1388 و 1389.
• تجهیز موزه‌های تنکابن، خانه نیما، آلاشت و موزه تاریخ شهر ساری و آمل.
• مطالعه و ایجاد دو موزه روستایی (اکو موزه روستایی) در غرب و شرق استان.
• اختصاص مبلغ 6 میلیارد ریال برای کمک به تجهیز و ساماندهی مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان.
• اختصاص مبلغ 6 میلیارد ریال برای کمک به خرید و نصب سیستم On-Line برای پایش و کنترل رودخانه‌های مهم استان.
• اختصاص مبلغ 6 میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز نمایشگاه تنوع زیستی و حیات وحش (مرکز پرنده شناسی) در اوجاکله فریدونکنار.
• ارتقای اداره حفاظت محیط زیست نوشهر و چالوس به معاونت فنی اداره کل در غرب و سرمحیط‌بانی جویبار به اداره و همچنین ایجاد و تأسیس ادارات حفاظت محیط زیست در شهرستان‌های فریدونکنار و محمود‌آباد و محیط بانی جواهرده و اشکو رامسر (بدون ایجاد ردیف پستی).
• مطالعه برای تاسیس دانشکده گردشگری در تنکابن وابسته به یکی از دانشگاه‌های مادر تهران.

ورزشی:
• احداث 52 سالن ورزشی.
• اختصاص مبلغ 5 میلیارد ریال برای کمک به بهسازی و مرمت 10 قطعه زمین ورزشی روباز روستایی.
• اختصاص مبلغ 4 میلیارد ریال برای احداث استخر مسابقات قهرمانی (استاندارد) ساری.
• اختصاص مبلغ 17 میلیارد ریال برای احداث خوابگاه 500 نفره ورزشکاران در ساری.
• اختصاص مبلغ 8/4 میلیارد ریال برای احداث پایگاه قهرمانی ساری و نوشهر.
• اختصاص مبلغ 6/3 میلیارد ریال برای احداث سالن (30 × 15) شمشیربازی قائمشهر و ساری.
• اختصاص مبلغ 2/7 میلیارد ریال برای احداث سالن مسابقات وزنه‌برداری و پرورش اندام محمودآباد.
• اختصاص مبلغ 15 میلیارد ریال برای احداث سالن 2000 نفری رامسر.
• اختصاص مبلغ 6 میلیارد ریال برای احداث سالن ورزشی تنکابن، بهشهر و آمل در سال 1388.

نایب رئیس شورای شهر رامسر: دولت باید برای توسعه رامسر نگاه ویژه

 

 

 

نایب رئیس شورای شهر رامسر:  

دولت باید برای توسعه رامسر نگاه ویژه داشته شود  

 

خبرگزاری فارس: نایب رئیس شورای شهر رامسر گفت: معتقدیم که باید دیدگاه دولت به اداره امور شهرها به‌ ویژه شهرهای توریستی از قبیل رامسر تغییر کرده و توسعه این شهر به پروژه‌ای ملی تبدیل شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، علی امینی شاد چهارشنبه‌ شب در حاشیه سفر اعضای هیئت دولت به استان مازندران در جمع خبرنگاران افزود: شهرستان رامسر شهر ویژه گردشگری جهان اسلام نام نهاده شد در حالی که زیرساخت‌های شهرستان نه تنها ظرفیت پذیرش توریست را ندارد بلکه جوابگوی شهروندان آن نیست.
وی خواستار توجه بیشتر دولت به شهرستان توریستی رامسر شد و اظهار داشت: به دلیل بالا بودن سطح توقع شهروندان، شهر نمونه گردشگری باید تجهیز به امکاناتی شود که رفاه شهروندان را فراهم آورد.
نایب رئیس شورای شهر رامسر گفت: مجموع درآمد شهرداری 2 میلیارد و 700 میلیون تومان است که 800 میلیون تومان آن تنها صرف جمع‌آوری زباله‌های شهر می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: از این رو انتظارات ما از دولت است که نگاه ویژه‌ای به شهرداری‌ها داشته باشد زیرا ما معتقدیم بیشترین خدمات‌رسانی به مردم از طریق شهرداری‌هاست و با توجه به اینکه رئیس جمهور ما سوابق شهرداری را دارا است باید شهرداری‌ها را بیشتر درک کنند.
وی پیشنهاد اختصاص بودجه ثابت شهرداری‌ها را مطرح کرد و بیان داشت: پیشنهاد ما برای این شهرهای کوچک به‌ ویژه شهرهای توریستی بر این است که دولت بودجه خاص یا ثابتی را برای اینگونه شهرداری‌ها مصوب کند و متغیر آن را برعهده شهرداری و شورا بگذارد.
وی به یکی از پروژه‌های بزرگ دور اول سفر اشاره کرد و گفت: پیشنهادم به عنوان عضوی از کمیته راهبردی کنار گذر ساحلی آن است که دولت باید هزینه اولیه ساخت را پرداخت کند تا سرمایه‌گذاری که در این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کند امنیت سرمایه‌گذاری داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: تا قبل از احداث جاده کنارگذر ساحلی، خیابان 25 متری از میدان خلعتبری تا بلوار معلم به عنوان کمربندی محسوب خواهد شد و با توجه به مطالعه مهندسان شهرستان تا سه سال آینده به دلیل توسعه نیافتن راه‌های شهرستان رامسر همزمان با جمعیت شهر، قفل ترافیکی خواهیم داشت.
امینی شاد به سواحل زیبا ولی بازسازی نشده رامسر اشاره کرد و یادآور شد: رامسر شهر گردشگری اسلام است در حالی که سواحل آن هنوز بازسازی نشده است در حالی که باید طراحی و استفاده از این سواحل در دستور کار قرار گیرد.
وی به بارندگی اخیر در رامسر اشاره کرد و افزود: شهر رامسر پرباران‌ترین شهر ایران است.
امینی شاد در پایان گفت: باید مطالعه، طراحی و اجرای کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی همزمان با سیستم فاضلاب در شهرستان رامسر زودتر از سایر شهرستان مصوب و اجرا شود که این امر مهم با توجه دولت عدالت‌محور عین عدالت خواهد بود.

رحیم‌مشایی: تلاش دولت نهم برای رفع موانع توسعه است

 

 

رحیم‌مشایی در رامسر:  

 

تلاش دولت نهم برای رفع موانع توسعه است 

 

 

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری کشور گفت: موانع مهم ساختاری در راستای اجرای پروژه‌ها باید برطرف شود تا به توسعه دست یابیم. 

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، اسفندیار رحیم‌مشایی عصر دیروز در جلسه شورای اداری این شهرستان که با حضور فرماندار و نماینده مجلس و مسئولان شهرستان برگزار شد، افزود: اعتبارات در سفر استانی منطق مهمی دارد و با استفاده از نقطه نظرات استراتژیک مورد تصمصم‌گیری قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: اولویت‌ها در در پروژه‌های سفر مشخص شود زیرا محدود بودن اعتبارات باعث می‌شود نتوان به تمام طرح‌ها رسید، بنابراین باید مهم‌ترین و مورد نیازترین آنها اجرایی و عملیاتی شود.
رحیم‌مشایی خاطر نشان کرد: سفر دوم تکمیل کننده سفر اول است و عوامل و موانع مدیریتی و اجرایی پروژه‌های دور اول مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا با جمع‌بندی لازم به نتیجه مناسب دست یابیم.
وی اظهار داشت: پروژه‌ها به علت بزرگی و طرح توجیهی اقتصادی بالا در حال پیگیری است و به‌ زودی برطرف خواهد شد.
امام جمعه رامسر نیز با اشاره به دستاوردهای سفر و مصوبات آن گفت: گام‌های خوبی برای توسع برداشته شده است.
حجت الاسلام عبدالرحمن باقر‌زاده افزود: حجم بالای مسافر امکانات و نگاه جدیدی را می‌طلبد و گردشگری نیازمند تقویت بنیادهای فرهنگی و دینی دارد.
وی ادامه داد: مسجد جامع رامسر بعد از گذشت سه سال تنها 30 تا 40 درصد رشد داشته که نیازمند توجه لازم در این بخش است.
وی اظهار داشت: دولت توجه ویژه‌ای به برقراری نماز جمعه در سراسر کشور دارد و به این دلیل انتظار می‌رود از منابع تعریف شده برای این امر اعتباراتی اختصاص دهند.
فرماندار رامسر نیز با اشاره به 38 پروژه سفر دور اول گفت: از این میزان 25 پروژه با عتبار 2 میلیارد تومان تحقق یافته وجود دارد که پروژه‌هایی نظیر کانال‌های آبیاری و آسفالت را شامل می‌شود.
علی باباخانی به چگونگی و میزان اجرایی پروژه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تنها دانشکده دولتی غرب مازندران دانشکده پرستاری و مامایی برای توسعه نیازمند توجه ویژه دولت است.

فرماندار رامسر:پروژه‌های دور اول سفر هیئت دولت به رامسر در حال

 

 فرماندار رامسر:

 

پروژه‌های دور اول سفر هیئت دولت به رامسر در حال مطالعه است  

 

 

خبرگزاری فارس: فرماندار رامسر از در حال مطالعه و بررسی بودن بیشتر پروژه‌های سفر اول هیئت دولت به شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، علی باباخانی عصر امروز در جلسه شورای اداری این شهرستان افزود: سالن ورزشی بانوان این شهرستان با توجه به پیگیری‌های پیمانکار آماده افتتاح و بهره‌برداری است اما به علت نداشتن دیوار دور محوطه در صورت افتتاح سالن از ضریب امنیتی پایینی برخوردار خواهد بود.
وی افزود: سالن ورزشی آقایان نیز دارای 70 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و بیش از 80 درصد از آسترکاری دیوار آن نیز به پایان رسیده است.
وی در خصوص احداث شهرک‌های صنعتی و دامپروری اظهار داشت: در شهرک صنعتی 30 هکتار از اراضی مورد نظر به تملک درآمده و درختان مسیر محور قطع شده ولی تاکنون اقدامی در راستای احداث صورت نگرفته است.
وی درباره طرح توسعه فرودگاه رامسر نیز گفت: پیرو گزارش‌های قبلی مدیر عامل شرکت بهره‌بردار و سرمایه‌گذار فرودگاه رامسر عنوان شد تا زمانی که نسبت به واگذاری زمین‌های مهمانسرای نهاد ریاست جمهوری و مجتمع فنی و حرفه‌ای ملاصدرا اقدام نشود در پرداخت بهای اراضی بخش خصوصی که در طرح توسعه فرودگاه رامسر قرار دارد هیچگونه اقدامی از سوی آن شرکت انجام نخواهد شد.
وی در خصوص احداث جایگاه سوخت‌رسانی فرودگاه رامسر خاطر نشان کرد: عملیات خاکبرداری محل اجرای پروژه به اتمام رسیده و پیمانکار در حال اجرای فوندانسیون جایگاه است.
فرماندار رامسر در خاتمه از جذب 100 درصدی اعتبارات ابلاغی در توسعه و ترمیم مصلا‌ها، حوزه‌های علمیه و مساجد خبر داد.

فصلنامه تابستانی "گلستان هنر" آمد

فصلنامه تابستانی "گلستان هنر" آمد

دوازدهمین شماره فصلنامه "گلستان هنر" (در تاریخ هنر و معماری ایران زمین) ویژه تابستان 87 با مجموعه مطالبی درباره باغ‌ ایرانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره بهاری "گلستان هنر" با مطلبی درباره "لایه‌های باغ ایرانی" آغاز می‌شود. "جهان باغ ایرانی" به قلم سیدمحمد بهشتی، "باغ ایرانی: واقعیت و خیال" نوشته ماریا اوا سابتلنی و مطلبی درباره "باغ ایرانی" به قلم محمدکریم پیرنیا در ادامه آمده است.  

در بخشی دیگر از این شماره مطالبی آمده چون "گلشن راز: باغ ایرانی و بیان شاعرانه عرفان"، "باغ‌های شاهی صفوی، صحنه‌ای برای نمایش"، "مراسم سلطنتی و حقانیت سیاسی" و "باغ و عمارت چهل ستون در آیینه اسناد دوره پهلوی اول".

مقالاتی چون "باغ بین راهی علی‌آباد قم"، "باغ خلعت پوشان تبریز و کوشک میان آبی آن"، "باغ- بلوار رامسر، نمونه‌ای از باغ‌های ایران در دوره انتقال"، "بیاض خوش‌بویی، از منابع چاپ نشده گورکانی در طراحی باغ" و نهایتاً بررسی کتاب "احکام فقهی معماری "الاعلان باحکام البنیان" به کار این شماره پایان می‌دهد.

دوازدهمین شماره فصلنامه "گلستان هنر" (در تاریخ هنر و معماری ایران زمین) ویژه تابستان 87 به مدیرمسئولی میرحسین موسوی و سردبیری مهرداد قیومی بیدهندی در 120 صفحه به قیمت 2500 تومان در دسترس علاقمندان است.

کوهنوردان رامسری: ما راحمایت کنید

  

 کوهنوردان رامسری خواستار حمایت مسئولان شدند 

 
 
شماری ازکوهنوردان رامسر خواستار حمایت بیشتر از این رشته ورزشی شدند شماری از کوهنوردان شهرستان رامسر با اشاره به ظرفیت های فراوان این رشته ورزشی در غرب مازندران به ویژه رامسر بر ضرورت توجه ویژه مسوولان امر به رشته کوهنوردی این منطقه تاکید کردند. آنان حمایت کم ، کم توجهی در سطح ملی در رسانه ها در مقایسه با سایر رشته های ورزشی و گرانی وسایل و تجهیزات را از جمله مشکلات فراروی این رشته ورزشی عنوان کردند. " سمیه رحیم مشایی " یک خانم کوهنورد رامسری گفت : امکانات کوهنوردی متناب با قابلیت های فراوان کوهنوردی در این شهرستان نیست. وی افزود : وسایل اولیه کوهنوردی بسیار گران و حداقل 5/1 میلیون تومان است. وی این رشته ورزشی را برای بانوان مناسب دانست و و بر شناساندن و گسترده تر شدن تبلیغات برای این رشته تاکید کرد. به گفته وی توسعه هر ورزشی بدون داشتن تجهیزات و حمایت های همه جانبه و بودن داشتن برنامه های اصولی ممکن نیست. " محمود پروانه " دیگر کوهنورد رامسری گفت : شهرستانهای چون رامسر که در رشته کوهنوردی دارای ظرفیت خوبی بوده باید در سطح کلان و فدراسیون مورد توجه قرار گیرد.وی ادامه داد : برای کاهش تلفات انسانی در کوه های مرتفع اطراف این شهرستان غرب مازندران باید کمپها و جان پناه ایجاد شود. به تاکید این کوهنورد امکانات سخت افزاری کوهنوردی باید در منطقه غرب مازندران گسترش یابد. " نسرین اسدیان " با سابقه 35 سال فعالیت در رشته کوهنوردی گفت : حمایت نکردن مسوولان در مقایسه با سایر رشته های ورزشی امری است که مرتفع شود. وی تصریح کرد : کوهنوردی ورزش سالم برای همه به ویژه بانوان مناسب است که باید برای گسترش آن برنامه ریزی کرد. " یدالله حسن نژاد " عضو گروه خودجوش کوه پیمایی جوان لمتر رامسر گفت : گسترش فرهنگ ورزش همگانی از جمله کوهنوردی در کشور ضروری است. به گفته وی گروه های تازه تاسیس و انجمن های کوهنوردی باید مورد توجه قرار گیرند و از طریق طراحی سایت ها و وب سایت ها و معرفی آنان تعامل با سایر نقاط کشور به عمل آید. " مجید اتابکی " نایب رییس انجمن کوهنوردان نمایندگی رامسر گفت : این انجمن در حال حاضر 60 عضو رسمی دارد و در برنامه های عمومی یکصد نفر شرکت می کنند. وی با بیان این که این انجمن صعود به قلل ایران و مناطق کوهستانی نپال را در کارنامه خود دارد، افزود : در تمام این صعودها با هزینه شخصی بوده است وی تصریح کرد : 40 درصد فعالیت این انجمن مرتبط با کوهنوردی و بقیه نیز مربوط به پاکسازی محیط زیست است. وی بر لزوم حمایت مسوولان به گروه های مردم نهاد تاکید کرد. " همایون یوسف زاده " دیگر کوهنورد رامسری گفت : این رشته ورزشی چون مدال آور نیست کمتر دیده می شود.وی خواستار توجه ویژه مسوولان به رشته کوهنوردی شد. " رضا میرزایی " عضو کمیته دیده بان کوهستانی کشور گفت: ورزش کوهنوردی باید در سطح مدارس کشور گسترش یابد.وی بیان داشت : ما در حال حاضر فاقد باشگاه های کوهنوردی تخصصی بوده و ضرورت دارد مسوولان در این خصوص برنامه ریزی کنند میرزایی اضافه کرد : در غرب مازندران حدود 40 الی 50 گروه فعال خوب رشته کوهنوردی داریم و قلل مرتفع این منطقه ظرفیت های ویژه کوهنوردی ایران است.وی اظهار داشت : در کشور باید به رشته کوهنوردی باید همانند رشته های ورزشی نظیر فوتبال و کشتی توجه شود.وی بر لزوم ایجاد جان پناه در کوه های مرتفع منطقه غرب مازندران تاکید کرد. " علی خوشبختی " مربی کشوری اسکی و کوهنوردی گفت : کوهنوردی یک ورزش انسانی و عشق است و کوهنوردان در صعودهای خود احترام و کمک به یکدیگر را تمرین می کنند.وی افزود : ما در کشور اکنون نیازمند همگانی کردن ورزش صبحگانی و کوهنوردی هستیم. " لطفعلی پورکاظمی " رییس هیات پزشکی ورزشی رامسر به نقش مهم ورزش کردن به ویژه در رشته کوهنوردی را در سلامتی جسمانی نیز اشاره کرد.وی گفت : استفاده از هوای سالم سبب می شود تا اکسیژن به صورت یک نواخت به همه بافت های بدن برسد و مهم این که کسانی که وارد این رشته می شوند باید علم و اطلاعات این رشته ورزشی را کسب نمایند. شهرستان رامسر بیش از سه هزار ورزشکار ساماندهی شده دارد.

گزارش تصویری از جشن تیرمه سینزه در رامسر

  گزارش تصویری از جشن تیرمه سینزه در رامسر  

 

 

" تو بهت دن، ام پرمارشن، دیبار دیبار، خیلی رسم رسوم دشتن، جشن خیلی گیتن. امجال آدم خیلی کم ب ، "اتول" و "بالانم" در نماب، وخ دشتن، رسم رسوم بجا هردن، ام، الان دنیا وگرس، رسم رسوم امرر یداش، مثل : نوروز خونی – مرغنه جنگ – آینه مچد گل کار و ... دنیم آداب رسوم ام "سجل" حساب بون، حفظ و ید دشتن آن باعث هم دلی و هم زونی ویشتر مردم وکن . " نیم ساعت از نیمه شب گذشته، تک و تنها کنار میدون اصلی کوچیک رامسر منتظر خودروهای عبوری احتمالی به مقصد رشت وایسادم. سکوت شب روی شهر سایه انداخته، پرنده هم پر نمی زنه. تو سورت سرمایی که به مغز استخونم سرایت کرده از خودم می پرسم آیا حضور در مراسم تیرماه سیزده ارزشش رو داشت که از رشت بکوبم و به رامسر بیام و حالا این ساعت شب تو این سرما در برزخ گیر آوردن یک ماشین برای برگشت گرفتار بشم ؟ جواب مثبت هست. ارزشش رو داشت. حتی اگه تا صبح هم ماشین گیرم نیاد، حتی اگه تو این سرما تلف بشم باز هم ارزشش رو داشت. """ به نظر می رسد جشن تیرمه سینزده که مردم گیلان و مازندران به انجام آن مبادرت می ورزند، ریشه در یکی از آیین های کهن ایران باستان داشته باشد. اجداد و نیاکان ما، بجز جشن نوروز، جشن مهرگان، جشن سده و ... جشن دیگری داشتند که به آن جشن تیرگان می گفتند. در کتاب "آثارالباقیه" اثر ارزشمند ابوریحان بیرونی، علت و زمان پیدایش جشن تیرگان را به پرتاب تیر توسط قهرمان اسطوری ایران، آرش کمانگیر نسبت داده اند. چنین آورده لند که بعد از سالها جنگ و درگیری بین منوچهر پادشاه ایران و افراسیاب پادشاه توران، صلح برقرار گردید، با این شرط که قرار شد افراسیاب به اندازه پرتاب یک تیر، سرزمین خود را به منوچهر واگذارد. آرش، قهرمان ملی ایرانیان داوطلب پرتاب این تیر می گردد و او در وقت طلوع آفتاب و از ستیغ کوه های مازندران و با تمام توان و نیروی خویش، تیر را به طرف مشرق زمین رها می سازد و جان خویش را در راه سرافرازی میهن فدا می کند. چند روز بعد تیر او را در ماوراء النهر در کنار آمودریا بر روی تنه پهناور درخت گردویی پیدا می کنند و از آن روز به بعد، آنجا را مرز ایران و توران نامیدند و ایرانیان قدرشناس و میهن پرست، به یاد فداکاری آرش که برای عظمت ایران، جان خویش را ایثار کرده بود هر ساله در روز سیزدهم تیرماه دیلمی دور هم جمع می شدند و جشن و شادمانی برپا می کردند و آن آئین کهن و دیرین، در طی چند هزار سال از نسلی به نسل دیگر منتقل گردید و در طی گردش روزگار تغییراتی در آن پدید آمد تا به ما رسید. "تیرمه سینزه" در ماه چهارم گالشی یعنی تیرماه طبری برگزار می شود و چون این جشن در شب سیزدهم از تیرماه گالشی برپا می گردد لذا به آن "تیرمه سینزه" می گویند. در گذشته رسم بر این بود که مردم هر روستا یا محله از روز قبل خود را برای جشن آماده کرده و هر چند خانواده همسایه و فامیل به منزل یکی از خانواده ها که شاخص تر باشد می روند در این شب همه خانواده ها زودتر از شب های دیگر شام می خورند و به خانه ای که از قبل به عنوان میزبان تعیین شده میروند. خانواده ی میزبان هم با میوه و چای و شیرینی خانگی و تنقلات دیگر از مهمانان پذیرایی می کند. در این جشن مردان و زنان، بخصوص دختران جوان حضور فعال دارند. پسر یک خانواده بهنگام غروب بصورت مخفیانه ظرف آبی را از خانه یکی از همسایگان می دزدد و بهمراه پسر دیگری از خانواده ای دیگر به چشمه رفته و آن را از آب پر کرده و به منزل می آورند. پس از این که همه مهمانان جمع شدند کوزه یا ظرف آب مسی را که به آن "ایورخ" می گویند در وسط اتاق قرار داده و زنان و مردان هر یک نیت می کنند و نشانه هایی مثل انگشتر، النگو، گوشواره، سنجاق قفلی و ... را در داخل ظرف آب انداخته و دور آن می نشینند. ظرف آب محتوی اشیاء نیت شده را در میان می نهند و دختر نابالغی را بر می گزینند و در کنار ظرف آب می نشانند. مراسم آغاز می شود و طبری خوان ( رباعی خوان ) که باید به تعداد شرکت کنندگان در جشن، دست کم یک دوبیتی بخواند شروع به خواندن می کند. بیشتر اشعاری که در این مراسم خوانده می شود منسوب به "امیر پازواری" عارف دلسوخته ی قرن نهم مازندران است. در این جشن بجز اشعار امیر پازواری، دو بیتی های باباطاهر و رباعیات خیام و اشعار و سروده های شاعران محلی نیز خوانده می شود. هر بار که طبری خوان یک رباعی می خواند، دخترک دست خویش را در ظرف آب فرو می برد و یکی از اشیای درون آن را برمی دارد. به هنگام خواندن رباعی همه بدقت به معنی و مفهوم آن گوش فرامی دهند و پس از این که شیئ از ظرف بیرون آورده شد به همه نشان می دهند. صاحب شیئ با توجه به نیتی که کرده بود و شعری که قبل از بیرون آوردن نشانه او خوانده شد می فهمد که آیا به آرزوی خویش خواهد رسید یا نه ؟! طبری خوان آن قدر رباعی و شعر طبری می خواند تا همه ی اشیاء درون ظرف یکی یکی بیرون آورده شود تا افرادی که نیت کرده اند بدانند که آیا نیت آنان برآورده خواهد شد؟ لذا این مراسم تا دیروقت ادامه می یابد و همزمان نیز توسط صاحبخانه پذیرایی می شوند و در نیمه شب با شادی و خوشحالی جشن را به پایان رسانیده و راهی خانه های خود می گردند. هر چند ساکنین مناطق شهری در شمال کشور این مراسم را بندرت انجام می دهند ولی در میان روستائیان جنگل نشین و کوه نشین شاهد اجرای وسیع تر این جشن هستیم. """ تهیه و تدوین پیشنیه مراسم : عیسی خاتمی ( دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامسر ) ساعت 8 شب یکشنبه 12 تیرماه 1582 دیلمی (گالشی – طبری) برابر با 12 آبان ماه 1387 هجری خورشیدی مراسم تیرمه سینزه در سالن هتل رستوران خلج (خلیج) واقع در انتهای خیابان طالقانی شهرستان رامسر برگزار شد. این مراسم که سال گذشته برای اولین بار به همت و هزینه ی شخصی آقای میثم نوائیان از اهالی فرهنگ دوست رامسر و کارشناس میراث فرهنگی در منزل شخصیشان در رامسر برگزار شده بود این بار توسط آقای نواییان و انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر(رامسر) و به هزینه ی آقای خلج صاحب هتل رستوران خلج و رستوران خلیج رامسر برگزار شد. از گیلان آقایان بشری، جکتاجی و عباسی دعوت بودند که هر کدام بنا به مشکلی که برایشان پیش آمده بود موفق به حضور در مراسم نشدند. بنده هم به لطف آقای نوائیان با وجود جای کم در این مراسم حضور پیا کردم که جا داره ازشون بابت همه چیز تشکر کنم. تصاویر و شرح مختصر برنامه در ادامه آورده شده : منبع : سایت شمالی هامازیار سیدنژاد- 12 آبان 1387

اعتبار ساخت کشتیهای مسافری رامسر تامین شد

 

 اعتبار ساخت کشتیهای مسافری رامسر تامین شد

 

 

رامسرنیوز-معاون اداری و مالی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بودجه 1.8 میلیارد تومانی قرارداد ساخت کشتیهای مسافربری میان این سازمان و یک شرکت استرالیایی تامین شده است.

علی جهاندیده در گفتگو با مهر گفت: محل تامین بودجه لازم برای عملیاتی شدن این قرارداد، وجوه اداره شده و منابع داخلی این شرکت در نظر گرفته شده و تدابیر لازم برای تامین آن اندیشیده شده است.

معاون اداری و مالی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این تفاهمنامه به منظور ساخت کشتیهای گردشگری 38 تا 47 نفره با یکی از کشتی سازان استرالیایی  به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: این کشتیها در دریای خزر به کار گرفته خواهند شد و تعداد آنها سه فروند در نظر گرفته شده است. 

جهاندیده تصریح کرد: ساخت هر شناور 600 میلیون تومان هزینه  در برخواهد داشت واین شناورها با مشارکت فنی سازنده خارجی در داخل کشور و برای حمل مسافر بین خطوط رامسر تا آمل ساخته می شود.

به گفته وی، استفاده از مشاور خارجی به منظور انتقال دانش فنی و ترویج استانداردهای بین المللی در صنعت دریایی کشور انجام شده است

باغ سی هکتاری رامسر، در دومین همایش سرمایه گذاری کشور

 باغ سی هکتاری رامسر، در دومین همایش سرمایه گذاری کشور

 

ساری - خبرگزاری مهر: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: شش اثر تاریخی و فرهنگی مازندران امروز در دومین همایش فرصتهای سرمایه گذاری کشور در برج میلاد تهران عرضه می شود.

مهدی ایزدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این شش اثر شامل باغ سی هکتاری رامسر، خانه نیما یوشیج در بلده نور، مسجد و حمام فرح آباد و خانه فاضلی ساری و عباس آباد بهشهر را شامل می شود.

وی گفت: در مجموع 33 اثر تاریخی و فرهنگی مازندران به صندوق احیاء و بهره برداری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور جهت سرمایه گذاری به بخش خصوصی معرفی شده است که در این لیست گزینه های مختلفی از خانه قدیمی گرفته تا پلها، کاروانسراها و قلعه های این استان قابل مشاهده است.

ایزدی یادآور شد: بقعه های متبرکه در سطح مازندران پراکنده شده است که امامزاده عباس یحیی، عباس و گنبد فخرالدین ساری از جمله معروف ترین بقعه هایی است که از ارزشهای گردشگری برخوردار هستند.

معاون میراث فرهنگی افزود: برج رسکت در بخش دودانگه ساری و برج لاجیم در روستای سوادکوه از دیگر جاذبه های تاریخی است که به دلیل قرارگیری در چشم اندازی روستایی با آب و هوایی ییلاقی از دیگر فرصت سرمایه گذاری است که می تواند برای طبیعت گردان قابل توجه باشد.

این مقام مسئول گفت: تنها وظیفه سازمان حفظ ، حراست و مرمت ازاین آثار نیست بلکه بهره برداری اصولی از این یادگارهای کهن و رونق اقتصادی منطقه از دیگر اهدافی است که سازمان به آن می اندیشد.

دومین همایش فرصتهای سرمایه گذاری از امروز 18 آبات ماه به مدت دو روز در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود.

گزارش فارس از خسارت بارش در غرب مازندران‌

 

گزارش فارس از خسارت بارش در غرب مازندران‌  

 

 

خسارت بارندگی در شهرهای غرب مازندران از مرز 3 میلیارد تومان گذشت

خبرگزاری فارس: در اثر بارش شدید باران و آب‌گرفتگی معابر در شهرهای غرب مازندارن 3 میلیارد تومان خسارت به این شهرها وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، بارش برف در مناطق کوهستانی از قبیل جنت رودبار، جواهرده و اشکور سبب کاهش شدت سیلاب در مناطق شهری شده است.
بارندگی در اوایل فصل پاییز به دلیل عدم وجود برف در مناطق بالادست خسارت وارده را چند‌ برابر کرده است.
‌امدادگران و اعضای ستاد حوادث شهرستان رامسر از روز گذشته تاکنون مشغول فعالیت و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان آبگرفتگی است، به طوری که حتی امدادگران با ابزار اولیه‌ای مانند بیل، لایه‌های زباله و شاخ و برگ درختان را کنار زده و راه را برای عبور آب گشودند.
‌بر اساس برآورد‌ها و بررسی‌های انجام شده بسیاری از منازل مسکونی و معابر و ابنیه فنی‌های خسارت دیده شناسایی شد.
‌در شب گذشته برای برخی از مناطق رامسر به دلیل عدم امکان تردد افراد به وسیله خودروهای امدادی نان توزیع شد و هم‌اکنون نیز تمامی نهادهای امدادی نیز در آماده‌باش کامل هستند.
مرتضی رهبری مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان رامسر در گفتگو با فارس گفت: کارشناسان ما امروز از دو دهستان جنت رودبار و جواهرده و چند‌ روستای آبگرفته بازدید داشته‌اند که خسارت‌ها گزارش شد.
‌وی افزود: شماره‌های اضطراری‌ به شوراهای روستاها اعلام شد تا در صورت شناسایی هر گونه مشکل یا خسارت با ما تماس بگیرند.

رمز پنهان در انگشت حلقه چیست؟

 

رمز پنهان در انگشت حلقه چیست؟ 

 


لطیمی

مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا معجزه‌ای شگفت‌انگیز را متوجه شوید.

ابتدا کف دو دست‌تان را روبه‌روی هم قراردهید و دو «انگشت میانی» دست‌های چپ و راست‌تان را پشت به پشت هم بچسبانید. چهار انگشت باقی‌مانده را از نوک آن‌ها به هم متصل کنید. به این‌ترتیب، تمامی پنج انگشت به قرینه‌شان در دست دیگر متصل هستند.

- سعی‌کنید « انگشت‌‌های شست » را از هم جدا کنید. انگشت‌های شست، نمایانگر « پدر و مادر» هستند. انگشت‌های شست می‌توانند از هم جدا شوند زیرا تمام انسان‌ها روزی می‌میرند. به این‌صورت پدر و مادر، روزی ما را ترک خواهند کرد و خود ما نیز زمانی که شریک زندگی مان را انتخاب کنبم ،خانه ی پدری را ترک می کنیم .

- دوباره انگشت‌های شست را به هم متصل‌کرده و سعی‌کنید «انگشت‌های دوم» را از هم جدا نمایید. انگشت‌های دوم (انگشت اشاره) نمایانگر «خواهران و برادران» هستند. آنان هم برای خود ، همسر و فرزندانی دارند. این هم دلیلی است که آنان ما را ترک کنند.

- حال پس از متصل کردن انگشت‌های اشاره ، سعی‌کنید « انگشت‌های میانی » را از هم جدا کنید. انگشت‌های میانی، نمایانگر «خود» ما هستند که وجود آن‌ها نشانه‌ی ارتباط ما با کل اعضای خانواده می‌باشد.

- اکنون انگشت‌های میانی را روی هم بگذارید و «انگشت‌های کوچک» را از هم جدا کنید. انگشت کوچک، نماد «فرزندان» هستند. دیر یا زود آنان ما را ترک می‌کنند تا به‌دنبال زندگی خود بروند.

- انگشت‌های کوچک را نیز روی هم بگذارید. سعی‌کنید «انگشت‌های چهارم» (همان‌ها که در آن حلقه‌ی ازدواج را قرارمی‌دهیم) را از هم باز کنید. به احتمال زیاد متعجب خواهید شد که به‌سختی می‌توانید آن‌ها را از هم باز کنید به این دلیل که آن‌ها نماد « زن و شوهر » هستند و برای تمام عمر به هم متصل باقی‌می‌مانند. 

نماینده محترم تنکابن و رامسر: باید ویژگی‌های بعد از استان شدن غ

 

نماینده محترم تنکابن و رامسر:  

باید ویژگی‌های بعد از استان شدن غرب مازندران را ارائه کنیم  

 


به گزارش خبرگزاری فارس از کلاردشت، ابوالفتح نیکنام پیش از ظهر امروز در ششمین همایش توسعه پایدار غرب مازندران در هتل تخت جمشید کلاردشت افزود: زمانی که در این همایش‌ها به دنبال استان شدن غرب مازندران هستیم باید انتظارات خود از استان شدن نیز کارشناسی شود و بعد به ارائه آن بپردازیم.
وی اظهار داشت: باید به این نکته اساسی توجه کنیم که بعد از استان شدن می‌خواهیم چه نوع استانی باشیم و چه ویژگی‌هایی را داشته باشد و نباید فقط به خاطر دور بودن از ساری و ندادن بودجه و توجه به غرب مازندران به دنبال استان شدن باشیم.
نیکنام تاکید کرد: ما باید به طور دقیق وضعیت موجود را بررسی و ببینیم چه‌میزان از وضعیت موجود راضی هستیم و بعد به بحث استان شدن غرب مازندران بپردازیم.
نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای استان شدن غرب مازندران توجیه اقتصادی نیز داشته باشیم و بیان کنیم که بعد از استان شدن می‌خواهیم به کدام حد اقتصادی برسیم ضمن اینکه به این نکته نیز باید توجه داشت که شکننده‌ترین اقتصاد منطقه را داریم.
وی گفت: امیدواریم در جلسات آینده در زمینه توسعه پایدار غرب مازندران موضوع را کارشناسی و به صورت علمی به این موضوع بپردازیم.

احمدی‌نژاد چهارشنبه میهمان مردم مازندران

 

احمدی‌نژاد چهارشنبه میهمان مردم مازندران  

 

 


محمود احمدی‌نژاد در دور دوم سفرهای استانی هیئت دولت از صبح چهارشنبه میهمان مردم استان مازندران خواهد بود.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه هفته جاری به همراه اعضای هیئت دولت، در شانزدهیمن سفر از دور دوم سفرهای استانی عازم استان مازندران خواهد شد تا ضمن بررسی مصوبات دور اول سفرهای استانی، مصوبات جدیدی در جلسه هیئت دولت برای پیشرفت و آبادانی این استان تصویب کند.

سخنرانی در جمع مردم شهرستان ساری،‌ دیدار با علما و روحانیون، ‌خانواده شهدا و ایثارگران و نشست خبری با رسانه‌های محلی از برنامه‌های مهم کاری رئیس جمهوری در دور دوم سفر استانی به مازندران است.

همچنین‌ شرکت در کارگروهای تخصصی آب و کشاورزی و اشتغال و صنعت برای بررسی مصوبات هیات دولت، دیدار چهره به چهره با مردم،‌بازدید از چند طرح مصوب دور اول سفر استانی و همچنین بازدید از یک روستای محروم از دیگر برنامه‌های سفر احمدی نژاد و هیئت دولت به استان مازندران است.

با خواهر شیرازی اوباما بیشتر آشنا شوید

با خواهر شیرازی اوباما بیشتر آشنا شوید
این خانم 51 ساله، متولد شهر شیراز در ایران و از دوستان نزدیک خانوادگی اوباماست . پدرش، از اولین پزشکان بیمارستان نمازی شیراز بوده است. او خاطراتش از زندگی در ایران را، «خاطراتی بسیار شیرین» توصیف می‌کند.

عصر ایران- روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن در گزارشی به معرفی «والری جارت»، مشاور نزدیک اوباما که به تازگی به عنوان یکی از اعضای تیم انتقال قدرت وی در کاخ سفید منصوب شده است، پرداخت.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) این روزنامه نوشت: "«والری جارت»، دوست نزدیک و معتمد رییس جمهور جدید آمریکا که به لقب «خواهر بزرگ اوباما» شهرت دارد، هم اکنون در حال رهبری نسل جدیدی از سیاه پوستان پرنفوذ است که برای به دست گرفتن قدرت در واشنگتن آماده می شوند."

اوباما در یکی از اولین انتصابات خود، خانم «جارت» 51 ساله را به عنوان یکی از اعضای تیم انتقال قدرت خویش برگزید. این تیم وظیفه نظارت بر بررسی نامزدهای کابینه و تدارک اولین اقدامات اساسی دولت جدید را برعهده دارد.

این خانم 51 ساله، متولد شهر شیراز در ایران و از دوستان نزدیک خانوادگی اوباماست که برای سال ها بازیگر مهمی در جامعه سیاه پوستان شیکاگو بوده است.

«جارت» در امر تجارت و سرمایه گذاری ملک، دستی بر آتش دارد و 17 سال دوست و مشاور نزدیک اوباما بوده است به نحوی که گفته می شود در زمان صحبت کردن درباره رئیس جمهور جدید آمریکا «احساساتی» می شود و همچنین از او به عنوان «طرف دیگر ذهن اوباما» یاد می کنند.

به علاوه به خاطر نزدیکی بسیار به اوباما، لقب «خواهر بزرگ اوباما» را بر وی نهاده اند.

این خانم به حدی به اوباما نزدیک است که می تواند پیش بینی کند اوباما برای شام چه چیزی را دوست دارد و  شام یک شنبه گذشته را نیز با رییس جمهور جدید صرف کرده است.

خانم «جارت» تجربه ای در مناصب دولتی واشنگتن ندارد اما به عنوان یک رقیب جدی برای احراز پست های کابینه از جمله وزارت مسکن و حمل و نقل یا حتی مشاور ارشد کاخ سفید محسوب می شود.

اطلاعات بیشتر درباره جارت

والری بومن جارت، متولد ۱۹۵۶ میلادی، وکیل آمریکایی مقیم شیکاگو است. پدر وی، جیمز بومن، از اولین پزشکان بیمارستان نمازی شیراز بوده است.  وی خاطراتش از زندگی در ایران را، «خاطراتی بسیار شیرین» توصیف می‌کند.

جارت در سال ۱۹۷۸ در رشته روانشناسی دانشگاه استنفورد موفق به کسب مدرک کارشناسی شد و سپس دکترای خود را در رشته حقوق در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه میشیگان دریافت کرد.

برخی نشریات و رسانه های ایالات متحده آمریکا وی را بانفوذترین مشاور باراک اوباما معرفی می‌کنند.جارت دارای دختری به نام لورا است که هم‌اکنون در حال تحصیل در رشته حقوق دانشگاه هاروارد است.

شایان ذکر است تولد در ایران الزاماً به معنای تابعیت ایرانی افراد نیست.

ولادت حضرت امام رضا(ع)

 

 

ولادت حضرت امام رضا(ع) 

 

 

*** 

 

 بر همگان مبارکباد

هشدار اقتصاددانان ایرانی به رئیس جمهور

 

هشدار اقتصاددانان ایرانی به رئیس جمهور 

 

 

خبرگزاری فارس: 60 کارشناس اقتصادی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی ابعاد مختلف مسائل اقتصادی کشور از جمله طرح تحول اقتصادی و جوانب گوناگون آن پرداختند.

به گزارش خبرگزاری فارس، متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
"همانگونه که مستحضرید و به کرات توسط دلسوزان کشور و مقامات مسئول عنوان شده است، اقتصاد کشور در شرایط داخلی وجهانی حساس و دشواری قرار دارد. رشد اقتصادی اندک، بیکاری گسترده، تورم مزمن و دو رقمی، بحران در بازارهای پول و سرمایه، بودجه انبساطی دولت، اختلال در تعامل با دنیای خارج، وجود فقر و نابرابری‌ها، درکنار شرایط حساس بحران مالی جهانی آثار گسترده و تعیین‌کننده‌ای برصادرات، واردات، تامین نیازها و از همه مهمتر عدم تحقق احتمالی درآمد لازم از فروش نفت برای تامین بودجه دولت، از جمله اساسی‌ترین مشکلات موجود کشور است. همچنین بحران جهانی بازارهای مالی و رکود بی‌سابقه اقتصاد جهانی تهدیدهای جدی برای اقتصاد کشور بوجود آورده‌اند. اما متاسفانه دولت در این زمینه‌ها اقدامات مقتضی و مناسبی انجام نداده‌است. در این وضعیت بسیار حساس، دولت مصمم است سیاست‌های گسترده‌ای را تحت عنوان طرح تحول اقتصادی به مورد اجرا گذارد. ما از تبعات طرحی‌که با شتابزدگی و در بستر نامساعد ملی وبحران جهانی به‌اجرا درخواهدآمد، بیمناکیم. از اینرو لازم دیدیم با تحلیل وضعیت اقتصاد کشور، علل پیدایش بحران کنونی، راه‌های برون رفت از این تنگناها را با مردم شریف ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت محترم درمیان بگذاریم. شاید قبل از آن‌که معضلات کشور حادتر شود، بتوان اصلاحات لازم را به موقع در آن اعمال کرد. در گذشته نیز اقتصاددانان کشور به کرات تحلیل‌ها، نقدها وتوصیه‌هایی را درزمینه حل مسائل مبرم اقتصادی، از جمله شیوه مصرف درآمدهای نفتی، ارائه داده‌اند، که با بی‌توجهی دولتمردان مواجه شده‌است وکشور تا به امروز، باتحقق پیش بینی‌ها درمورد پیامدهای منفی سیاست‌های دولت هزینه‌های سنگین آن‌را پرداخته‌است. با این همه بر این باوریم که بی‌مهری دولتمردان نمی‌تواند موجبی برای عدم ارائه مجدد دیدگاه‌ها و توصیه‌های ما باشد. با توجه به‌مسائل مذکور ما جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور، برای اطلاع همگان گزارشی را تدوین کرده‌ایم که در برگیرنده امور ذیل است:
1- مساعی دولت نهم:
این درست است که برخی از شرایط نامساعد اقتصاد ایران ریشه‌های ساختاری دارد و در طول سالیان دراز به دلیل سوءتدبیر و بی‌توجهی دلتمردان قبلی انباشته شده‌است و هیچ دولتی نمی‌تواند حتی در طول یک برنامه پنج ساله همه این مشکلات را حل کند. این درست است که دولت نهم از زمان روی کار آمدن، حل این مسائل و بهبود وضعیت اقتصادی کشور را در سریع‌ترین زمان ممکن در دستور کار خود قرار داده‌است. اما متاسفانه به رغم تلاش‌های شبانه روزی مسئولان، سیاست‌گذاری‌ها موجب شده‌است به دلیل ماهیت تفکر حاکم بر آن و ضعف در شناخت همه‌جانبه مسائل و مشکلات، به‌جای بهره‌گیری از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی و تقویت نهادهای موجود، راهبردی در جهت تخریب ساختار‌ها باشد و درکنار آن دولت با پا فشاری بر سیاست‌های نادرست، راه تعامل سازنده جامعه مدنی و نخبگان کشور را مسدود ساخته است
2- چارچوب فکری نادرست دولت نهم:
نگرش دولت نهم به مسائل بین‌المللی و داخلی غیرعلمی و غیرکارشناسانه است. همین چارچوب فکری، کیفیت تعامل دولت با دنیای خارج، برخورد آن با نهادهای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی و ماهیت سیاست‌ها و برنامه‌های دولت نهم و چگونگی اجرای آن را مشخص می‌سازد و بسیاری از نارسایی‌ها و ناکامی‌های این دولت را توضیح می‌دهد. این چارچوب فکری دارای ویژگی‌هایی هم‌چون آرمان‌گرایی افراطی، شتابزدگی در اقدام، تقدم عمل برعلم، تقابل تعهد و تخصص و عدم امکان سنجی و تحلیل هزینه و فایده سیاست‌ها و طرح‌های اقتصادی است. تبعات این رویکرد عبارت از کاهش عقلانیت اقتصادی، تکیه بر ذهنیت به‌جای واقعیت، خود نظام پنداری، توهم توطئه، حلقه‌های تکراری حذف، و وابستگی بیشتر به منابع نفتی است.
3- فضای نامساعد کسب و کار و تاثیر آن بر رشد اقتصادی:
اتخاذ سیاست‌های اقتصادی دولت براساس چارچوب فکری مذکور، منجر به‌ایجاد فضای نامساعد کسب وکار شده و به نوبه خود کاهش رشد اقتصادی را در همسنجی با نهاده‌های فراوان به کار رفته در تولید، به ارمغان آورده است. رشد ناچیز بهره‌وری، ایجاد اشتغال ناپایدار و تداوم بیکاری گسترده از دیگر پیامدهای فضای نامساعد کسب وکار است. بی‌جهت نیست که رشد اقتصادی کشورهای ترکیه، عربستان، و امارات در سال‌های 86-1384 بالای 9 درصد و رشداقتصادی ایران کمتر و در حدود 6 درصد بوده‌است. در همین مدت متاسفانه ایران در میان کشور عضو سازمان بهره‌وری آسیایی از کمترین مقدار رشد بهره‌وری برخوردار بوده است.
4- سیاست‌های نادرست انبساطی مالی:
بدنبال رونق نفتی و به رغم تجربه پرهزینه سال‌های 1352-1356 در زمینه تزریق بی‌محابای درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور، یکبار دیگر احساس خطرناک پرپولی مجوز دولت برای به هزینه گرفتن درآمد به هر طریق ممکن شد. این نوع جهت‌گیری بودجه‌ای، دولت را به رغم هدف برنامه مصوب در مقایسه با بخش خصوصی بیش از پیش بزرگ و غیرکارآمد نموده‌است. هم اکنون که در پی بحران جهانی، قیمت نفت خام در سراشیبی سقوط افتاده و حساب ذخیره ارزی تهی شده‌است، این پرسش اساسی مطرح می‌شود که در آینده نزدیک چگونه با درآمدهای نفتی کمتر و نظام مالیاتی ناکارآمد کنونی، بودجه سال 1387 و سال بعد قابل تامین مالی خواهد بود. شایان ذکر است که بر اساس جدول 8 برنامه چهارم، باید در سال‌های 86-1384، جمعاً 47.1 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به دولت اختصاص می‌یافت، ولی درعمل142.6 میلیارد دلار هزینه شد و از چگونگی197.8 میلیارد دلار فروش نفت اطلاعات روشن وشفافی گزارش نشده‌است. اگر این درایت وجود می‌داشت که سهمی از درآمدهای نفتی درحساب ذخیره ارزی نگهداری شود، در روزهای عسرت مالی گرفتاری دولت و مردم کمتر می بود.
5- تعامل تنش‌زا با جهان خارج و سیاست نادرست تجارت خارجی:
سیاست تجاری نادرست و تعامل ناپایدار و تنش‌زای دولت نهم با جهان خارج علاوه بر محرومیت از ره‌آوردهای بالقوه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی، هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده‌است. به‌طوری که امروزه به دلیل تحریم‌های سازمان ملل، بخش بزرگی از واردات و صادرات کشور از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود که علاوه بر تحمیل ریسک بیشتر، موجب افزایش چندین میلیارد دلاری قیمت تمام شده صادرات و واردات کشور گردیده‌است. در زمینه تجارت خارجی، دولت برای مهار فشارهای تورمی، آزاد سازی واردات را در پیش‌گرفته و بانک مرکزی عملا نرخ اسمی ارز را به‌عنوان لنگر اسمی برای مهار تورم به کار برده‌است. در این وضعیت توان رقابت اقتصاد کاهش و نرخ حقیقی ارز که بیانگر توان رقابتی است از هر دلار 7112 ریال در سال 1381 به هر دلار 5228 ریال در سال 1386تنزل یافته‌است. در نتیجه این رویکرد واردات کشور به شدت افزایش یافته‌است. کاهش درآمدهای نفتی و تقلیل ناگزیر این سطح از واردات برای اقتصاد کشور بسیار پرهزینه خواهدبود.
6- عدم شناخت بازار پول، سرمایه و ارزش پول ملّی:
عدم شناخت از نظام پولی و بانکی در نزد دولتمردان، نابسامانی‌های فراوانی به بار آورده‌است که حاصل آن تخصیص غیربهینه منابع بانکی، افزایش 40-30 درصد نقدینگی و در نهایت رسیدن به سطح تورم نقطه‌ای29.4 درصد در شهریورماه 1387 است. گفتنی است که متوسط نرخ تورم در سال 1384 فقط10.4 درصد بوده است.
بازار سرمایه نیز که به سبب فضای نامساعد کسب وکار، نحوه عرضه سهام عدالت در بورس و نحوه اجرای سیاست‌های اصل 44 با افقی مبهم روبرو است، اکنون در شرایط نااطمینانی جهانی حاکم بر بازارهای مالی با مشکلات بیشتری دست بگریبان است.
برداشت نادرست از مفهوم ارزش پول ملّی این توهم را در نزد دولتمردان دامن زده‌است که می‌‌توان به صورت دستوری ارزش داخلی و خارجی پول ملی را افزایش داد. همچنین گاه به غلط تصور می‌شود که با حذف سه صفر از واحد پول ملی و در غیاب سیاست‌های مالی و پولی مسئولانه، می‌توان ارزش داخلی پول را افزایش داد و تورم فزاینده کنونی را مهار کرد
7- گسترش فقر و نابرابری:
در سند چشم انداز و قانون برنامه چهارم به منظور تأمین عدالت اقتصادی و رفع فقر و نابرابری، به‌طور همزمان بر دو رویکرد رشد و توزیع تأکید شده‌است. این دیدگاه پیامدهایی همچون عزت نفس و کرامت انسانی، ارتقاء سرمایه انسانی و اجتماعی، وفاق و انسجام ملی، و احساس تعلق بیشتر آحاد مردم به کشور را در بر دارد. اما متأسفانه دولت عملا در مسیر رویکردهای توزیعی بدون داشتن دغدغه رشد اقتصادی حرکت کرده‌است. اما به رغم تلاش‌های آن، ضریب جینی از رقم0.423 در 1383 به0.431 در سال 1385 رسیده‌است. افزایش شدید نرخ تورم در سال‌های 1386 و 1387 قطعاً منجر به بی‌عدالتی و نابرابری بیشتری شده و خواهد شد.
8- عدم امکان‌سنجی طرح تحول اقتصادی و شتابزدگی در اجرای آن:
طرح تحول اقتصادی به رغم گستردگی حوزه‌های تحت پوشش و پیامدهای بزرگ اقتصادی و اجتماعی آن، ظاهراً قرار است خارج از برنامه پنجم توسعه تصویب شود. به عقیده ما اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و توزیع یارانه‌های نقدی در میان 70 درصد خانوارهای کشور، قبل از ایجاد ثبات اقتصادی می‌تواند به تورم افسارگسیخنه دامن زند و مشکلات حاد اقتصادی و اجتماعی را در پی داشته باشد. گفتنی است دولت بدون محاسبه درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت‌ها و کسب مجوز قانونی از مجلس، وعده توزیع یارانه نقدی به خانوارها را داده و در صدد برآمده‌است در نیمه دوم سال جاری وجوهی را به مردم بپردازد. این شیوه برخورد فقط سطح توقعات مردم را بالا می‌برد و بر انتظارات تورمی در جامعه دامن می‌زند.در این باب باید نکاتی همچون: ضرورت اصلاح تدریجی قیمت حامل‌های انرژی، همزمانی اصلاح قیمتی با تدابیر غیرقیمتی مدیریت تقاضا، کمک‌های فنی دولت برای اصلاح تکنولوژی تولید، کمک‌های مالی دولت برای حمل و نقل عمومی مورد توجه قرارگیرد.
.....ادامه دارد