رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

"پروانه‌ای در مه" فیلمی ساخته شده در جواهرده رامسر

 

"پروانه‌ای در مه" فیلمی ساخته شده در جواهرده رامسر

 

کارگردان فیلم سینمایی "پروانه‌ای در مه" این فیلم را اثری ارزشی در ژانر دفاع مقدس می‌داند که سعی کرده تصویرگر یک نگاه انسانی باشد.

جواد کاسه‌ساز درباره اکران نشدن این فیلم که دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر شرکت داشت به خبرنگار مهر گفت: "پروانه‌ای در مه" در زمان مدیریت دکتر پورحسین در شبکه دو ساخته و نسخه 35 آن در جشنواره فیلم فجر اکران شد. دکتر پورحسین از فیلم استقبال کرد و قرار شد اکران شود، اما بعد از تغییر مدیریت شبکه اکران "پروانه‌ای در مه" پیگیری نشد.

بدیعی در نمایی از فیلم "پروانه‌ای در مه"

وی درباره اینکه چرا این فیلم بدون اطلاع‌رسانی و به جای "از کرخه تا راین" پخش شد گفت: نمی‌دانم. فقط یکروز قبل از زمان پخش با من تماس گرفتند تا فیلم را به شبکه ببرم. تیزرهای زیادی برای تمام فیلم‌های ایام سوگواری پخش شد، اما فقط یک تیزر فیلم ما روی آنتن رفت. اطلاع‌رسانی نامناسب به فیلم لطمه زد و من از مسئولان پخش گلایه دارم.

کاسه‌ساز درباره ساخت این فیلم سینمایی گفت: "پروانه‌ای در مه" فیلمی ارزشی در ژانر دفاع مقدس است و خیلی علاقمند بودم از یک دریچه جدید فیلمی ارزشی برای نسل جوان بسازم. نگاه من در فیلم انسانی بود. گرچه از این نوع فیلم‌ها در حال حاضر کمتر استقبال می‌شود، اما مسئولان و سیاستگذاران می‌توانند در پی این باشند که چرا این فیلم‌ها در میان مخاطبان کمرنگ شده است.

وی درباره چشم انتظاری مهرانه (عسل بدیعی) برای بازگشت همسرش صمد (عبدالرضا زهره‌ کرمانی) از جبهه توضیح داد: ما به ازاء این مسئله را در خانواده‌ لمس کرده بودم. برادرم چند سال مفقودالاثر بود و خانواده چشم انتظار برگشت او بودند. بنابراین فیلنامه "پروانه‌ای در مه" را نوشتم و کارگردانی کردم و تمام لحظاتی را که به تصویر کشیدم از نزدیک شاهد بودم.

این کارگردان درباره انتخاب فضای روستایی در شمال برای قصه "پروانه‌ای در مه" گفت: احساس کردم در فضای روستا که سنت‌ها پررنگتر از شهر است، بهتر می‌توانم مهرانه را به تصویر بکشم که محکم جلو مردم ایستاده و برخلاف بقیه که تصور می‌کنند شوهرش مرده، او را زنده می‌داند. به همین دلیل قصه را در جواهرده از روستاهای رامسر به تصویر کشیدم.

کاسه‌ساز درباره انتخاب برزو ارجمند در نقش معلمی شیمیایی‌شده و بدیعی در نقش مهرانه گفت: انتخاب ارجمند ریسکی بزرگ بود، چون آن سال‌ها بیشتر نقش‌های طنز بازی می‌کرد، اما خیلی دوست داشتم نقشی تازه به او بدهم و خوشحالم انتخاب درست بود و از بازیگران کلیشه استفاده نکردم. همچنین احساس کردم بدیعی به لحاظ چهره و بازی می‌تواند به نقش مهرانه نزدیک شود.

وی درباره انتخاب کیهان ملکی نیز گفت: وقتی فیلمنامه را نوشتم، خیلی دوست داشتم چهر‌ه‌ای که برای ایفای نقش ارژنگ انتخاب می‌کنم، اروپایی باشد و تیپ شرقی نداشته باشد تا حس مالک شدن او به مهرانه بیشتر نمود پیدا کند. تا اینکه ملکی را برای ایفای این نقش انتخاب کردم.

این کارگردان درباره لهجه شمالی بازیگران که برخی کلمات در آن درست ادا نمی‌شود گفت: برای نوع گویش مشاور داشتیم، اما با مشکلات زیادی رو به رو شدیم، چرا که روستاهای بالایی و پائینی هر کدام درباره لهجه نظرات مختلف داشتند. البته قبول دارم لهجه زیاد خوب درنیامده، اما ما تلاش خود را کردیم تا دیالوگ‌هایی که به لهجه شمالی ادا می‌شود برای مخاطب قابل لمس باشد.

فیلم سینمایی "پروانه‌ای در مه" سه‌شنبه 14 خرداد ساعت 17:30 از شبکه دو پخش شد. فیلم داستان چشم‌انتظاری زنی روستایی به نام مهرانه را برای بازگشت همسرش از جبهه روایت می‌کند. نسخه 35 میلیمتری این فیلم بنا به نظر حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده آن در بیست و چهارمین جشنواره فجر به نمایش درآمد.

عسل بدیعی، کیهان ملکی، برزو ارجمند، زهره صفوی و عبدالرضا زهره‌کرمانی بازیگران، مصطفی احمدیان مدیر فیلمبرداری، بهرام دهقانی تدوینگر، ستار اورکی آهنگساز، بهروز کیهانی چهره‌پرداز، ابراهیم اصغری مدیر تولید و بهرنگ دزفولی‌زاده عکاس فیلم هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد