رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

از رامسر تا گلوگاه به خانواده های شهدا سر زدیم

خبرگزاری فارس: شهید طوسی؛ مرد انقلاب و حامی ولایت و رهبری ‌بود 

از رامسر تا گلوگاه به خانواده های شهدا سر زدیم

روایت فارس از زندگی شهید سردار محمدحسن طوسی‌؛ ستاره مازندرانی
شهید طوسی؛ مرد انقلاب و حامی ولایت و رهبری ‌بود

خبرگزاری فارس: ‌لشگر 25 کربلا در دفاع مقدس در تمام جبهه‌ها لشگری ‌شناخته شده بود، لشگری نام‌آور و نترس؛‌ و این دلاورمردی‌ها ‌مدیون فرماندهان آگاه، شجاع و نترسی بود‌ که در حمایت از ولایت و رهبر و مقتدای خود، خستگی‌ناپذیری را آموخته بودند‌.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در بیست و ششمین سال از شهادت سردار خوبی‌ها و به قولی ستاره مازندران سردار شهید محمدحسن طوسی قرار داریم که یاد و نامش نه تنها در سرزمین مادری‌اش نکا و روستای طوسکلا، بلکه بر تمامی سرزمین شمال طنین‌انداز است.

دوران جنگ تحمیلی هشت ساله در ایران با لشگر 25 کربلا در تمام ایران شناخته شده بود، لشگری نام‌آور و نترس از شیرمردانی که در دفاع از خاک و وطن خود خستگی نمی‌شناختند و این دلاورمردی‌ها را مدیون فرماندهان آگاه، شجاع و نترسی بودند که در حمایت از ولایت و رهبر و مقتدای خود، خستگی‌ناپذیری را آموخته بودند و شهید طوسی یکی از این فرماندهان و نام‌آوران نترس دوران دفاع مقدس بود.

*شهید طوسی، مرد انقلاب و حامی ولایت و رهبری ‌بود

پدر شهید طوسی درباره فعالیت این شهید در طول قبل و بعد انقلاب در گفت‌و‌گو با فارس می‌گوید: در اوایل انقلاب نیز اعلامیه‌های فراوانی از امام خمینی (ره)  توسط محمدحسن در روستا و شهر پخش شده بود و چهره‌ای شناخته شده برای ساواک بود.

محمدعلی طوسی گفت: با آغاز نهضت اسلامی ایران به رهبری امام راحل(ره) ایشان به اتفاق تنی چند از وفاداران به انقلاب فعالیت سیاسی گسترده‌ای را در سطح منطقه آغاز کرد که تا سقوط حکومت ننگین شاهنشاهی ادامه داشت، بلافاصله پس از پیروزی برای حفظ دستاوردهای انقلاب، ابتدا در کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نکا مشغول به کارشد و سپس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ساری ثبت نام و به انجام خدمت شبانه‌روزی در این نهاد مقدس مشغول شد.

وی ادامه داد: مبارزه با ضدانقلاب با شروع توطئه ضدانقلاب در غرب کشور در رأس گروهی از پاسداران به منطقه کامیاران عزیمت کرد و ضمن آشنایی با سردار بزرگ سپاه اسلام جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، خدمات شایانی از خود به یادگار گذاشت.

پدر شهید طوسی گفت: آنانی که شهید طوسی را می‌شناسند با روحیه و دلاورمردی‌های ایشان کاملا آشنا هستند، فرمانده‌ای جسور، شجاع و نترس و خستگی‌ناپذیر که در طول دوران دفاع مقدس، تنها به‌عنوان فرمانده برای سربازان نبوده است بلکه برادر و پدری دلسوز و همراه سربازان در تمام دوره‌ها بوده است.

محمدعلی طوسی پدر سردار طوسی نیز در این باره می‌گوید: من با ایشان هم‌خدمت بودم و در واقع با اصرار ایشان به جنگ رفتم، ایشان علاقه وافری به تمام رزمندگان داشت و آنان را همچون فرزندان خود دوست می‌داشت.

وی ادامه داد: روزی با محمد حسن برای عملیات آزمایشی غواصی داخل اروندرود رفته بویم، بعد از پایان عملیات و جمع‌آوری لباس غواصی رو به افرادی که بیرون از آب بودند کرد و گفته به رزمنده‌ها یک لیوان شربت عسل و شیرینی بدهید تا بدنشان گرم شود بچه‌ها سردشان شده است.

پدر شهید طوسی گفت: محمدحسن علاقه شدیدی به نیروهای بسیجی داشت و همواره می‌گفت تمام کارها را بسیجیان می‌کنند و آن‌وقت کارها به نام ما تمام می‌شود و این اصلا درست نیست باید بسیجیان به دلیل کارهایی بیشتری که می‌کنند بیشتر مورد توجه و رسیدگی باشند.

سردار محمد حسن طوسی، سردار خوبی‌ها، گذشت و ایثار شمال کشور است که همچون ستاره‌ای درخشان بر تارک آسمان شمال کشور در حال درخشش است.

این یادنامه، تنها برای ادای دینی است برای هم پیمانی مجدد با این شهید بزرگوار و شهدای گرانقدر دیگری که رفتند تا ما آزاد زندگی کنیم و از یوغ دشمنان و استکبار رها شویم.

*گذری بر زندگی سردار

شهید محمدحسن طوسی در سال 1337در خانواده‌ای مذهبی، متدین در روستای طوسکلا از توابع شهرستان نکا دیده به جهان گشود، از همان آغاز پدر و مادر با ایمانش در تعلیم و تربیت اسلامی وی سعی فراوان کردند تا در آینده خدمتگزاری صادق و وفادار به اسلام و مسلمین تحویل جامعه دهند.

وی دوره تحصیلات خود را در زادگاهش روستای طوسکلا و شهرستان نکا پشت سر گذاشت و پس از پایان تحصیلات آستین همت بالا زده و در مساعدت به خانواده به عنوان بازویی پرتوان، یارو یاور پدر شد تا اینکه برای انجام وظیفه سربازی فراخوانده شد.

این شهید از آنجایی که تمایلی برای خدمت در رژیم منحوس پهلوی نداشت پس از فشار زیاد از سوی ژاندارمری وقت، به ناچار خود را معرفی کرد که دست حق به یاری وی شتافت و از سربازی در دستگاه ظلم پهلوی معاف شد.

*طوسی عاشق رهبری و ولایت بود

همسر شهید سردار طوسی نیز در بیان خاطراتی از این شهید به خبرنگار فارس در نکا گفت: آقای طوسی علاقه وافری به امام راحل داشتند روزی به او گفتم «محمدحسن شما که اینقدر به ملاقات آقا می‌روید یک روز ما را هم با خود ببرید»، گفت: «آقا آن‌قدر کار و مشغله دارند که نمی‌شود با رفتنمان مزاحم ایشان شویم».

حلیمه عرب‌زاده طوسی در گوشه‌ای از خاطرات خود از این شهید مجاهد می‌گوید: سردار طوسی مانند برخی فرماندهان نبود که فقط فرمانده باشد بلکه آنقدر عاشق سربازان بود که گاهی اوقات از خانه برای آنان غذا می‌برد و می‌گفت: بچه‌ها گرسنه‌اند و نمی‌شود آنان را گرسنه رها کرد.

همسر این شهید بزرگوار ادامه داد: بعد از شهادت شهید رجایی زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند به محمدحسن گفتم «آقای طوسی آیت الله خامنه‌ای همانند شهید رجایی هستند؟»، گفت « زبانم لال، بعد از 120 سال آقا (امام راحل) ایشان جای آقاست و بهترین گزینه برای رهبری بر این ملت است.»

*شهید طوسی هنگام رفتن بوی بهشت می‌داد

همسر شهید طوسی در توصیف رفتار این شهید بزررگوار می‌گوید: ایشان احترام زیادی برای خانواده‌های شهدا قائل بودند و سرکشی از آنان را وظیفه خود می‌دانستند و رد هر سفری که به شمال می‌آمدند از خانواده‌های شهدا دلجویی می‌کردند.

عرب‌زاده درباره آخرین دیدار با همسر شهیدش به فارس گفت: آخرین سفر ایشان به مازندران، نخستین عیدی بود که با هم بودیم و به ‌همراهی هم از رامسر تا علی‌آباد کتول از خانواده‌های بزرگوار شهید دیدن کردیم، شب آخری که قرار بود شهید طوسی به منطقه برود من تا صبح نخوابیدم و هر لحظه بیدار می‌شدم و نگاهش می‌کردم انگار به من الهام شده بود که این دیدار آخر است، قبل از رفتن به منطقه لباس‌هایش را شستم. در حین شستن عطر عجیبی احساس کردم، دلم ریخت و هر لحظه که می‌شستم عطرش در مشامم بود، هنگامی که لباس‌ها را برداشتم نیز همان عطر با این لباس بود.

وی ادامه داد: هنگام رفتن ایشان به منطقه همواره رسم بر این بود که فامیل‌ها و دوستان و همسایگان با اسپند و صلوات ایشان را بدرقه می‌کردند، من به شهید طوسی گفتم « آقا این دفعه را نرو من طاقت بدون تو بودن را ندارم»، و شهید رو به من کرد و گفت: «من باید بروم، تو در هر شرایط مراقب دخترمان سمیه باش، هر کجا هستی با او باش، وقتی سمیه با تو باشد من آرامش و رضایت دارم، مراقب خودتان باشید و هرگاه به مشکل برخوردی با پدر، مادر و برادرانم مشورت کن، من برای تو از خداوند استقامت و شهامت آرزو می‌کنم» من خیلی بی‌طاقتی کردم گفتم نمی‌گذارم بروی و او گفت: من باید بروم. مردم بیرون خانه و بچه‌ها و رزمندگان در جبهه منتظر هستند نباید جنگ را رها کنیم، خیلی ناراحت بودم به او گفتم حداقل این لباس را برایم بگذار تا عطر تو را داشته باشد، لباس‌هایی را که پوشیده بود و معطر به همان عطری بود که شسته بود درآورد و لباس دیگری پوشید و رفت و این دیدار آخرمان بود، رفت و کوله باری از خاطرات را برای ما به یادگار گذاشت.

همسر شهید طوسی درباره سفارش شهید گفت: سفارش به تقوا و معنویت از تاکیدات مستمر شهید طوسی بود. شهید طوسی می گفت جوانان ما باید زندگی خود را بر اساس معنویت و به‌دور از تجمل‌گرایی آغاز کرده و ادامه دهند، باید به ارزش‌های اسلام و انقلاب همچون نماز، فرهنگ شهادت، توکل بر خدا و ایمان پایبند باشند و بدانند راستگویی و صداقت از بهترین وسیله‌ها برای زندگی سالم و خدایی است.

شهید محمد حسن طوسی، قائم‌مقام لشگر ویژه 25 کربلا و فرمانده اطلاعات و عملیات مازندران و گیلان در جنگ تحمیلی بوده است، از خانواده ایشان دو برادر به نام‌های محمدحسین و محمد ابراهیم نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهید محمد حسن طوسی در فروردین سال 66 در عملیات والفجر 6 در شلمچه به شهادت رسید.

=============

گزارش از مریم نظری

=============

انتهای پیام/ش10

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد