رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

پرتو زایی طبیعی بالا

 

در زمینه پرتو زایی طبیعی بالا

رامسر مقام اول را در جهان دارا است 


آلاینده‌های زیست محیطی موثر در شیوع سرطان در غرب استان مازندران و تهیه نقشه پراکنش آن درمحیط ‪ GIS‬طرح ریزی شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات "مرجانه خراط صادقی" عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر و دانشجوی دکتری علوم محیط زیست دانشکده محیط زیست و انرژی گفت: همواره واکنش انسان بر محیط زیست در سالهای اخیر مورد توجه بوده اما اثرات محیط زیست طبیعی بر سلامت انسان کمتر مورد توجه واقع شده است .

وی افزود، تحقیقات اولیه حاکی از آن است که تشعشعات طبیعی رخ‌نمودهای زمین‌شناسی به همراه انتقال عناصر سنگین و سموم کشاورزی از طریق مواد غذایی می‌توانند دارای اثرات سرطان‌زایی بر انسان باشند.

وی هدف از انجام این تحقیق را درصد بالای سرطانهای معده، مری و سینه در استان مازندران و انجام تحقیق برای مشخص کردن عوامل موثر در بروز سرطان عنوان کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد، با توجه به اینکه اطلاعات اولیه نشان می‌دهند پراکنش سرطان در سطح استان مازندران یکسان نیست امید است با انجام این گونه تحقیقات بتوان به علل زیست محیطی پی برد.

به گفته دانشجوی دکتری علوم محیط زیست واحد علوم و تحقیقات مشخص کردن عوامل طبیعی و انسان‌ساخت در بروز سرطان، شناخت مناطق حساس و ارایه راه‌حل جهت کاهش خطرات، نحوه پراکنش مواد سرطان‌زا در واحدهای مختلف زیست محیطی در سطح (آب، خاک زمین شناسی) استان مازندران از اهداف این طرح تحقیقاتی بوده است.

وی افزود، در این تحقیق عمده‌ترین عوامل تاثیرگذار در بروز سرطان نظیر زمین‌شناسی منطقه، مواد پرتوزا، عناصر سنگین در آب و خاک غرب استان بطور همزمان با روش دقیق و علمی برای نخستین بار در کشور توسط مرکز تحقیقات محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات انجام می‌شود.

خراط صادقی با اشاره به انجام بررسی آلاینده‌های انسانی در محیط زیست تاکید کرد در طرح حاضر به اثرات محیط زیست بر انسان اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد در سالهای گذشته سعی شده بود بصورت پراکنده منشاء بالای سرطان در استان مازندران مشخص شود اما تا کنون پاسخ قطعی به این مساله داده نشده است.

این محقق افزود، دغدغه‌های ارتباط بین سرطان و قرار گرفتن در معرض مواد سمی در محیط زیست، همواره مورد توجه علوم بوده است.

به گفته وی عوامل مختلفی در ایجاد سرطان نقش دارد، تخمین زده می‌شود دو سوم سرطان‌ها مربوط به دلایل زیست محیطی هستند و اهمیت محیط زیست در تفاوتهای میزان سرطان در سراسر جهان و تغییر میزان سرطان هنگام مهاجرت مردم از یک کشور به کشور دیگر مشاهده می‌شود.

وی گفت: مهمترین عوامل زیست محیطی در بروز سرطان بنا به گزارشات ‪NTP‬ شامل تنباکو، رژیم غذایی، نوشیدنی‌های الکلی، تشعشع امواج فرابنفش، ویروسها، باکتریها، اشعه یونیزه‌کننده ، آفت‌کش‌ها، داروهای پزشکی، محلولها، الیاف و ذرات بسیار کوچک و گرد و خاک، می‌شوند.

خراط صادقی، دی‌اکسین‌ها، هیدروکربن‌های آروماتیک پلی سیکلیک(‪(PAHS‬ ,فلزات، ذرات موجود در دود موتور گازوئیلی، سم‌های منتشره از قارچ‌ها،کلرید وینیل و بنزیدین از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان هستند ولی هنوز مشخص نشده کدامیک از موارد فوق ، در ایجاد سرطان از نقش بیشتری دارد.

به گفته این دانشجوی دکتری علوم محیط زیست واحد علوم و تحقیقات، فرسایش زمین، انحلال ترکیبات معدنی و مواد آلی ناشی از تجزیه گیاهان و تخلیه فاضلاب‌ها سبب شده است تا منابع آب و بویژه آبهای سطحی به درجات مختلف به آلاینده‌های متعدد معدنی، آلی و میکروبی آلوده شوند.

همچنین وجود رگه‌های اورانیوم و توریم و مواد وابسته به آنها در لایه‌های زیرزمینی و انحلال برخی از ترکیبات آنها در آب می‌تواند موجب آلودگی آبهای زیرزمینی به مواد پرتوزای طبیعی شود.

در اثر فعالیت تاسیسات هسته‌ای و آزمایش سلاحهای اتمی مقادیری از مواد پرتوزای مصنوعی گازی شکل وارد جو می‌شود که انتقال آنها از طریق بارندگی، باد و یا سایر عوامل جوی و نشست آنها بر روی آب و خاک می‌تواند سبب آلودگی آبهای سطحی به مواد پرتوزای مصنوعی شود.

این محقق تاکید کرد، در سراسر دنیا سرطان مری هفتمین علت مرگ ناشی از سرطان است و در چین و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، این سرطان مهمترین عامل مرگ است.

حتی در آمریکا با وجود اینکه سرطان رکتوم از سرطان مری شایع‌تر است، مرگ ناشی از سرطان مری بیشتر از سرطان رکتوم است .

دانشجوی دکتری علوم محیط زیست واحد علوم و تحقیقات گفت: بروز سرطان مری با افزایش سن افزایش می‌یابد و در مردان دو تا چهار برابر زنان است.

میانه سن تشخیص ‪ ۶۶‬سال و بروز سرطان مری در سیاه پوستان بیش از سفید پوستان است.

خراط صادقی افزود: طبق گزارش ‪ UNSCEAR‬در سال ‪ ۱۹۹۳‬در جهان مناطقی وجود دارند که ساکنین آنها در معرض پرتوهای طبیعی زمینه بالا هستند.

به گفته وی این مناطق به(‪High Background Radiation Areas (HBRAs‬ معروف هستند که از جمله این مناطق می‌توان به به کرالا و مدرس هند، ‪ NiueIsland‬در اقیانوس آرام ،جیانگ یانگ در چین، رامسر در ایران اشاره کرد. رامسر در این میان مقام اول را بر اساس دو مطالعه مجزا در ‪۱۹۹۰‬ دارا است .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد