رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

ترانه‌های کار و کار آواها در تنکابن و رامسر ویژگی‌های خاصی دارد

 

ترانه‌های کار و کار آواها در تنکابن و رامسر ویژگی‌های خاصی دارد

گزارش فارس از دومین روز همایش موسیقی کارآوا؛
جرجانی: موسیقی در زندگی ترکمن در جریان است

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر موسیقی گفت: موسیقی در زندگی ترکمن در جریان است به طوری که تمام زوایای زندگی آنها را در برگفته است.


به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، ‌در دومین روز از همایش موسیقی بزرگ علمی - فرهنگی و هنری کارآواها و آیین‌‌های موسیقایی کار که شب گذشته در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، «جرجانی» پژوهشگر موسیقی ابتدا به معرفی طواق سعادتی خواننده و نوازنده دوتار و حاج محمد ایری نوازنده تودیوک و خواننده و دولت گلدی سعادتی نوازنده کمانچه پرداخت و با دعوت از عاشور گلدی گرکزی پیشکسوت دوتارنوازی در ترکمن به معرفی موسیقی این منطقه پرداخت و گفت: موسیقی در زندگی ترکمن در جریان است و موسیقی را در تمام زوایای مختلف زندگی می‌بینیم.
وی افزود: کار در مزرعه، برداشت محصول،کاشت، دامداری و گله داری ترانه‌های ویژه در قوم ترکمن دارد. همچنین ترانه‌های ویژه‌ای برای طلب باران در ترکمن رایج است به گونه‌ای که ترکمن‌ها برای باریدن باران آیین‌های مخصوصی دارند و موسیقی مختص این امر نیز در فرهنگ شان وجود دارد.
بعد از صحبت‌های جرجانی عاشور گلدی گرکزی نوازنده دوتار ترکمن و خالد گلدی به اجرای موسیقی های کار این منطقه پرداختند.
در ادامه این برنامه مصطفی خلعتبری لیماکی نیز در خصوص انطباق موسیقی کار در منطقه تنکابن رامسر با ترانه‌های تاجیکی کار گفت: ترانه‌های کار و کار آواها در تنکابن و رامسر ویژگی‌های خاصی دارد که بخشی از آیین‌های گیلان را برای ما تداعی می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به تاثیرپذیری فرهنگ گیلان و مازندران به آوازهای محلی «گیلماز» می‌گفتند که تلفیقی از نام این دو منطقه بود.
این پژوهشگر با بیان اینکه سادگی عنصر اصلی ترانه‌های کار است، اظهار داشت:سرایندگان این ترانه‌ها بسیار ساده و بی‌غل و غش ترانه می‌گفتند. اغلب ترانه‌های این مناطق عاشقانه است.
بنابراین گزارش، با اتمام سخنان خلعتبری،‌ گروه موسیقی محلی چهارمحال و بختیاری به اجرا پرداختند و سپس آوازهای شکار توسط غلام عباس فرهادی ، آوازهای نمدمالی توسط شاهرخی ،آوازهای بنایی توسط حسن حداد سامانی اجرا و اسدالله غلامی به دهل نوازی پرداخت. همچنین دهل زنی جار تبلیغاتی قصابی گاو در بختیاری، موسیقی کار ترکمن، موسیقی سیستان و بلوچستان ( نل و دونلی)،آوازهای کشاورزی یئل یئل و آیین تکم و آوازهای کار در آذربایجان شرقی و غربی، آوازهای موسیقی کار بختیاری و موسیقی کار در علی آباد کتول از دیگر بخش‌های روز دوم همایش موسیقی کارآوا بود.
همایش موسیقی بزرگ علمی - فرهنگی و هنری کارآواها و آیین‌‌های موسیقایی کار در ایران تا 22 مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری به دبیری هوشنگ جاوید برگزار می‌شود.
انتهای پیام/پ1

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد