اردوگاه های رامسر و فرصت های ویژه
خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با توجه به خلأ پرورشی که در مقطع پیشدبستانی وجود دارد، امیدواریم این نیاز در آینده پوشش مناسبتری داده شود چرا که امروز مهمترین و تأثیرگزارتربن مقطع سنی که وجود دارد، مقطع پیشدبستانی است.
سیدعلی حسینی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: در آرمانهای انقلاب اسلامی و قانون اساسی، موضوع مهم تربیت انسان و تهذیب نفس گنجانده شده است و اصل معنویت به عنوان شالوده اصلی تفکر و انقلاب اسلامی برشمرده میشود؛ بر همین اساس موضوع پرورش از اهمیت و اولویت خاصی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه موضوع تربیت در قشر کودک و نوجوان از اهمیت بالاتری برخوردار است، گفت: از این رو از اوایل انقلاب اسلامی موضوع تشکیل نهادها و ارگانهایی که بتوانند این هدف مقدس را برآورده کنند، از اولویتهای برنامهریزی در دولت قرار گرفت و امور تربیتی توسط وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارگانهای مهم بر عهده گرفته شد که تا به امروز ادامه حیات داده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: امور تربیتی در شکلگیری شخصیت جوانان آینده بسیار تأثیرگذار است اما به نظر میرسد نیازمند توجه بیشتری در این خصوص هستیم و مخصوصاً در بخش مهدهای کودک و پیشدبستانیها این نیاز بیشتر است که در حال حاضر نیز دیدگاه وزارت آموزش و پرورش معطوف به این سنین شده است.
وی با بیان اینکه پرداختن به سنین پیشدبستانی و مهدکودک باید در اولویت امور تربیتی باشد، ادامه داد: با توجه به خلأ پرورشی که در مقطع پیشدبستانی وجود دارد، امیدواریم این نیاز در آینده پوشش مناسبتری داده شود چرا که امروز مهمترین مقطع سنی که وجود دارد و بسیار نیز تأثیرگذار است، مقطع پیشدبستانی است و با توجه به غفلتی که در این خصوص صورت گرفته است، انتظار میرود در آینده به صورت جدی به آن پرداخته شود.
* موازیکاری در بخش مهدکودکها تربیت نسل آینده را با مشکل مواجه میکند
حسینی بیان داشت: هماکنون در بخش مهدکودکها با موازیکاری روبهرو هستیم؛ وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و سازمان بهزیستی تشکیلاتی هستند که در این زمینه مجوز میدهند و به همین لحاظ با موازیکاری مواجه میشویم بنابراین با این ساختار نمیتوانیم در بخش تربیت نسل آینده کار شایان ذکری انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان توسط وزارت آموزش و پرورش اقدامات مناسبی انجام شده است، افزود: با تشکیل برنامههای فوق برنامه، امور فرهنگی، کارهای ورزشی و برگزاری اردوهای مناسب از جمله سه اردوگاه مهم کشوری شامل اردوگاه شهید باهنر در تهران، اردوگاه شهید رجایی در نیشابور و اردوگاه رامسر در شهر رامسر که به عنوان سه ضلع مثلث امور تربیتی و فوق برنامه وزارت آموزش و پرورش است، میتوان گفت کارهای خوبی در بخشهای مختلف انجام شده و شور و نشاطی که باید در مدارس ایجاد شود در قالب همین برنامهها دیده میشود که قابل تقدیر است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: کارهای مناسبی تابهحال در زمینه امور تربیتی صورت گرفته است اما کماکان نیازمند تلاش مضاعف در زمینه تعلیم و تربیت هستیم؛ در مؤلفههای دینی ما به امر تعلیم و تربیت تأکید بسیار شده است و خداوند میفرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ و َیُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ» خداوند در شرح وظایفی که برای پیامبر(ص) مشخص کرده است ابتدا تزکیه و تذهیب نفس را یادآور میشود و سپس به تعلیم و تعلم اشاره دارد.
وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که معلمی شغل انبیاست، ادامه داد: این فرمایش امام (ره) به این معناست که همان رسالتی که پیامبران بر عهده دارند، بر عهده معلمان نیز قرار گرفته است؛ امام رضا (ع) قلب انسان را در بدو تولد مانند لوح سفیدی میداند که به مرور با آلوده شدن به گناه رنگ سیاهی به خود میگیرد بنابراین معلمان این صفحه سفید را برای هر گونه نقشگذاری در اختیار دارند.
حسینی در پایان تصریح کرد: اگر چه در وزارت آموزش و پرورش، بخشهای پرورشی و آموزشی از هم جدا هستند و نقش معلم پرورشی با معلم آموزشی متفاوت است اما معلمان این موضوع را نباید فراموش کنند که همگی یک رسالت را بر دوش میکشند؛ در واقع معلمان و مدیران آموزش و پرورش همگی در جهت اصلاح نفس، تهذیب و پرورش تلاش میکنند و در حقیقت آموزش هم نوعی پرورش است.
انتهای پیام/