رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

دولت اگر پولی دارد، بدهی آموزش و پروش و بانک‏ها را بدهد

 
رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس درباره طرح تحول:  

دولت اگر پولی دارد، بدهی آموزش و پروش و بانک‏ها را بدهد 
 
 
 
رئیس کمیسیون اقتصادی و کمیسیون ویژه طرح تحول با انتقاد از اعلام تقریبی مبلغ پرداخت نقدی یارانه ها به هر خانوار، گفت: اگر رئیس جمهور پولی در اختیار دارد که مجلس بی خبر است بدهی خود را به آموزش و پرورش و بانک ها بپردازد و پرداخت نقدی یارانه ها بدون مصوبه مجلس امکان ندارد.

به گزارش الف از مهر، غلامرضا مصباحی مقدم درجلسه علنی امروز درنطق پیش از دستور خود با اشاره به واکنش رئیس جمهور نسبت به مصوبه مجلس در مورد افزایش تعداد دانشجوان در برخی دانشگاه ها که شب گذشته از تلویزیون پخش شد، اظهار داشت : جا دارد ریاست جلسه مجلس در این مورد مطلبی را بیان کند.

در این هنگام نمایندگان موافق با این سخن مصباحی مقدم با فریاد احسنت سخنانش را تایید کردند.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: آنچه در مجلس قانون شد دولت باید بپذیرد و آن را اجرا کند. آنچه به عنوان رئیس کمیسیون ویژه دغدغه اینجانب است وعده ای است که به مردم شریف ایران داده شده و آن پرداخت نقدی یارانه ها به صورت نقدی و ماهانه مبلغ 50 تا 70 هزار تومان است.

مصباحی مقدم یادآور شد: کمیسیون ویژه یک جلسه با رئیس جمهور داشته و مقرر شده بود در بررسی این طرح تعامل مثبتی بین مجلس و دولت وجود داشته باشد و این دو با هم کار را پیش ببرند. ظاهرا مقام معظم رهبری در یادداشتی و یا شفاها به رئیس جمهور تاکید کردند که طرح باید با اجماع تنظیم و اجرایی شود. همچنین مقام معظم رهبری در نشست خود با مسئولان دولت تاکید کردند که این کار هماهنگ پیش خواهد رفت.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس تصریح کرد: نمایندگان دولت در کمیسیون ویژه از اعضای این کمیسیون خواستند تا ریز اطلاعات مربوط به طرح انتشارعمومی پیدا نکند تا بررسیها به پایان برسد ما هم ازدولت وسخنگوی طرح تقاضا کردیم شما هم اطلاعاتی را که به جامعه می دهید متوقف کنید در حالی که هم اکنون اطلاعات یک طرفه انتشار می یابد.

مصباحی مقدم تاکید کرد: نمی دانم بر اساس چه محاسباتی رئیس جمهور وعده پرداخت پول داده اند و آن را تقریبی اعلام کرده اند آیا رئیس جمهور پولی در اختیار دارد که مجلس بی خبر است؟ اگر پول دارد چرا بدهی خود را به کارکنان آموزش و پرورش نمی دهد؟ چرا بدهی خود را به بانک ها نمی دهد؟ چرا بدهی خود را به بانک مرکزی نمی دهد؟ که آنها قدرت پرداخت تسهیلات به مردم را داشته باشند.

نماینده تهران درادامه یادآور شد: اگر مقصود پرداخت نقدی یارانه ها باشد باید سئوال کرد آیا پرداخت نقدی یارانه ها نیاز به قانون ندارد؟ آیا این کار مصوب است؟

وی همچنین خاطر نشان کرد: درهمین جا عرض می کنم برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار40 میلیارد تومان هزینه شده که همین کار نیز بدون مصوبه مجلس و خلاف قانون است.

مصباحی مقدم ادامه داد: تاکید دولت مبنی بر قانونگرا بودن اقتضا می کند برای اینها کسب مجوز کند اگر بخواهند یارانه ها را به صورت نقدی پرداخت کنند باید پول آن را از مصرف کننده بگیرند آیا این پیش بینی شده است که می خواهند به یکباره همه یارانه های انرژی را آزاد کنند و یکباره قیمت ها را بالا ببرند؟ آیا پیش بینی شده از این راه چه هزینه هایی به مردم تحمیل خواهد شد؟

رئیس کمیسیون ویژه بررسی کننده طرح تحول اقتصادی دولت تاکید کرد: صرفا طرف شیرین مسئله مطرح می شود که پرداخت پول است طرف تلخ مسئله مطرح نمی شود که افزایش هزینه خانوار است.

وی گفت: اجازه دهند این بحث در کمیسیون بررسی طرح تحول اقتصادی به صورت متین، کارشناسانه و بدون عجله و شتاب بررسی شود اگر نتیجه توافق بر پرداخت نقدی یارانه ها بود آقای رئیس جمهور اعلام بفرمایند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از پایان سخنان مصباحی مقدم با فریاد احسنت، احسنت گفته های وی را تایید کردند.

گفتنی است مصباحی مقدم در جلسه علنی امروز فرصت قرائت نطق پیش از دستور نداشت اما به دلیل ضرورت نطق خود از وقت نکونام نماینده گلپایگان استفاده کرد.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت بعد از نطق مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه نطق مهم رئیس جمهور عکس العمل ها و واکنش هایی در پی داشت، گفت: در مجموع نطق، نطق خوب و قویی بود. طبیعی است که نمایندگان مجلس اگر تذکرات مشوقانه ای داشته باشند این تذکرات را می دهند. تکلیف مجلس، دولت و قوای حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه با قانون کاملا روشن شده است.

وی افزود: یک مختصر بحثی در اواخر دوره مجلس هفتم بین دولت و مجلس اتفاق افتاد و با نامه مقام معظم رهبری تکلیف روشن بود و روشن تر شد و آن این بود که اگر قانون، مراحل قانونی خود را بگذراند وبه مرحله اجرا برسد و به دولت ابلاغ شود، دولت موظف است آن را اجرا کند.

باهنر تاکید کرد: شاید رئیس جمهور درباره اظهار نظر درباره اصلاح پذیرش داوطلبان کنکور قصد داشته اند که بتوانند تاثیری براعضای حقوقدان و فقهای شورای نگهبان داشته باشند که این حق بود اما شاید بهتر بود که رسانه ای نمی شد ما در هر صورت منتظر هستیم شورای نگهبان نظر نهایی خود را درباره این مصوبه به مجلس اعلام کند.

نایب رئیس مجلس گفت: انشاء الله این قانون را که نهایی شد دراسرع وقت جهت اجرا به دولت ابلاغ می کنیم و انتظار داریم دولت مثل گذشته به طور دقیق قانون را اجرا کند.

وی در خصوص طرح تحول اقتصادی یادآور شد: بنده خودم عضو کمیسیون ویژه هستم و خوشحالم که کار خوب و متین جلو می رود.

باهنر افزود: اگر تحمل داشته باشیم و دولت هم مقداری دست نگه دارد ما هم آمادگی داریم کمک کنیم این طرح با این عظمت خدایی ناکرده با عجله، شتابزدگی ویا محاسبه غیر دقیق زیر علامت سئوال نرود. انتظار ما این است این بحث ها را مشترکا بین مجلس و دولت به صورت کارشناسی درآوریم.

نایب رئیس مجلس با اعلام این خبر که مقدمات لایحه دولت فراهم شده، یادآور شد: اما چون ویرایش، ویرایش نهایی نیست و غیر قابل انتشار است بین نمایندگان توزیع نکردیم اما به دست ما رسیده است منتظر هستیم با همکاری که با دولت می کنیم لایحه جامع طرح تحول اقتصادی را در مجلس داشته باشیم.

وی افزود: مجلس حتما با نظر موافق به این طرح عظیم توجه خواهد کرد و انشاء الله با هم حرکت می کنیم تا هیچ کدام عقب نیفتیم و هیچ کدام جلو نیفتیم تا خدایی ناکرده با مشکلی روبرو نشویم.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد