رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

اطلس امواج کاسپین و رامسر مهر ماه منتشرمی شود تمام اطلاعات مربو

اطلس امواج کاسپین و رامسر مهر ماه منتشرمی شود

تمام اطلاعات مربوط به موج ازجمله زمان ایجاد موج ، ارتفاع و به طور کلی وضعیت دریا

اطلس امواج مهرماه امسال رونمایی می شود

تهران - رییس پژوهشکده فناوری و مهندسی دریا گفت: خروجی های اطلس امواج شامل گل موج های سالانه در نقاط مختلف و با مشخصات امواج حدی با دوره های بازگشت 1، 5 ، 10 ، 20 ، 25 ، 50 و 100 ساله مهرماه امسال رونمایی می شود.

' سعید مظاهری ' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: کار تهیه اطلس امواج را موسسه ملی اقیانوس شناسی در سالهای 84- 85 به سفارش سازمان بنادر و دریانوردی بر مبنای اطلاعات 11 ساله باد آغاز کرد و بر اساس نیاز پروژه را بر مبنای اطلاعات بادهای بین المللی 32 سال گذشته توسعه داد.

وی اظهار داشت: دقت اطلاعات دراطلس امواج در حد یک دهم درجه در یک دهم درجه است و دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان را شامل می شود، ضمن اینکه امکان توسعه به کل حوضه های آبی را دارد. اکنون پیش بینی موج در آبهای خلیج فارس و دریای عمان در حدود 10 کیلومتر در 10 کیلومتر امکان پذیر شده است.

مظاهری در ادامه به اهمیت امکان پیش بینی موج در صنایع دریایی اشاره کرد و افزود: بحث پیش بینی امواج همزمان با بحث مرکز هشدار و پیش بینی مخاطرات دریایی آغاز شد.

وی با بیان اینکه هر گونه فعالیت در دریا نیازمند پیش بینی موج خواهد بود گفت: بدون داشتن مشخصات و خصوصیات موج نظیر ارتفاع، پریود و جهت موج ، امکان فعالیت در دریا میسر نخواهد بود یا اگر فعالیتی بدون این پیش بینی ها انجام شود بدون شک خطر پذیری بالایی خواهد داشت که باید خسارت ناشی از عدم پیش بینی های صحیح را بپذیریم .

مظاهری ادامه داد: بنابراین پیش بینی موج در حوضه های آبی دریای خزر ، خلیج فارس ، دریای عمان و شمال اقیانوس هند امکان پذیر شد و برای دسترسی محققان به این اطلاعات سایت پیش بینی موج در این موسسه راه اندازی شد.

وی گفت: www.inio.ac.ir/INCOH نشانی سایت پیش بینی موج است که مدت پیش بینی در آن برای 96 ساعت است یعنی چهار روز آینده قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: مرکز پیش بینی با هدف امکان پیش بینی مشخصات امواج در دریای خزر خلیج فارس و دریای عمان فعالیتش را آغاز کرد ، این فعالیت به چند قسمت تقسیم شد ، برای اینکه بتوانیم پیش بینی باد را انجام دهیم نیاز به داشتن پیش بینی از مشخصات باد داشتیم چون یکی از عوامل تولید موج انتشار و گسترش باد است پس باید بتوانیم خود باد را پیش بینی کنیم که تا حد زیادی موفق بودیم.

وی گفت: در این راه از اطلاعات هواشناسی بین المللی استفاده کردیم و مدل آن کاملا بومی سازی شده که بر اساس آن اطلاعات باد خوانده ، مدل اجرا و اطلاعات پیش بینی روی سایت قرار می گیرد.

مظاهری با اشاره به آغاز فصل گرما و استفاده گردشگران در دریای خزر برای شنا اظهارداشت: بر این اساس پیش بینی در سواحل آستارا ، بندر انزلی ، رودسر ،‌ رامسر ، بندر نوشهر ، بابلسر ، بندر امیر آباد و میانکاله مهیا شده است .

وی گفت: تمام اطلاعات مربوط به موج ازجمله زمان ایجاد موج ، ارتفاع و به طور کلی وضعیت دریا دراین سایت قابل مشاهده است و افراد یا سازمانی که بخواهد در دریا فعالیت کند می تواند با در اختیار داشتن این اطلاعات خطر پذیری فعالتی خود را کاهش دهد.

علمی **9014**1544

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 80167027
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد