رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

توسعه فرودگاه‌های رامسر و نوشهر اولویت استاندار مازندران

 

توسعه فرودگاه‌های رامسر و نوشهر اولویت استاندار مازندران

گزارش کامل فارس از مراسم روزجهانی دریانوردی در بندر نوشهر؛
راه‌های دریایی راهکار توسعه کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: راه‌های دریایی نقش مهم و تاثیرگذاری در توسعه کشور دارند.


به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، در مراسم روز جهانی دریانوردی که پنج‌شنبه شب در سالن اجتماعات اداره‌کل بنادر و دریانوردی مازندران در بندر نوشهر برگزار شد، استاندار مازندران، مدیر‌کل شیلات، مدیر‌کل بنادر و دریانوردی مازندران مدیرکل بندر امیرآباد، فرمانده مرزبانی، جانشین فرمانده دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) ارتش جمهوری اسلامی و جمعی از مسئولان شهرستانی حضور داشتند.

* راه‌های دریایی نقش مهمی در توسعه کشور دارند
مدیر‌کل بنادر و دریانوردی مازندران در این مراسم با اشاره به اینکه راه‌ها یکی از ابعاد مهم توسعه کشورها هستند، گفت: در این میان راه‌های دریایی نقش مهمی در توسعه کشورها دارند.
سید‌نبی سیدپور اظهار داشت: کشور ما کشوری دریایی با حدود 3 هزار کیلومتر ساحل است و به سه آبراه بزرگ یکی در شمال و دوآبراه در جنوب به عنوان یکی از کشورهای مهم دریایی شناخته می‌شود.
وی ادامه داد: برای توسعه کشور باید اقتصاد پویا داشت و این اقتصاد پویا از داد و ستد بین کشورهای مهم نشات می‌گیرد و اینجاست که راه‌ها نقش خود را در توسعه کشورها ایفا می‌کنند.
سیدپور خاطرنشان کرد: 90 درصد دادو ستدها در دنیا توسط راه‌های دریایی صورت می‌گیرد و سهم کشور ما در این میان 95 درصد است.
وی با اشاره به اینکه 11 بندر مهم تجاری در شمال و جنوب کشور واقع است، بیان داشت: از این تعداد سه بندر تجاری در شمال و هشت بندر در جنوب قرار دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران همچنین بیان داشت: در شمال کشور پنج بندر تجاری و نفتی داریم که بالغ بر 20 میلیون تن ظرفیت این بندرهاست.
وی تصریح کرد: ظرفیت بنادر شمال کشور باید به حدود 40 میلیون تن برسد تا علاوه بر تامین نیازها سهم مهمی از ترانزیت منطقه به خود اختصاص دهند.
سیدپور ادامه داد: در حال حاضر 20 فروند ناوگان حل و نقل دریای خزر ملی است و با توجه به وجود صدها گونه آبزیان بومی و غیربومی، ماهیان خاویاری، جلگه و تالاب‌های ساحلی، ظرفیت‌های اکوتوریسم و اقلیمی متنوع باید از قابلیت‌های مهم آن در توسعه کشور بیش از پیش استفاده کرد و خطوط مسافری بین بنادر را ایجاد کرد.
وی افزود: از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد ایمنی بیشتر در دریاها با تجهیز بنادر به امکانات مخابراتی و راداری و تجهیزات امدادرسانی است که در حال حاضر وضعیت خوبی داریم و شناورهای تجسس و نجات در بنادر مستقر هستند و اخیراً نیز امکانات هلی‌کوپتری در شمال و جنوب مستقر شده‌اند که البته کافی نیست.
وی همچنین به آزاد راه تهران شمال که زمینه ساز تحول همه جانبه در استان و به ویژه غرب استان می‌شود، تسریع در ابلاغ نهایی مصوبه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر که بیش از یکسال از طرح آن می‌گذرد، ارتقای سطح حمل و نقل با ایجاد شرکت‌های چندوجهی برای سرعت ترانزیت در کشور، ایجاد تسهیلات برای حضور شناورهای مسافربری و همچنین تقاضای تسریع در انجام مطالعات راه آهن خط کناره شمال را از عوامل مهم در راستای ارتقای استان اشاره کرد.

* دریای خزر از مهم‌ترین کانون‌های اقتصادی مازندران است
مدیر‌کل شیلات مازندران نیز در این مراسم گفت: در دریای خزر یک‌هزار و 900 واحد آبزی‌پروری وجود دارد که حدود 46 هزار تن ظرفیت تولید دارند.
حسن حبیب‌نژاد افزود: از دیگر فعالیت‌های صنایع شیلاتی در زمینه فعالیت‌های عمل‌آوری، بسته‌بندی، روغن و آرد ماهی در راستای تکمیل زنجیره تولید انجام می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین فعالیت شیلات صید و صیادی در دریای خزر است که 53 تعاونی پره در قالب 4 هزار و 500 صیاد هرساله از 20 مهرماه با آغاز فصل صید قریب به 10 هزار تن تولید ماهیان اقتصادی می‌کنند.
حبیب‌نژاد ادامه داد: در کنار بحث صیادی، صید کلیکا ماهیان با دو بندر در بابلسر و امیرآباد برای این فعالیت تجهیز و تکمیل شد و در سال گذشته 44 فروند ناوگان صید کیلکا 20 هزار تن از این ماهی صید و به بازار عرضه کردند.
وی تصریح کرد: امسال نیز با توجه به اینکه شش ماه از سال گذشته است حدود 38 درصد نسبت به مدت مشابه ناوگان صیادی کیلکا دارای صید بیشتری بوده‌اند.
مدیرکل شیلات مازندران از دیگر فعالیت‌های این اداره‌کل را حفاظت و صیانت از ذخایر آبزیان خزر عنوان کرد و گفت: 230 نفر در قالب هشت پایگاه در دریا مبارزه با صید غیرمجاز در دریای خزر را به عهده دارند.
وی به تلاش مراکز بازسازی و ذخایر ماهیان اقتصادی خزر اشاره کرد و افزود: در سال جاری بالای 110 میلیون قطعه بچه ماهی سفید، آزاد و کپور در این مراکز تولید و رهاسازی شد تا با هدف بازسازی ذخایر ماهیان اقتصادی دریای خزر بتوانیم رونق اقتصادی را به جامعه صیادی هدیه دهیم.
حبیب‌نژاد بیان داشت: در سال گذشته مجموع تولیدات شیلات مازندران از مرز 75 هزار تن گذشت و امسال نیز با فعالیت‌های انجام گرفته در دریای خزر و دیگر منابع آبی از مرز 80 هزار تن عبور می‌کند.
وی افزود: در زمینه ایمنی دریانوردان با توجه به اینکه در فصل صید 400 تا 500 نفر از ابتدای شب تا صبح به صیادی مشغول‌ هستند باید مورد تاکید قرار گیرد، بنابراین در شیلات کمیته فرعی تجسس و نجات را در دستور کار قرار دادیم و با همکاری بین شیلات و بندر مانورهای مشترک به ویژه در توفان گذشته در شهریور توانستیم کمک شایانی در مجموع نجات جان صیادان داشته باشیم.
حبیب نژاد ادامه داد: این هماهنگی باید به صورت پایدار وجود داشته باشد و در بنادر امیرآباد و فریدونکنار شناور سار داشته باشیم تا زنجیره صیادی تکمیل شود.
وی بیان داشت: در این راستا، طی سال‌های اخیر تلاش شد ناوگان صید کیلکا با ناوگان جهانی هماهنگ و مجهز باشد، در کنار آن دو بندر صیادی بابلسر و امیرآباد نیز تجهیز و تکمیل شد تا با جدیدترین متدهای دنیا ایمنی دریانوردی برای صیادانی که در قهر دریا به صیادی مشغول‌اند تامین شود.
مدیر‌کل شیلات مازندران اضافه کرد: در کنار تجهیز و تکمیل ناوگان و بنادر، آموزش نباید مورد غفلت باشد و همه صیادان در حال حاضر دارای گواهینامه دریانوردی هستند و همه آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا با این نگاه بتوانیم از همه تجهیزات استفاده 100 درصدی از مجموع صیادان در سطح استان صورت گیرد تا حضور فعال‌تر و با اقتدارتر در دریای خزر داشته باشیم.
وی تاکید کرد: این هماهنگی بین شیلات و بنادر در مورد تجسس و نجات دریایی‌، اجرای مانور، شناورهای نجات و ناجی برای حضور مقتدرانه‌تر در دریای خزر داشته باشیم.
حبیب‌نژاد در پایان با اشاره به اجرای جدیدترین متد پرورش آبزی‌پروری یادآور شد: در پرورش ماهی آزاد در قفس در کلارآباد انجام شده و این آمادگی برای علاقه‌مندان برای سرمایه‌گذاری در بندر نوشهر نیز وجود دارد زیرا در استان می‌توانیم 50 هزار تن تولید در قفس چه آزاد چه خاویاری داشته باشیم تا این ظرفیت را اجرایی کنیم.

* با وجود همه تحریم‌ها از ارزش‌های خود دست بر نمی‌داریم
استاندار مازندران نیز در این مراسم بیان داشت: استان مازندران متاثر از تحولاتی است که در بنادر انجام می‌شود و امیدواریم با توسعه بنادر این استان روبروز شاهد رشد اقتصادی استان باشیم.
سید‌علی اکبر طاهایی افزود: زیرساخت‌های ارزشمندی در استان به لحاظ پایانه نفتی نکا، آزادراه تهران- شمال، برنامه‌های دردست بررسی و طرح نظیر متروی تهران – نور، احداث جاده طبقاتی در کناره وجود دارد‌.
وی از شهرک نمک آبرود به عنوان نگین تکرارناپذیر در کشور یاد کرد و بیان داشت: این منطقه در شیب صفر سه چشم انداز جنگل، جلگه و دریا را برای بیننده ایجاد کرده است و از این حیث موقعیتی تکرارناپذیر است.
استاندار مازندران توسعه فرودگاه‌های رامسر و نوشهر را از نکات مورد تاکید در توسعه استان عنوان و خاطرنشان کرد: برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای CIS باید بیش از پیش تلاش شود.
طاهایی با اشاره به تحریم‌هایی که علیه کشور مطرح می‌شود، تاکید کرد: ما از اصول خود که مبتنی بر خرد و منطق است دست برنمی‌داریم و تاکنون نیز به برکت این ایستادگی و مقاومت توانستیم توفیقات زیادی به دست آوریم.

* تجلیل از دریانوردان برتر
در پایان مراسم از دریانوردان و دست‌اندرکاران دریانوردی در اداره‌کل بنادر و دریانوردی مازندران، شیلات و مرزبانی استان، دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) و دانشکده علوم و فنون دریایی جواد الائمه و شرکت های وابسته به بنادر مازندران تجلیل به عمل آمد.
------------------------------
گزارش از لاله انگورج تقوی
------------------------------
انتهای پیام/ل20/ح

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد