رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

چه کسی پاسخگوست؟ از ده سالگی در رامسر نمدمالی کردم اما...

 

چه کسی پاسخگوست؟ 

 از ده سالگی در رامسر نمدمالی کردم اما ...

ثبت باغهای ایرانی در میراث جهانی، شوری دریاچه کارون با آبگیری سدگتوند، کشف مجسمه تقلبی داریوش در خراسان رضوی و انتقاد از گرفتن آزمون از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی مهمترین خبرهای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در سی‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که 29 خرداد در مقر اصلی یونسکو در پاریس آغاز شده و تا روز هشتم تیرماه ادامه داشت، سازمان میراث فرهنگی ارائه پرونده دو اثر طبیعی جنگلهای حرا و 9 باغ ایرانی را در دستور کار خود قرار داده بود. اما از این دو پرونده، باغهای ایرانی ثبت شد ولی جنگلهای حرا به دلیل آماده نبودن پرونده ثبت و برخی ملاحظات مدیریتی از سوی متولیان در این کمیته مطرح نشد.

باغ ایرانی که شامل 9 باغ پاسارگاد و ارم از استان فارس، پهلوان‌پور و دولت‌آباد از استان یزد، فین و چهل‌ستون از استان اصفهان، اکبریه از استان خراسان جنوبی، عباس‌آباد از استان مازندران و شاهزاده‌ ماهان از استان کرمان است، از سوی ایران معرفی و به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

اما در همین کمیته پرونده جنگلهای حرا نیز که بایستی توسط کارشناسان میراث فرهنگی ارائه می شد به دلیل آماده نبودن پرونده و برخی از ملاحظات مدیریتی به کمیته ارائه نشد.

در همین ارتباط مدیرکل زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: اگر کارشناسان محیط زیست در جلسه بررسی ثبت جهانی یونسکو حضور داشتند توجیهات بهتری ارائه می دادند.

شور شدن آب دریاچه کارون با آبگیری سد گتوند

این هفته اعلام شد که قرار است سد گتوند آبگیری شود. به همین منظور دوباره بحث نتایج مخرب آبگیری این سد به واسطه قرار گرفتن در مجاورت گنبدهای نمکی، توسط فعالان میراث فرهنگی، محیط زیست و حتی نظام مهندسی استان خوزستان بالا گرفت.

محمدجواد عبداللهی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان خوزستان و نیز عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز که مطالعات زیادی در منطقه لالی و گتوند و نیز محدوده سد گتوند علیا انجام داده، گفت: نزدیکی معدن نمک به محل سد گتوند علیا، در پروژه مطالعاتی این سد در نظر گرفته نشده و وجود این معدن که در فاصله پنج کیلومتری سد واقع است سبب می‌شود که به هنگام آبگیری و تشکیل دریاچه پشت سد، این معدن عظیم نمک که ذخیره نمک آن صدها میلیون تن برآورد شده به کلی به زیر آب دریاچه فرو رفته و این امر شوری آب رودخانه کارون را به بالاترین حد ممکن می‌رساند.

کشف مجسمه تقلبی داریوش

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی این هفته در تشریح عملیات کشف و متلاشی شدن باند بزرگ قاچاق عتیقه جات در مشهد گفت: بنا بر اظهارات قاچاقچیان ارزش ریالی اشیاء عتیقه آنان 4 میلیاردتومان شامل یک تابوت سنگی، سه عد مجسمه طلایی داریوش و 2 تخته فرش بسیار گرانبهای قدیمی است.

در پی کسب این اطلاعات ، کارآگاهان وارد مرحله جدیدی از پیگیری پرونده شدند و متهمان را در اقدامی غافلگیرانه همراه یک عدد مجسمه داریوش بر تخت با عیار طلای 955 و وزن 300/208گرم کشف کردند.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی پس از این کشف نیروی انتظامی، مجسمه و عتیقه جات را بررسی و اعلام کرد که همگی تقلبی بوده است.

کمبود 2 هزار مجتمع بین راهی/ با روند کنونی نیم قرن طول می کشد

مدیر عامل مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی پارس زیگورات با بیان اینکه در سطح جاده های کشور حداقل به دو هزار مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی نیاز است گفت:با روند کنونی برای ایجاد دو هزار مجتمع به بیش از نیم قرن دیگر زمان نیاز است.

محمد حسن پور، گفت: با گذشت حدود 11 سال از تصویب قانون ایجاد مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی و در نظر گرفتن این موضوع در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، همچنین وجود حدود 75 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی روند ساخت این مجتمع ها به کندی پیش می رود.

وی افزود: با همین روال برای تحقق و ایجاد دو هزار مجتمع، بیش از نیم قرن دیگر زمان نیاز است تا به حداقل های نیاز جاده های کنونی برسیم!

لزوم زون بندی در مناطق بکر گردشگری ایران

یک راهنمای گردشگری با بیان اینکه زون بندی سبب کاهش میزان تخریب مناطق بکر طبیعی می شود گفت:در بسیاری از کشورهای جهان، گردشگران یکباره به یک منطقه هجوم نمی آورند به طوری که بعضی مناطق زون بندی شده و آنها تنها اجازه دارند که در میان زون ها حرکت کنند.

علی علی اسلام، راهنمای گردشگری گفت: تورگردانان علاقه دارند که همیشه مناطق گردشگری جدیدی را به گردشگران معرفی کنند درحالی که می توانند برای همان مناطق بکری که هنوز معرفی نشده ولی آنها می خواهند به آن مناطق گردشگر ببرند، خط قرمزهایی را تعیین کنند. به عنوان مثال اگر قرار است توری به یکی از مناطق بکر کاشان برده شود چه بهتر است که هر بار تعداد کمی از افراد در آنجا تردد کنند.

استفاده از چوب درخت تاغ کویر مرنجاب برای قلیان!

این راهنمای گردشگری گفت: برخی از گردشگران و حتی راهنمایان تورهایی که به کویر مرنجاب می روند به چوب درخت تاغ این منطقه هم رحم نمی کنند و شاخه‌های آن را برای مصرف ذغال قلیان شان می شکنند.

علی علی اسلام، درباره برخی از رفتارهای نادرست گردشگران هنگام ورود به مناطق طبیعی گفت: مدتی پیش یک تور از گردشگران اتریشی را به کویر مرنجاب بردم در آن مکان که درخت های تاغی در اطراف دریاچه روییده بود، برخی گردشگران ایرانی به همراه تور لیدرهای خود نیز حضور داشتند و متاسفانه دیدیم که آنها برای ذغال قلیان های خود شاخه های درخت تاغ را که جزو درخت های کند رشد است می شکستند.

انتقاد از گرفتن آزمون از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی

یک فعال صنایع دستی گفت: درست نیست هنرمندی با چند دهه فعالیت، تنها برای قرار گرفتن نامش در فهرست بیمه سازمان تامین اجتماعی پیش افرادی آزمون بدهد که خود در آن رشته مهارتی ندارند.

علی آصم، هنرمند فعال در رشته چلنگری در شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی به خبرنگار مهر گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای و میراث فرهنگی اعلام کرده اند که هنرمندان صنایع‌دستی باید برای استفاده از بیمه تأمین اجتماعی، گواهی مهارت داشته باشند به همین منظور باید در آزمون مربوط به آن نیز قبول شوند. این درحالی است که افرادی، از هنرمندان کهنه کار آزمون می گیرند که خود استاد کار آن رشته از صنایع دستی نیستند.

وی افزود: کسی که می خواهد از هنرمند کهنه کار صنایع دستی آزمون بگیرد باید اول خودش نزد آن استاد کار امتحان مهارت پس داده باشد! به همین دلیل در این آزمون شرکت نمی کنم و بیمه ای را که از این طریق ارائه می کنند نمی خواهم!

بیمه نشدن یک هنرمند صنایع دستی به دلیل کهولت سن

یک هنرمند نمد مال بعد از 65 سال فعالیت در رشته نمدمالی در استان مازندران به دلیل کهولت سن هنوز بیمه صنایع دستی نشده است.

یحیی شاه‌نظری گفت: در کارگاه نمدمالی ام کارگرها را بیمه کردم اما خودم هنوز بیمه نیستم. به همین دلیل سال گذشته در نمایشگاه صنایع دستی کاروانسرای خانات جلوی معاون رئیس جمهور را گرفتم و مشکلم را مطرح کردم تا اینکه از هفت ماه پیش ماهی 120 هزار تومان به من می دهند که فکر می کنم مستمری است.

وی ادامه داد: از ده سالگی در رامسر نمدمالی کردم و اکنون 75 سال سن دارم ولی هنوز بیمه تامین اجتماعی و صنایع دستی نیستم چون سازمان تامین اجتماعی و میراث فرهنگی گفته اند که به دلیل کهولت سن نمی توانیم شما را بیمه کنیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی حلاچیان دوشنبه 13 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:24

سلام
عکس مرتبط با نمدمالی در رامسر نیست
طرح نمد و شیوه ی نشستن متفاوت است
لطفا اصلاح کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد