رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

معاون بهداشت رامسر:تالاسمی درمان جدی ندارد

 

معاون بهداشت رامسر:
تالاسمی درمان جدی ندارد

خبرگزاری فارس: معاون بهدشتی شبکه بهداشت و درمان رامسر پیشگیری تالاسمی را نیازمند عزمی جدی خواند و تاکید کرد: تالاسمی درمان جدی ندارد. 

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، سیده‌رزا پورسید ظهر امروز در نشست شورای پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک کنترل و پیشگیری از بروز موارد جدید تالاسمی ماژور را از اهداف اصلی برنامه دانست و افزود: بیماری تالاسمی به دو گروه ماینور و ماژور تقسیم می‌شود که در نوع ماینور، فرد یک ژن سالم را از یکی از والدین و یک ژن ناسالم را از والد دیگر به ارث می‌برد، این فرد بیمار نیست و زندگی عادی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در نوع ماژور، فرد ژن ناسالم را ازهر دو والد به ارث می‌برد و به بیماری ماژور(شدید) مبتلا می‌شود که ما باید تلاش کنیم از بروز موارد جدید تالاسمی ماژور جلوگیری کنیم‌.
پورسید با اشاره به اینکه کنترل و پیشگیری از بروز موارد جدید تالاسمی ماژور در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه تالاسمی درمان جدی نداشته و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری است باید در زمینه پیشگیری از بیماری تالاسمی عزم جدی و برنامه‌ریزی درست و جامعی داشته باشیم.
در ادامه این جلسه حسن سکری کارشناس بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر درباره اجرای این برنامه گفت: این برنامه از سال 76 آغاز شده است که سبب کاهش چشمگیر این بیماری شده است.
‌وی افزود: قبل از اجرای این برنامه تعداد بیماران تالاسمی در استان مازندران حدود 130 مورد در سال بوده است که با اجرای این برنامه به سه تا چهار مورد در سال کاهش یافته است.
سکری بیان داشت: در حال حاضر در کشور شیوع این بیماری پنج است که در حاشیه دریا بیشتر بوده به طوری که در برخی از شهرستان‌های استان مازندران به 20 درصد هم می‌رسد اما ما در شهرستان رامسر شیوع بسیار کمتری را شاهد هستیم.
وی در ادامه ابزارهای اصلی اجرای استاندارد برنامه را محور آموزش دانست و خاطرنشان کرد: آموزش گروه‌های هدف از برنامه‌های مهم ما در این برنامه است و همچنین آزمایش‌های غربالگری ناقلان تالاسمی نیز انجام می‌شود که ما باید در این زمینه تلاش‌های بیشتری داشته باشیم.
سکری تصریح کرد: در سال 88 سه مورد حاملگی زوج ناقلان داشته‌ایم که دو مورد آن با PND فرزند سالم متولد شد و یک مورد بدونPND منجر به تولد فرزند بیمار شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد