رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسر در فهرست شهرهای بحرانی دارای کمبود منابع آب

 

رامسر در فهرست شهرهای بحرانی دارای کمبود منابع آب

 

ساری - خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: استمرار خشکسالی در مازندران وضعیت این استان را بحرانی کرده است.

عزیزالله واحد در گفتگو با خبرنگار مهر در ساری اظهار داشت: سازمان هواشناسی استان وضعیت مازندران را از دیدگاه هواشناسی بحرانی عنوان کرد و این خشکسالی را سبب ایجاد مشکلات روز افزون برای کشاورزان در اراضی شالیزاری دانست.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 30 درصد آب سدهای موجود در استان مصرف شده است و 220 میلیون متر مکعب از آب سدها برای امور زراعی به کار گرفته شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به اینکه همچنین 50 درصد آب آبندانهای استان برای امور زراعی به مصرف رسیده است، یادآور شد: موجودی مخازن آب سدها و آب بندان های استان 280 میلیون متر مکعب است.

واحد با بیان اینکه 226 میلیون متر مکعب از آبهای زیرزمینی استان به مصرف رسیده است، تصریح کرد: میزان مصرف منابع آبهای سطحی استان نیز 300 میلیون متر مکعب گزارش شده است.

این مسئول با اعلام اینکه نیاز آبی حدود 40 درصد از اراضی برنج استان تامین شده است، بیان داشت: پیش بینی می شود با ادامه روند داشت و برداشت در اراضی کشاورزی استان با 881 میلیون متر مکعب کسری تامین آب مواجه باشد.

به گفته وی، 110 میلیون مترمکعب آب نیز برای اراضی خطر پذیر و بحرانی نیاز است.

وی با اشاره به جانمایی 20 حلقه چاه از محل اعتبارات عمرانی پیش بینی نشده استان برای رفع بحران کم آبی در اراضی شالیزاری گفت: 9 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران در معرض خطر کم آبی قرار دارند.

وی شهرهای بهشهر، ساری، قائمشهر، جویبار، بابل و بابلسر، نوشهر و چالوس و تنکابن و رامسر را شهرهای بحرانی دارای کمبود منابع آب در اراضی شالیزاری آنها ذکر کرد.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از آب سد لار برای مصرف مردم پایتخت انجام می شود خاطرنشان کرد: وضعیت این سد نیز دوران بحرانی کم آبی را طی می کند.

واحد اظهار داشت: اعتبارات جاری و هزینه ای شرکت در حال حاضر بحرانی است و امکان گردش سرمایه در بخش توزیع آب استان به واسطه خشکسالی از سوی کشاورزان مقدور نیست.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد