رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

ایجاد بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی جنگل و مرتع در غرب مازندران

 

ایجاد بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی جنگل و مرتع

 در غرب مازندران ضروری است

 

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر گفت :
ایجاد بخش تحقیقات گیاهپزشکی جنگل و مرتع در غرب مازندران ضروری است.

"یزدانفر آهنگران" روز یکشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در زمان حاضر به دلیل عدم وجود آزمایشگاه آفات و بیماری‌های جنگلی و نبود متخصص حشره‌شناس و بیماری شناس در پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با اعلام این که در سال‌های گذشته آفاتی مهمی چون "پروانه برگخوارسفید اشجار و جوانه خوار بلوط " همواره بخشی‌از جنگل‌های شمال کشور را موردتهدید قرار داده است، اظهار داشت : خوشبختانه تاکنون این آفات در جنگل‌های غرب مازندران مشاهده نشده است.

به‌گفته وی این‌آفات دربخشی از جنگل‌های گیلان و منطقه‌ساری مشاهده شد.

وی خاطرنشان کرد: پروانه‌های "ابریشم ناجور و ژنومتریده(وجبی)" آفات مهم جنگل‌های منطقه است که به حالت کنترل درآمده است.

آهنگران ادامه داد : پارسال در سطح ‪ ۱۹۰‬هزار هکتار از جنگل‌های منطقه ‪ ۳۰‬کانون آفت و بیماری شامل "سوسکهای برگخوار گونه‌های جنگلی ممرز وتوسکا، زنبور برگخوار آزاد، شپشک پنبه‌ای راش و بیماری لکه قیری برگ افرا وابریشم باف ناجور" شناسایی و برای هفت منطقه نیمه بحران اقدامات پیش آگاهی آن انجام گرفت.

کانون شناسی، آفت شناسی، گیاه شناسی شدت و نوع خسارت و عوامل بروز آفت و غیره از اقدامات پیش آگاهی است.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر ادامه داد: پروانه دم‌طلایی بلوط، فوزاریوم شب خسب و سرخشکیدگی ملج (مرگ نارون) نیز به صورت لکه‌ای و پراکنده وجود دارد.

آهنگران همچنین از شیوع آفت " ملخ بال کوتاه البرز" در سطح دو تا سه هکتار از مراتع منطقه اشکورات رامسر خبر داد و افزود : در نظر است باتهیه و خرید تله‌های مخصوص عملیات مکانیکی، مبارزه و کنترل‌این آفت طی هفته‌آینده اجرا و از انتشار به سایر مناطق جلوگیری شود.

این آفت علاوه بر علوفه‌های مرتعی به محصولات چون لوبیا، فندوق، سیب زمینی و غیره خسارت می‌زند.

آهنگران اعتبار سال گذشته بخش گیاه‌پزشکی این اداره‌کل را ‪ ۹۳‬میلیون ریال اعلام و اضافه کرد : از این مقدار ‪ ۸۰‬درصد آن جذب و در امر پیشگیری وکنترل آفات به مصرف رسید.

این کارشناس اداره‌کل منابع طبیعی نوشهر همکاری با بخش کنترل بیولوژیک آفات و بیماری‌های آژانس تحقیقات جنگل‌های روسیه را به منظور شناسایی آفات مهم و کنترل بیولوژیکی طی سه مرحله از دیگر اقدامات سازمان جنگل‌ها در این بخش برشمرد و گفت : نقشه پراکنش آفات و بیماری‌های مهم جنگلی و مرتعی حوزه این اداره‌کل در آینده تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جنگل‌ها و مراتع غرب مازندران بیش از ‪ ۶۰۰‬هزار هکتار مساحت دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد