رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

نوزدهمین همایش ارگان‌هایی دریایی کشور در رامسر آغاز به کار کرد

 

نوزدهمین همایش ارگان‌های دریایی کشور در رامسر آغاز به کار کرد

نوزدهمین همایش ارگان‌هایی دریایی کشور آغاز به کار کرد

خبرگزاری فارس: نوزدهمین همایش ارگان‌هایی دریایی کشور صبح امروز به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبری فارس «توانا» به رامسر، در نوزدهمین همایش ارگان‌های دریایی کشور که روزهای 13 و 14 اردیبهشت ماه جاری برگزار ‌شود، قرار بود علاوه بر مسئولان دریایی کشور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر مسکن و شهرسازی نیز حضور داشته باشند اما مراسم افتتاحیه بدون حضور این دو تن برگزار شد.
این همایش در هتل آزادی رامسر به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود.
در همایش مذکور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش، استاندار مازندران و جمعی از مسئولان محلی سخنرانی خواهند داشت.
همچنین طی دو روز همایش، پنل و کارگروه‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود؛ این همایش چهار کارگروه تخصصی دارد که در هر یک از این کارگروه‌ها سه مقاله ارائه می‌شود و 2 مقاله به عنوان جایگزین وجود دارد و جمعا در کارگروه‌های تخصصی این همایش 20 مقاله ارائه می‌شود.
به گزارش فارس همایش ارگان‌های دریایی کشور هر سال به میزبانی ارگانی خاص و با حضور بسیاری از ارگان‌های دریایی اعم از بخش خصوصی و دولتی برگزار می‌شود.
در این همایش دستاوردهای همایش سال قبل بررسی و برنامه‌ریزی برای یک سال آینده توسعه صنعت دریایی کشور صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/ح  

==================== 

استاندار مازندران خواستار شد:
لزوم توجه بیشتر به جنبه‌های زیست‌محیطی دریا در برنامه پنجم

خبرگزاری فارس: استاندار مازندران گفت: دریا به عنوان یک زیستگاه و منبع طبیعی و ارزشمند واجد ذخایر گرانقدر مطرح است که باید در طول سال‌های برنامه پنجم اهتمام جدی‌تر به آن داشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبری فارس «توانا» به نوزدهمین همایش ارگان‌های دریایی کشور، استاندار مازندران در این همایش با اشاره به لزوم توجه به دریا، محیط زیست دریا و اقتصاد دریا اظهار داشت: در برنامه پنجم موضوع جدیدی مورد بحث قرار گرفت که ساماندهی سواحل دریای خزر بود و قانون‌گذار این امر را بر عهده وزارت کشور قرار داد تا این سامانه را تکمیل کند.
طاهایی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت دریا بهترین استفاده را داشته باشیم، گفت: دریا به عنوان یک زیستگاه و منبع طبیعی و ارزشمند واجد ذخایر گرانقدر مطرح است که باید در طول سال‌های برنامه پنجم اهتمام جدی‌تر به آن داشت.
وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست جنبه‌های زیست محیطی دریا توجه به‌سزایی داشته است گفت: این امر نیازمند همکاری و تعامل تمامی ارگان‌های دریایی کشور است.
طاهایی خاطرنشان کرد: در سال جاری چهلمین کنوانسیون تالاب‌ها در کشور برگزار شد که به کنوانسیون رامسر معروف است.
در ادامه این مراسم، دبیر نوزدهمین همایش با بیان اینکه بیشترین فعالیت انسان در حوزه ساحلی است، گفت: برنامه‌ریزی و مدیریت مناطق ساحلی و دریایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
نبوی با بیان اینکه این همایش در ابتدای سال اول برنامه پنجم برگزار می‌شود، گفت: امید است این همایش موجب توسعه و حمل و نقل دریایی شود.
وی با بیان اینکه این همایش چهار کارگروه تخصصی دارد، گفت: محوریت این همایش امنیت، محیط زیست دریایی در راستای توسعه دریامحور است.
نبوی خاطرنشان کرد: امید است اقتصاد، محیط زیست و رفاه جامعه در برنامه‌های دریایی کشور لحاظ شود.
به گزارش فارس در ادامه این مراسم پیام استیموس میتروپولس دبیرکل imo توسط مسئول دبیرخانه دائمی همایش ارگان‌های دریایی قرائت شد.
انتهای پیام/ح  

========================= 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست:
خلیج فارس بیش از 60 درصد نفت خام صادراتی جهان را تامین می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه تامین انرژی جهان از طریق تردد سالانه 40 هزار تانکر بیش از 60 درصد نفت خام صادراتی جهان را تامین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، صبح امروز نوزدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور با هدف ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی در راستای توسعه دریا محور در رامسر آغاز به‌کار کرد.
در این همایش که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، استاندار مازندران، مدیرکل محیط زیست و مدیران ارگان‌های دریایی کشور حضور دارند، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور که دبیر این همایش نیز هست، گفت: برنامه‌ریزی درباره سواحل و دریا یکی از کارهای مهمی است که در دستور کار برنامه‌های سازمان قرار گرفته است.
محمدباقر نبوی افزود: مناطق ساحلی و دریایی به دلیل اینکه از پربارترین و پویاترین منابع اکولوژیکی محسوب شده و بستر فعالیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی هستند و نیز به‌خاطر اینکه به لحاظ سیاسی و نظامی همواره از محدوده‌های حساس ملی و بین المللی بوده اند حائز اهمیت هستند.
وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل توجه به مناطق ساحلی، منابع سرشار و فعالیت‌های عظیم اقتصادی است که در این مناطق انجام می‌پذیرد.
نبوی ادامه داد: صرفنظر از ابعاد محیط زیستی، بهره‌برداری از منابع و قابلیت‌های اقتصادی در مناطق ساحلی رقابت شدیدی در سطوح مختلف ملی و بین‌اللمللی در این مناطق به وجود آورده است.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از حدود 5 هزار کیلومتر خط ساحلی شمال و 4 هزار کیلومتر در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و حدود یک هزار کیلومتر در دریای خزر از این مزیت ویژه برخوردار است و بدین ترتیب نقش بسیار مهم و کلیدی در خاورمیانه و جهان را داراست.
دبیر همایش تصریح کرد: خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه تامین انرژی جهان از طریق تردد سالانه 40 هزار تانکر بیش از 60 درصد نفت خام صادراتی جهان را تامین می‌کند.
وی اضافه کرد: در این راستا ضروری است تلاش همه ارگان‌های دریایی برای دستیابی به وضعیت مطلوب در محیط زیست ساحلی و دریایی که همان وضعیتی است که در عین بهره‌برداری پایدار از منابع و اکوسیستم‌های آن در راستای منافع ملی و منطقه‌ای و رفاه جوامع محلی، وضعیت خودترمیمی این منابع و اکوسیستم‌ها حفظ تا کمترین آسیب و تخریب به آنها وارد شود.
انتهای پیام/م20/ع  

=================== 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:
لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون بازیافت کشتی‌ها جدی گرفته شود

خبرگزاری فارس: معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور بر پیگیری جدی لازم الاجرا شدن کنوانسیون بازیافت کشتی‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، سید عطاالله صدر ظهر امروز در نوزدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور که در رامسر در حال برگزاری است، افزود: رویکرد این همایش ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی است.
وی تصریح کرد: در این مقوله مبارزه با دزدی دریایی برای حفظ امنیت دریانوردی و جان و مال انسان‌ها در آبراهه‌های بین‌المللی و نیز اثرات و پیامدهای ناشی از گرم شدن زمین، انتشار گازهای گلخانه‌ای، تغییرات آب و هوایی در حمل و نقل دریایی، پیشگیری و مبارزه با آلودگی‌های محیط زیست دریایی در چشم‌انداز حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان‌های دریایی کشور از جمله مباحثی است که باید مورد توجه و تبادل نظر قرار گیرد.
معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار داشت: از جمله اولویت‌های زیست محیطی که در سطح بین‌المللی و ملی مطرح است و هرکدام به نوعی چالش جدی برای دریانوردان ما در پی دارد و کارشناسان و متخصصان این حوزه از قبیل سازمان حفاظت از محیط زیست، بنادر و دریانوردی، شیلات و ... باید آن را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهند، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از کشتیرانی بین‌المللی، لازم الاجرا شدن کنوانسیون بازیافت کشتی‌ها، لازم الاجرا شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها و... است.
استاندار مازندران نیز در این همایش، این همایش را فرصت مغتنمی برای بررسی مباحث مرتبط با توسعه دریا با موضوع ایمنی و امنیت در محیط زیست دریایی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در آغازین سال برنامه پنجم توسعه قرار داریم در این برنامه به موضوع دریا و اقتصاد دریا محور مورد توجه قرار گرفته است.
سید علی اکبر طاهایی خاطرنشان کرد: ساماندهی سواحل دریای خزر نیز در این برنامه مورد قبول واقع شده است.
وی ادامه داد: تاکنون آنطور که باید از دریا در ابعاد مختلف استفاده نشده است زیرا دریا به عنوان یک زیستگاه بزرگ طبیعی و ارزشمند در کنار مسائل ژئوپلیتیک بسیار حائز اهمیت است و امید می‌رود در طول برنامه پنجم توسعه به این امر اهتمام ویژه‌ای ورزیده شود.
انتهای پیام/ل20  

====================== 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
بهره‌برداری پایدار از امکانات دریا در اولویت قرار گیرد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت اکو سیستم‌های دریایی گفت: مهم‌ترین وظیفه ما بهره‌برداری پایدار از امکانات دریا است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، محمدجواد محمدیزاده در نوزدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور که در رامسر در حال برگزاری است، افزود: نواحی سواحلی همواره جذاب‌ترین مناطق جهان برای سکونت و فعالیت‌های توسعه بوده است.
وی اظهار داشت: به طور متوسط 40 درصد از جمعیت جهان در نوار 100 کیلومتری ساحلی جهان سکونت دارند و این روند فزاینده همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: به دلیل چشم‌انداز مناسب و زیبا امکان دسترسی به تمام نقاط جهان و همین‌طور امکان بهره‌برداری از منابع آبی دریاها برای واحدهای صنعتی، صید و تولید آبزیان و تامین غذا امرار معاش ساکنان نواحی ساحلی، صنعت حمل و نقل دریایی، استحصال منابع غیرزیستی شامل کانی‌های فلزی و غیر فلزی، انرژی‌های فسیلی و بسیاری از دیگر مزایا سبب شده دریاها و اقیانوس‌ها به مهم‌ترین و اندیشمندترین بخش کره زمین دنبال شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: بیش از 71 درصد کره زمین را آب‌های اقیانوس‌ها و دریاها تشکیل داده است و آبراه‌های تردد دنیا که انواع شناورها در آن حرکت می‌کنند و امر اقتصاد را به خود اختصاص می‌دهند.
وی تصریح کرد: دریا را باید آن‌چنان که هست دید، برای آن برنامه‌ریزی و هدایت کرد و برای تقویت آن اهتمام ورزید.
محمدیزاده بیان داشت: مناطق ساحلی فقط نقش اتصال دریا را به خشکی ندارد بلکه دارای عملکردهایی در حوزه دریا، خشکی و اتمسفر هستند که به اندازه پویایی آن باید برنامه‌ریزی شود.
وی با اشاره به اینکه مدیریت مناطق ساحلی باید به مراتب حساس‌تر و فعال‌تر از مناطق خشکی باشد، گفت: این مناطق ساحلی در عین حال از یک وضعیت کاملا شکننده هم برخوردارند که باید به آن توجه شود و در حقیقت این حد واسط خشکی و دریا (ساحل) باعث شده که در هر دو اکوسیستم دریا و خشکی باید دیده شوند.
معاون رئیس جمهور بیان داشت: مناطق ساحلی ما و دنیا آخرین ایستگاهی‌اند که آلایندگی را می‌پذیرد و آخرین نقطه از آلایندگی دریا و آلایندگی خشکی سواحل هستند که ما از آن غفلت داریم.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با بیش از 5 هزار کیلومتر خط ساحلی و دسترسی به دریای باز و اقیانوسی از طریق تنگه استراتژیک هرمز از موقعیت بسیار ممتازی در جهان برخوردار است.
محمدیزاده تاکید کرد: حاکمیت بر سواحل خلیج فارس در جنوب کشور به عنوان مهم‌ترین پهنه آبی و آبراهه استراتژیک جهان، همین طور دریای خزر به عنوان دریای مشترک ایران و سایر کشورهای حاشیه خزر و منطقه آسیای میانه و همچنین وجود منابع عظیم زیستی و غیرزیستی و انرژی‌های تجزیه‌پذیر و تجزیه‌ناپذیر در آب‌های دریایی تحت حاکمیت موجب شده است جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریا و اقیانوس از موقعیتی بسیار برجسته و ممتاز در جهان برخوردار شود.
محمدیزاده افزود: فشار سنگینی بر دریا وارد می‌شود ولی چون همانند قطع درخت و یا برداشت شن و ماسه در رودخانه‌ها دیده نمی‌شود نمی‌توانیم به موقع به آن رسیدگی کنیم.
وی با بیان اینکه دریا در بیهوشی و کما است و زخم‌ها را در خود پنهان می‌کند، تصریح کرد: فشارهایی را که به دریا وارد می‌کنیم به چشم نمی‌آید و این زخم‌ها سر باز نکرده و دیده نمی‌شوند مگر اینکه چاره‌جویی شود.
رئیس سازمان محیط زیست کشور در پایان تاکید کرد: اگر قرار است دریا متناسب با عظمت، ظرفیت و اهمیت خود دیده شود و برنامه‌ریزی شود باید دریا را آنگونه که هست ببینیم.
انتهای پیام/ل20/ک  

================== 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:
ذخایر نفتی دریای خزر معادل یک چهارم نفت خاورمیانه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ذخایر نفتی دریای خزر معادل یک چهارم نفت خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، هرمز محمودی‌راد ظهر امروز در حاشیه نوزدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی در رامسر در جمع خبرنگاران یکی از شگفت‌ترین خلقت‌های الهی را اقیانوس، دریا و دریاچه دانست و افزود: منابع آبی یکی از شگفت‌ترین آفریده‌های الهی است که با کارکردهای مختلف خود نقش بسزایی در زندگی جوامع بشری ایفا می‌کند.
وی اظهار داشت: ایران اسلامی از این مواهب الهی بی‌نصیب نبوده به‌طوری که در جنوب کشور، خلیج فارس و در شمال دریای خزربه عبارتی دریای مازندران از شاهکارهای بی‌بدیل خلقت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به موقعیت دریای خزر در منطقه ادامه داد: دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان با وسعت 378 هزار و 400 کیلومتر مربع، حجم بیش از 78 هزار و 100 کیلومتر مکعب یعنی 40 درصد از حجم آب‌های دریاچه‌های جهان را به خود اختصاص داده است، این دریا که نوار ساحلی آن به طول تقریبی یک هزار کیلومتر در حاشیه سه استان گیلان، مازندران و گلستان قرار گرفته است نه تنها سه استان را از استعدادهای طبیعی و مواهب آب و هوایی برخوردار کرده است بلکه بخش وسیعی از عرصه ایران را از جمله نواحی شمال غرب و شمال شرق را متاثر از جریان‌های آب و هوایی خود کرده است.
وی با تاکید بر اینکه تمام جنگل‌های البرز متاثر از این دریاست، خاطرنشان کرد: امروزه دریای خزر یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های جهانی و پذیرای هزاران گردشگر است که هنوز نتوانسته‌ایم به ارزش واقعی یا همان ارزش اکولوژیکی آن پی ببریم، چون ارزش اقتصادی و یا به‌ عبارتی دیگر ارزش اقتصاد زیست محیطی آن را درنظر نگرفته‌ایم.
وی اضافه کرد: هرگونه رفتار ناشایست از جمله هدایت فاضلاب‌ها، رهاسازی پسماندها، استحصال زمین از دریا و... را ثواب می‌دانیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه بیان داشت: ارگان‌های مرتبط با دریای خزر و دستگاه‌های اجرایی که می‌خواهند اسکله اعم از تفریحی و توریستی، بارگیری و یا اسکله صادرات نفتی و امثالهم ایجاد کنند باید مسائل زیست محیطی را درنظر آوردند و فکر نکنند که دریای خزر بی‌جان و روح است بلکه خزر زنده و پویاست و باید زنده و پویا هم بماند.
محمودی‌راد تصریح کرد: در دریای خزر 727 گونه جانوری از 374 جنس زندگی می‌کنند که تاکنون حدود 100 گونه مهره‌دار، پنج گونه گیاه عالی و یک پستان داردریایی (فک دریای خزر) شناسایی شده است.
وی در پایان به ارزش و اهمیت بالای اقتصادی دریای خزر اشاره کرد و گفت: ارزش اقتصادی این دریا ناشی از صید ماهیان خاویاری منحصر به این دریاست و همچنین وجود ذخایر بزرگ نفتی زیرسطحی است که برابر18 تا 34 میلیارد بشکه معادل یک چهارم نفت خاورمیانه درآن جایی گرفته است.
انتهای پیام/ل20

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد