رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

وظیفه دولت در دفاع از فرهنگ اسلامى

 

 

وظیفه دولت در دفاع از فرهنگ اسلامى

از: داریوش فریاد رامسر

 

عمده ترین وظیفه دولت در مبارزه فرهنگى و دفاع از فرهنگ اسلامى همان ترویج روز آمد و تکنولوژیک ارزشها است.

البته ترویج ارزشهاى معنوى در جامعه اسلامى به دو صورت کلّى انجام مىگیرد:

1ـ از راه بحث، مناظره و استدلال

2ـ از راه تحریک احساسات و عواطف

راه نخستین اختصاص به اندیشمندان و عالمان جامعه اسلامى دارد. که درباره هر یک از ارزشها به صورت منطقى و استدلالى به بحث بنشینند و فواید احیاى هر ارزش و ضررهاى بکارگیرى روشهاى مخالف آن را در جامعه بیان کنند. و با جمع بندى منطقى به این نتیجه برسند که باید فلان ارزش احیا شود یا با فلان شیوه غلط مبارزه گردد. اگر چه در ارائه همین راه نیز دولت با استفاده از رسانه هاى ارتباط جمعى مىتوان نقش تعیین کننده اى ایفاء نماید. لکن در محتواى آن نقشى ندارد.

امّا راه دوّم همان است که امروز دستگاههاى تبلیغاتى غرب براى مبارزه با ارزشهاى اسلامى از آن استفاده مىکنند. زیرا، آنان ضعیف تر و عاجزتر از آن هستند که بتوانند با منطق و استدلال، ارزشهاى اسلامى را تضعیف کنند. یا ارزشهاى منحط خود را ترویج نمایند. بلکه آنان باشیوه هاى تبلیغاتى متمرکز براى ارائه عملى الگوها اهداف خود را تحقّق مىبخشند; یعنى آنچه را مربوط به نوشتار است، اعمّ از روزنامه ها، کتابها، نمایشنامه ها، و امثال آن، به صورتى منظّم و مسلّم به خواننده تلقین مىکنند و خواننده نیز بدون آنکه خود متوجّه شود، بىدرنگ آن را مىپذیرد.
این شیوه در فیلمها بیشتر بکار گرفته مىشود: چهره قهرمان فیلم را به شکلى انتخاب مىکنند که بیننده را به خود جلب کند و به او علاقه مند شود. تا اینکه خواه تا خواه، نسبت به صفات ظاهرى و باطنى او گرایش پیدا کند.

ما باید از شیوه هاى تهاجمى بر ضدّ آنها استفاده کنیم همان گونه که آنها براى ترویج ارزشهاى خود از این شیوه ها استفاده مىکنند ما نیز باید هنرمندانى پرورش دهیم که بتوانند ارزشهاى اسلامى را در فیلم، نمایشنامه، کتاب، رمان، داستان و در سایر آثار هنرى آنچنان زنده و ترویج کنند که بتوانند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند، نه آنکه همیشه در مقابل دشمن موضع انفعالى اتخاذ کنیم یا در نهایت، تنها از خود دفاع نمائیم.

ما باید بدانیم که فیلمهایى که با شیوه هاى تبلیغاتى استعمارى ساخته شده براى مردم کشور ما مناسب نیست، آنها بر طبق ارزشهاى انقلاب، اسلام و کشور ما فراهم نشده است. بنابر این، باید خود را براى مقابله با آنها آماده کنیم. راه مقابله، تنها این نیست که توجّه داشته باشیم که تحت تأثیر پیامهاى فیلم قرار نگیریم، چه پیامهاى گویا و صریح و چه پیامهاى ضمنى; مانند شیوه رفتار، طرز پوشیدن لباس، طرز آرایش و مانند آن. بلکه اصلىترین راه مبارزه آن است که با استفاده از آخرین دستاوردهاى تکنولوژى مدرن، ارزشهاى اسلامى خود را در قالب هنرمندانه ترین فیلمها، نمایشنامه ها کتاب ها، رمانها و در قالب سایر آثار هنرى با استفاده از وسایل هنرى و تبلیغاتى، عرضه کنیم و دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم.

در خاتمه از خداوند منّان مىخواهیم که مردم و دولت ما را در این مبارزه فرهنگى با شیطانهاى انسى و جنّى پیروز گرداند و همگان را مشمول لطف و عنایت حضرت بقیةالله الاعظم (عج) قرار دهد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد