رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

هنر نمدمالی رامسر،مجوز ارسال به یونسکو را دریافت کرد

هنر نمدمالی رامسر، مجوز ارسال به یونسکو را دریافت کرد

'خراطی' و'نمدمالی'مازندران مجوز ارسال به یونسکو را دریافت کرد

ساری - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: دو رشته 'خراطی' و 'نمد مالی' استان با کسب نشان مرغوبیت، مجوز ارسال به یونسکو را دریافت کرد.

'اسدالله محمدپور 'روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این دو رشته صنایع دستی برای دریافت مهر اصالت راهی یونسکو می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وی با بیان اینکه تاکنون 116 رشته صنایع دستی کشور از یونسکو مهر اصالت دریافت کرده است، اظهار داشت: کارشناسان یونسکو مستقر در کشور سنگاپور هر دو سال یک بار محصولات فرهنگی کشورها را ارزیابی می کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران افزود : خراطی و نمدمالی مازندران در همایش ارزیابی محصولات فرهنگی که در استان قزوین برگزار شد ، مجوز ارسال به یونسکو را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه دیگر رشته های صنایع دستی مازندران هم قابلیت ثبت در یونسکو را دارد، اظهار داشت : اصیل و بومی بودن، هماهنگی طراحی نقوش با فرهنگ منطقه ، قابلیت بسته بندی و کاربردی بودن کالا از شرط های محصولات فرهنگی برای ثبت در یونسکو است.

محمد پور گفت : دو رشته ' گلیمچه متکازین' و ' لاک تراشی ' هم از هنرهای اصیل صنایع دستی مازندران سال های پیش در یونسکو به ثبت رسید.

نمد مالی در استان مازندران بخصوص در منطقه کجور و روستاهای اطراف رامسر رواج دارد. ماده اصلی برای نمدمالی پشم گوسفند به رنگ‌های طبیعی مانند سفید ، سیاه و قهوه‌ای است و برای نقش اندازی آن هم از پشم‌های رنگ شده شیمیایی استفاده می شود.

نمدمالی یک کار جمعی است و معمولا تولید یک قطعه نمد یک روز به طول می‌انجامد و خراطی نیز به ساختن اشیا از چوب گفته می شود که دارای سابقه‌ای بسیار طولانی است.

گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی، چاپ سنتی، سفالگری، سرامیک سازی، فرآورده های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی و عروسک سازی از جمله صنایع دستی مازندران است. ک/3

2585/1654/508

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30682813
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد