رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

خبرهای خوب در باره احداث ساختمان کنوانسیون رامسر

 

خبرهای خوب در باره احداث ساختمان کنوانسیون رامسر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
کلنگ احداث پالایشگاه میانکاله در زمین گیر نکرد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مخالفت این سازمان درباره احداث پالایشگاه در تالاب میانکاله، گفت: کلنگ احداث پالایشگاه در میانکاله در زمین گیر نکرد.


به گزارش خبرنگار جامعه فارس، محمد جواد محمدی‌زاده معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در نشست خبری خود به مناسبت برگزاری مجمع تالاب‌های آینده در چهلمین سالگرد کنوانسیون رامسیر، درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: برنامه مدیریتی دریاچه ارومیه تهیه و به تصویب دولت رسید و پس ازآن برای ابلاغ شده هم‌اکنون نیز در مرحله اجرا قرار دارد.

وی با بیان این‌که سه اقدام مشخص در دستور کار قرار گرفته است، افزود: اقدام اول جابجایی حوزه به حوزه آب یعنی از حوزه دیگری به حوزه آبخیز ارومیه است. مطالعات در حوزه‌های ارس، خزر و آبخیز کردستان مطالعات انجام شد و 6 ماه است که پیمانکار برای انتقال آب به میزان 700 میلیون مترمکعب فعالیت خود را آغاز کرده است.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر این‌که انتقال آب در این پروژه قرار است ظرف مدت 5 سال به دریاچه ارومیه صورت گیرد، گفت: این پروژه قرار است ظرف 5 سال با همکاری وزارت نیرو صورت گیرد.

ذکر نام حوزه‌ انتقال آب به دریاچه ارومیه گلایه برخی کشورهای همسایه را در بر دارد
-----------------------------------------------------------------------------------------------
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که انتقال آب از کدام حوزه صورت می‌گیرد، گفت: برخی پروژه‌ها در حاشیه مرزی قرار دارند و ممکن است بهره‌برداری از آنها باعث گلایه سایر کشورها شود بنابراین ذکر نام دقیق حوزه مورد نظر غیرقابل انتشار است.

محمدی‌زاده گفت: پروژه مورد نظر 10 کیلومتر تونل دارد و قرار است این 700 میلیون مترمکعب در 5 سال انتقال یابد.

وی در ادامه با اشاره به 13 رودخانه منتهی به دریاچه اظهار داشت: 50 سال قبل 320 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بود در حال حاضر به 680 هزار هکتار افزایش یافته از سوی دیگر محصولات ارومیه به 8 میلیون تن رسیده این نشان می‌دهد کشاورزی رشد یافته اما تالاب‌ها آسیب دیده‌اند؛ باید توسعه متوازن صورت گیرد اگر برداشت زیادی از تالاب‌ها داشته باشیم، بدون شک تالاب خشک می‌شود؛ بنابراین دولت تصمیم گرفت با اصلاح روش‌های آبیاری مشکل دریاچه ارومیه را حل کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: یک میلیارد مترمکعب آب ظرف 3 سال از طریق کمک‌های بلاعوض دولت در زمینه اصلاح روش‌های آبیاری قرار است انتقال شود.

بارور کردن ابرها در ارومیه 60 میلی‌متر بارندگی داشته است
-------------------------------------------------------------------------

وی در ادامه به روش بارور کردن ابرها اشاره کرد و گفت: این روش در ارومیه تاکنون دو بار انجام شده و جواب داده است و 60 میلی‌متر بارندگی در پی داشته است همچنین در استان‌هایی مثل یزد، تهران، خراسان جنوبی، فارس و جنوب کرمان اجرا شده است.

محمدی‌زاده در ادامه به تالاب‌هایی از جمله شادگان، هامون، انزلی اشاره کرد و گفت: 30 تالابی که تاکنون به ثبت رسیده‌اند تحت مدیریت هستند و طرح جامع مدیریتی آنها تهیه و تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات با کشورها تعیین حق آبه‌ها است به طور مثال با کشور افغانستان در زمینه حق‌آبه از مدت‌ها قبل توافق داشته‌ایم اما افغانستان هر زمان که دچار کم آبی می‌شود حق آبه‌‌های تعیین شده را پرداخت نمی‌کند اما برای برخی رودها حق آبه‌ای وجود ندارد و هیچ تعهد بین‌المللی نداریم و از سوی دیگر هیچ ادعایی برای هیچ کشوری باقی نمی‌ماند آب تا زمانیکه در کشور ما است قابل بهره‌برداری است ضمن اینکه ایران تاکنون از حق خودش استفاده نکرده اما از این پس قصد داریم از این حق استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که ساخت زندانی در تالاب شادگان و در حریم آن صحت دارد یا خیر؟ گفت: در حریم و محدوده تالاب شادگان هیچ مستحدثاتی انجام نگرفته است. زندان مورد نظر آن طرف جاده قرار دارد و خارج از محدوده مورد نظر محیط زیست است.

محمدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که زندان مورد نظر چه میزان فاصله دارد؟ اعلام کرد: زندان مورد نظر بیرون از حریم 150 متری است.

پروژه‌ای برای 18 تالاب به منظور مقابله با ریزگردها
-------------------------------------------------------------

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تأثیر تالاب‌ها در گرد و غبار نیز گفت: در رابطه با 18 تالابی که در غرب و جنوب کشور قرار دارد پروژه‌ای با بودجه‌ای در حدود 75 میلیارد تومان ظرف مدت 5 سال به مرحله اجرا در می‌آید.

وی در رابطه با انتقال آب به شادگان گفت: با مدیریت خوب صورت گرفته آب از رودخانه‌های کرخه و کارون به شادگان منتقل شد اما از سال 88 بخشی از تالاب خشک شده و تولید ریزگر کرد که 5 درصد از ریزگردها متعلق به شادگان، هورالعظیم و هورالهویزه بوده است که بخشی از هورالعظیم که در خاک ایران قرار دارد در حدود یک سوم است که آب‌دار شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: طرحی برای تالاب‌ها داریم تا در اجلاس مورد نظر موضوع ریزگردها بعنوان چالش جدی همه کشورها و تأمین حق‌آبه‌ها مطرح شود و مطالبه خواهیم کرد تا به عنوان یکی از بندهای مصوبات شود؛ تا زمانی‌که اراده کشورهای ضعیف را جلب نکنیم موضوع ریزگردها یکی از مشکلات خواهد بود.

پادرمیانی یونپ برای واردار کردن افغانستان در پرداخت حقابه هامون
---------------------------------------------------------------------------------

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آخرین وضعیت هامون نیز گفت: با کشور افغانستان سه دوره مذاکرات انجام دادیم و با سازمان یونپ همکاری کردیم تا پیگیری کرده و آنها را مجاب به همکاری کنند ضمن اینکه کتابی نیز برای هامون تهیه کردیم و در آن به ضرورت همکاری افغانستان برای نجات هامون تهیه شده است بنابراین تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: تالاب‌های کانی برازان، چغاخور، زریوار کردستان اقدام شده و دو مورد نیز در مرحله نهایی است اما بعید می‌دانم به کنوانسیون برسد.


وی در رابطه با هزینه ساخت دبیرخانه رامسر نیز گفت: مبلغ 2 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار از ردیف تملک دارایی‌ها اختصاص داده شده و اعتبار خاص است و در سال 89 ابلاغ شده و تا ماه تیر فرصت داریم این اعتبار را جذب کنیم بنابراین قرار است تا سال 90 این ساختمان به بهره‌برداری برسد در حاشیه اجلاس نیز شرکت کنندگان توری برای بازدید از تالاب‌ها برگزار می‌شود.

برخی فعالیت‌های محلی ناصواب است
------------------------------------------------------

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برخی فعالیت‌های جوامع محلی ناصواب است گفت: وجود بیش از حد دام‌ها در جنگل‌ها باعث تخریب شده است اگر دام‌ها بیش از ظرفیت جنگل باشند تخریب جنگل را به دنبال دارند همچنین صید غیر مجاز در تالاب انزلی از دیگر مواردی است که می‌توان در این زمینه اشاره کرد دولت‌ها وظیفه دارد جوامع محلی را تقویت تا از ذخایر به اندازه‌ای استفاده کنند که آسیبی به آنها نرسد.

هیچ اقدام اساسی درباره تالاب گاوخونی صورت نگرفته است
-------------------------------------------------------------------------

وی در رابطه با قرار گرفتن نام تالاب‌های دیگری از ایران در لیست تالاب‌های در معرض خطر گفت: براساس طرح‌های مدیریتی سعی داریم تا آسیب تالاب‌ها جلوگیری کنیم و قصد داریم از قرار گرفتن نام تالاب‌های دیگر در فهرست تالاب‌ها جلوگیری کنیم بنابراین باید یک سری از اقدامات حول دو محور مورد نظر یعنی تعیین حق آبه و جلوگیری از تأسیساتی که مانع ایجاد کند، صورت گیرد.

در ادامه باقر زاده کریمی کارشناس تالاب‌ها تاکید کرد: در حال حاضر تالاب گاوخونی در وضعیت بدی قرار دارد و تاکنون اقدام اساسی بر آن صورت نگرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تالاب میانکاله و جاده‌سازی گفت: تالاب میانکاله یکی از اکوسیستم‌های کشور ما است و در نوع خودش بی‌نظیر است برنامه‌های مختلفی در این زمینه داریم که فکر می‌کنیم تا دو سال دیگر مشکل حل شود.

هیچ مالکیتی غیر از مالکیت محیط زیست در میانکاله قبول نیست
------------------------------------------------------------------------------

محمدی‌زاده گفت: صیادان، دامداران و دیگر اهالی منطقه منافعی را در این زمینه دارند که باید اصلاحاتی را در آن انجام دهیم که این امر نیاز به تجدید نظر دارد باید همه دام‌ها از منطقه بیرون شده و هیچ مالکیتی غیر از مالکیت دولت و محیط زیست وجود نداشته باشد.

معاون رئیس جمهور اعلام کرد: در حال حاضر صیادانی که وارد منطقه می‌شوند اقامت می‌کنند و از منطقه خارج نمی‌شود اقدمات اجرایی و ساختاری نیاز است.

کلنگ ساخت پالایشگاه در میانکاله در زمین گیر نکرد
----------------------------------------------------------------

وی در ادامه درباره ساخت جاده در تالاب میانکاله نیز اظهار داشت: 50 سال پیش جاده‌ای مال‌رو وجود داشت که مردم بهشهر از آن استفاده می‌کردند در حال حاضر برای رفتن به میانکاله باید مسافتی نعل اسبی به میزان 50 کیلومتر را طی کنند این حق مردم بهشهر است بنابراین برقراری ارتباط با سازه مورد تایید محیط زیست ترجیحاً (چوبی) مصوب دولت است و از قبل هم وجود داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره پالایشگاه در میانکاله، گفت: از چند سال قبل اصرار برای ساخت پالایشگاه در اطراف میانکاله وجود داشت و قرار بود در اراضی روستای حسین آباد در اطراف میانکاله این پروژه احداث شود با توجه به بازدیدهای صورت گرفته و آلودگی‌هایی که بدون شک به همراه خواهد داشت مخالفت کردیم و اجازه ندادیم و تاکنون نیز هیچ اجازه‌ای داده نشده است.

محمدی‌زاده بیان کرد: پروژه مورد نظر آثار زیانباری بر محیط زیست منطقه برجای خواهد گذاشت بنابراین طرح همچنان متوقف است و هیچ فعالیتی صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر منتظر پیشنهاد بعدی آن‌ها هستیم اگر مکان مورد نظر فاصله مورد تأیید محیط زیست را از تالاب میانکاله داشته باشند هیچ مخالفتی نمی‌کنند کلنگی در زمین میانکاله گیر نکرد.

وی درباره برگزاری اجلاس نایروبی نیز گفت: اجلاسی که در نایروبی تشکیل شد مربوط به مجمع شورای حکام بود و وزرای محیط زیست کشورها به دعوت سازمان یونپ در مقر افریقایی سازمان ملل در کنیا شرکت کردند.

وی در ادامه گفت: 3 موضوع در دستور کار قرار گرفت، توسعه پایدار، اقتصاد سبز، مدیریت زیست محیطی که موضوع مهم بین‌المللی است.

محمدی‌زاده اظهار داشت: در واقع برگزاری این اجلاس به منظور آمادگی برای اجلاسی که در یک سال دیگر یعنی در سال 2012 در ریو قرار است تشکیل شود بود. 19 سال قبل این اجلاس در ریو تشکیل شده بود و کشورها نگرانی‌های خود را از مشکلاتی که در حوزه توسعه داشتند بیان کرده و تصمیم گرفتند توسعه اقتصادی در کنار توسعه اجتماعی با توسعه زیست محیطی قرین شود و اگر این 3 موضوع با یکدیگر جمع نشود توسعه پایدار صورت نخواهد گرفت.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: طی 19 سال گذشته کشورهای غربی توسعه اقتصادی شتاب گرفته اما ناپایداری از سوی دیگر کاملا مشهود است، قرار است پیرامون این مسئله در اجلاس ریو +20 بحث‌های فراوانی مطرح شود.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه افزود: ایران نیز مواضع خود را در رابطه با اینکه نظام غیر عادلانه در دنیا حاکم است و این ناشی از نگاه یک سویه استکبار در دنیا است، در حوزه اقتصاد و مسائل زیست محیطی مطرح کرده است و نشان می‌دهد که این روند که بدون لحاظ ملاحظات زیست محیطی، توسعه اقتصادی صورت می‌گیرد باید با رویکرد زیست محیطی جبران شود و اقتصاد سبز به عنوان یک رویکرد جدی باید مطرح و منافع همه کشورها دیده شود.

وی با بیان این‌که برخی از کشورها حتی درباره سلامت مردم نیز تعهدی ندارند، اظهار داشت: این امر نکته مهمی است که باید به آن پرداخته شود. برخی کشورها اعتقاد دارند باید سازمانی مانند سازمان جهانی بهداشت در حوزه محیط زیست تشکیل تا بتواند پاسخگوی نیاز بشر باشد. مدافعان این ایده کشورهایی مانند آلمان و فرانسه هستند و معتقدند سازمان یونف پاسخگوی نیاز امروز بشر نیست.

محمدی‌زاده اعلام کرد: تقویت یونپ با لحاظ تعهدات سایر کشورهایی که در 50 سال گذشته وظایفشان را انجام نداده‌اند باید در نظام عادلانه‌ای بررسی جامع شود.

توافق ایران و کنیا برای مدیریت پارک‌های ملی
-----------------------------------------------------------

وی در ادامه با اشاره به بازدیدش از بزرگترین پارک ملی جهان در افریقا گفت: بازدیدی از بزرگترین پارک ملی جهان در مرز کنیا و تانزانیا داشتم و توافقی در این زمینه انجام شد.

محمدی‌زاده همچنین با بیان اینکه توافقاتی با کشور کنیا در رابطه با انتقال تجارب در زمینه مدیریت پارک‌های ملی صورت پذیرفته است اظهار داشت: با توافقات صورت گرفته قرار است تعدادی از مسئولان پارک‌های ملی ما به کنیا بروند تا انتقال تجربه صورت گیرد.همچنین تعدادی از کارشناسان و مسئولان آن کشور نیز قرار است به ایران بیایند تا بتوانند همکاری‌هایی در حوزه اکوسیستم‌های حساس داشته باشیم.

وی در رابطه با برگزاری مجمع تالاب‌های آینده و برگزاری چهملین سالگرد کنوانسیون رامسر نیز گفت: در دهه 1960 با توجه به تخریب و نابودی تالاب‌ها و زیستگاه‌ها تصمیم گرفته شد تا پیمانی بین‌المللی در این رابطه صورت گیرد بنابراین در سال 1349 در رامسر این تصمیم‌ گرفته شد و درسال 1354 کنوانسیون رامسر اجرایی شد که در آن 160 کشور عضو هستند و قدیمی‌ترین پیمان زیست‌محیطی دنیا است.

محمدی‌زاه گفت: تالاب‌ها به لحاظ زیست محیطی و اکوسیستم و اکوتوریسم دارای اهمیت زیادی هستند و منابع اقتصادی برای کشورها تلقی می‌شوند، همچنین از سوی دیگر تأمین کننده شکار و صید برای مردم بومی منطقه هستند.

وی گفت: در این کنوانسیون تاکنون 1916 تالاب با اهمیت بین‌المللی به ثبت رسیده است؛ مقر اصلی این کنوانسیون در سوئیس شهر گلاند است و اعضای آن در سال 2002 در اسپانیا جلسه‌ای را تشکیل دادند و مرکز منطقه‌ای را به ایران سپرده و رامسر را به عنوان مرکز مطرح کردند. در سال 2005 شهر رامسر به عنوان دبیرخانه منطقه‌ای اعلام شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ساخت دبیرخانه کنوانسیون رامسر در زادگاهش یعنی رامسر، گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته در کنوانسیون قرار است دبیرخانه در رامسر بنا شود و از حدود 1 سال قبل تمهیدات لازم را برای آن فراهم کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: معمولا به عنوان میزبان اجلاس‌های محدودی در کشور ما تشکیل شده است که در این رابطه می‌توان به اقدامات اساسی مانند طراحی و تنظیم پوستر، تهیه 4 قطعه تمبر، پخش تیزرهای تلویزیونی اشاره کرد.

محمدی‌زاده در ادامه اظهار داشت: 45 کشور اعلام آمادگی کردند تا در چهلمین سالگرد کنوانسیون رامسر شرکت کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: قرار است از این فرصت استفاده کنیم تا به بیان چالش تالاب‌ها بپردازیم همچنین ضرورت مدیریت یکپارچه تالاب‌ها از دیگر نکات مهمی است که باید مطرح شود.

وی در ادامه با توجه به محورهای مورد نظر در اجلاس تالاب‌های آینده اظهار داشت: ایجاد هماهنگی و یکپارچه‌سازی مدیریت در زمینه تالاب‌ها ، ارزش اقتصادی تالاب‌ها و توسعه، تدوین برنامه، حفظ و تأمین کننده معیشت جوامع محلی (ارتقاء بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها و اکوسیستم و جلوگیری از آلودگی تالاب‌ها) مدیریت تالاب‌ها با مشارکت وزارت نیرو و محیط زیست از دیگر محورهای این کنوانسیون است.

وی گفت: بیانیه تهران در چهلمین سالگرد کنوانسیون رامسر، به عنوان اسناد اصلی کنوانسیون رامسر که 160 کشور عضو آن هستند محسوب می‌شود.
انتهای پیام/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد