رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

معاون بهداشتی شبکه درمان رامسر:114 بیماری حیوان به انسان منتقل م

 

معاون بهداشتی شبکه درمان رامسر:
114 بیماری حیوان به انسان منتقل می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی شبکه درمان رامسر گفت: 114 بیماری حیوان به انسان منتقل می‌شود.  

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، سیده‌رزا پورسید پیش از ظهر امروز در همایش یک روزه تب مالت (‌بروسلوز‌) که با حضور جمع کثیری از پزشکان شهرستان رامسر برگزار شد، به بیان اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت‌: با توجه به اینکه بیماری تب مالت از شایع‌ترین بیماری عفونی است، باید در راستای پیشگیری از ان اقدام کنیم.
وی افزود : بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود که بیماری تب مالت نیز یکی از آنهاست.
وی بیان داشت: برسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در ایران بوده و از هر دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی مورد توجه ویژه قرار دارد.
پورسید بیان داشت: بدیهی است قطع حلقه انتقال بیماری به انسان در گروی سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی است، هماهنگی‌های بین بخشی مراقبت بیماری، آموزش جامعه و آموزش کارکنان بهداشتی درمانی به عنوان راهکارهای اصلی در کنترل و پیشگیری از این بیماری به ‌شمار می‌روند.
وی خاطرنشان کرد‌: بیماری در تمام سنین وجود دارد اما وفور آن در سنین 20 تا30 سالگی است، یعنی نیروی فعال و کارامد کشور در معرض خطر این بیماری هستند.
وی گفت: بیماری در تمام فصول سال وجود دارد اما در بهار و تابستان همزمان با فصل زایش و شیردهی دام‌ها بیشتر دیده می‌شود.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان در ادامه شیوع بیماری در روستا را بالاتر از شهر دانست و تصریح کرد: بیماری در مناطق روستایی 79 درصد بیشتر از منطقه شهری است که مرتبط با تماس با دام آلوده و استفاده از فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه در مناطق روستایی است.
وی در ادامه به بررسی و تحلیل وضعیت بیماری در شهرستان رامسر پرداخت و گفت: تعداد موارد شناسایی شده بروسلوز شهرستان در 10 سال اخیر با روند ملایمی کاهش یافته و از رقم 39 مورد در سال80 به 26 مورد در سال 88 رسیده است.
این مسئول گفت: اما میزان بروز آن در مقایسه با میزان کشوری از حد استان‌های با آلودگی پایین فراتر رفته و به حد شهرستان‌های باآلودگی متوسط رسیده است.
وی در ادامه به وضعیت شبکه دامپزشکی شهرستان رامسر اشاره کرد و گفت‌: بنا بر گزارش آخرین دامپزشکی تعداد دام‌های سنگین گاو و گوساله 22 هزار راس و تعداد دام‌های سبک گوسفند و بز 65 هزار راس است.
پورسید تصریح کرد: وضعیت واکسیناسیون دام‌ها علیه تب مالت شامل 18 هزار و 187 راس دام سنگین و 60 هزار و 851 راس دام سبک بوده است.
وی گفت: یکی از اهداف کلی ما در برنامه عملیاتی پیشگیری و کاهش ابتلای بروسلوز است که اهداف جزیی و استراتژی‌ها طراحی و در دست اجراست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد