رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

جواهرده رامسر، یکی از بافتهای با ارزش مازندران

جواهرده رامسر، یکی از بافتهای با ارزش مازندران

در گفت‌وگوی تفضیلی فارس با معاون بنیاد مسکن مازندران عنوان شد؛
مطالعه و اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار

خبرگزاری فارس: معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت: اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار در برنامه پیشنهادی پنجم دولت قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، طرح‌های هادی روستای از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که در راستای فراهم‌سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شوند.
تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در طرح‌های مذکور است، از طرف دیگر طرح‌هادی روستایی طرحی است که علاوه بر ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی‌روستایی را برحسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی و طرح‌های جامع ناحیه ای تعیین میی‌کند.
طرح هادی از سال 1368 در استان مازندران در حال اجرا است.
در همین راستا سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس در مازندران برای کسب اطلاعات درباره این طرح و میزان پیشرفت آن در این سال‌ها با علی اصغر احمدی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان مازندران مصاحبه‌ای ترتیب داده است.

فارس: درباره طرح هادی روستایی توضیحاتی بدهید؟
احمدی: طرح هادی همانطور که از نامش پیداست به معنی هدایت‌کننده بافت کالبدی، اقتصادی و اجتماعی روستاها را برعهده دارد که بنیاد مسکن بر اساس مصوبه‌نامه سال 1366 مجلس شورای اسلامی تهیه و اجرای طرح هادی را برعهده دارد.

فارس: این طرح از چه زمانی شروع به کار کرده است؟
احمدی: از سال 1368 نسبت به تهیه طرح هادی در روستاهای بالای 400 خانوار شروع به کار کرده و به مرور زمان به روستاهای بالای 200 خانوار رسیده که بر اساس برنامه پیشنهادی پنجم دولت توسعه اقتصادی و اجتماعی که تاکنون به تصویب نرسیده و در حال تصویب است برای روستاهای بالای 20 خانوار برنامه‌هایی دارند که برای تهیه طرح هادی اقدام کنیم.

فارس: طرح هادی در سال 89 چه اندازه پیشرفت کرده است؟
احمدی: از سال 68 تا 88 ما برای یک هزار و 442 روستا طرح هادی را تهیه و تصویب کرده‌ایم، در سال 89 حدود 162 روستا در دست اجرا و تهیه است که در آینده نزدیک به تصویب می‌رسد.

فارس: چه روستاهایی در طرح هادی قرار گرفته‌اند؟
احمدی: در بخش اجرای طرح هادی روستایی که یکی دیگر از وظایف بنیاد مسکن است از سال 72 اجرا طرح هادی در بنیاد مسکن مازندران شروع شده که تا پایان سال 88 ما 429 روستا را به مرحله اجرای طرح رساندیم و در سال 89، 162 روستا در دست اجرا داریم که از این مقدار 18 روستا برای نخستین بار به عنوان روستا‌های جدید در آن وارد می‌شویم و 144 روستا به عنوان روستای نیمه تمام در دستور کار داریم.

فارس: چه روستاهایی می توانند در این طرح قرار بگیرند؟
احمدی: تمام روستا‌هایی که دارای طرح هادی هستند چنانچه مردم روستا، شورا و دهیاری همت داشته باشند و نسبت به بازگشایی مسیر و طرح هادی اقدام کنند و مراتب را به بنیاد مسکن شهرستان که درای 13 شعبه در سراسر استان که در شهرستان‌های مختلف مستقر شده است اطلاع دهند، پس از به تأیید رسیدن توسط کارشناسان این سازمان نسبت به اجرای این طرح در روستاهای مذکور اقدام خواهیم کرد.

فارس: چه مقدار تسهیلات برای این طرح در نظر گرفته شده است؟
احمدی: اعتبارات عمرانی که در سال 89 تا به امروز ابلاغ شده از محل تملک دارایی‌ها حدود 10 میلیارد تومان است و هم بنیاد و هم مجموعه استان همکارن در دفتر مرکزی بنیاد مسکن مدیر کل پیگیر هستند تا مبلغی به عنوان مباغ ملی در اختیار ما بگذارند تا تا هر میزانی که اعلام می‌شود را در اختیار پروژه بگذاریم که در سال 89 پروژه جدید و پرژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

فارس: رئیس جمهور در مورد اختصاص 3هزار میلیارد تومان برای تهیه و اجرای طرح هادی در استان حرف‌هایی زدند لطفا در این مورد توضیحاتی دهید؟
احمدی: درباره سخنان ریاست جمهوری در دهه حساب 100 حضرت امام که مدیران بنیاد در ملاقاتی که با ایشان داشتند ایشان مبلغی را برای اجرای طرح هادی در روستاها قول داده بودند که در آینده نزدیک اختصاص داده می‌شود، ما هم آمادگی لازم را داریم که پس از اختصاص اعتبار و تبادل اطلاعات، موافقت‌نامه در روستاها ورود پیدا کرده که بتوانیم طرح هادی را اجرا کنیم.
علاوه بر این در حوزه معاونت صدور سند مالکیت روستاها با هماهنگی و همکاری سازمان ثبت اسناد املاک بر عهده بنیاد مسکن و حوزه معاونت روستایی گذاشته شده است که از برنامه دوم تحت عنوان 771 در برنامه سوم تحت عنوان ماده 140 قانون و در برنامه چهارم توسعه تحت عنوان 33 عمل شده است.
تا پایان سال 88 حدود 183 هزار جلد در روستاهای دارای طرح هادی با همکاری سازمان ثبت احوال صادر کرده‌ایم و در سال 89 نیز 24 هزار جلد سند را در برنامه داریم که تاکنون بخش زیاد کار انجام شده که بتوانیم تا پایان سال این برنامه را که برعهده معاونت روستایی است تحقق بخشیم.

فارس: شما چه تعریفی از بافت با ارزش دارید و چه روستاهایی در استان به عنوان بافت با ارزش وجود دارد؟
احمدی: بافت‌های با ارزش هم یکی ازدیگر دیدگاه‌ها است که برای حفظ بناهایی که با ارزش فرهنگی و مصالح بومی ساخته شده را پیش روی ما گذاشته‌اند که در سال‌های اخیر تهیه طرح بافت‌های با ارزش سه روستا را در دست کار داشتیم، روستاهای کندلوس نوشهر، روستای دیبا بابل، جواهرده رامسر که روستای کندلوس را تامین اعتبار شده و اجرای بافت با ارزش نیز در آنجا به اتمام رسیده است که یکی از نقاط قوت کارهای اجرایی بنیاد مسکن است و بسیار مورد توجه مسئولان به جهت اجرای کار قرار گرفته است.
از طرف دیگر روستای جواهرده را در دست اجرا داریم که شروع به کار کرده‌ایم که این روستا هم به جهت اینکه یک روستای گردشگری است و گردشگرهای خاص خودش را دارد و در فراملی هم داری گردشگر خارجی است بتوانیم یک کار خوبی ارائه دهیم تا در خور و شایسته نظام مقدس ما باشد.

فارس: در مورد طرح مبلمان و پیاده‌رو در روستاها توضیحاتی بدهید؟
احمدی: از دیگر سیاست‌های بنیاد مسکن در سال‌های اخیر اجرای مبلمان روستایی است که در دستور کارمان قرار گرفته است که از سال 87 مدیر کل بنیاد و معاونت استان پیگیر ساخت مبلمان و پیاده رو روستایی علاوه بر اجرای طرح هادی هستیم.
علاوه بر این ما در روستاهای ولموزون از توابع گلوگاه و آغوزده شهرستان گلوگاه از کارهای خوب و به‌یاد ماندنی را اجرا کرده‌ایم که هم پیاده‌رو هم طرح مبلمان و هم پارک روستایی در آنجا به اجرا در امده و در آغوزده از مصالح بومی در معابر و بدنه خانه‌ها استفاده شده و از مصالح غیربومی حتی‌المقدور استفاده نشده است.

فارس: نکته آخر......
احمدی: روستای پایین‌لموک که به عنوان تنها روستای برتر کشور انتخاب شده است با عنوان استان نمونه از دیگر کارهای بنیاد است که با نگاه به مسائل اقتصادی و ایجاد اشتغال که به شکر خدا و حمایت مسئولان تنها روستایی که در کل کشور بین 30 استان انتخاب شده در سال 88 روستای پایین‌لموک قائمشهر بوده که تا امروز حدود 22 نفر را در این پارک به طور مستقیم اشتغال زایی کرده و تعدادی به طور غیر مستقیم در این مجموعه دخیل و مشغول به فعالیت هستند.
...................................
گفت‌وگو از حمیده کاظمی
انتهای پیام/خ20/ع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد