رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

کنوانسیون رامسر و مرگ های پی در پی

  

کنوانسیون رامسر و مرگ های پی در پی

با ادامه روند فعلی؛
مرگ دریاچه ارومیه تا 4 سال آینده حتمی است

خبرگزاری فارس: رئیس دبیرخانه ستاد حوزه دریاچه ارومیه گفت: با ادامه روند فعلی خشکسالی، مرگ دریاچه ارومیه تا 4 سال آینده حتمی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی نظری‌دوست پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: 20 میلیارد متر مکعب آب کمبود حوزه دریاچه ارومیه است که سالانه باید بیش از 3 میلیارد متر مکعب از سوی سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان باید تامین شود.
وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان در زمینه باروری ابرها ایفای نقش کرده و در زمینه لایروبی دریاچه ارومیه نیز گام‌های موثر برداشته می‌شود.
نظری‌دوست با بیان اینکه انتقال بین حوزه‌ای جزو طرح‌های مصوب دریاچه ارومیه نیست، ادامه داد: انتقال آب بین حوزه‌ای به آذربایجان شرقی و غربی برای تامین آب دریاچه ارومیه به عنوان یک روش بلند مدت مطرح بوده و روش‌های سریع و کم هزینه‌تری در این زمینه وجود دارد.
این مسئول یادآور شد: در زمینه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه برخی مشکلات از قبیل تبعات اجتماعی و علاقه‌مندی مردم و کشاورزان برای بهره‌برداری از این آب شیرین در مسیر وجود دارد.
رئیس دبیرخانه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: مشاور بین‌المللی نیز در زمینه احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته شده و برنامه بلند مدت در این زمینه نیاز است.
وی عنوان کرد: دریاچه ارومیه با روند فعلی تا چهار سال آینده به طور قطعی خواهد مرد و نتایج مخرب آن در کشاورزی و محیط زیست با پودرشدن نمک‌های بستر دریاچه و پراکنده شدن آن در زمین‌های کشاورزی مشخص خواهد بود.
رئیس دبیرخانه ستاد حوزه دریاچه ارومیه خواستار اعمال روش‌های سختگیرانه در زمینه صرفه‌جویی و مدیریت روش‌های آبیاری و کشت شد و اضافه کرد: اگر دریاچه ارومیه خشک شود دیگر زمین‌های کشاورزی باقی نخواهد ماند که امروز در مورد تامین آب آنها اصرار می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه نخستین جلسه شورای منطقه‌ای و ستاد دریاچه ارومیه در مرداد ماه برگزار می‌شود، بیان داشت: در این جلسه در زمینه مدیریت دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی می‌شود.
دریاچه ارومیه که در گذشته «چیچست» نامیده می‌شد به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به ‌فرد، در سال 1346 بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.
همچنین در سال 1356 بر اساس مصوبات «MAB» (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.
این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
هم اکنون در این دریاچه 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت‌‌گونه دوزیست و 26گونه ماهی زیست می‌کند.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است، اما این زیست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است، زیرا به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، کاهش میزان نزولات جوی، پایین بودن بازده آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم اختصاص آب کافی برای تأمین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار می‌رود.
همچنین چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به ‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب، به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود، در نتیجه پس روی آب دریاچه، وسعت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برخی قسمت‌های جنوبی دریاچه غیرقابل دسترسی و تبدیل به نمک‌زار شده که این پدیده می‌تواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد که یکی از آنها، به جای ماندن روستاهای خالی از سکنه در شرق این دریاچه است.
هم اکنون پنج روستای حاشیه این دریاچه خالی از سکنه شده‌اند.
انتهای پیام/ن10  

====================================== 

رئیس دبیرخانه ستاد حوزه دریاچه ارومیه هشدار داد:
ورودی آب به دریاچه ارومیه کمتر از یک دهم

خبرگزاری فارس: رئیس دبیرخانه ستاد حوزه دریاچه ارومیه گفت: میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه کمتر از یک دهم میزان مورد نیاز است و این موضوع روند نابودی دریاچه ارومیه را سرعت می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی نظری‌دوست در حاشیه جلسه بررسی وضعیت دریاچه ارومیه در جمع خبرنگاران خواستار توجه بیشتر مسئولان استانی به روش‌های مدیریتی احیای دریاچه ارومیه شد.
وی با بیان اینکه اصلاح روش‌های برداشت و بهره‌برداری آب ضروری است، اظهار داشت: در صورتی که روش‌های بهره‌برداری اصلاح شده وسهم آب سه استان مجاور دریاچه ارومیه تامین شود بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب به دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.

* اقدام اساسی در کنترل برداشت‌های غیرمجاز آب در حوزه دریاچه ارومیه
نظری‌دوست گفت: میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه کمتر از یک دهم میزان مورد نیاز است در حالی که در دو سال اخیر روندی نرمال در زمینه تامین منابع آبی استان‌های همجوار این دریاچه وجود داشت.
وی ادامه داد: باید در زمینه کنترل برداشت‌های غیرمجاز آب در حوزه دریاچه ارومیه اقدام اساسی صورت گیرد و روش‌های نظارتی باید اعمال شود.
این مسئول با انتقاد از روش‌های نظارتی در زمینه کنترل برداشت‌های غیرمجاز تاکید کرد: مسئولان استانی با بیان احتمال تنش‌های اجتماعی از برخورد و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب خودداری می‌کنند.

* استفاده از منابع آبی پشت سدهای آذربایجان‌شرقی برای احیای دریاچه ارومیه
این مسئول ادامه داد: بودجه‌ای که برای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده برای روش‌های نظارتی نبوده، بلکه مسئولان استانی با استفاده از روش‌های درون استانی در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند.
وی خواستار استفاده از منابع آبی پشت سدهای استان در زمینه احیای دریاچه ارومیه شد و گفت: بخشی از این آب که به صورت بلاتکلیف پشت سدها مانده می‌تواند به دریاچه ارومیه هدایت شود.
رئیس دبیرخانه ستاد حوزه دریاچه ارومیه ابراز داشت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود دیگر زمین‌ کشاورزی باقی نخواهد ماند که امروز در مورد تامین آب آنها اصرار می‌شود.
دریاچه ارومیه که در گذشته «چیچست» نامیده میشد به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به ‌فرد، در سال 1346 بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.
همچنین در سال 1356 بر اساس مصوبات «MAB» (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.
این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
هم‌اکنون در این دریاچه 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت‌‌گونه دوزیست و 26گونه ماهی زیست میکند.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده، اما این زیست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است، زیرا به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، کاهش میزان نزولات جوی، پایین بودن بازده آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم اختصاص آب کافی برای تأمین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار میرود.
همچنین چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به ‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب، به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود، در نتیجه پس روی آب دریاچه، وسعت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برخی قسمت‌های جنوبی دریاچه غیرقابل دسترسی و تبدیل به نمک‌زار شده که این پدیده میتواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد.
انتهای پیام/ن20  

======================================= 

دریاچه ارومیه همچنان چشم به راه آب ارس است؛
برداشت یک میلیارد مترمکعبی آب ارس

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: برداشت ایران از رودخانه ارس 9.5 میلیارد متر مکعب است که در حال حاضر تنها یک میلیارد برداشت می‌شود.


گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارسلان هاشمی سه‌شنبه شب در نشست بررسی اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه در تبریز در نشست برسی اقدامات انجام شده در جهت احیای دریاچه ارومیه در تبریز اظهار داشت: حجم دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و بیشترین پسروی آب دریاچه ارومیه در بخش آذربایجان شرقی رخ داده است.
وی افزود: 14 رودخانه منتهی به دریاچه ارومیه است که نقشه‌برداری در مورد این رودخانه‌ها انجام شده و به واسطه عدم تامین اعتبار لازم از ادامه کارهای مطالعاتی وتحقیقاتی باز مانده‌ایم.
هاشمی ادامه داد: طرح باوری ابرها با 15 سوتی پرواز مورد توجه قرارگرفت و دو پرواز عملی نیز در سال‌جاری صورت گرفته و آثاری عملی نیز وجود داشت.
این مسئول گفت: این طرح در استان افزایشی 20 درصدی بارش در باروری ابرها را در پی داشته در حالی که در کشورهای دیگر نتایج این طرح به صورت متوسط پنج درصد است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه روش‌های دراز مدت احیای دریاچه ارومیه از جمله انتقال آب روخانه ارس به دریاچه ارومیه مورد توجه است، عنوان کرد: 35 کیلومتر در این زمینه بازگشایی شده و 40 کیلومتر بعدی نیز می‌تواند انجام گیرد و در مدت یک سال می‌تواند این طرح عملی شود.
وی در ادامه تصریح کرد: میزان برداشت از رودخانه ارس بسیار کمتر از سهمیه کشور بوده و باید در زمینه مدیریت این هدر رفت آب اقدام اساسی صورت گیرد.

* مسئولان اجرایی از مرحله فراتر از حرف عمل کنند
هاشمی ادامه داد: باید تصمیمات عملی در زمینه احیای دریاچه ارومیه برداشته شود و مسئولان اجرایی از مرحله فراتر از حرف عمل کنند.
مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی سهم متذکر شد: برداشت ایران از رودخانه ارس 9.5 میلیارد متر مکعب است که در حال حاضر تنها یک میلیارد برداشت می‌شود.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم سالانه یک میلیارد متر مکعب آب رودخانه ارس را به ابتدای حوزه آبریز دریاچه ارومیه در صوفیان هدایت کنیم قدم بزرگی در زمینه احیای دریاچه ارومیه می‌تواند برداشته شود.
هاشمی سرعت در بازگشایی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه، جلوگیری از ایجاد باتلاق را از جمله اقدمات زودبازده در زمینه آبدارکردن دریاچه ارومیه دانست.
این مسئول ابراز داشت: با توجه به سرعت تبخیر آب در بستر نمکی این رودخانه اگر همه سدهای منتهی به آب دریاچه ارومیه نیز بازگشایی شوند اقدام موثر و پایداری را شاهد نبوده وآب به سرعت تبخیر می‌شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعتبار طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه را 210 میلیارد ریال اعلام کرد.
دریاچه ارومیه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد. در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست میکند.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیرگاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.
دریاچه ارومیه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین پس از بحرالمیت محسوب میشود. طول دریاچه از 130 تا 146 کیلومتر و عرض آن از 58 تا 15 کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است.
شوره زارهای حاشیه دریا روز به روز وسیع تر و آب‌های زیرسطحی نیز شورتر می شوند تا جایی که چندین روستای حاشیه دریاچه هم اکنون خالی از سکنه شد ه‌اند.
بادهای نمکی در آینده به یکی از تهدیدهای جدی منطقه تبدیل می شود و به گفته مسؤولان امر، مزارع درجه یک حاشیه دریاچه ارومیه با تهدید نابودی مواجه هستند.
براساس برآورد کارشناسان، 70 درصد علت کاهش آب دریاچه ارومیه شرایط طبیعی و اقلیمی از قبیل تبخیر است و تنها 30 درصد توسط عوامل انسانی صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/ن20  

===================================== 

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی:
مجلس و دولت عواقب خشکی دریاچه ارومیه را بپذیرند

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی بر حساس‌سازی مجلس و دولت در زمینه عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: باید این حساس ‌سازی را در سطح ملی ایجاد کنیم.


گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

فرخ مسجدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه در زمینه احیای دریاچه ارومیه باید به صورت کلان و ملی عمل شود، اظهار داشت: متولی اصلاح منابع آبی در کشور مشخص بوده وزارت نیرو باید در زمینه احیای دریاچه ارومیه فعال باشد.
وی یادآور شد: سازمان محیط زیست به عنوان ناظر تامین منابع آب باید عمل کند و این سازمان قدرت اختصاص بودجه کافی برای این موضوع را ندارد.
مسجدی ادامه داد: ظرفیت‌های قانونی و ردیف‌های قانون بودجه در زمینه استفاده از منابع مالی احیای دریاچه ارومیه وجود دارد که باید مورد استفاده قرارگیرد.

* جایگزینی مدیریت دریاچه ارومیه از محیط زیست به وزارت نیرو
معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی هشدار داد: در صورتی که در زمینه تامین منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه استفاده نشود فرصت‌ها از دست رفته و شاهد زیان‌های خسارت بار خواهیم بود.
مسجدی خواستار اصلاح ساختار در زمینه احیای دریاچه ارومیه شد و ادامه داد: جایگزینی مدیریت این دریاچه از محیط زیست به وزارت نیرو ضروری بوده و وزارت نیرو باید پیشگام این حرکت باشد.

* حساس‌سازی دولت و مجلس درباره خشک شدن دریاچه ارومیه
وی بر حساس سازی مجلس و دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: رسانه‌های استان توانسته‌اند با به روز نگه داشتن این مسئله در زمینه حساس سازی جامعه عمل کنند، ولی در سطح ملی این حرکت صورت نگرفته است.
معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی خواستار عهده‌دار شدن مسئولیت مستقیم مدیریت و احیای دریاچه ارومیه از طرف وزارت نیرو شد و گفت: بخش‌های مختلف استانی نیز در این زمینه با وزارت نیرو می توانند همکاری کنند.
این مسئول وحدت نظر در محوریت احیای دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرارداد و ادامه داد: به واسطه مشخص نشدن وضعیت دریاچه ارومیه عواقب تعلل دررسیدگی به وضعیت این دریاچه زیان‌بار خواهد بود.
دریاچه ارومیه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد. در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست میکند. دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیرگاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.
دریاچه ارومیه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین پس از بحرالمیت محسوب می‌شود. طول دریاچه از 130 تا 146 کیلومتر و عرض آن از 58 تا 15 کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است.
شوره زارهای حاشیه دریا روز به روز وسیع تر و آب‌های زیرسطحی نیز شورتر می‌شوند تا جایی که چندین روستای حاشیه دریاچه هم اکنون خالی از سکنه شده‌اند.
بادهای نمکی در آینده به یکی از تهدیدهای جدی منطقه تبدیل می شود و به گفته مسئولان امر، مزارع درجه یک حاشیه دریاچه ارومیه با تهدید نابودی مواجه هستند.
براساس برآورد کارشناسان، 70 درصد علت کاهش آب دریاچه ارومیه شرایط طبیعی و اقلیمی از قبیل تبخیر است و تنها 30 درصد توسط عوامل انسانی صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/ن20  

==================================== 

فارس گزارش می‌دهد؛
نیلوفرهای آبی در حسرت رویش دوباره

خبرگزاری فارس: تالاب انزلی یکی از شاهرگ‌های اصلی خطه گیلان است که به تدریج با فرورفتن در باتلاق آلودگی نفس‌های آخر را می‌کشد و نیلوفرهای آبی آن در حسرت رویش دوباره و خودنمایی در دل تالاب هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان از نعمت سرسبزی، لطافت، شادابی، طراوت، زیبایی، گستره‌های آبی و تمام مواهب خدادادی برخوردار است.
تالاب‌ها یکی از زیبایی‌های چشمگیر و چشم‌نواز خطه گیلان هستند که هر کدام با تمام زیبایی‌ها هزاران موجود زنده را در خود می‌پرورانند که تالاب انزلی نمونه‌ای از آن است.
تالاب انزلی یکی از تالاب‌های بین‌المللی ایران در کنوانسیون رامسر بوده و از نظر تنوع اکولوژیک در جهان بسیار استثنایی است.
تالاب انزلی مجموعه‌ای از گیاهان و جانوارن مختلف و با مناظری بی‌بدیل است که مانند یک شاهکار خداوند در برابر دیدگان مشتاقان و عاشقان طبیعت خودنمایی می‌کند.
دست روزگار و بی‌مهری انسان‌ها در طول زمان تالاب انزلی را گرفتار حصاری از آلودگی کرده که منجر به نابودی این اکوسیستم غنی و ثروت الهی شده است و هر روز که می‌گذرد تالاب زیبای انزلی یک قدم به مرگ نزدیک‌تر می‌شود.
تالاب بین‌المللی انزلی، زیباترین و بزرگ‌ترین تالا دنیاست و دارای سواحلی پوشیده از نیزار و گل‌های دریایی رنگارنگ و نیلوفرهای آبی است.
قایقرانی و اسکی، شکار، ماهیگیری و گردش با قایق از تفریحات رایج در آن است و در زمستان‌ها هزاران پرنده دریایی به ویژه قوهای زیبا به این محل مهاجرت می‌کنند و به دلیل فراوانی گل‌های نیلوفر، تالاب به جزیره گل‌ها نیز معروف بوده و انواع ماهیان و گیاهان را در خود جای داده است.
تلاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای خزر، در غرب دلتای سفیدرود و در جنوب بندرانزلی واقع شده و از قسمت غرب به روستای کپورچال و روستای آبکنار، از جنوب به صومعه‌سرا و بخش‌های رشت محدود می‌شود.
حوزه آبخیز تالاب انزلی دارای مساحت سه‌هزار و 610 کیلومتر مربع بوده و با رشته کوه‌های تالش و البرز با ارتفاعی بالغ بر 3 هزار متر از جنوب و چند رود دائمی که پیش از ریختن به دریای خزر به سمت شمال، تالاب را تغذیه می‌کنند احاطه شده است.
در تالاب انزلی مناطق حفاظت شده‌ای از جمله سیاه کیشم، پناهگاه حیات وحش سلکه و پناهگاه حیات وحش سرخانکل واقع شده‌اند.
مجموعه تالاب انزلی و منابع طبیعی مناطق اطراف آن با ایجاد چراگاه دام، اراضی حاصلخیز کشت برنج و همچنین محل تخم‌ریزی و پرورش محصولات شیلاتی، تامین کننده اقتصاد محلی و معاش مردم است.
نوسانات سطح آب دریای خزر، افزایش جریان فاضلاب خانگی، کودها و پسماندهای جامد و نیز ورود گونه‌های بیگانه به ویژه گیاه آزولا بر شرایط زیست محیطی مجموعه تالاب انزلی تاثیر مستقیم داشته است.
حمل رسوب حاصل از فرسایش خاک از مناطق بالادست حوزه آبخیز، سهم قابل توجهی در تنزل زیست‌محیطی و کاهش کیفیت آب در منطقه تالاب داشته است.
اقدام‌های بسیاری برای جبران مشکلات در منطقه تالاب صورت گرفته است ولی به دلیل عمق و پیچیدگی مشکلات تالاب اتخاذ رویکردی یکپارچه به منظور حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه بسیار ضروری است.
آغاز اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی به عنوان پروژه همکاری فنی توسط سازمان محیط زیست، دولت ایران و با حمایت دولت ژاپن آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن می‌تواند تالاب انزلی را به زنده ماندن امیدوار کند.

*تدوین سند برای کمک به پروژه احیای تالاب انزلی
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با فارس در رشت اظهار داشت: تالاب و جنگل‌ها یک اکوسیستم زنده است و هرگونه تغییرات در آن دارای روابط معینی هستند که در دوران زمین‌شناسی ممکن است طبعات و آثار بسیار مشکلی را برای بشریت ایجاد کنند.
ناصر مقدسی ادامه داد: ارتباط با ژاپن در مدیریت تالاب به دلیل موفقیت آنها در مدیریت تالاب‌ها بوده که مطالعاتی را در مدیریت لحاظ می‌کنند.
وی همکاری‌های کشور ژاپن در مدیریت اکولوژیک تالابی را به دلیل سابقه درخشان این کشور در توسعه پایدار مبتنی بر حفظ زیست‌بوم‌ها دانست و گفت: این امر فرصت مغتنمی است که باید از آن استفاده کرد.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این پروژه مشترک بر سه محور تاکید داریم، اظهار داشت: پایش و ارزیابی وضعیت تالاب، ساماندهی و بهره‌برداری گردشگری و ظرفیت‌سازی و آموزش از موارد مشترک در پروژه مدیریت تالاب است.
وی بیان داشت: طبق آمار رقم‌ تالاب از لحاظ شاخص‌ها نشان می‌دهد که وضعیت تالاب بسیار نگران کننده است.
مقدسی ادامه داد: باید ترمز تخریب تالاب کشیده شود تالاب انزلی و جنگل‌های شمال به اکوسیستم‌های شکننده تبدیل شده‌اند و تمام فعالیت‌های مربوط به تخریب تالاب و جنگل‌های استان باید متوقف شود و جزو خط قرمزهای استان تلقی شود.
وی جنگل‌زدایی و تخریب تالاب را دارای پیادمدهای ناگواری خواند و تصریح کرد: هر نوع فعالیت باید در ستاد احیا بازنگری شود.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، ظرفیت‌سازی و آموزش برای تمام سطوح را مهم دانست و افزود: در ابتدا این آموزش باید برای تصمیم‌سازان، تصمیم گیران و دست‌اندرکاران تا رده‌های پایین‌تر صورت گیرد..
وی اظهار داشت: امیدواریم پس از پنج سال، شاخص‌های نگران کننده فعلی تالاب به لحاظ تنوع زیستی، وضعیت آلودگی و توسعه از نظر کمی و کیفی روند مثبتی را طی کرده باشد.
مقدسی احیای تالاب انزلی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان ذکر و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشغول تدوین سندی هستیم که برای کمک به پروژه و مدیریت احیای تالاب انزلی انجام می‌شود.

*اختصاص 90 میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی
استاندار گیلان نیز در باره وضعیت تالاب انزلی بیان داشت: در کمیته مدیریت تالاب انزلی در زمینه به‌کارگیری مفاهیم و اصول کنوانسیون رامسر در حفاظت، احیا و بهره‌برداری خردمندانه از مجموعه تالاب انزلی به منزله تالاب دارای اهمیت بین‌المللی و نیز تبادل تجربیات در داخل و خارج از کشور با کارشناسان ژاپن توافق شد.
مهدی سعادتی افزود: تشکیل کمیته مدیریت تالاب انزلی دارای مسئولیت و اختیارات پایش، مدیریت و بهره‌برداری خردمندانه از مجموعه تالاب است.
وی، بهبود، حفاظت و احیای تالاب انزلی از طریق ارتقای آبخیزداری و کاهش فرسایش خاک و رسوب‌گذاری و همچنین افزایش سطح کیفی آب با ایجاد زیربنا و فرایند تصفیه فاضلاب و اجرای پایش مستمر و ایجاد رویکردهای مدیریت تطبیقی برای حفاظت از تالاب از دیگر مفاد این کمیته ذکر کرد.
استاندار گیلان افزود: ایفای نقش محوری در پایش اثرات توسعه در حیطه تالاب و تسهیل در روند گفت‌وگو به منظور دستیابی به نظرات مناسب و تنظیم اقدام‌هایی برای کاهش یا جلوگیری از گسترش بیشتر گونه‌های مزاحم از دیگر اقدام‌های کمیته مذکور است.
وی، سازماندهی، راه‌اندازی و مدیریت سامانه دانش و اطلاعات قابل دسترسی تالاب را از دیگر مفاد کمیته مدیریت تالاب انزلی برشمرد.
سعادتی تالاب انزلی را به عنوان برجسته‌ترین نماد خلقت طبیعت گیلان در جهان دانست و خاطرنشان کرد: پشتیبانی از فعالیت‌های مربوط به حفاظت، اکوتوریسم و آموزش زیست محیطی شامل تهیه تسهیلات و معرفی طرح‌های عملیاتی توسط بخش‌های دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد(سمن‌ها) به‌عهده این کمیته است.
وی افزود: مشارکت در وضع قوانین ومقررات برای صدور مجوز برای دسترسی و بهره‌برداری قانونی و خردمندانه براساس ظرفیت منابع تالاب و با توجه به زون‌بندی تعیین شده و طبق مفاهیم ذخائر انسانی و محیط زیست کره در یونسکو از دیگر مفاد این کمیته است.
رئیس کمیته مدیریت تالاب انزلی، تامین بودجه برای انجام فعالیت‌های لازم و تبادل تجربیات حاصل از تالاب انزلی با دیگر تالاب‌های جمهوری اسلامی ایران و ایجاد هماهنگی بین تالاب‌ها برای فعالیت‌های پایش و حفاظت را از دیگر مفاد این کمیته عنوان کرد.
وی تصریح کرد: اعتبارات پروژه احیای تالاب انزلی باید به‌درستی هزینه شوند تا بتوانیم برای نجات این تالاب بین‌المللی تلاش کنیم.
سعادتی اظهار داشت: باید علاوه بر لایروبی، احداث تله‌های رسوبگیر، ایجاد و تعمیق آبراهه‌ها در درون تالاب به امر مهم آبخیز داری و آبخوان‌داری در بالا دست تالاب توجه شود تا بخشی از اعتبارات پروژه احیا را به این سمت هدایت کنیم.
وی اختصاص 90 میلیارد تومان در دوره پنج‌ساله برای احیای تالاب انزلی را از اقدام‌های مهم در راستای نجات تالاب بین‌المللی انزلی ذکر کرد.

*اعتبارات پروژه احیای تالاب انزلی اثرگذار است
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز با بیان اینکه اعتبارات پروژه احیای تالاب انزلی اندک ولی اثرگذاری آن زیاد است، گفت: تشکیل کمیته مدیریت تالاب انزلی با هدف دستیابی به بهره‌برداری خردمندانه پایدار، تسهیل‌گر بهبود برنامه‌ریزی، هماهنگی، حفاظت و مدیریت تالا انزلی بوده است.
امیر عبدوس افزود: این کمیته به مسائل توسعه‌ای و مشکلات زیست‌محیطی حوضه آبخیزتالاب که می‌توانند به هر نحو بر تالاب تاثیرگذار باشند توجه دارد.
وی دستیابی به مدیریت یکپارچه تالاب و رویارویی با مشکلات بسیاری که بر این امر اثرگذار هستند را رویکردی بین‌‌بخشی و مشارکت نزدیک تمام ذی‌نفعان دانست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: کمیته مدیریت تالاب انزلی به اجماع مدیریتی به منظور تصمیم‌گیری مناسب با درک متقابل ذی‌نفعان می‌انجامد.
وی درباره مسئولیت‌های کمیته مدیریت تالاب انزلی بیان داشت: برای دستیابی به بهره‌برداری خردمندانه از تالاب انزلی در بلندمدت و تحقق اهداف کنوانسیون رامسر، این کمیته وظایفی را شامل نظارت و پایش روند مدیریت تالاب انزلی، تضمین هماهنگی، همگرایی و همکاری ذی‌نفعان به‌عهده دارد.
به گفته عبدوس، کمیته مدیریت تالاب انزلی تا پیش از به تصویب رسیدن آیین‌نامه اجرایی ماده 193 قانون برنامه پنجم توسعه کشور جزوشورای برنامه‌ریزی استان بوده و پس از تصویب این آیین‌نامه، به عنوان کارگروه مستقل زیرنظر شورای برنامه‌ریزی عمل می‌کند.

*سند چشم‌انداز 10 ساله تالابی با کارکردهای تنوع زیستی است
کارشناس مسئول تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز اظهار داشت: بالا آمدن آب آسیبی به تالاب وارد شده است.
مسعود باقرزاده‌کریمی افزود: در برنامه پنجم نیز در ماده 187 و 193 احیای فرابخشی دیده شده تا بتوانیم همه با هم در قالب کمیته‌ای فرابخشی کار کنیم.
وی با بیان اینکه همه ما در وضعیت تالاب انزلی صاحب عزا هستیم، بیان داشت: باید تحت شعاع مدیریتی هماهنگ با یکدیگر کار کنیم و فعالیت‌های احیا و نجات تالاب انزلی یکی از بهترین وضعیت‌ها را به لحاظ پذیرش ارکان حرکت فرابخشی در مردم و مسئولان گیلان دارد.
کارشناس مسئول تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: جایگاه قانونی کاملا تعریف و منابع مالی لازم تامین و عزم و اراده مسئولان نیز برای احیای تالاب انزلی جزم شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به فراهم شدن تمام امکانات احیای تالاب انزلی، اگر حرکت مثبتی در احیای تالاب رخ ندهد تقصیر آن متوجه ما کارشناسان است.
باقرزاده کریمی افزود: براساس چشم‌انداز 10 ساله ما به دنبال تالابی با کارکردهای تنوع‌زیستی و اقتصادی هستیم که بتواند برای منطقه و دنیا ارزشمند باشد و ارائه خدمات کند.

_________________
گزارش از: مریم روشندل
_________________
انتهای پیام/ل10

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد