رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

مصاحبه بی نظیر و خواندنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

مصاحبه بی نظیر و خواندنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

نکاتی مهم در این مصاحبه وجود دارد که لازم دانستیم کلمه بی نظیر را بکار ببریم. آیا شما متوجه شدید؟ برای ما ارسال کنید.

روایت وزیر ارشاد از مجلس پنجم و تصمیم گیری های فرهنگی دولت و ...
در آغاز دولت آقای خاتمی قرار نبود که به همه وزرا رأی داده شود و در فراکسیونی که ما داشتیم و آن موقع فراکسیون حزب‌الله نامیده می‌شد، معلوم بود که بعضی از افراد مواضع تندی دارند، مثلاً تیپ‌هایی مثل آقای عبدالله نوری و یا آقای دکتر معین که بسیاری اعتقاد داشتند به اینها رأی داده نشود، اما بالاخره همه‌شان رأی آوردند که نشان می‌داد اکثریت مجلس یک اکثریت شکننده و لب مرز بود....ایشان گفتند که کارهای زیادی دارند و فرصت نمی‌کنند در این کمیسیون شرکت کنند، از این جهت رأی‌گیری شد و در نهایت دوستان به خاطر حسن‌ ظنّی که داشتند، به بنده رأی دادند.
دکتر سید محمد حسینی بیشتر از مجلس پنجم برای رسانه ها شناخته شد. در آن دوره به
نشریه «شما» ارگان حزب موتلفه اسلامی با وی گفتگویی داشته است که اهم آن از نظرتان می گذرد. در این گفتگو وی روایت های جالبی را مجلس پنجم و تصمیم گیری های فرهنگی دولت را نقل می کند.

نمایندگی از مردم رفسنجان در مجلس حضور داشت.پس از آن و تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری 84 رده های مختلف مدیریتی را در دوران ریاست دکتر علی لاریجانی بر صدا و سیما، در این سازمان تجربه کرد.
**********

***تعداد نیروهای ارزشی مجلس پنجم به نسبت مجلس چهارم کمتر شد، یعنی جمعی تحت عنوان نیروهای چپ یا مستقل وارد مجلس شدند که تعدادشان قابل توجه بود و یک اقلیت ضعیف و تعداد کمی نبودند و اقلیت قابل توجهی بودند و به‌ویژه بعد از انتخابات دوم خرداد قوی‌تر هم شدند. قبل انتخابات دوم خرداد، بعضی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که آقای ناطق‌نوری قطعاً انتخاب می‌شود و همراهی می‌کردند، ولی بعد از آن مواضعشان تغییر کرد و در بعضی از مواقع که اینها به‌ویژه با گروهی که خود را مستقل می‌دانستد، ائتلاف می‌کردند، باعث می‌شد که تعداد آرایشان بیش از نیروهای ارزشی بشود و مصداق بارزش همان استیضاح آقای مهاجرانی بود که بالاخره ایشان توانست دو باره رأی بیاورد و استیضاح رأی نیاورد.

*** در آغاز دولت آقای خاتمی قرار نبود که به همه وزرا رأی داده شود و در فراکسیونی که ما داشتیم و آن موقع فراکسیون حزب‌الله نامیده می‌شد، معلوم بود که بعضی از افراد مواضع تندی دارند، مثلاً تیپ‌هایی مثل آقای عبدالله نوری و یا آقای دکتر معین که بسیاری اعتقاد داشتند به اینها رأی داده نشود، اما بالاخره همه‌شان رأی آوردند که نشان می‌داد اکثریت مجلس یک اکثریت شکننده و لب مرز بود. به‌ویژه بعد از دوم خرداد نمی‌شد به اسم اینکه اکثریت هستیم، هر کاری را انجام بدهیم. بعد هم فشار تبلیغاتی و رسانه‌ای خارج از مجلس هم بسیار سنگین بود و اینها به ابزارهای مختلف متوسل می‌شدند، نشریاتی که داشتند، احزابی که داشتند. حتی گاهی اوقات به اسم دانشجویان تظاهرات می‌کردند و به‌گونه‌ای بود که به‌راحتی کارهایشان را پیش می‌بردند.

البته مجلس هم بنا نداشت که در بودجه و همه امور در کشور تنش ایجاد شود. مصالح بالاتری را در نظر می‌گرفتند و می‌گفتند ما همراهی کنیم. گاهی اوقات هم آنها محیط رعب و وحشت ایجاد می‌کردند که افراد مخالفت نکنند. مثلاً در مورد خود ما که در استیضاح آقای مهاجرانی شرکت کردیم، می‌رفتند و در حوزه انتخابیه ما جوّی را درست و در روزنامه‌ها فضاسازی می‌کردند. دولت مثلاً بایکوت می‌کرد و هیچ نوع همکاری با چنین نمایندگانی نمی‌کرد تا بقیه چنین روش‌هایی را در پیش نگیرند و یا کسانی را که با آنها همراهی می‌کردند، کاملاً حمایت می‌کردند، یعنی از این ابزارها برای پیشبرد کارهای خودشان بهره می‌گرفتند، لذا همین باعث شد که در کارشان موفق هم باشند و مجلس پنجم نتواند آن‌طور که باید، در بعضی از موارد از آرمان‌ها و ارزش‌های نظام حمایت کند. البته دوستان ما زحمت خودشان را می‌کشیدند و کار می‌کردند.

***اگر در آینده هم چنین مجلسی باشد که لب مرزی باشد، این مشکلات را ایجاد می‌کند. اگر این به عنوان یک دغدغه مطرح باشد، خوب است، ولی خیلی با واقعیت‌ها سازگاری ندارد، یعنی این‌طور نیست که بگوییم اقلیتی که الان به اسم نیروهای اصلاح‌طلب در مجلس هستند، مورد اقبال مردم قرار گرفته‌اند. بعضی از نیروهای افراطی‌شان، در ماجرای فتنه موضع‌گیری‌هایی داشتند ـ‌مثل عناصر حزب مشارکت یا مجاهدین انقلاب‌ـ که دیگر هیچ محلی از اعراب ندارند و در بین مردم پایگاهی ندارند از جهت شرایط هم، شرایط لازم را ندارند. بعضی از اینها علناً در مقابل نظام ایستاده‌اند و جبهه‌گیری کرده‌اند و زندان رفته‌اند و لذا به عنوان افراد وفادار به نظام نمی‌توانند مطرح باشند،‌ لذا ما الان از این جهت نگرانی نداریم. البته ما خواهان انسجام و همگرایی بین نیروهای ارزشی نظام هستیم.



****ما از انتخابات سال 88 تجربه‌ای را داریم، هر چند حادثه تلخی رخ داد، اما تجربه بزرگی به دست آوردیم که باید بسیار هوشیار باشیم و هر لحظه احتمال بدهیم که دشمن طراحی‌هایی را انجام بدهد و همه قوای خود را بسیج کند و بخواهد به کشور آسیب بزند. این همه انتخابات در طول بیش از سه دهه برگزار کرده بودیم و هیچ اتفاقی هم نیفتاده بود. مثلاً در شهرستانی دو تا طایفه با هم اختلاف داشتند و حتی یک مورد هم بود که منجر به درگیری و کشته شدن یک نفر شد، اما اینها مقطعی و محدود بود، ولی فتنه سال 88 فتنه بسیار گسترده‌ای بود و اینها از ماه‌ها قبل تدارک دیده بودند، گروه‌هایی به خارج از کشور رفته و آموزش دیده بودند و بعد هم یکباره چنین کاری را انجام دادند.


*** دائماً مطبوعات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را رصد و مراقبت می‌کنیم و وظیفه نظارتی‌مان را انجام می‌دهیم که به منازعات و اختلافات داخلی دامن نزنند و تنش‌زا نباشند. هر جا که لازم باشد تذکر داده می‌شود و حتی اگر لازم باشد نشریه‌ای توقیف می‌شود. در گذشته هم بوده، هر چند اصل اولیه ما حمایت از مطبوعات و روزنامه‌ها و ترغیب به فعالیت‌های ایجابی است. یک کسی می‌خواهد بیاید و خود را معرفی کند، دلیل ندارد بیاید کل نظام را زیر سئوال ببرد که خود را اثبات کند یا به اسم روشنگری و افشاگری حرف‌های نادرستی بزند و سیاه‌نمایی‌هایی علیه رقیب انجام بدهد.

تغییر در کمیسیون فرهنگی دولت

****شاید حساسیت‌های خاصی که وجود داشت، باعث شد که به این موضوع در روزنامه‌ها و رسانه‌ها دامن زده شود و حتی در جلسه غیر علنی مجلس از من سئوال کنند و بپرسند که موضوع چیست، درحالی که در دولت نهم هم، وزیر فرهنگ، رئیس کمیسیون فرهنگی دولت نبود، بلکه وزیر علوم بود، چون در این کمیسیون وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، رئیس فرهنگستان هنر، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و خلاصه 15 نفر عضو هستند. این بحثی نیست که صرفاً مربوط به وزارت فرهنگ باشد. هر همایشی که قرار است در کشور برگزار شود، از جمله همایش‌های علمی، به این کمیسیون می‌آید و لذا در دولت نهم هم وزیر فرهنگ، نایب رئیس بوده. در دولت دهم هم به هر حال این‌گونه تشخیص دادند و همان روز اول این‌طور مطرح شد که رئیس دفتر رئیس‌جمهور رئیس این کمیسیون باشد و وزیر فرهنگ هم طبق روال گذشته، نایب رئیس باشد و کار دنبال شود. خیلی‌ها هم اعتراض کردند و این را گفتند، درحالی که در دور قبل هم به هر دلیلی وزیر فرهنگ رئیس این کمیسیون نبوده است. تا اینکه در جلسات اخیر این بحث مطرح شد و رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کردند که دیگر در این کمیسیون شرکت نمی‌کنند، رأی‌گیری شد و به اتفاق آرا بنده انتخاب شدم.

****ایشان گفتند که کارهای زیادی دارند و فرصت نمی‌کنند در این کمیسیون شرکت کنند، از این جهت رأی‌گیری شد و در نهایت دوستان به خاطر حسن‌ ظنّی که داشتند، به بنده رأی دادند. در جاهای دیگر هم همین‌طور است، یعنی مثلاً رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور هم وزیر فرهنگ است که از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و این کمیسیون فرهنگی هم هست. الان از یک جهاتی شاید بشود انسجام بیشتری ایجاد کرد و تقسیم کار بهتری را انجام داد و کاری دو باره انجام نشود. امیدواریم در این مرحله جدید بتوانیم همگرایی و پیوند بین دستگاه‌های فرهنگی را بیشتر کنیم.

****با تأکیدات رهبری ان‌شاءالله در سال آینده بهتر می‌توانیم کار کنیم. ما هم از توان پیشکسوتان استفاده می‌کنیم و از نظرات آنها بهره‌ می‌گیریم و هم به افرادی که نوقلم هستند و کتاب اولشان است، کمک می‌کنیم و ان‌شاءالله در مجموع کار خوبی خواهد شد. جزئیاتش را باید سر فرصت اعلام کنیم که چه اقداماتی شده و یا چه کارهایی در دست هست.

در هر صورت از این گلایه به‌حقّی که رهبری داشتند، ما داریم این فرصت را فراهم می‌کنیم که همه احساس مسئولیت کنند و به سهم خود نقشی را ایفا کنند. مثلاً همین چند روز قبل صحبتی داشتیم که در کارخانه‌ها، مراکز کارگری و در هر جا تجمعی هست، همکاری‌های جدی‌تری داشته باشیم و برای ارتش، سپاه، بسیج و همه نهادها و دستگاه‌ها هم ما یک اعتباری قرار بدهیم و هم خودشان مشارکت کنند مثلاً مسابقات کتابخوانی و برنامه‌های گوناگونی که موجب می‌شود وضع بهتری داشته باشیم. در بحث سیر مطالعاتی، کتابدارها و مسئولین کتابخانه‌ها می‌توانند راهنمای خوبی برای افرادی باشند که مراجعه می‌کنند و در هر زمینه‌ای که افراد می‌خواهند مطالعه کنند ـ‌اعم از تاریخ مثل تاریخ معاصر، مسائل اعتقادی و معارف قرآنی، حدیث و مباحث دیگرـ راهنمایی‌های خوبی صورت بگیرد. خود اینها هم می‌تواند کمک کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد