رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

ایجاد معادن شن و ماسه کوهی

 

مسوولان غرب مازندران خواستار

 ایجاد معادن شن و ماسه کوهی در منطقه شدند

 

جمعی از مردم و مسوولان غرب مازندران با اشاره به کمبود شدید معادن شن و ماسه در منطقه که تنها پنج معدن شن و ماسه آبرفتی یا رودخانه‌ای را شامل می‌شود، گفتند: احداث معادن جدید شن و ماسه به ویژه معادن کوهی ضروری است.

آنان در گفت و گو با ایرنا افزودند: برای جلوگیری و کنترل روند رو به رشد برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و سواحل، صدور مجوز برای بهره‌برداری از معادن کوهی در این مناطق ضروری است.

طبق آمار سال ‪ ،۸۶‬حدود ‪ ۱۵‬میلیون متر مکعب شن و ماسه به صورت غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها و سواحل مناطق مختلف مازندران برداشت شده است.

این در حالی است که کمبود مصالح شن و ماسه در غرب مازندران در اجرای طرح‌های عمرانی دولتی و ساخت و سازهای بخش خصوصی اختلال ایجاد کرده است.

جمعی از کارشناسان بر این باورند که باید طرح جامع معادن شن و ماسه در مازندران اجرا شود.

مازندران سالانه ‪ ۱۸‬میلیون متر مکعب شن و ماسه به غیر مصالح موردنیازطرح -های در دست اجرا، نیاز دارد که ‪ ۹۰‬درصد آن از طریق معادن آبرفتی تامین می‌شود.

یک مهندس عمران از شهرستان نوشهر گفت : معادن شن و ماسه آبرفتی حاشیه رودخانه باید به معادن کوهی تبدیل شود زیرا این معادن از نظر زیست محیطی بهتر است.

"علیرضا جلالی" در گفت و گو با ایرنا افزود : برداشت بی‌رویه و غیرفنی مصالح ساختمانی از رودخانه نوعی دخل و تصرف است و تعلیق مواد رسوبی را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت : برداشت اصولی از معادن کوهی، مزایای فراوانی برای محیط زیست دارد و کیفیت ماسه آن بالاتر، مقاومتر و عمر مفید آن بیشتر است.

وی اضافه کرد : در حاشیه راه‌های منطقه پتانسیل‌های خوبی برای معادن کوهی وجود دارد که باید از آنها بهره‌گیری شود.

به گفته او برداشت رسوبات آبرفتی از بستر رودخانه، باعث تغییرات فیزیکی آن می‌شود.

مسوول شرکت تهیه شن و ماسه از شهرستان چالوس به ایرنا گفت : برای ساخت و سازها، نیاز به مصالح از جمله شن و ماسه ضروری است اما باید جایگزین مناسبی برای معادن رودخانه‌ای ایجاد شود.

"محمدعلی میردار" تصریح کرد : اکنون مصالح مورد نیاز را از معدن شن و ماسه دشت نظیر کجور نوشهر و مرزن‌آباد چالوس تهیه می‌کنیم که چندان کیفیت ندارد.

وی بهای هر تن شن و ماسه در محل کارخانه را ‪ ۳۰‬هزار ریال اعلام‌کرد وگفت:
این مقدار تا به دست مصرف‌کننده برسد به ‪ ۸۰‬هزار ریال افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد : به دلیل کیفیت نداشتن مصالح این منطقه ، مصالح موردنیاز را از دیگر مناطق استان مازندران مانند معادن شهرستان آمل تامین می‌کنیم.

به گفته او وقتی مردم نتوانند مصالح مورد نیاز را تامین کنند، مجبورمی شوند از ساحل دریا و رودخانه‌های منطقه و به صورت غیرمجاز برداشت کنند.

وی بر لزوم احداث معادن جدید بویژه معادن کوهی در این منطقه تاکیدکرد و افزود: معادن فعال شن و ماسه این منطقه در بیشتر روزها تعطیل بوده و پاسخگوی نیازها نیست.

"علی‌اکبر عباسی" رییس اداره آبیاری شهرستان نوشهر و چالوس به‌ایرنا گفت:
برای این که معضل برداشت شن و ماسه از سواحل و رودخانه‌های این‌منطقه برای همیشه رفع شود، باید معادن کوهی شن و ماسه در این شهرستانها احداث شود.

وی اظهار داشت : جلوی ساخت و سازها را نمی‌توان گرفت اما باید برنامه جامعی برای تامین مصالح اتخاذ شود.

وی تصریح کرد : رودخانه‌های منطقه بر اثر عوامل مختلف از جمله برداشت بی‌رویه شن و ماسه حالت طبیعی خود را از دست داده‌اند و موجب برهم خوردن تعادل، بی‌ثباتی خاک و ساختار زمین شناسی آن شده است.

عباسی گفت : برای این که این رودخانه‌ها به حالت طبیعی باز گردد باید در زمینه احداث معادن کوهی برنامه‌ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد : میزان برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌های منطقه در سال ‪ ۸۶‬در مقایسه با سال ‪ ۸۵‬حدود ‪ ۷۰‬درصد کاهش داشت.

"بهزاد انگورج" مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران با اشاره به ضرورت احداث معادن کوهی در این منطقه گفت : برای تامین مصالح طرح‌های عمرانی اولویت دار، مجوز برداشت از واریزه‌های کوهی صادر می‌شود.

وی اضافه کرد : برای تامین مصالح طرح‌های ملی نظیر آزادراه تهران- شمال، محور کناره و کمربندی‌های منطقه، نیاز شدید به مصالح وجود دارد.

به گفته او به غیر از محدوده جنگلی، تلاش شده تا به نوعی مصالح این طرح- های ملی از حاشیه راه‌های منطقه تامین شود.

انگورج خاطرنشان کرد : درصدی از مصالح مورد نیاز درقالب پیچ‌بری راه‌های منطقه مانند جاده گلندرود، کندوان، کجور و عباس‌آباد تامین می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران ادامه داد : این نهاد در مناطق دشت نظیر بخش کجور نوشهر، مرزن‌آباد چالوس و سه هزار تنکابن، جواهرده و جنت رودبار رامسر و گلندرود نور برای تامین شن و ماسه و مخلوط موافقت کرد.

"علی امانی" شهردار نوشهر در گفت و گو با ایرنا کمبود مصالح شن وماسه را مهمترین مشکل در اجرای برخی از طرح‌های عمرانی اعلام کرد و گفت: شن و ماسه منطقه کیفیت ندارد و مصالح موردنیاز را با قیمت بالا از مناطق دیگر تهیه می‌کنیم.

وی افزود : یک معدن شن و ماسه در نوشهر وجود دارد که اگر به این نهاد واگذار شود، شهرداری حاضر به ساخت کارخانه تولید شن و ماسه است.

به گفته او با توجه به گردشگرپذیر بودن منطقه و افزایش ساخت وسازها، لزوم احداث معادن جدید و هدایت به سمت معادن کوهی محسوس است.

"احمد رضایی" سرپرست اداره راه و ترابری نوشهر و چالوس گفت: رودخانه‌های این منطقه به دلیل برداشت بی‌رویه، توان تولید مصالح مورد نیاز را ندارد.

وی اضافه کرد : محدودیت‌های زیادی برای احداث معادن کوهی در منطقه وجود دارد که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از معادن کوهی بهترین گزینه برای جبران کمبود مصالح است که باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.

‪ ۱۰۶‬واحد معدنی شن و ماسه در مازندران فعالیت دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد