رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

طبق کنوانسیون رامسرپژوهشکده منطقه‌ای محیط زیست دریایی تاسیس شد

طبق کنوانسیون رامسر؛

پژوهشکده منطقه‌ای محیط زیست دریایی تاسیس شد

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: پژوهشکده محیط‌زیست ‌دریایی خلیج‌فارس به عنوان یک مرجع هماهنگ‌کننده در سطح فرا استانی و منطقه‌ای با هدف تصمیم‌سازی در حوزه دریا با ساختاری عملیاتی فعالیت خواهد کرد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ تورج همتی در نخستین جلسه کارگروه راهبری پژوهشکده محیط‌زیست دریایی خلیج فارس اظهار کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دریایی به خوبی استفاده کنیم. خوزستان از توانمندی‌های بالقوه طبیعی بسیاری در حوزه دریا برخوردار است که می‌توان به وجود "خور موسی" با ویژگی‌های منحصر به فرد با دارا بودن وسیع‌ترین بسترهای گِلی جزر و مدی در کشور و منطقه، وسعت بی‌همتا با خوریات منشعب فرعی بسیار، دامنه جزر و مد وسیع (با ارتفاع 6 متر ) به دلیل توپوگرافی متنوع، عمق زیاد ( تا 80 متر ) و وجود جزایر با ارزش زیستگاهی بالا اشاره کرد.

وی افزود: وجود تالاب ساحلی بین‌المللی شادگان با وسعت 400 هزار هکتار ثبت شده در کنوانسیون رامسر، دارا بودن خلیج‌های مستعد برای توسعه و وجود سه مصب غنی اروندرود، بهمن‌شیر و زهره با کارکردهای اکولوژیکی و اقتصادی و اجتماعی فراوان و از طرفی شرایط ژئوپلیتیک منطقه و وجود مرز مشترک آبی با کشورهای همسایه از دیگر توانمندی‌های زیست‌محیطی خوزستان است.

همتی گفت: با وجود استعداد‌های فراوان زیست‌محیطی در منطقه، ورود آلودگی‌های غیرقابل کنترل و بدون پایش به منابع زیست‌محیطی، پساب صنایع به‌ویژه پتروشیمی‌ها و پالایشگاه و نیز فاضلاب شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و هندیجان که بدون تصفیه و در حجم بالا وارد پهنه‌های آبی استان می‌شود. تعدد بنادر که منجر به تردد زیاد کشتی‌ها و آلودگی‌های با منشاء خشکی و دریایی شده و همچنین آلودگی هوا ناشی از صنایع پتروشیمی و نشست آن در پهنه دریا و آلودگی هوای شهرهای ساحلی از نمونه مشکلاتی است که گریبانگیر محیط زیست منطقه است.

مدیر کل محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: به همین منظور ضرورت تاسیس مرکزی با مقیاس فرا استانی و منطقه‌ای با ساختاری عملیاتی و ماموریتی صرفاً اجرایی، بیش از پیش احساس می‌گردد. تاسیس این مرکز می‌تواند به عنوان یک هماهنگ‌کننده منطقه‌ای به منظور ارتباط و تبادل اطلاعات با سازمان‌های منطقه‌ای فعال در حوزه محیط زیست دریا مانند سازمان "راپمی" عمل کند.

وی افزود: با توجه به لزوم ایجاد یک پایگاه داده به منظور برنامه‌ریزی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و جلوگیری از دوباره‌کاری در انجام تحقیقات علمی توسط افراد، ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر، این مرکز یک بانک اطلاعاتی و یک پایگاه داده از تمامی یافته‌ها و تحقیقاتی را ایجاد کرده و نقش راهبری تحقیقات علمی در حوزه دریا در منطقه را ایفا خواهد کرد.

همتی گفت: نیازهای تحقیقاتی منطقه در حوزه دریاشناسی و با راهبری این پژوهشگاه به انجام خواهد رسید و از آنجا که این پژوهشگاه ماموریتی صرفاً عملیاتی و اجرایی دارد و تحصیلات آکادمیک در آن صورت نمی‌گیرد، ارتباط سایر ارگان‌ها و دانشگاه‌ها با آن می‌تواند به‌این صورت باشد که دانشجویانی که تحصیلات آکادمیک مرتبط با دریا را در مراکز آموزش عالی آزاد، دولتی و غیر انتفاعی گذرانده‌اند، برای گذران دوره‌های عملی و کاربردی و آزمودن دانستنی‌های خود در عرصه و نیز انجام پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با موضوع، به این پژوهشگاه معرفی می‌شوند.

مدیر کل محیط زیست خوزستان گفت: تحقیقاتی که توسط مراکز تحقیقاتی وابسته به سایر ارگان‌ها مانند مرکز تحقیقات شیلات انجام می‌شود با همکاری مشترک با این پژوهشگاه می‌تواند به انجام برسد و ارگان‌هایی مانند بنادر و دریانوردی در زمینه آموزش دوره‌های دریانوردی و انجام پروژه‌های علمی می‌توانند همکاری داشته باشند. همچنین در این مرکز آموزش های عملی و فوریت‌های امداد و نجات زیست‌مندان دریایی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد