رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

دبیر جشن راهنمایان تور در رامسر و اهدای تندیس

دبیر جشن راهنمایان تور در رامسر و اهدای تندیس

پنجمین جشن راهنمایان گردشگری ایران پس از سه روز بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خوزستان، با تقدیر از راهنمایان برتر استان‌های کشور خاتمه یافت.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همایش روز جهانی راهنمایان تور به‌مناسبت دوم اسفندماه (روز جهانی راهنمایان تور) به رسم هر سال رأس ساعت 9:57 در شهر اهواز آغاز شد. در ابتدای این مراسم برای گرامی‌داشت یاد پرویز رجبی ـ مورخ و مترجم ـ و همچنین یکی از راهنمایان تخت سلیمان، شرکت‌کنندگان یک دقیقه ایستادند و سکوت کردند.

در ادامه، تندیس جشن راهنمایان تور که هر سال به دبیر جشن استان مقصد توسط استانی که سال گذشته این مراسم را برگزار کرده است، اهدا می‌شود از سوی دبیر جشن راهنمایان تور در رامسر به ژاله کاظم‌زاده ـ دبیر پنجمین جشن راهنمایان تور در استان خوزستان ـ اهدا شد. این تندیس برگرفته از معماری و نشانه‌های ایرانی است که به شعار «ایران سرای من است» مزین شده است.

به گزارش ایسنا، فدعمی ـ فرماندار اهواز ـ با اشاره به ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی استان خوزستان، گفت: یک‌سوم آب‌های جاری کشور در این استان وجود دارد و رودخانه‌های مهم و پرآبی در خوزستان جریان دارند. هر چند در این سال‌ها به‌خاطر خشکسالی، پرآبی رودها نیز با مسأله روبه‌رو شده است.

وی ادامه داد: بنادر صیادی، سدهای عظیم، معادن نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و فولاد، وجود مناطق آزاد تجاری، آثار تاریخی جهانی، عرصه‌های طبیعی و گنجینه‌های باستانی و مهم‌تر از همه، تاریخ هشت سال دفاع مقدس از جمله ظرفیت‌های استان خوزستان هستند.

فرماندار اهواز افزود: زیربنای خوزستان به‌مدت هشت سال در اختیار جنگ تحمیلی و رزمندگان بود. البته در این دوران، عقب‌ماندگی‌هایی در بخش عمران و آبادی ایجاد شد.

ژاله کاظم‌زاده ـ دبیر پنجمین جشن راهنمایان گردشگری ایران ـ نیز بیان کرد:‌ در سالی که شعار جهانی گردشگری به پیوند فرهنگ‌ها مربوط است و جشن امسال نیز با عنوان «راهنمای گردشگری؛ پلی میان فرهنگ‌ها» برگزار شد، خوزستان میزبان راهنمایان تور بود.

او از نامگذاری میدانی در کیان‌پارس اهواز با عنوان «گردشگر» توسط شهرداری خبر داد و گفت: امیداوریم به‌زودی شاهد ثبت جهانی شوش باشیم.

کاظم‌زاده در ادامه اظهار کرد: خوزستان به‌دلیل پشت سر گذاشتن دورانی سخت در جنگ و تاخت و تاز مهاجمان، بسیاری از زیرساخت‌های خود را از دست داده است و هنوز روند بازسازی آن ادامه دارد و به این دلیل، نتوانسته‌ایم مقدم‌تان را آن‌چنان که باید گرامی بداریم و برای کاستی‌هایی که متحمل شدید عذرخواهی می‌کنیم.

دبیر پنجمین جشن راهنمایان تور بیان کرد: خواهش می‌کنم نقاط قوت را ببینید و خوزستان را که دو سایت میراث جهانی خود دارد، مهجور ندانید.

به گزارش ایسنا، پرویز پورفرخی ـ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان ـ نیز در این مراسم اظهار کرد: به این سرزمین، بسیار تهاجم شده است؛ اما حالا نخل‌های سربریده پاجوش زده‌اند، درختان گز پرپشت شده‌اند و تالاب‌ها پر آب هستند.

او ادامه داد: خوزستان استان «اولین‌ها» است. نخستین سینمای ایران، اکتشافات نفتی و فوتبال در این سرزمین اتفاق افتاده است و همچنان اوج می‌گیرد.

این مراسم با نقالی یک زوج خوزستانی که با استقبال زیاد شرکت‌کنندگان مواجه شد، ادامه یافت. قرار بود، توران میرهادی ـ مدیر فرهنگ‌نامه‌ی کودک و شورای کتاب کودک و نوجوان ـ در این مراسم به‌عنوان مهمان ویژه حضور داشته باشند، ولی به‌خاطر شرایط جسمانی او، نماینده‌اش در مراسم حاضر شد و از او سخن گفت.

فخارزاده درباره‌ی میرهادی گفت: او کسی است که در حوزه‌ی فرهنگ ایران فعالیت کرده و مدرسه «فرهاد» را که شامل کودکستان، دبستان و راهنمایی است، تأسیس کرده است. این مدرسه شیوه‌ی آموزشی و پرورشی ویژه‌ای دارد.

وی درباره‌ی دایرةالمعارف کودکی که به همت میرهادی در حال تألیف است، توضیح داد: 13 جلد این دایرة‌المعارف به چاپ رسیده است و در آینده به 26 جلد می‌رسد. تمام اطلاعات درباره‌ی ایران در اختیار کودکان و خانواده‌های آن‌ها قرار می‌گیرد.

در ادامه‌ی این مراسم کلیپی از میرهادی پخش شد. همچنین از عدنان افراویان بازیگر فیلم «باشو غریبه کوچک» تقدیر شد.

همچنین با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، دبیر انجمن راهنمایان تور استان، محمدرضا اصلانی ـ مستندساز ـ وهمسرش سودابه فضایلی ـ اسطوره‌شناس ـ، مدیر گروه هتل‌های پارس، معاون گردشگری استان خوزستان و دبیران انجمن‌های صنفی استان‌ها، از راهنمایان برتر استان‌هایی مانند ایلام، اردبیل، ‌سمنان، گلستان، مازندران، همدان، کرمانشاه، کرمان، کردستان، ‌آذربایجان شرقی، ‌زنجان، سیستان و بلوچستان، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، تهران، یزد، خوزستان و هرمزگان تقدیر شد.

برخی راهنمایان تور هنگام دریافت جوایز، به‌خاطر میزبانی خوزستان با وجود گفته‌های برخی درباره‌ی کاستی‌ها در میزبانی، سپاسگذاری کردند و خواستند ابهامی درباره‌ی میزبانی این جشن نباشد. همچنین از سوسن جهرمی ـ رییس انجمن صنفی راهنمایان تور خوزستان ـ و محمدرضا اصلانی و سودابه فضایلی، پروین بهمنی ـ فعال موسیقی قشقایی ـ، توران میرهادی ـ مدیر فرهنگ‌نامه‌ی کودک ـ، ناصر کرمی ـ کارشناس گردشگری و محیط زیست ـ، فخرالسادات غنی ـ فعال در حوزه‌ی طبیعت‌گردی ـ، فریدون مؤمنی ـ استاد رشته‌ی جغرافیا در دانشگاه ـ و همچنین خبرنگاران حوزه‌ی گردشگری تقدیر شد.

پنجمین جشن راهنمایان تور با حضور حدود 500 راهنما و کارشناس 30 بهمن‌ماه در استان خوزستان آغاز شد. شرکت‌کنندگان در این جشن از سایت‌های ثبت جهانی‌شده‌ی این استان (چغازنبیل و ساز‌ه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر) و همچنین شهر باستانی شوش و بافت تاریخی دزفول دیدن کردند. در دومین روز این جشن نیز با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی (گردشگری ارتباط دهنده‌ی فرهنگ‌ها) اقوام مختلف خوزستانی جشنی را برپا کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد