رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

نخستین تالاب ثبت‎شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر

 

نخستین تالاب بین‌المللی ثبت‎شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر

فارس گزارش می‌دهد؛
ساز میانکاله برای غیرمازندرانی‌ها کوک نمی‌شود

خبرگزاری فارس: بار دیگر با سر دادن آواز جدایی یکی دیگر از مناطق استان مازندران و الحاق آن به استان‌های همجوار این بار میانکاله تهدید به جدایی از مازندران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، شبه‏جزیره میانکاله شبه‏جزیره‌ای در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر، در 12 کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع در استان مازندران است.
مساحت آن بیش از 68 هزار هکتار و ارتفاع آن بین 15 تا 28 متر پایین‎تر از سطح دریای آزاد است.
این شبه‏جزیره خلیج گرگان را از دریای خزر جدا می‌کند. زمین‌های شبه‎جزیره بوته‌زار بلند هستند و از قدیم مرتع گاوداران بوده است.
در نوک خاوری این شبه‎جزیره روستای آشوراده قرار دارد که دارای تأسیسات شیلاتی است.
آشوراده در فاصله کم و در روبه‌روی بندر ترکمن واقع شده ‌است.
این شبه‏جزیره از شمال به دریای خزر، از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیج گرگان و از غرب به بندر جدید امیرآباد محصور است.
تالاب میانکاله بخشی از این شبه‎جزیره ‌است و در سوی باختر آشوراده قرار دارد.
این تالاب نخستین تالاب بین‌المللی ثبت‎شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر است.
در این تالاب که 68 هزار هکتار مساحت دارد صدها گونه پرنده زندگی می‌کنند.
زمین‌های آن مجموعه‌ای از شنزارهای ساحلی، اراضی باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه‌های گز، جنگل انارستان، بوته‌های تمشک و زمین‌های پست و گره‌افتاده هستند.

* مدیریت یک‎پارچه مازندران بر میانکاله ضروری است
براساس مدارک ثبتی و نقشه‌های مصوب و سرشماری سال 1335 کل پناهگاه حیات‌وحش به بیش از 68هزار هکتار که یکی از تالاب‌های بین‌المللی و منطقه حفاظت شده حیات‌وحش به شمار می‌رود از دیرباز به صورت یکپارچه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط ‌زیست مازندران بوده و مرز طبیعی دو استان مازندران و گلستان کانال خزینی است.
حالا مکاتبات متعدد و مذاکراتی غیرموجه و بدون توجه به مستندات قانونی و صرفا با اصرار مسئولان، استان گلستان درصدد تغییر مرز و الحاق قسمتی از شبه جزیره به گلستان است.
شبه جزیره میانکاله دارای سند ثبتی پلاک 10 اصلی بخش 18 ثبت شهرستان بهشهر در تاریخ 20/10/1314 جز منطقه حفاظت شده حیات‌وحش در حوزه استحفاظی محیط زیست مازندران قرار دارد.
چنانچه شبه جزیره میانکاله از حالت یکپارچگی و یکسویه خارج شود مشکلات زیادی از نظر کنترل و مدیریت ذخیره‌گاه بیوسفر آن به عمل خواهد آمد.

* ادعای فاقد توجیه همسایه
شبه جزیره میانکاله از نظر یکپارچگی، شرایط اقلیمی، دسترسی، حمل‌ونقل و حفاظت منابع بیولوژیک آن به شهرستان بهشهر و استان مازندران وابسته است و تنها راه خشکی آن از طریق همان شهرستان است و طرح الحاق حدود 15 کیلومتر از شبه جزیره میانکاله به شهرستان بندرگز استان گلستان بدون هیچ گونه راه خشکی فاقد توجیه است.
حال آنکه با انجام این درخواست تمام دامداران و مرتعداران محدوه میانکاله حق تعلیف داشته و از اهالی استان مازندران هستند.
در مصوبه دور اول سفرهای ریاست‌ جمهوری به استان گلستان مبنی بر تعیین مرز مشترک بین استان‌های مازندران و گلستان به تصویب می‌رسد.
به دلیل اینکه در سال 72 در پی تاسیس نقشه‌های پوششی منطقه و سپس در سال 76 در پی تاسیس استان گلستان خط مرزی این دو استان مشخص نشده است با ایجاد شهرستان گلوگاه در مازندران در سال 84 خط مرزی در منطقه شبه جزیره میانکاله کانال خزینی ترسیم می‌شود.
استان گلستان همسانی وضعیت اکولوژیک و بیولوژیک برخی صیدگاه‌های موجود در منطقه شبه جزیره میانکاله از نظر زمان صید ماهیان خاویاری و تطابق صید گونه‌های ماهیان خاویاری و استخوانی با سایر سواحل جنوب شرقی دریای خزر واقع در گلستان را یکی از دلایل الحاق این شبه جزیره به خود می‌داند این درحالی است که وجود صیادان استان‌های دیگر در مازندران و گیلان و حتی استان‌های دیگر کشور دلیلی برای جدایی بخش‌هایی از استان میهمان نمی‌شود.
در ماه‌های اخیر میانکاله به عنوان زیستگاه احیای ببر سیبری مطرح و با وجود دیدگاه جدایی میانکاله از مازندران معلوم نیست که بتوان این شرایط را در آن ایجاد کرد.
به دلیل اینکه از سال‌های دور تاکنون راه ورود به میانکاله از شهرستان بهشهر بوده است تقسیم و تبدیل میانکاله به شرایط دیگر، کاملا ضد طبیعت و حیات مازندران است چراکه بخش زیادی از فضای این منطقه را با ورود انسان از دست خواهیم داد.

*میانکاله نگین طبیعت مازندران می‌ماند
تالاب بین‌المللی و شبه جزیره میانکاله، همانند نگینی در میان طبیعت زیبای مازندران خودنمایی می‌کند و با چشم انداز دیدنی و بکر خود در طول تاریخ همواره مورد سوء قصد قرار گرفته است.
میانکاله دارای مدیریت یکپارچه شهرستان بهشهر است و در جایی از شناسنامه تاریخی میانکاله تعلق آن به منطقه دیگری نیامده است، کافی است که در سایت‌های مختلف میانکاله را جستجو کنید، آن‌وقت بهتر می‌توانید از تاریخچه این طبیعت زیبا و منحصر به‌فرد مازندران بیشتر بدانید.
بیش از چهار سال است که استان گلستان بنا به دلایل مختلف ادعای مالکیت بخشی از سرزمین میانکاله یا بهتر بگوئیم بخشی از حوزه تقسیماتی مازندران را دارد و در آخرین درخواستی که در تاریخ 26/2/90 به امضای نمایندگان آن استان صورت گرفته، از وزارت کشور تقاضای الحاق شبه جزیره میانکاله به گلستان شده است.
هر چند درباره این موضوع هنوز تصمیمی گرفته نشده اما می‌توان گفت: ثبت جهانی میانکاله در حوزه بهشهر دلیل محکمی است که میانکاله تحت هیچ شرایطی از مازندران جدا نخواهد شد.
بد نیست به یکی از طرح‌های جدید که به احتمال زیاد مقدمه‌ای برای تصمیم نمایندگان گلستان برای جدا کردن تکه‌ای از پیکره مازندران بود، اشاره کنیم.
به میان آوردن طرح طبیعت‌گردی و سپس جدا کردن جزیره«آشوراده » یکی از جزایر کوچک و بزرگ میانکاله مساله‌ای به ظاهر قدیمی اما تازه است موضوعی که با وجود اصرار گلستان با آن موافقت نشده است.

* میانکاله دارای مدیریت یکپارچه بهشهر است
در مصاحبه‌ای که هفته گذشته در همین رابطه با زمان‌رضا احمدی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بهشهر با خبرنگار فارس منتشر شد بر این واقعیت که جزیره آشوراده بخشی از ذخیره‌گاه و زیست کره میانکاله است که در زون طبیعت گردی این شبه جزیره بزرگ و منحصر بفرد قرار دارد، تاکید شد.
وی همچنین درباره طرح مدیریت جامع میانکاله اظهار داشت: یکی از مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت به مازندران اجرای طرح مدیریت جامع منطقه میانکاله با رویکرد حفاظت محیط زیست و طبیعت‌گردی است و از آنجا که جزیره «آشوراده» بخشی از زیست کره میانکاله محسوب می‌شود بنابراین برابر طرح مطالعات تفضیلی در زون طبیعت‌گردی قرار دارد و فعالیت طبیعت‌گردی در این قسمت هم با اعمال ضوابط و محدودیت‌های ویژه ای باید مستقر شوند بطوریکه پیامدهای منفی برای سایر زون‌ها به جای نگذارد.
بد نیست بدانید جزیره «آشوراده » روزگاری مرکز مبادلات تجاری و فعالیت‌های مختلف اقتصادی بوده و در سال 1215 هجری شمسی برابر با 1836 میلادی به اشغال روس‌ها درآمد و محل رقابت استعماری روسیه تزاری و بریتانیا بوده و از این جهت موقعیت حساسی داشته است.
در زمان ناصرالدین شاه، میرزا تقی خان امیرکبیر درصدد پس گرفتن آشوراده برآمد و سرانجام پس از سقوط تزاریسم به‌موجب عهدنامه مودت بین ایران و روسیه در 26 فوریه 1921 در مسکو به این مضمون که به‌واسطه عدم تمایل دولت شوروی نسبت به استفاده از ثمره غاصبانه دولت تزاری از جزیره آشوراده و همچنین خرید فیروز آباد با اراضی آن مطابق قرارداد 28 می 1892 از طرف ایران به روسیه انتقال داده شده بود به ایران مسترد شد.
آشورآده یا آشور آداسی یک واژه ترکی به معنای جزیره آشور است و تا پایان جنگ جهانی دوم در اشغال روس‌ها بود بطوریکه روس‌ها چندین بیمارستان، ساختمان مسکونی، قلعه و یک کلیسای چوبی در آن ساختند که اکنون تنها آثاری از یک قلعه مثلثی در شمال این جزیره پابرجا مانده و به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

* تبعات تغییر در حوزه تقسیمات مازندران بر عهده وزیر کشور است
اما نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در بهشهر درباره موضوع درخواست نمایندگان گلستان مبنی بر الحاق میانکاله به گلستان اظهار داشت: اولاً میانکاله بر مبنای اسناد موجود متعلق به مازندران است ثانیاً مگر مازندران مرده است که کسی بیاید و قسمتی از حوزه او را بردارد.
احمدعلی مقیمی افزود: در صورت پرداختن به چنین موضوعی تبعات اجتماعی که از این تصمیمات انجام شود، شخص وزیر کشور باید پاسخگو باشد.
وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم به جای پرداختن به این موضوع‌ها، به موضوع‌های مهم و حل نشده جدا شدن مازندران و گلستان بر مبنای ماده 14 تقسیمات کشوری پرداخته شود که تعداد 12 روستای مازندران هنوز از نظر سازمان جنگل‌ها و مراتع در گلستان قرار دارد از طرفی مدیریت آن به عهده مازندران است اما به مازندان تحویل داده نشده است.
وی با استناد به مدارک موجود درباره تعلق میانکاله به بهشهر تشریح کرد: در سال 72 به موجب آیین نامه اجرایی قانون تصمیمات کشوری، میانکاله با وسعتی به طول 60 کیلومتر در تابعیت دهستان میانکاله از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر به تصویب هیئت وزیران رسیده است همچنین میانکاله بر اساس سند ثبتی 10 اصلی بخش 18 ثبت شهرستان مورخه 20/10/1314 جزء منطقه حفاظت شده مازندران است و بر اساس سند تاریخ 28/10/84 جزء منطقه حیات وحش و در تملک شهرستان بهشهر قرار دارد.
به گفته رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بهشهر، قرار است چهارشنبه 10 تیرماه جلسه‌ای به همین منظور در تهران برگزار و نظر نهایی اعلام شود.
انتهای پیام/ب10

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد