رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

از رامسر تا علی آباد کتول

 

از رامسر تا علی آباد کتول

گزارش فارس از 24 سال عروج سردار طوسی؛
شهید طوسی: دعا کردم تا مفقودالاثر شوم

خبرگزاری فارس: شهید صیاد شیرازی رو به محمدحسن طوسی کرد و گفت: برادر طوسی؛ اگر آبی در اختیار داری جگر ما را خنک کن، صیاد پس از نوشیدن آب با محبت گفت: برادر طوسی عجب لیوانی دارید... آب در آن مثل شربت طهورا است.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، خاطره ذکر شده بخشی از خاطرات سید حبیب‌الله حسینی اهل میاندورد مازندران است که در کتاب ستاره شمالی با قلم حجت‌الاسلام سید ولی هاشمی بیان کرده است.
ذکر این نکته و خاطره برای ستاره شمالی دیار علویان و بسیاری از خاطرات دیگر در رده شهیدانی است که سردار طوسی را ستاره شمالی کرده است.
همزمان با 18 فروردین و فرارسیدن سالروز شهادت شهید محمدحسن طوسی یکی از سرداران شهید دفاع مقدس از خطه شمال، مراسم رونمایی از سردیس سه سردار شهید دفاع مقدس با حضور مسئولان ملی و استانی در سینما سپهر شهرستان ساری برگزار می‌شود.
همرزمی و همکاری سردار شهید طوسی با سردار صیاد شیرازی در اطلاعات و عملیات و محوری بودن این شهید از سرزمین علویان، خبرنگار خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با پدر و همسر شهید طوسی ترتیب دهد.

* محمدحسن هیچگاه دور از رهبری نبود
پدر شهید طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا اظهار داشت: پسرم آنچنان غرق در ولایت، امام و رهبر خود بود که نه تنها در دوران خدمت بلکه قبل از آن نیز هیچگاه دور از رهبری نبوده و مخفیانه اعلامیه امام خمینی (ره) را در بین روستاییان توزیع می‌کرد.
محمدعلی طوسی بیان داشت: در دوران طاغوت نیز بچه‌های محل را جمع می‌کرد و در کوچه‌ها و خیابان‌ها علیه حکومت شاه شعار می‌دادند و در مجموع از همان دوران قبل از انقلاب، حرکات و شور انقلابی را با خود داشت.
وی یادآور شد: سردار شهید محمد حسن طوسی در دوران طاغوت نیز برای اینکه در پادگان و ارتش کفر خدمت نکند خود را از خدمت سربازی معاف کرد و در دوران بعد از انقلاب، خدمت در سپاه و ایران اسلامی و در واقع خدمت به نظام و وطن را برای خود برگزید.

* محمدحسن در استفاده از بیت‌المال بسیار حساس بود
پدر سردار طوسی در بخش دیگری از خاطرات خود با اشاره به مردم‌داری، دقت در امانت و استفاده صحیح از بیت‌المال گفت: محمد حسن در استفاده از بیت‌المال بسیار حساس بود و مراعات بیت‌المال را می‌کرد به ‌طوری که روزی با ماشین سپاه به خانه آمده بود؛ برادر کوچکشان گفت؛ داداش اجازه بده با ماشین یک دور کوچک بزنم و محمد‌حسن گفت: این ماشین برای بیت‌المال است و اجازه نداریم از بیت‌المال غیر از مورد در نظر گرفته شده، استفاده کنیم.
محمدعلی طوسی که خود نیز از رزمندگان دفاع مقدس است در ارتباط با خاطرات دوران جنگ خود با محمدحسن می‌گوید: روزی محمدحسن به خانه آمد و به من گفت « بابا تو هم بیا بریم جبهه» گفتم «نمی‌شود که برادرهای تو در جبهه باشند من هم بیایم، خانه و خانواده تنها می‌مانند (من هفت فرزند پسر داشتم و آن زمان پنج یا شش پسرم همزمان در جبهه بودند)»، محمدحسن گفت «بیا برویم جنگ تمام می‌شود و آن‌وقت پشیمان می‌شوی که چه چیزی را از دست دادی» و اینچنین شد که رفتم، ابتدا به بهمنشیر رفتیم و سپس در کنار اروندرود در لشگر 25 کربلا ماندگار شدم.
وی ادامه داد: ایشان علاقه وافری به تمام رمندگان داشت و آنان را همچون فرزندان خود دوست می‌داشت، روزی با محمدحسن برای عملیات آزمایشی غواصی داخل اروند رود رفته بویم، بعد از پایان عملیات و جمع‌آوری لباس غواصی رو به افرادی که بیرون از آب بودند کرد و گفت: به رزمنده‌ها یک لیوان شربت عسل و شیرینی بدهید تا بدنشان گرم شود.
پدر شهید طوسی گفت: محمدحسن علاقه شدیدی به نیروهای بسیجی داشت و همواره می‌گفت؛ تمام کارها را بسیجیان می‌کنند و آن‌وقت کارها به نام ما تمام می‌شود و به همین دلیل باید به این بسیجیان بیشتر از دیگران رسیدگی شود.

* آیت‌الله خامنه‌ای بعد از امام راحل بهترین گزینه برای رهبری است
همسر شهید طوسی نیز همچون همیشه با آغوش باز پذیرای ما بودند و در ارتباط با خاطرات خود با شهید سردار طوسی گفت: آقای طوسی علاقه وافری به امام راحل داشتند روزی به او گفتم «محمدحسن شما که این قدر به ملاقات آقا می‌روید یک روز ما را هم با خود ببرید» ، گفت «آقا آن‌قدر کار و مشغله دارند که نمی‌شود با رفتنمان مزاحم ایشان شویم».
حلیمه عرب‌زاده طوسی ادامه داد: بعد از شهادت شهید رجایی زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند به محمدحسن گفتم «آقای طوسی ایشان مثل شهید رجایی هستند»، گفت «من زبانم لال، بعد از 120 سال آقا (امام راحل) ایشان جای آقاست و بهترین گزینه است.»

* دعا کردم تا مفقودالاثر شوم
وی اظهار داشت: آقای طوسی علاقه شدیدی به مفقود‌الاثر شدن داشت و در زمانیکه در اهواز هم بودیم هر پنج‌شنبه بر سر مزار شهدای مفقودالاثر می‌رفت و وقتی من با ناراحتی از ایشان پرسیدم «چرا اینقدر بر مزار این شهدا می‌آیی؟»، گفت «باید به این مزارها عادت کنی»، ایشان از همان ابتدا نیز می‌دانستند که مفقودالاثر می‌شوند و همچنین هم شد و جسد ایشان بعد از هشت سال پیدا شد و به زادگاهشان روستای طوسکلا شهرستان نکا در مازندران منتقل شد.

* شهید طوسی اهل پارتی‌بازی نبود
همسر شهید طوسی درباره اینکه اگر اکنون شهید زنده بود چه دیدگاهی داشتند، خاطرنشان کرد: شهید طوسی اهل پارتی‌بازی نبود و اگر الان زنده بود یک جوان بدون تکلیف نداشتیم و جوانان زیادی را برای امام زمان تربیت می‌کردند.
وی با گلایه‌مندی از پوشش برخی از زنان و دختران در کوچه و خیابان گفت: اکنون بسیاری از حرمت‌ها شکسته شده و غیرتی نمانده است تا جوانان ما پایبند به آن باشند و جوانان باید در این راستا اعتقادات خود را افزایش دهند و سعی در افزایش غیرت در خود نمایند.

* شهید طوسی برای شهید و شهادت قداست فراوانی قائل بود
وی درباره آخرین دیدار با شهید طوسی گفت: شهید طوسی برای شهید و شهادت قداست فراوانی قائل بوده، در آخرین سفر به مشهد به من گفت «تو دعا کن من شهید شوم، آنجا دستم باز است، شاید از یاران امام حسین (ع) شدم، آنجا در کنار فاطمه زهرا (س) دستت را می‌گیرم و از تو شفاعت ‌می‌کنم» و گفتم «خدایا راضیم به رضای تو».
وی ادامه داد: شهید طوسی هرگاه که از منطقه به مازندران سفر می‌کرد، همواره جویای احوال خانواده‌های شهدا بود و ما در آخرین سفر ایشان که نخستین عیدی بود که با هم بودیم به ‌همراهی هم از رامسر تا علی‌آباد کتول از خانواده‌های بزرگوار شهید دیدن کردیم و در روز رفتن ایشان تا صبح نخوابیدم و هنگام رفتن گفتم «نرو؛ من طاقت بدون تو بودن را ندارم»، اما گفت «من باید بروم، تو در هر شرایط مراقب دخترم سمیه باش، هر کجا هستی با او باش، وقتی سمیه با تو باشد من آرامش دارم و هرگاه به مشکل برخوردی با پدر، مادر و برادرانم مشورت کن، من برای تو از خداوند استقامت و شهامت آرزو می‌کنم» و اینچنین شد که رفت و به درجه رفیع شهادت رسید.
شهید محمد حسن طوسی، قائم‌مقام لشگر ویژه 25 کربلا و فرمانده اطلاعات و عملیات مازندران و گیلان در جنگ تحمیلی بود که از خانواده ایشان دو برادر به نام‌های محمد حسین و محمد ابراهیم نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
شهید محمد حسن طوسی در سال 1337 در روستای طوسکلا نکا در خانوادهای مذهبی به‌ دنیا آمد و در 18 فروردین سال 66 در عملیات والفجر شش در شلمچه به شهادت رسید.
_________________
گزارش از: مریم نظری
_________________
انتهای پیام/ل10/ع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد