رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

از گلوگاه تا رامسر 128نفر غرق شدند

از گلوگاه تا رامسر 128 نفر غرق شدندپایان طرح سالمسازی دریا در مازندران/ 128نفر غرق شدند / هشت هزارو 500نفر نجات یافتند ساری - طرح سالمسازی محوطه های دریا برای شنا در 175 نقطه از سواحل دریای خزر در استان مازندران امسال در حالی پایان یافت که نتیجه تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته ، نجات جان هشت هزار و 500 نفر از گردشگران از غرق شدن حتمی در میان امواج خروشان دریا بود.

طرح سالمسازی دریا از خرداد ماه آغاز شد و پس از چهار ماه ، با شروع فصل پاییز پایان یافت.
آمارهای ارائه شده از سوی مراجع ذیربط نشان می دهد که در این مدت 128 نفر از هموطنان نیز در دریای خزر در محدوده استان مازندران غرق شدند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش 14 درصد کاهش نشان می دهد، ولی بررسی های صورت گرفته حاکیست که تمامی این افراد به علت شنا در خارج از محدوده طرح سالمسازی دریا جان باختند.
338 کیلومتر از سواحل دریای خزر در استان مازندران واقع است و تاکنون 200 نقطه کور و حادثه خیز در این محدوده شناسایی شده است.
معاونت سیاسی - امنیتی استانداری مازندران در یک اقدام اساسی به منظور استفاده بهینه از آب و سواحل ماسه ای دریای خزر تعداد محوطه های مناسب برای شنا را از80 طرح سال پیش به 175طرح در سال جاری افزایش داده بود،اما گردشگران و مسافران نسبت به ممنوع بودن شنا درخارج از طرح بی توجهی کرده و غرق شدند.
وجود مناطق خصوصی ساحلی به صورت ویلاهای شخصی و یا شهرک های گردشگری از مقوله هایی است که ستاد طرح سالمسازی دریا استان مازندران نمی تواند در کنترل و جلو گیری از شنا در این مناطق دخالت و یا حضور پیدا کند.
بررسی های آماری نیز نشان می دهد که بیشترین تعداد غرق شدگی در دریای خزر در محدوده استان مازندران مربوط به کسانی است که محل ابتدایی شنا و به آب زدن آنان سواحل خصوصی بوده است.
از 338کیلومتر سواحل دریای خزر در استان مازندران حدود 250کیلومتر در اختیار مالکین بخش خصوصی قرار دارد و ورود دستگاه های دولتی به این نوار ساحلی برای اجرای مقررات طرح سالمسازی یا هر اقدام دیگری با محدودیت هایی مواجه است.
آب دریای خزر در چند سال اخیر پیشروی هایی داشته است ، به طوری که حتی برخی از تاسیسات و بناهای مسکونی در داخل آب قرار گرفته و به همین دلیل بسیاری از مناطق ساحلی مازندران به عنوان مناطق ممنوعه شنا و نقاط کور شناسایی شده است و در صورتیکه افراد بدون توجه به تابلو ممنوعه ، وارد آب شوند با خطر مرگ مواجه خواهند شد.
آشنایی به فنون شنا و وارد نشدن در روزهای طوفانی و مواج بودن دریا از دیگر نکات مهم در استفاده از دریا است.
هر ساله با توجه به اینکه ممنوعیت شنا در خارج از طرح سالمسازی دریا از طریق رسانه ها ، ماموران نیروی انتظامی مستقر در سواحل و ناجیان غریق به مسافران و گردشگران اطلاع رسانی می شود، اما بی توجهی به این موضوع سبب شده است تا دریای خزر همچنان قربانی بگیرد.
آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران نشان می دهد که بیشترین فراوانی قربانیان دریای خزر در محدوده مازندران در سال جاری مربوط به گردشگران تهرانی بوده است.
دکتر ' علی عباسی ' مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران در این باره گفت : بر اساس شناسایی های صورت گرفته ، نیمی از غرق شدگان امسال تهرانی بودند.
وی با بیان اینکه گزارش ها حاکیست،همه غرق شدگان هم در خارج از طرح سالمسازی دریای وارد آب شده بودند ، افزود : کم سن ترین فرد غرق شده 21 و مسن ترین آنان 51ساله بود.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: بر اساس گزارش های ارسالی 90 درصد غرق شدگان کسانی هستند که در مناطق ممنوعه شنا در سواحل اختصاصی غرب استان از محمود آباد تا رامسر وارد آب شده بودند.
معاون سیاسی - امنیتی استانداری مازندران نیز به عنوان دبیر ستاد سالمسازی طرح دریا به خبرنگار ایرنا گفت : همه تلاش و کوشش ما این است تا سفر خوشی برای هموطنان رقم بخورد اما متاسفانه برخی ها به ضوابط و قواعد شنا در دریای خزر بی توجهی می کنند.
' هادی ابراهیمی ' با بیان اینکه امسال با هماهنگی وزارت کشور شمار طرح های سالمسازی دریا از 80 طرح سال قبل به 175 طرح در سال جاری افزایش داده بودیم، افزود: تیم های هلال احمر ، نیروی انتظامی و نجات غریق ها را با دقت تمام و برنامه ریزی شده در سواحل بویژه مناطق اجرای طرح مستقر کرده ایم که خوشبختانه حتی یک مورد غرق شدگی در محل اجرای محوطه های تعیین شده برای شنا گزارش نشده است.
وی از بی توجهی مسافران نسبت به هشدارهای ممنوعیت شنا در مناطق خارج از طرح انتقاد کرد و با اشاره به وجود بیش از 200 نقطه کور و حادثه خیز در سواحل استان گفت: امسال یکهزار و 300 ناجی غریق در محوطه های سالمسازی دریای مازندران به کارگرفته شده بودند که 200 نفر نسبت به سال پیش افزایش داشتند.
او افزود : از این تعداد 700 ناجی غریق داخل طرح های سالم سازی و 600 نفر نیز خارج از طرح طی دو نوبت صبح و بعد از ظهر مشغول فعالیت بودند.
ابراهیمی به استقرار بیش از یکهزار 300 نفر از پرسنل نیروی انتظامی در سواحل دریای استان اشاره کرد و گفت : 17 پایگاه مجهز هلال احمر با 608 نفر روز در طرح های سالم سازی دریای مازندران مشغول خدمت رسانی به مسافران و گردشگران بودند.
سخنگوی ستاد طرح های سالم سازی دریای مازندران نیز گفت : در فصل شنای امسال ، هشت هزارو 500 نفر از مسافران و گردشگران در سواحل این استان از غرق شدن و مرگ نجات یافتند.
' کمال رستمعلی' افزود : تمامی 128نفر از غرق شدگان سال جاری در مناطق ممنوعه جان خود را از دست دادند.
استان مازندران از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون شاهد حضور افزون بر هشت میلیون مسافر و گردشگر بود که بر اساس گزارش اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ، 90 درصد آنان با هدف استفاده از دریا وارد استان شده بودند.
2585/1654/506
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد