رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

برگزاری مراسم شیردوشان در اشکورات رامسر

 

برگزاری مراسم شیردوشان در اشکورات رامسر

نوشهر - خبرگزاری مهر: مراسم شیردوشان (دودوش) از جمله رسوم سنتی دامداران مازندرانی است که همه ساله پیش از کوچ دامها به مراتع اجرا می شود.

به گزارش خبرنگارمهر، این مراسم سنتی و زیبا پیش از کوچ دام‌ها به مراتع و با حضور مسئولان در یکی از روستا‌های اشکورات رامسر در غرب مازندران برگزار شد.
 
معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهرصبح شنبه در این مراسم با بیان اهمیت مراتع گفت: مراتع عامل تثبیت خاک هستند و می‌توانند از بروز رانش زمین و جاری شدن سیل جلوگیری کنند.

بحران آب چالش امروز جهانیان

رحمت علیزاده جیرکل، مراتع را یکی از منابع مهم تولید پروتئین برای کشور عنوان کرد و افزود: مراتع عامل ایجاد اشتغال در روستاها هستند..

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های بزرگ دنیای امروز بحران آب است و مراتع با ذخیره سازی آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها به انسان‌ها کمک میکنند تا بتوانند با این بحران مقابله کنند.

علیزاده تاکید کرد: دامداران محلی بهترین محافظان مراتع هستند و باید با رعایت فصل چرا و جلوگیری از ورود دام‌های غیر مجاز به مراتع، یاری رسان ادارات منابع طبیعی  در راستای حفظ و احیای مراتع باشند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامسرگفت: مراتع از ثروت ‌های عظیم الهی است که نصیب انسان‌ها شده است و ما باید قدر دان این نعمت بزرگ خدادادی باشیم.

شیردوشان ثبت ملی شود

سید قاسم ریاضی با اشاره به جشن شیردوشان گفت: این آیین کهن که هرساله در مراتع اشکورات رامسر برگزار می‌شود، مختص به همین نقطه از کشورمان است و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  مازندران – نوشهر در چند ساله اخیر همواره بعنوان یکی از متولیان این جشن سنتی در مراتع، سعی در حفظ این مراسم کرده است.

وی از مسئولان استانی و شهرستانی خواست تا تلاش کنند که این مراسم به عنوان یک اثر معنوی در آثار ملی به ثبت برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد