رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

خط آهن رامسر، از طراحی تا اجرا

خبرگزاری فارس: انجام مطالعات فنی اقتصادی برای ساخت راه‌آهن
خط آهن رامسر، از طراحی تا اجرا
مدیرکل ساخت راه‌آهن منطقه دو در گفت‌وگو با فارس خبر داد
انجام مطالعات فنی اقتصادی برای ساخت راه‌آهن "دریا"/بررسی امکان حمل بار

خبرگزاری فارس: مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو با اشاره به اینکه ساخت خط‌آهن رشت-نوشهر-ساری در مرحله بررسی توجیه فنی-اقتصادی است، گفت: این مسیر ریلی حاشیه خزر فعلاً توجیه حمل بار ندارد اما امکان آن در حال بررسی است.

خبرگزاری فارس: انجام مطالعات فنی اقتصادی برای ساخت راه‌آهن

محمدصادق وجدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، درباره احداث راه‌آهن رشت ـ نوشهر ـ ساری به عنوان نوار ریلی ساحلی کشور اظهار داشت:  این مسیر ریلی از سمت غرب به راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا در ایستگاه رشت و از سمت شرق به مسیر ریلی گرمسار - ساری - بندر ترکمن - گرگان در ایستگاه ساری متصل می‌شود. 
مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو (نیمه شمالی شمال کشور) ادامه داد: در حال حاضر این مسیر ریلی در حد مطالعات توجیه فنی ـ اقتصادی قرار دارد و هنوز به مطالعات مهندسی نرسیده است.
وجدی یادآور شد: طبق بررسی‌های مطالعات این پروژه، این کریدور ریلی در حد اطلاعات موجود بیشتر کارکرد مسافری و گردشگری دارد زیرا در حاشیه دریای خزر است.
مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو خاطرنشان کرد: البته ممکن است در آینده نزدیک و با تکمیل مطالعات فنی - اقتصادی، توجیهات حمل بار را نیز بتوان برای این مسیر ریلی تعریف کرد.
وجدی یادآور شد: اما طی مطالعات اولیه، بیشترین کارکرد این پروژه فعلاً حمل و نقل مسافری و توریستی است و این محور عملکرد مسافری گردشگری دارد. 
وجدی با اشاره به اینکه احداث خط‌آهن بسیار پرهزینه است، خاطرنشان کرد: به دلیل هزینه بسیار زیاد اجرای مسیر‌های ریلی و در واقع هزینه سنگین ساخت این راه‌آهن، در مجموع اجرای این پروژه هنوز توجیه فنی ـ اقتصادی ندارد‌.
مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو با بیان اینکه سود راه‌آهن در حمل بار است، اظهار داشت: نمی‌توان خطوط ریلی را صرفاً برای جابه‌جایی مسافر تعریف کرد یعنی در واقع می‌توان خط ریلی را در راستای عبور قطار مسافری ساخت اما اجرای چنین پروژه‌هایی ‌توجیهات اقتصادی و فنی ندارد و همین امر بخش خصوصی را برای حضور در اجرای چنین پروژه‌هایی بی‌میل می‌کند.
وجدی با تأکید بر اینکه گاهی اوقات توجیهات اجتماعی نیز ممکن است توجیه اجرای پروژه‌ای را منطقی کند، اظهار داشت: اما پروژه‌ای که توجیه فنی - اقتصادی دارد قطعاً استقبال سرمایه‌گذار را هم به دنبال دارد که برای ساخت آن راغب باشد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاری متمایل به اجرای پروژه‌ای نباشد قطعاً آن پروژه توجیه اقتصادی ندارد زیرا بالاخره بخش خصوصی در راستای توجیه اقتصادی مطلوب، به پروژه‌‌های عمرانی وارد می‌شوند.
 
بنابراین گزارش وجدی قبلاً درباره این مسیر ریلی گفته بود: مطالعه اولیه و کارشناسی دو شرکت چینی در این خصوص در حال انجام است که این دو شرکت تأمین اعتبار طرح‌ها و ساخت بخشی از آن را برعهده می‌گیرند.

به گزارش فارس خط‌آهن رشت - نوشهر - ساری (راه‌آهن دریا)‌ 365 کیلومتر طول دارد که 265 کیلو‌متر آن در حوزه استان مازندران و بقیه در استان گیلان است.
‌با ساخت این خط ریلی که از شرق به راه‌آهن شمال، راه‌آهن خراسان و سپس مشهد مقدس و از غرب به آستارا (خط‌‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا) متصل می‌شود، انتظار می‌رود درصد بالایی از ترافیک شهری در مازندران و گیلان مرتفع شود ضمن آنکه احداث این مسیر ریلی در حاشیه خزر، موجب ایجاد جاذبه‌های گردشگری و جذب توریست‌های زیادی خواهد شد.
چندی پیش مطالعه اولیه این پروژه توسط شرکت مشاوره " مترا " انجام شده بود و این مسیر در جلسات مختلف کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته بود.
بنابراین گزارش هزینه اجرای کامل این پروژه حدود 7 هزار و 500 میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود که چندی پیش شرکتی چینی خواستار طراحی‌، اجرا و نظارت کامل این پروژه شده بود.
‌ساخت خط ریلی ساری - نوشهر - رشت از مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان مازندران و استان گیلان است که با ورود و بازدید یک گروه چینی، مورد بررسی قرار گرفته بود.
با توجه با اینکه جاده حاشیه دریای خزر به دلیل حجم ترافیک بالای کنونی در ایام تعطیلات مشکلات ترافیکی زیادی دارد و همچنین ساخت آزادراه قزوین - رشت و پس از آن افزایش تردد به دلیل شش بانده شدن جاده هراز، تکمیل آزادراه تهران - شمال و بهسازی جاده چالوس، ترافیک شهر‌های شمالی را بالا می‌برد، محور‌های نوار شمالی کشور پاسخگوی تعداد بالای مسافران و خودروها نخواهد بود بنابراین با پیش‌بینی حجم تردد مسافر در این منطقه، هیات دولت در جریان سفر نخست خود به دو استان مازندران و گیلان، ساخت این خط آهن را به تصویب رساند.
بنابراین گزارش ظاهراً مشکل پیش روی ساخت این خط‌آهن نزدیکی بیش از حد دریا به کوه در برخی از شهرهای مازندران نظیر رامسر، نوشهر و نور است که عملاً امکان تعریض مسیر یا خرید اراضی برای ساخت آزادراه مذکور را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.
البته بنا به گفته مسئولان پیشین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برای رفع این مشکل در این مسیر شاید از روش استحصال اراضی برای تعریض منطقه استفاده شود، یعنی با مکش ماسه‌های درون دریا و پمپاژ آن به درون ساحل، 300 متر به عرض زمین اضافه شده و 100 متر آن به جاده و راه‌‌آهن اختصاص یابد.
انتهای پیام/ح

نظرات 1 + ارسال نظر
ابراهیم سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 15:32

شتر در خواب دیند پنبه دانه!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد