رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

تاسیس استان جدید در غرب مازندران ضرورت ندارد

 

تاسیس استان جدید در غرب مازندران ضرورت ندارد

 

شمال نیوز: از مدت های پیش و خصوصاً بعد از آنکه دولت خراسان را به سه استان مجزا تقسیم کرد اظهارنظرها و موضع گیری ها پیرامون تقسیمات کشوری در سطح رسانه ها و در بین محافل سیاسی و اجتماعی قوت گرفت و در این راستا مردمان ساکن غرب مازندران به خصوص تنکابن و نوشهر و رامسر و چالوس چندین بار با برگزاری نشست های متعددی خواستار تاسیس استان جدید در غرب مازندران شدند اما دولت های گذشته و حال با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در دور اول سفر استانی هیات دولت و رئیس جمهور به مازندران محمود احمدی نژاد در جمع مردمان نوشهری تصریح کرد: که جمعیت این ناحیه غربی آنقدر زیاد نیست که دولت به فکر تاسیس استان جدید باشد.

صرف نظر از پیامدهای سیاسی و اجتماعی درخواست غرب نشینان باید به این اصل مهم توجه کرد که وظیفه دولت و دستگاههای اجرایی خدمتگزاری بیشتر، بهتر و مطلوب تر به مردم است و این زمانی تحقق می یابد که زیرساخت های لازم از حیث نرم افزاری و سخت افزاری فراهم گردد.

باز هم در خبرها آمده بود که در چند روز قبل نظیر جلسات اهالی غرب مازندران برای تاسیس استان جدید برگزار شد. جدا از اینکه اصرارها ادامه دارد در مورد خواسته مردمی غرب مازندران می توان به این نکته اشاره کرد؛ که برای انجام صحیح، درست و سالم کارها باید مراکز نظارتی و اجرایی در آهنگ خدمت رسانی تغییرات انجام دهند.


هلند کشوری اروپایی است که به لحاظ وسعت و جمعیت اندازه مازندران است اما از جهت تقسیمات کشوری بسیار تکه تکه و دارای فرمانداری های ویژه و بیش از تعداد فرمانداری های کشور با احتیاجات وسیع است. به نظر می رسد که دولت در اجرای طرح تقسیمات کشوری باید تجدیدنظر کند و فاصله جغرافیایی ارتباط بین مردم با مسؤولین و دستگاههای اجرایی و سازمان ها را کوتاه تر کند.


لازم است نکاتی درخصوص موضوع استان شدن ناحیه غرب مازندران به استاندار جدید مازندران یادآور شود:

1 – سیدمحمد کریمی استاندار جدید مازندران در نخستین جلسه شورای اداری در جمع مدیران اجرایی به انتقاد شدید از دولت نهم پرداخت و گفت: فرمانداران ما مانند گذشته نیستند.

آنها باید یقه مدیران اجرایی را که در اجرای مصوبات تعلل می کنند، گرفته و آنها را مورد بازخواست قرار دهند. این فراز از اظهارات استاندار جدید بیانگر آن است که اگر فرمانداران شهرستانها از میان عناصر قوی، کارشناس، شجاع، پیگیر و خبره انتخاب شوند، دیگر مسائلی چون تاسیس استان جدید مطرح نمی شود.


2 – چه شرایط و زمینه هایی ظهور و بروز کرد که در سال های اخیر مردم غرب مازندران به فکر تاسیس استان جدید افتاده اند؟ کدم عامل انسانی یا محیطی این فکر را تقویت کرد؟ چه موانع و محدودیت هایی باعث شد مردم غرب مازندران خود را جدا از مرکز استان بدانند؟ جناب استاندار که در اولین جلسه شورای اداری به زعم خود بی تعارف و صریح، نکاتی را مطرح کرد به این پرسش ها هم پاسخ دهد.


3 – اگر مقصود و منظور طراحان تاسیس استان در غرب، بعد مسافت یا پراکندگی شهرستان ها است، نظیر چنین وضعیتی در استان های دیگر است که فاصله مرکز استان تا برخی شهرستان ها از فاصله شهر رامسر تا ساری بیشتر است.


با این حال می توان برخی از راهکارهای زیر را ارائه داد تا موضوع مورد نظر در یک روند طبیعی و به دور از هیجانات و احساسات عاطفی یا اجتماعی و صرفاً بر مدار و محور قانون، مصالح و منافع مردم و نظام پیگیری شود:


1 – تاسیس استان جدید در غرب مازندران با توجه به شرایط محیطی و وضعیت منابع انسانی، ضرورتی اجتناب ناپذیر نیست و توجیه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ندارد و بیش از پیش مازندران را قطعه قطعه و از هم منفک می سازد و در آن صورت مازندران از محتوا و ماهیت و مضمون خود تهی می شود.


2 – راهکار لازم برای غلبه بر مشکلات و کمبودها و نارسایی ها جدا شدن و مستقل شدن نیست بلکه اعمال نظارت بیشتر و اهتمام بیشتر مسؤولین دستگاههای اجرایی است. همانطور که به تازگی شهر شیرود تاسیس شد می توان برخی از شهرهای غرب مازندران و دیگر نقاط استان را اختیارات بیشتری داد و در آن مناطق فرمانداری یا بخشداری و یا دهداری تاسیس کرد.


2 – همانطور که رئیس جمهور در جریان سفر خویش به استان سمنان همسایه جنوبی مازندران دستور داد تا فرمانداری ویژه در شاهرود تشکیل شود این نسخه برای شهرهای اصلی غرب مازندران مثل تنکابن و نوشهر توصیه می شود.


4 – دستگاههای اجرایی و سازمان های تصمیم گیرنده در مرکز استان می توانند نمایندگی خود را در غرب استان استقرار دهند و با دادن اختیارات کافی و لازم، موانع و محدودیت ها را کاهش دهند.


5 – رؤسای سازمان های اقتصادی، اجرایی صنعتی مثل موسسات مالی و اعتباری و بیمه ای بخصوص بانک ها برای ارائه خدمات به مردمان غرب مازندران با اختیارات و اعتبارات کامل عمل نمایند و با اعمال سیاست های تمرکززدایی، مسیر خدمت رسانی و رسیدگی به امور مردم را تسهیل کنند.


6 – به نظر می رسد دولت و به خصوص مدیریت ارشد استان در گذشته در انتخاب فرمانداران دقت لازم نداشته و بعضاً حاصل این تصمیمات باعث انجام برخی تغییرات زودهنگام شد. ضروری است که درخصوص این قبیل فرمانداران و یا سایر فرمانداران شهرهای استان که بعضاً از میان عناصر کم تجربه و کم اطلاع تعیین شده اند، بازنگری جدی به عمل آید و در عوض، مسؤولین باکفایت، مدیر، قاطع و کارشناس و پیگیر معرفی شوند.


7 – مدیریت ارشد استان و معاونین او در استانداری از درگیر شدن با مسائل حاشیه ای و رد و بدل کردن نام به این و آن پرهیز کنند و با اعمال گزینه تفویض اختیار بستر را فراهم ساخته تا در پیشبرد امور محوله و جاری تسریع و تسهیل ایجاد شود.


8 – نظارت بر امور و عملکرد مدیران دستگاههای اجرایی قوت یابد و با طراحی مکانیسم کارآمد، عملکرد دستگاهها و مجریان را تحت نظارت کامل در آورد. مدیر ارشد استان در اعمال نظارت ها، تصمیم گیری و انتخاب همکاران ستادی و مدیران استانی یا شهرستانی به تنهایی تصمیم نگیرد و با تشکیل کمیسیون مشورتی به گونه ای عمل نماید که شعاع خدمتگزاری و اثرات کارآمدی این نوع تصمیمات را مردمان همه نقاط استان (غرب و شرق و مرکز) از نزدیک لمس کنند.


9 – قطعاً دستیابی به موارد مذکور نیازی است ضروری تا استاندار جدید در یک فضای آرام، منطقی و معتدل، تدابیر لازم را طراحی و اتخاذ نماید و رابطه استان با مرکز (پایتخت) قوی تر شود و استاندار و مدیران استانی بتوانند در جذب و تخصیص اعتبار با رایزنی و پیگیری طوری عمل نمایند که در مقایسه با سایر استان ها اعتبارات بیشتری به مازندران سرریز شود.


10 – تعامل استاندار و مدیران اجرایی با رسانه ها و انعکاس خواسته های مردم و مسؤولین می تواند به تلطیف فضای کاری کم کند. نباید از نقد و پرسش خواهی مردم و افکار عمومی واهمه داشت. آنچه که امروز به یک دغدغه خاطر و نگرانی مردمان غرب مازندران تبدیل شده است بیشتر حاکی از حضور کمرنگ و یا ضعیف مسؤولین استانی در بین آنها و یا انتخاب مدیران غیر بومی است پس بهتر است حضور مدیریت ارشد و مدیران استانی در این ناحیه بیشتر شود و در به کارگیری افراد به عنوان مدیر تا جایی که ممکن و مصلحت باشد از عناصر بومی و محلی استفاده شود.

به نظر می رسد که دولت و مدیریت ارشد استان می تواند با توجه به قابلیت های تفریحی، طبیعی و جاذبه های گردشگری و برخی موقعیت های محیطی و انسانی حالت های ویژه ای از لحاظ اقتصادی و صنعتی در این منطقه اعلام کند؛ به خصوص که صنعت دریانوردی و کشتیرانی را احیا کند. زیرساخت های توسعه و به ویژه صنعت حمل و نقل و ارتباطات دریایی،‌ هوایی و جاده ای را توسعه و تقویت نماید.

با این حال استاندار جدید می تواند از همین امروز با تشکیل کارگروه ویژه ایجاد تحول در استان مازندران بویژه در غرب استان، نگرانی ها و دغدغه های ساکنین این ناحیه را کاهش دهد.

یادداشت روزنامه محلی بشیر مازندران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد