رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

بنی هاشمیان: به غرب مازندران جفا شده است

 

بنی هاشمیان:  

 به غرب مازندران جفا شده است

بنی هاشمیان، مسئول ستاد پیگیری استان شدن غرب مازندران گفت: به غرب مازندران جفا شده است

    -کمی درباره فعالیت هایتان پیرامون استانی شدن غرب مازندران از آغاز تا به امروز بگویید.
   *بیش از سه دهه مردم غرب مازندران به طرق مختلف این مقوله را پیگیر هستند. لیکن از سال 1385 نیز با شکل گیری شوراها و به جهت اینکه به غرب مازندران جفا شده و از فاکتورهای رشد بی بهره مانده، و با توجه به خواست مردم و مطبوعات منطقه، ما به این امر جدی تر نگریسته ایم. مردم نیز با عزم و اراده آهنین به دنبال این خواسته هستند. با توجه به همین مسئله و همفکری دوستان تصمیم گرفتیم تا جلسات استانی شدن را علنی کنیم. اولین بار نیز در 5/2/1385 در مجتمع رشد تنکابن گرد هم جمع شدیم که خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شد، به گونه ای که در مطبوعات بازتاب گسترده ای داشت و مرکز استانی ها را برآشفت. اما این تجربه ای شد که ما مصصم تر شویم و ماجرا به آنجا رسید که با سفر رئیس جمهور به غرب استان، داستان ابعاد گسترده تری گرفت  و می رود که به نتیجه برسد.
    - شما از جفا به مردم غرب مازندران گفتید، می شود بیشتر توضیح دهید.
   * ببینید وضعیت بد امروزین غرب مازندران نشانگر آینده این دیار است. عدم رشد و توسعه غرب مازندران آینده خوبی را نوید نمی دهد.
دوری غرب مازندران از مرکز استان و ارتباط ضعیف مردم با مسئولین استانی، و همچنین سهم بسیار بسیار اندک نیروی انسانی فرهیخته غرب مازندران در مدیریت استانی سبب گردیده قابلیت های غرب مازندران به خوبی رصد نشده و یا اساسا دیده نشود. علیرغم قابلیت های فراوان غرب مازندران در زمینه های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و خصوصا نیروی انسانی شایسته، شاهدیم که از هیچیک از این قابلیت ها استفاده بهینه نشده و گویا قصدی در کار بوده که این قابلیت ها به فعلیت در نیاید.
اینکه مردم نمی دانند بالاخره غرب مازندران قطب کشاورزی است یا صنعتی و یا گردشگری یا اینکه قابلیت این را دارد که توأمان به هر یک از این فاکتورها در حد قابلیتش بدان پرداخت آیا این رویکرد و وضعیت نامعلوم جفا نیست؟!
    - شما از برآشفتگی مسئولین مرکز استان سخن گفتید، دلایل منطقی آنها چیست؟ چرا برآشفته می شوند؟
* بعد از برگزاری نشست ها، مرکز نشینان شروع به تهمت و تهدید کردند، این نشانه دهنده این است که غرب مازندران برای آنها اهمیت دارد و متوجه شده اند که اینجا می تواند به یک استان مستقل تبدیل شود، در ضمن به دلیل تجربه تلخ جدایی گلستان، آنها نمی خواهند چنین اتفاقی بیافتد. اما نباید از یاد برد که  گلستانی ها از یک نماینده قوی و مدبر بهره می بردند، که متاسفانه ما چنین فاکتور مهمی را نداریم، که اگر داشتیم شاید تاکنون به خواسته خود رسیده بودیم.
-  شما عملکرد نماینده مجلس ما در این زمینه را چگونه می بینید. آقای نیکنام به پشتوانه رای مردم برای استقرار استان جدید چه کرده اند؟
* تنکابن، رامسر و عباس آباد جز یک یا دو مورد شانس یک نماینده قوی، توانا و همه جانبه نگر را نداشته است. ما در دوره ای زندگی می کنیم که نمی شود بدون جلب نظر نخبگان، نیروهای علمی و سازمان های مردم نهاد و مسئولین امر به رشد و توسعه دست یابیم. متاسفانه نماینده ها توانایی جلب نظر افراد مذکور را ندارند و اساسا از فاکتورعلم و سیستمی عمل کردن بی بهره اند. امروزه تصمیمات بدون علم و تشکیلات و نهادهای مردمی بی نتیجه است.
الحمداله شوراهای اسلامی غرب مازندران یکپارچه روی مقوله استانی شدن متفق القول و هم صدا هستند. اما شما بررسی کنید و ببینید نقش نماینده در این میان چیست؟ آیا در دفترشان جایگاهی برای این بحث دارند؟ بنظرم شیوه عمل نماینده ما، غرب مازندران را به سمت انحطاط سوق می دهد.
- در زمینه استانی شدن تا چه حدی وفاق و همدلی میان شهرستانهای غرب مازندران وجود دارد؟
* همدلی در حد اعلای خود وجود دارد و همایش های برگزار شده جلوه ای از این مدعاست. خوشبختانه بسیاری از مردم و مسئولین با هم همراه هستند؛ عصبیت های مرکزنشینان هم نشان دهنده نتیجه دادن این تلاش هاست. به عنوان مثال ابراز عقیده آقای ابراهیمی ، معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران که گفتند غرب مازندران تا 2 قرن دیگر استان نمی شود، نمونه ای از خروارها جبهه گیری مخالف است. در واقع آنها هنوز نتوانسته اند مشکلات مردم را رصد کنند و این یک ضعف مدیریتی بارز است. بهتر است این دوستان از تحقیر و تحریک مردم دست بردارند و تعصب های ناروا را کنار بگذارند. به نظر من صحبت های آقای ابراهیمی بر مدار منطق نبود. در واقع ایشان از واقعیت فرار کردند و بهتر است جدای از سختی های کار و فشارهای عصبی ناشی از مسئولیت های سنگین در عهد جوانی، زمانی را نیز بدون دغدغه به خواسته های ما بیاندیشند و با منطق نظر خود را بیان نمایند.
- شما جایگاه آقای طاهایی را در این میان چگونه می بینید.
* ایشان منشا خدمات فراوانی در کشور هستند و به عنوان یک عنصر ملی شناخته می شوند و از نیروهای خدوم نظامند. اما ایشان نیز باید واقعیات غرب مازندران را به شایستگی رصد کنند و از اتهام و انتقادهای ناروا نهراسند. اینکه آقای طاهایی در مراسم معرافه آقای مشایخی به عنوان فرماندار ویژه حضور نمی یابد، جای سوال است؟ بواقع نباید به دلیل اینکه جلسه ممکن است حرف و حدیثی داشته باشد و برای استاندار بحث برانگیز شود، آقای طاهایی شانه خالی کنند. ایشان باید مصمم تر پای کار بایستند. آقای طاهایی می دانند که فرمانداری ویژه، به نگاه ویژه نیاز دارد.
بنظرم جلسه بسیار سبک و بی روح برگزار شد و حق مطلب ادا نگردید و این نیز جفای دیگر به غرب مازندران است.
_ به نظر شما فرماندری ویژه پایان یا آغاز استان شدن است؟
* بنظرم آغاز راه است. الحمدلله شوراها، مردم و مطبوعات وفاق دارند. اینکه مردم و نخبگان همدیگر را پیدا کرده اند و همدل و هم جهت به دنبال مطالبات خویشند، بواقع یک پیشرفت بسیار مهم است.
- مرکزی استانی ها چه نقشی در استان شدن غرب مازندران دارند.
* ما این امر را از آنها نمی خواهیم، چون این جز اختیارات آنها نیست، بلکه این مهم را از دولت و مجلس می خواهیم. دولت باید جمعیت شناور غرب مازندران را مد نظر قرار دهد، که اگر این امر اتفاق بیافتد دیگر هیچ بهانه ای برای استان شدن وجود ندارد. ما برای استان شدن به مرکز نشینان نیازی نداریم، این امر را مربوط به آنها نمی دانیم. فقط از آنها می خواهیم به وظیفه قانونی خود بپردازند. به رای و نظر مردم غرب مازندران توجه کنند و احترام بگذارند.
از حاشیه سازی بپرهیزند و بی جهت غرب مازندرانی ها را متهم به جدایی طلبی ننمایند. بلکه به خواسته های آن ها به عنوان یک حق قانونی بنگرند.
بهتر است مرکز نشینان مازندران واقعیت های غرب مازندران را بپذیرند و یاریگر مردم در جهت تحقق خواسته های بحق شان باشند و یقین بدانند که انکار واقعیت ها اقتدارشان را زیر سوال می برد و پشتوانه های مردمی را از دست خواهند داد. مرکز نشینان مازندران باید بدانند که غرب مازندرانی ها تا تحقق خواسته هایشان ایستاده اند و قانون، حق و حقیقت را ملاک عمل خود قرار می دهند و لاغی
ر
                                                                      

                                                                             مصاحبه: مازیار عارفانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد