رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

وجود ۴۱ نوع از 42 نوع تالاب موجود در کنوانسیون رامسر در کشور

  

وجود ۴۱ نوع از 42 نوع تالاب موجود در کنوانسیون رامسر در کشور

معاون طرح حفاظت از تالاب‌های ایران:
خشکسالی ارومیه را تهدید می‌کند؛ طرح حفاظت از تالاب‌ها رو به پایان است

خبرگزاری فارس: معاون طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اعلام کرد: تا یک سال دیگر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به پایان می‌رسد، این در حالی است که خشکسالی دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند.


به گزارش خبرنگار جامعه فارس، محسن سلیمانی در کارگاه تخصصی مدیریت پایدار تالاب‌ها اعلام کرد: مدت طرح حفاظت از تالاب‌ها 7 سال بود و از سال 2005 این پروژه آغاز شده و تا سال 2012 تمام می‌شود.

وی در ادامه افزود: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تا یک سال دیگر به پایان می‌رسد.

وی در ادامه اظهار داشت: این برنامه با کمک سازمان محیط زیست، سازمان برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و صندوق جهانی محیط زیست (GEF) آغاز شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: قصد داریم در سطح ملی سندی تحت عنوان برنامه اقدام برای حفاظت از تالاب‌های کشور به تصویب هیئت دولت برسانیم ضمن اینکه این سند تاکنون 4 بار مورد ویرایش قرار گرفته است.

سلیمانی بیان کرد: از دیگر برنامه‌های ما تهیه بانک اطلاعات تالاب‌های کشور است. این برنامه در دست تهیه است تا به این ترتیب از شرایط تالاب‌ها اطلاعات کافی در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کارکردهای تالاب‌ها در کشور تصریح کرد: نمی‌توان کارکرد تالاب‌ها را نادیده گرفت. به طور نمونه معیشت بیش از 5 هزار خانوار به تالاب شادگان بستگی دارد اگر بخواهیم این مسئله را نادیده بگیریم چند کارخانه باید احداث شود تا ایجاد اشتغال کنیم.

وی با بیان اینکه: "هرسال از اتفاق خشکسالی تعجب می‌کنیم "، گفت: ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار داریم؛ بنابراین نباید از این مسئله تعجب کنیم بلکه باید برنامه‌ریزی‌های درازمدتی در این زمینه داشته باشیم.

معاون طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خاطر نشان کرد: این طرح وظیفه داشته است تا برای 3 تالاب شادگان، پریشان و ارومیه برنامه مدیریتی تدوین کند تا با کمک ذی‌نفعان و سازمان‌های دولتی و غیردولتی رویکرد زیست‌بومی را متذکر شود. همچنین تجربه این اقدام به سایر تالاب‌ها تعمیم داده شود.

در ادامه این نشست آرزو اشرفی‌زاده کارشناس مسئول تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به ارائه گزارشی درباره اهمیت تالاب‌ها پرداخت و گفت: تالاب‌ها با توجه به اینکه یکی از منابع ذخیره آب محسوب می‌شوند دارای اهمیت هستند.

وی افزود: دوسوم کره زمین را آب فرا گرفته که 3.5 درصد آن شامل آب شیرین است. همچنین از این میزان 4 دهم درصد شامل آب‌های سطح می‌شود.

اشرفی‌زاده در ادامه به کنوانسیون رامسر اشاره کرد و یادآور شد: در این کنوانسیون بیش از هزار و 900 تالاب به ثبت رسیده است که از سال 1971 این کنوانسیون بین کشورها منعقد شد و در سال 1971 به مرحله اجرا درآمد.

وی به ارزش‌ تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: حفظ تنوع زیستی، تأمین شکار و صید، کنترل سیلاب و رسوب رودخانه‌ها و منبع تأمین آب از ارزش‌های تالاب‌ها به شمار می‌رود.

کارشناس مسئول تالاب‌های سازمان در ادامه به ارزش‌گذاری اقتصادی تالاب خورخون در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: با توجه به مطالعات سال 86 هر هکتار از این تالاب 67 میلیون ریال ارزش‌گذاری اقتصادی شده است.

اشرفی‌زاده همچنین در رابطه با دریاچه هامون نیز بیان کرد: هر هکتار هامون 11 میلیون تومان ارزش اقتصادی دارد.

وی همچنین درباره تالاب‌های ایران افزود: ایران دارای اقلیم متنوعی است که این مسئله، تالاب‌های متنوعی را ایجاد کرده است.

وی گفت: از 42 نوع تالاب موجود در کنوانسیون رامسر 41 نوع از این تالاب‌ها در کشور ما وجود دارد.

اشرفی زاده اعلام کرد: در کشور ما 84 تالاب از اهمیت بین‌المللی برخوردارند که 35 مورد آن در قالب 24 عنوان به کمیسیون رامسر معرفی و ثبت شده است.

کارشناس مسئول تالاب‌های سازمان به مشکل ناشی از الگوی کشت در برخی از استان‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی باعث خشک شدن تالاب‌ها شده است.

وی برای نمونه به الگوی کشت در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به حجم آب مصرف شده در بخش کشاورزی لازم است هرچه سریعتر الگوی کشت در این منطقه تغییر کند. لزومی ندارد به کشت محصولات صیفی‌جات یا محصولاتی که به آب زیادی احتیاج دارد بپردازیم.

اشرفی‌زاده تأکید کرد: اگر قرار است در منطقه‌ای کشاورزی صورت گیرد باید با توجه به مشکل کم‌آبی این امر مدیریت شود.

وی در ادامه گفت: در لایحه بودجه سال 90 یک میلیارد تومان برای تالاب‌ها و مشکل گرد و غبار در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: طرح دیگری را نیز در دست داریم که اگر بتوانیم برای سال 91 اعتباراتی به آن اختصاص دهیم اجرایی می‌شود.

در ادامه این نشست نظری دوست مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: اگر سازمان‌ها به وظیفه خود پیرامون وضعیت دریاچه ارومیه عمل نکنند بدون شک این دریاچه خشک می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر زمین‌های کشاورزی در خشکسالی دریاچه ارومیه گفت: بهتر است برای این مسئله برنامه‌ریزی کنیم تا اگر قرار است کشاورزی صورت گیرد پیش از آنکه کشاورز زمین خود را شخم بزند و محصول خوبی به دست نیاورد اعلام کنیم که تنها اجازه دارند نصف زمین خود را آبیاری کنند.

وی در ادامه گفت: اگر با برنامه پیش برویم قبل از اینکه کشاورز و محیط زیست خسارت ببینند می‌توانیم جلوی کشاورزی را بگیریم، چرا باید یک کشاورز هزینه زیادی را متحمل شود، آب زیادی را مصرف کند و در نهایت به محصول خوبی نرسد. از آن طرف با توجه به حجم آب مصرفی شاهد پر شدن دریاچه ارومیه باشیم.
انتهای پیام/ر*

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد