رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

تشت گردانی؛از کجا به منطقه تنکابن و رامسر آمد

خبرگزاری فارس: تشت گردانی؛ سنتی که توسط آذری‌ها به تنکابن آورده شد
تشت گردانی؛از کجا به منطقه تنکابن و رامسر آمد
محرم و شور حسینی/12
تشت گردانی؛ سنتی که توسط آذری‌ها به تنکابن آورده شد

خبرگزاری فارس: سنت تشت‌گردانی از جمله سنت‌‌هایی است که توسط آذری‌های مقیم تنکابن در این شهرستان در ماه محرم برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری فارس از تنکابن، همزمان با اول محرم ماه شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین مراسم سنتی تشت‌گردانی یا تشت‌کشی توسط آذری‌های مقیم تنکابن برگزار می‌شود.


در این مراسم معنوی که در محله‌های آذری‌نشین تنکابن رواج دارد روز اول محرم برگزارکننده این سنت دیرینه با استفاده از سه یا پنج تشت آب که تشت نشانه مشک حضرت ابوالفضل (ع) و آب درون آن نشانه فرات است در قسمتی از حیاط خانه قرار می‌دهند و مردم به صورت دسته عزاداری از مسجد به این خانه رفته و با اهدای نذورات به نذر حضرت ابوالفضل که در میان آذری‌های کشورمان دارای جایگاه رفیع فتوت و مردانگی است و سقای دشت بلا و خوردن مقداری از این آب به‌عنوان تبرک از آنجا با عزاداری خارج می‌شوند.


این سنت حدود 50 تا 60 سال قبل با ورود آذری‌ها به ویژه از اردبیل به غرب مازندران به ویژه در شهرهای تنکابن و سلمانشهر رواج دارد و برگزار می‌شود.


در استان اردبیل این مراسم 10 روز قبل از آغاز محرم به اجرا در می‌آید و دارای شکوه خاصی است.


تاسی از مقام والای حضرت ابوالفضل و بیان رشادت‌های ایشان در جنگ و دفاع از لشگر امام حسین(ع) و ایثار آن حضرت در آوردن آب از فرات که منجر به قطع دو دست وی و شهادت ایشان شد از عمده‌ترین هدف برگزاری این سنت دیرینه در میان آذری‌های ایران اسلامی است.


به گزارش فارس، در برگزاری مراسم عزاداری محرم در غرب مازندران به ویژه منطقه تنکابن و رامسر علاوه بر استقبال از ماه که با نوحه‌خوانی و نظافت حسینیه‌ها و مساجد، مردم منطقه با حضور در امامزادگان برجای مانده در این منطقه به دعا و نیایش اهتمام می‌ورزند.


انتهای پیام/ح

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد