رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

کنوانسیون رامسر حامی درنای در معرض خطر سیبری

 

کنوانسیون رامسر حامی درنای در معرض خطر سیبری

جام جم آنلاین: یک قطعه درنای در معرض خطر سیبری ساعت شش صبح امروز در تالاب حفاظت شده فریدونکنار مازندران فرود آمد.

هرمز محمودی‌راد، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در توضیحی در مورد انواع مختلف این مهمان تالاب حفاظت شده فریدونکنار مازندران گفت: درناها دارای 5 جنس مختلف و 15 گونه هستند و تمامی درناها به عنوان گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شوند.

وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: درناها در تمامی نقاط دنیا به جز نواحی قطبی و بخشی از آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند. برخی از درناها مانند درنای معمولی و درنای طناز از جمعیت خوبی برخوردارند، اما برخی از آنها مانند درنای فریاد‌کش آمریکایی و درنای سیبری در معرض تهدید و خطر انقراض قرار دارند.

به گفته محمودی‌راد، درنای سیبری از انواع در معرض خطر درناها و دارای سه جمعیت مستقل چین، هند و ایران است. زیستگاه زادآوری درناهای سیبری در نواحی شرق و غرب سیبری و مهاجران به چین و ایران است.

جمعیت مرکزی درنای سیبری و مهاجر به هند منقرض شده‌ و در سال‌های اخیر گزارشی از مهاجرت درنا به هند و زیستگاه زمستانی آن در پارک «کئولادو» وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در باره مهاجرت این‌گونه با ارزش پرنده به مازندران گفت: درنای سیبری مهاجر به ایران از زیستگاه زادآوری سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت کرده ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخ‌رود و فریدونکنار زمستان گذرانی می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت این‌گونه پرنده به عنوان پرنده منحصر به فرد و در معرض خطر انقراض افزود: پروژه‌ای بین‌المللی با استفاده از اعتبارات صندوق حمایت برای پشتیبانی از این پرنده منحصر به فرد تهیه و پیشنهاد شد و پس از تصویب از سال 2003 میلادی به اجرا درآمد.

در اجرای این پروژه، محدوده زمستان‌گذرانی درنای سیبری در منطقه مورد شناسایی قرار گرفت و به عنوان منطقه تیراندازی ممنوع در فهرست تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر مصوب شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد