رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسر در مازندران بیشترین اهداء عضو را دارد

رامسر در مازندران بیشترین اهداء عضو را دارد

اهدای عضو از جمله اقدامات بسیار ارزشمند در میان خانواده های ایرانی و ناشی از ظرفیت های بسیار بالای ایثار در این خانواده هاست تا به این طریق جانی دوباره و حیاتی مجدد به انسان هایی ببخشند که به این اعضا نیازمندند. خوشبختانه فرهنگ اهدای عضو در سال های اخیر در استان مازندران در حال گسترش است و افزایش ۱۱۰ درصدی اهدای عضو در مازندران به عنوان رتبه نخست در کشور نشان دهنده گسترش این سنت حسنه است اما هم چنان بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در مازندران در انتظار پیوند عضو قرار دارند و در این زمینه باید بسترهای لازم برای مشارکت جدی خانواده ها فراهم شود.

یکی از مادران مازندرانی که ۶ عضو فرزند مرگ مغزی شده خود را اهداکرده است در این باره می گوید: با این اقدام ۶ نفر از مرگ حتمی نجات یافته اند. چه اقدامی را با این عمل می توان مقایسه کرد؟

احمدی می افزاید: وقتی فرزندم بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد تمام دنیا روی سرم خراب شد اما اهدای اعضای پسرم را به عنوان راه جاودانگی انتخاب و با امید جلب رضایت و خشنودی آفریدگار اقدام به این کار کردم. یکی دیگر از شهروندان مازندرانی که با پیوند عضو اهدای حیات دوباره ای یافته است در این باره می گوید: با دریافت قلب از یکی از افراد دچار مرگ مغزی در حالی که از زندگی ناامید بودم به زندگی برگشتم و این زندگی را مدیون خانواده ای می دانم که با اقدام خداپسندانه خود مرا به حیات برگرداندند.حسینی می افزاید: امیدوارم در ادامه زندگی بتوانم در خدمت به بندگان خدا موثر و مفید باشم. وی اضافه می کند: استقرار مشاوران با تجربه در بیمارستان ها می تواند پیوند اعضا را در جامعه نهادینه کند و باعث کمک به تصمیم گیری خانواده های مرگ مغزی در زمینه پیوند عضو شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره می گوید: ۱۲ هزار نفر از شهروندان استان تاکنون کارت عضویت اهدای اعضا دریافت کرده اند. فرهاد غلامی می افزاید: از سال۸۷ تاکنون اعضای ۴۳ تن از بیماران مرگ مغزی استان هم به بیماران نیازمند اهدا شده است.

وی بیشترین اهدای عضو را مربوط به شهرهای رامسر، تنکابن و ساری اعلام کرد و افزود: اهدای اعضای این افراد جان ۱۶۸ بیمار را از مرگ حتمی نجات داد. وی اضافه می کند: در حال حاضر تعداد افراد در انتظار پیوند اعضا در مازندران بیش از هزار و ۵۰۰ نفرند و این تعداد شامل ۳۰۰ بیمار قلبی، ۳۵۰ بیمار ریوی و ۹۰۰ بیمار کبدی در استان می شود که در انتظار پیوند اعضایند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این باره می گوید: پذیرش موضوع اهدای اعضا برای خانواده ها بسیار سخت و طاقت فرساست اما با استناد به آموزه های دینی بسیاری از خانواده های ایثارگر با این موضوع به راحتی کنار آمده اند. محمد مهدی ناصحی می افزاید: سالانه حدود ۳ تا ۶ هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد که تنها با اهدای ۲۰ درصد اعضای بدن این تعداد بخشی از مشکلات دریافت کنندگان به اعضای بدن کاهش می یابد.

وی آغاز زمان ساماندهی بیماران مرگ مغزی در مازندران را سال ۸۷ اعلام می کند و می افزاید: مازندران در حال حاضر در اهدای اعضا رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. وی با بیان این که ۲۵درصد بیماران مرگ مغزی در مدت کوتاهی فوت می کنند می افزاید: نیاز است با اقدام به موقع شرایط اهدای عضو بیماران مرگ مغزی را فراهم کنیم. وی اضافه می کند: در حال حاضر در ۴ نقطه استان، زمینه انتقال بیماران مرگ مغزی به مراکز پیوند فراهم شد و امکان پیوند کلیه نیز در استان مازندران هم اکنون وجود دارد. مسئول پیوند بانک اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره با اشاره به این که مازندران در اهدای عضو رتبه اول را دارد می گوید: از کل میزان مرگ مغزی در کشور ۲۰ درصد آن ها عضو خود را اهدا می کنند. عباس خدادادی می افزاید: تعداد اعضای اهداشده در کشور نسبت به سایر کشورها بسیار چشمگیر است. به طوری که در اسپانیا تعداد اعضای اهدایی 2.2 ولی این تعداد در ایران 3.8 است. وی افزود: در حال حاضر میزان رضایت برای اهدای عضو در تهران بیشتر از سایر شهرستان هاست و در مازندران نیز در مقایسه با سال گذشته با رضایت حدود ۱۱۰ درصدی مواجه بودیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران هم در این باره می گوید: هرچه از اهمیت اقدام حیاتی خانواده های اهداکننده عضو بیان شود باز هم کم است و عمق ایثارگری آن ها را به هیچ وسیله ای نمی توان بیان کرد.

هادی ابراهیمی می افزاید: اهدای عضو توسط خانواده هایی که فرزندشان مرگ مغزی شده، جان تازه ای به بیمارانی می بخشد که از بیماری های لاعلاج رنج می برند. وی اضافه می کند: فرهنگ ایثار اهدای عضو باید در رسانه ها به شکل قوی تری انعکاس پیدا کند و در این زمینه نیاز است رسانه ها به صورت منسجم و هدفمند برنامه ریزی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد