رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

تکمیل کمربندی‌های غرب مازندران

 

تکمیل کمربندی‌های غرب مازندران

 

 ضرورتی اجتناب ناپذیر

 

 

توسعه راه‌ها و احداث و تکمیل کمربندی‌های شهرستان‌های غرب مازندران با توجه به برخورداری این منطقه از جاذبه‌های فراوان و منحصر به فرد طبیعی و ورود میلیون‌ها گردشگر به این منطقه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

ورود سالانه حدود ‪ ۱۰‬میلیون مسافر از یک سو و شتاب در ساخت آزادراه تهران - شمال از سوی دیگر، توسعه محورهای ارتباطی و تعریض و تکمیل و ساخت کمربندی‌های جدید در شهرستان‌های غرب مازندران نیاز ضروری می‌سازد.

تاخیر در بهره‌برداری و تعریض کمربندی در برخی از شهرستان‌های غرب مازندران در حالی است که بیش از ‪ ۲۰‬سال از آغاز ساخت آن می‌گذرد.

نبود مطالعات جامع و صرف هزینه‌های سنگین در اجرای این طرح‌های ملی، نوعی بی‌برنامگی و ضعف در اجرای آن را نمایان می‌سازد، واقعیتی که به اذعان بسیاری از کارشناسان برای رفع این چالش ها، عزم و توجه ملی نیاز است.

نامناسب بودن وضعیت راه‌ها، شمار روزافزون خودروها، گسترش شهرنشینی و تاخیر در تکمیل موجب شده تا برخی از کمربندی‌ها کارایی اصلی خود را از دست داده و به جاده‌های درون شهری مبدل شوند.

احداث کمربندی‌های کنارگذر شهرها برای کاهش هزینه‌های در جوانب مختلف صورت می‌گیرد و تاخیر در تکمیل آن ، در واقع هزینه آن را چندین برابر افزایش می‌دهد.

اکنون سالها از آغاز ساخت کمربندی‌های نوشهر - چالوس ، تنکابن و رامسر، می‌گذرد و همچنان نیمه‌کاره هستند، این در حالی است که تاکنون میلیاردها ریال اعتبار برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده است.

تسریع در تکمیل این طرح‌های نیمه تمام به اعتقاد رییس جمهوری اسلامی ایران، "اقدام انقلابی" می‌طلبد.

نیمی از حدود ‪ ۱۰‬هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و روستایی مازندران در غرب این استان وجود دارد.

"علی مشایخ" رییس شورای اسلامی روستای تازه‌آباد نوشهر گفت: هر روزشاهد مرگ اهالی در محور کمربندی نوشهر - چالوس هستیم وبرای کاهش این معضل باید چاره‌اساسی اندیشیده شود.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: حال پرسش این است که چرا اجرای طرح‌های این منطقه گردشگری که از موقعیت جغرافیایی آن استفاده ملی می‌شود، باید سال‌ها طول بکشد.

وی خاطرنشان کرد: احداث بلوار در ضلع جنوبی این کمربندی ضرورتی است که باید به آن توجه شود.

کمربندی نوشهر و چالوس ‪ ۱۲‬کیلومتر طول دارد و ‪ ۱۳‬روستا در حاشیه آن واقع شده‌اند.

"منصور عسگری" رییس شورای اسلامی بخش مرکزی نوشهر به ایرنا گفت: تاخیر در تعریض کمربندی منطقه، سالهاست که اهالی و مسافران را رنج می‌دهد.

وی اضافه کرد: ساخت پل‌های زیرگذر یا روگذر در برخی تقاطع‌های این کمربندی در حد فاصل دو راهی نیرنگ - کشکسرا و گردگل ضروری است.

به گفته او حذف و برداشتن برخی سرعت‌گیرهای منصوبه در این مسیر ارتباطی پرتردد، شمار تصادفات را افزایش داده است.

عسگری ادامه داد: این کمربندی پس از گذشت سالها به دلیل افزایش ساخت و سازها در حریم و توسعه شهر نشینی، به جاده درون شهری مبدل شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن و رامسر خواستار تامین اعتبار موردنیاز برای تکمیل کمربندی‌های این شهرستانها شد.

"جعفرقلی راهب" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: کمربندی تنکابن حدود ‪ ۸۰‬درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن به هفت میلیارد ریال نیاز دارد.

وی تصریح کرد: ترافیک جاده‌های درون شهری ، تسریع در تکمیل و تعریض کمربندی در این شهرستان‌های گردشگرپذیر را الزامی می‌سازد.

وی بیان داشت : کمربندی رامسر نیز به طول سه کیلومتر، بیش از هفت سال از احداث آن می‌گذرد و تاکنون به بهره‌برداری نرسید.

راهب بر لزوم تسریع در اجرایی شدن مصوبه سفر هیات دولت مبنی بر احداث کمربندی از داخل دریا در رامسر تاکید کرد.

طرح احداث کمربندی از داخل دریا به طول ‪ ۱۰‬کیلومتر از جمله ‪ ۱۲۰‬مصوبه سفر استانی دولت به مازندران است.

فرماندار شهرستان نور با بیان این که این شهرستان کمربندی ندارد، گفت:
برنامه‌ریزی برای احداث کمربندی در این شهرستان نیاز اساسی است.

"سیدعلی‌اصغر حسینی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:
معابر درون شهری این شهرستان متناسب با حجم زیاد خودروها نبوده و برای رفع این مشکل باید راه حل اساسی اتخاذ شود.

وی اظهار داشت : ترافیک در شهرهای نور و رویان به مشکل اساسی در منطقه مبدل شده است.

"امیر احمدی" رییس شورای اسلامی شهر چالوس در گفت وگو با ایرنا، ترافیک را معضل دیرینه این شهر گردشگری اعلام کرد.

وی تصریح کرد : با توجه به این که این شهر مدخل ورود مسافران از پایتخت است، باید برای توسعه و تکمیل کمربندی منطقه توجه ویژه و ملی شود.

وی اظهار داشت: آزاد راه تهران - شمال روند به رشدی دارد، و لازم است به برخی از زیرساختها از جمله توسعه راه‌ها در این منطقه توجه جدی شود.

احمدی ادامه داد : برای تعریض خیابان‌های این شهر و اجرای رینگ دوم داخلی برای رفع معضل ترافیک به ‪ ۵۰۰‬میلیار ریال اعتبار نیاز است.

فرماندار نوشهر نیز به ایرنا گفت : توسعه راه‌های ارتباطی و زیرساختهایی چون پل زیرگذر، بندر، فرودگاه از جمله بسترهای مهم برای توسعه پایدار است.

" سیدهاشم فاطمی" بیان داشت: میزان پیشرفت فیزیکی کمربندی نوشهر- چالوس ‪ ۵۰‬درصد بوده و احداث سه پل بر روی رودخانه‌های ماشلک، کورکورسر و نیرنگ و پنج تقاطع غیرهمسطح از عمده عملیات این طرح ملی است.

وی خواستار بازنگری و اصلاح اجرای طرح ملی تعریض کمربندی نوشهر - چالوس شد و گفت: آزادسازی حریم این کمربندی در ضلع جنوبی و شمالی به ترتیب ‪۱۲۲‬ و ‪ ۳۸‬متر تعیین شد که اصلاح آن لازم است.

فرماندار نوشهر یادآور شد : در چند سال اخیر ساخت و سازهای زیادی تا شعاع ‪ ۲۲‬متر ضلع جنوبی و شمالی این کمربندی احداث شد که در صورت اجرای این قانون، موجب اعتراض اهالی می‌شود.

سرپرست اداره راه و ترابری نوشهر و چالوس به ایرنا گفت : تعریض کمربندی این منطقه بر عهده شرکت راهسازی شمال بوده و این نهاد وظیفه نظارتی دارد.

"احمد رضایی" افزود: تکمیل آزاد راه تهران - شمال ظرفیت‌های جدید را برای این منطقه ایجاد می‌کند، بنابراین باید پیش‌نیازها را فراهم کرد.

وی اظهار داشت: استفاده از توانمندی‌های موجود در منطقه نیازبه برنامه- ریزی اصولی و رفع موانع فراروی دارد.

رییس حوزه راهسازی استان‌های مازندران و گلستان گفت : برای تکمیل حدود ‪ ۵۰‬کیلومتر کمربندی‌های نیمه تمام در استان مازندران حدود ‪ ۲‬هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

"محسن مهدوی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در نوشهر، متوسط پیشرفت فیزیکی طرح‌های کمربندی در این استان حدود ‪ ۶۰‬درصد اعلام کرد.

وی افزود : متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار و مشکل تملیک و آزادسازی اراضی، روند اجرای طرح‌های کمربندی در این استان به کندی پیش می‌رود.

وی اظهار داشت : در صورت تخصیص این مقدار اعتبار اغلب کمربندی‌ها که بیشتر آنها در غرب مازندران واقع شده، در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مهدوی تعداد طرح‌های در حال احداث کمربندی در استان مازندران را شامل کمربندی شهرهای تنکابن، عباس‌آباد، نشتارود، کنارگذر ساری ، کنارگذر بابل و فریدونکنار برشمرد.

رییس حوزه راهسازی استانهای مازندران و گلستان ادامه داد : سال گذشته‌با صرف ‪ ۲۰۰‬میلیارد ریال حدود ‪ ۱۵۰‬کیلومتر راه در مازندران احداث شد.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از کمربندی شهرهای یادشده در استان مازندران، حدود ‪ ۶۰‬درصد معضل ترافیک جاده‌ای این مناطق کاهش خواهد یافت.

مهدوی یادآور شد : برای رهایی از معضل ترافیک قبل از راه‌اندازی آزادراه تهران - شمال از سمت غرب به شرق و بالعکس راهی جز احداث آزادراه در این استان نداریم.

وی تصریح کرد : ضروری است مسوولان امر با تخصیص اعتبارات کلان و ملی این منطقه را به طور ویژه ببینند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد