رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

چرا دهه فجر انقلاب اسلامی را پاس میداریم/شیخ صفر قاسمی

چرا دهه فجر انقلاب اسلامی را پاس میداریم/شیخ صفر قاسمی

« باسمه تعالی»

چرا دهه فجر انقلاب اسلامی را پاس میداریم

دهه فجر انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین ایام الله ملت عزیز ایران است. انقلاب بزرگ و بی نظیری که تقریباً نمونه آن در هیچ جا دیده نشده است. انقلابی که با هیچ تئوری غربی و شرقی قابل توجیه نیست و غرب و شرق از وقوع و استمرار و از پدیداری و پایداری آن به وحشت افتاده اند

اهم خصوصیاتی که انقلاب اسلامی ما را منحصر به فرد و بی بدیل کرده است عبارتند از : رهبری داهیانه و قاطع و عزتمدار ، احیای ارزشهای اخلاقی و معنوی ، مخالفت با ظلم و قدرتهای ظالم و فاسد ، مردمی بودن ، بیداری اسلامی در سطح دنیا ، آزادی از سلطة بیگانگان و کسب استقلال کامل در همة شؤون فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، نظامی و... ، نفی فرهنگ غرب ، حمایت از طبقات محروم ، بسط قسط و عدالت اجتماعی ، برخورداری از حمایت مردم ، جذب دلهای پاک ، ارائه اسلام ناب و...

دهة فجر ، سرآغاز رهایی ملت ایران و شکوفایی و پیروزی بزرگترین انقلاب دوران تاریخ ما از شروع اسلام تا امروز است.

ملت ایران این دهه را یک عید بزرگ و مبارک برای خود به حساب می آورد زیرا پیش از انقلاب اسلامی ، ما جامعه ای دور از اراده انسانی و دور از اسلام بودیم و از لحاظ مادی و معنوی تحت سیطرة بیگانگان و مستکبران به سر می بردیم.

انقلاب ما با نام خدا و با استمداد از کمکهای غیبی پروردگار برای پیروزی و تفوق اسلام و رفع ظلم و ستم آغاز شد و با تحمل رنج ها و مصائب بسیار در طول پانزده سال به پیروزی رسید. از اولین روز پیروزی انقلاب ، همة ملّت به این باور رسیدند که با پیروزی بر ایادی آمریکا در کشورمان ، مسأله تمام نشده بلکه دهة مبارک فجر و روز عظیم 22 بهمن ، آغاز راه و شروع کار و تلاش است و چون در روز 22 بهمن قدم در راهی گذاشتیم که در انتهای این راه بایستی به یک جامعه اسلامی و انسانی ، آسوده و پرنعمت و برکت یعنی حاکمیت الهی حضرت مهدی (عج) می رسیدیم.که با پای فشاری بر همان عهد سابق و امروزی کردن روشها تدریجاً به آن نهایت مطلوب ، نزدیک خواهیم شد و تا امروز هم هرچه بر ما گذشته در طریق عاقبت و فرجام نیک بوده است که باز هم باید تلاش کنیم تا به این فرجام ، هر چه بیشتر نزدیکتر شویم و عزت و اقتدار نظام اسلامی را به چشم جهانیان بنمایانیم. ما باید پرچمهای برافراشته این راه را از نظر دور نداریم و راه را گم نکنیم. مشارکت مردم یکی از عوامل مهم پایداری در راه مستقیم انقلاب است. مشارکت مردمی باعث می شود راه را گم نکنیم و از اصول اسلام و انقلاب عدول ننماییم و شعارهای مقدس «استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی» و « نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی» را به یاد داشته باشیم. اگر بخواهیم بی دغدغه به سر منزل مقصود نظام اسلامی و حاکمیت الهی برسیم باید مردم عزیز با هوشیاری و بیداری و آگاهی تمام به شعار اکتفا نکنند و خودرا مسئول خویشتن و کارگزاران و مسئولین کشور بدانند و از «نظارت عامه« و مشارکت در امور گوناگون سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی غفلت نورزند .

اکنون در شرایطی قرار داریم که دشمنان دین و میهن در تلاشند امید مردم خصوصاً جوانان عزیز کشورمان را نسبت به آینده از بین ببرند و در ذهن آنان تصویر آیندة ایران را مخدوش نمایند. هدف دشمنان از ایجاد یأس و نا امیدی نسبت به نظام اسلامی ، خارج ساختن و بی تفاوت نمودن مردم از انقلاب و دفاع از جمهوری اسلامی است در داخل هم کسانی هستند که متأسفانه دانسته یا ندانسته بخشی بعنوان منتقد و بخشی هم بعنوان مدعی انقلابیگری همین مسیر را در پی میگیرند و با زبان و قلم و رفتار خود باعث دلسردی مردم به این نظام و ارزشهای آن می شوند . یأس ، یکی از بزرگترین آفات نسل جوان است. یأس به روح جوانان زودتر رسوخ پیدا می کند ، همچنان که امید اینگونه است.

محرمان انقلاب ، وفاداران و دلسوختگان آیین و میهن باید تلاش دشمنان را با بازگشت به شعارهای اصلی انقلاب و ایجاد امیدواری و خوشبینی در جوانان ، خنثی نموده و به طرق گوناگون در پی امحای یأس و ناامیدی باشند. پاسداشت دهة فجر و برگزاری با شکوه جشنهای عید انقلاب ، مشارکت جوانان در این امور ، آگاهی بخشی به آنان نسبت به عظمت رویدادها ونتایج انقلاب اسلامی و جایگاه جهانی آن می تواند باعث انگیزش حس غرور ملی در میان جوانان گشته و روحیه بی تفاوتی و یأس و دلسردی را زائل نماید.

لذا در برپایی جشنهای دهة فجر باید سعی مان بر آن استوار شود که نشاط و شادی را در جای جای میهن اسلامی ، جاری و ساری ساخته و­ برنامه ها و راهکارهای هنرمندانة اجرای آنها به نحوی باشد که مخاطبین به وجد آمده و حلاوت زمان پیروزی انقلاب در بهمن 57 در کام جانشان تداعی شود. شادی با فطرت انسان عجین است و غم ، حالتی گذرا و عرضی است لذا هر اثری هنری ، ادبی و هر پدیده ی انسانی اگر دارای بن مایه های وجد و نشاط باشد تأثیر ماندگارتری بر مخاطبین خواهد داشت ، لذا جشنها و مراسم تکریم و تجلیل دهة فجر ، ضروری است از عناصر شادی انگیز و نشاط آمیز برخوردار بوده و تلخی های بحبوبه ی پیروزی انقلاب نیز می تواند با بیانی شیرین و طنز گونه ارائه گردد و چون مخاطبین اصلی این گونه مراسم ، جوانان و نسل نواندیش انقلاب هستند و فطرت آنان به واسطه ی نیروی اعجاز انگیز جوانی با شور و هیجان و وجد و شادی آمیخته است ، ضرورت این اقدام را مضاعف می سازد.البته ناگفته پیداست که در اجرای برنامه های مفرّح توجه به باورهای دینی و مناسبتهای مذهبی ضروری است.

در ایام بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی بایستی به گونه ای عمل کنیم که افزون بر شادی نشاط آور ، مخاطبین به گونه ای تأثیر بپذیرند که تا مدتهای مدید در خصوص مسائل مربوط به انقلاب اشتیاق نشان داده و پژوهش و آگاهی در این زمینه ، برایشان جذبه و علقه داشته باشد.

نکتة مهم دیگر این که طوری برنامه ریزی و تبلغ نماییم که اسراف و تبذیر و خرجهای بیهوده و برنامه های تشریفاتی صورت نگیرید و برنامه ها و مراسم هر نقطه از میهن با نقطه دیگر ـ به لحاظ سلایق ، آداب و رسوم و علایق و فرهنگ های گوناگون ـ متفاوت باشد. از نمایش ها ، اشعار وموسیقی محلی منطبق با همان ناحیه ای که جشنها در آنجا برپا می شود ، استفاده نماییم. چه اینکه دو مسأله که ذکر شد؛ یکی عدم اسراف و تبذیر در جشنهای فجر و دیگری هماهنگی با خرده فرهنگها ، پیامدهای خجسته ای دارد که مهمترین آن همخوانی و همدلی با طبقات محروم (پرهیز از تجملات و تشریفات) و توجه به علایق و سنتها و آداب و رسوم (برنامه های مناسب و متقارن با خرده فرهنگها) است و در کل ، القا کنندة مفهوم مردمی بودن انقلاب خواهد بود.

انقلاب اسلامی ما در تمامی برهه ها از جمله ؛ پدیداری پیروزی و پایداری با انقلابات سایر کشورها از جهاتی متمایز است که یکی از آن جهات ، مردمی بودن آن است و این مردمی بودن و حمایت های مردمی جزء لاینفک آن است در حالی که سرنوشت انقلاب های دیگر دنیا به خاطر محتوای آنها طور دیگری رقم خورده و احزاب و منافع سیاسی و اقتصادی جای مردم را گرفته و مردم از کانون توجه سیاستگذاران کنار رفته اند و در بعضی انقلابها حتی حق رأی نیز پس از مدتی از مردم سلب شده است.

در کشور ما ، و از روز اول انقلاب ، همة نقشها در همة امور به مردم داده شده است. به تبع این امر ، باید مراقب باشیم بزرگداشتها و جشنهای عید انقلاب (دهة فجر) در مسأله مردمی بودن مستثنا نباشد و به صورتی خود جوش برگزار گردد و مردم احساس آمریت و مالکیت این مراسم را داشته باشند نه مأموریت و مملوکیت.

http://www.sheikhsafar.blogfa.com/
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد