رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

بر اساس کنوانسیون رامسر؛تدوین برنامه پنج ساله حفاظت از 50 تالاب

بر اساس کنوانسیون رامسر؛

تدوین برنامه پنج ساله حفاظت از 50 تالاب کشور آغاز می شود

وعده ها- مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها از آغاز تدوین‌ طرح حفاظت از 50 تالاب کشور از سال آینده خبر داد.

علی نظری دوست در گفت‌و‌گو با فارس گفت: ‌ از سال آینده تدوین برنامه پنج ساله حفاظت از 50 تالاب کشور آغاز می‌شود.

وی توضیح داد: طرح حفاظت از تالاب‌ها با همکاری دفتر مدیریت زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود افزود: ‌ این طرح برای اجرا از سال ۹۱ و بر اساس تجربه به دست آمده از طرح حفاظت از سه تالاب کشور تصویب شده است.

نظری‌دوست با اشاره به لزوم اختصاص بودجه برای اجرای این طرح، ‌ ادامه داد: بر اساس این طرح 150 میلیارد تومان اعتبار طی پنج سال پیش‌بینی شده که به طور متوسط سالانه 30 میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه طرح حفاظت از تالاب‌های شادگان، ارومیه و پریشان در حال تدوین است،  اظهار داشت: ‌ برنامه مدیریت و حفاظت از تالاب‌های کشور برای 50 تالاب کشور بر اساس تجربه به دست آمده از برنامه مدیریت این سه تالاب است و سالانه برنامه مدیریت 10 تالاب تدوین می‌شود.

این مقام مسئول افزود: این برنامه شامل چند بخش برای تالاب‌های کشور است که بخش فنی طرح یک بسته مدیریتی و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها، راهنما‌ها و مطالعات موردی برای مدیریت تالاب‌ها به ادارات کل ارائه می‌شود.

به گفته وی، این برنامه مدیریتی روش محاسبه و تصویب نیاز آبی تالاب، زون‌بندی، ‌مطالعات موردی، آموزش ظرفیت سازی، ‌زون‌بندی، می‌له کوبی حریم تالاب، ‌تعیین تکلیف مستثنیات حاشیه تالاب‌ها و ایجاد مرکز پایش در تالاب همچنین ایجاد مرکز بازدید کنندگان طی این فرآیند پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای احیای تالاب‌ها همچنین در صدد هستیم که کار گروه احیای دریاچه ارومیه را ارتقا دهیم به نحوی که تمام تالاب‌های کشور تحت پوشش قرار گیرند.

نظری دوست با تاکید بر ضرورت تدوین پشتوانه قانونی برای اجرایی شدن طرح استراتژی ملی و برنامه عمل حفاظت از تالاب‌ها، گفت: این طرح تهیه شده و در حال حاضر در کمیسیون امور زیر بنایی هیئت دولت در حال بررسی است که با تصویب این بسته فرآیند طرح کامل می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این بسته بند الف ماده 187 ، ‌ بند الف ماده 191 و بند دال ماده 193 قانون برنامه پنجم توسعه نیز مدیریت زیست بومی و حفاظت از تالاب‌ها را پوشش می‌دهد.

نظری‌دوست اظهار داشت: قانون ملی تالاب‌ها نیز در حال پیگیری است تا در مجلس به تصویب برسد که بر اساس آن حق آبه زیست محیطی و نحوه مدیریت مناطق تالابی تعیین می‌شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌های مدیریت زیست بومی نیازمند یک برنامه طولانی مدت یا میان مدت است و اجرای آن حداقل 25 سال طول می‌کشد.

* راه اندازی مرکز بازدیدکنندگان تالاب شادگان

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها در مورد طرح حفاظت از تالاب شادگان که از سال 89 و بعد از برنامه مدیریت تالاب‌های پریشان و ارومیه آغاز شده، اظهار داشت: زون‌بندی تالاب شادگان انجام شده است. می‌له بندی و تعیین حریم این تالاب در حال پیگیری، همچنین مرکز بازدید کنندگان ایجاد شده و در حال تجهیز است.

وی با بیان اینکه سال 2012 سال پایانی طرح است، گفت: طرح بر اساس برنامه پیش بینی شده در حال انجام است و سیستم مدیریتی برای تالاب‌های ایران در حال آماده سازی است.

نظری دوست با اشاره به اینکه تالاب بین المللی شادگان حدود دو دهه است که در لیست مونترو (تالاب‌های در معرض خطر کنوانسیون رامسر) قرار دارد، ‌ اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن برنامه حفاظت از این تالاب ظرف دو سه سال آینده این تالاب از لیست مونترو خارج شود.

وی تصریح کرد: محقق شدن برنامه احیای تالاب شادگان مستلزم همکاری دستگاه‌ها و جوامع محلی است و تنها در صورت تحقق این امر تالاب از لیست مونترو خارج می‌شود.

نظری دوست برای شرکت در همایش سه روزه سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت زیست محیطی و تنوع زیستی به همراه مدیران حوزه ستادی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونان ادارات استان‌ها به اهواز سفر کرده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد