رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

برنجکاران مواظب باشند "تب مزارع" نگیرند

 

برنجکاران مواظب باشند "تب مزارع" نگیرند

 

 

با شروع فصل کشت محصول برنج در استان‌های گیلان و مازندران، بیماری‌های هم چون "تب مزارع" یا "تب برنجکاران" در این مناطق شایع می‌شود.

به گزارش شمال نیوز به نقل از سلامت نیوز، بیماری تب مزارع با نام علمی "لپتوسپیروز"، یک بیماری عفونی مشترک بین انسان و حیوان است و در مناطقی که شغل غالب ساکنان آنها کشاورزی و یا ماهیگیری است، دیده می‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن در خصوص بیماری تب مزارع یا تب برنجکاران گفت: این بیماری با تب و لرز و سردرد (علائمی شبیه سرماخوردگی) شروع می‌شود و درمراحل شدیدتر علائم دیگری همچون یرقان یعنی زردی و نارسایی کلیه به آن افزوده می‌شود و ممکن است بیمار به دیالیز احتیاج پیدا کند.
دکتر "علیرضا خصوصی" روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود:
عامل این بیماری یک باکتری است و از طریق ادرار حیوانات آلوده همانند گاو و گوسفند و ... و بعضی از جوندگان مثل موش وارد آبها و محیط اطراف می شود.
وی اضافه کرد: طبیعی است اگر فردی پای برهنه به خصوص اگر دارای زخمی باشد، وارد آبهای آلوده شود یا دست خود را در آن آبها بشوید و یا در آنها شنا کند، عامل بیماری وارد بدن وی شده و پس از حدود یک هفته علائم بیماری ظاهر می‌شود.
وی دست زدن به طناب آلوده حیوان و یا فضولات آن و هم چنین تماس با علف های آلوده را از دیگر موارد انتقال این بیماری نام برد.
وی متذکر شد: عامل این بیماری از راه ادرار حیوانات آلوده دفع می‌شود و می‌تواند ماه‌ها در آب زنده بماند.
وی افزود: آب راکد به عنوان یک وسیله مهم برای انتقال بیماری تب مزارع است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان فومن با اشاره به شرایط کشاورزی در استانهایی هم چون گیلان، درخصوص راه‌های پیشگیری از این بیماری اظهار داشت: به کشاورزان و روستاییان این مناطق توصیه می‌شود از راه رفتن و شنا کردن در آب‌هایی که به سالم بودن آن مطمئن نیستند، خودداری کرده و در این نوع آبها چیزی نشویند.
دکتر "خصوصی" گفت: کسانی که علائم بیماری یاد شده را در خود مشاهده کردند، باید برای پیگیری و اطمینان از رفع بیماری خود به پزشک معالج مراجعه کنند.
این مقام مسوول اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه‌ها را برای آگاهی کشاورزان بسیار موثر دانست و گفت: علاوه بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این راستا، بروشورهایی در ارتباط با شناخت بیماری تب مزارع از سوی معاونت دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های این دانشگاه تهیه و توزیع شده است.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
پسر یه مسئول دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 08:40 http://aghazadeh-ramsar.blogfa.com

وبلاگ یه هموطن
وبلاگ یه همشهری
وبلاگ یه انجمنی
وبلاگ یه بسیجی
وبلاگ یه خبرنگار
وبلاگ یه ........
یا شاید نه ......
.
.
.
وبلاگ پسر یه مسئول

ساده و صمیمی
ولی بی تعارف
aghazadeh-ramsar.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد