رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

سیزده بدر و مازندرانی‌ها

 

سیزده بدر و مازندرانی‌ها

 

سیزده بدر مازندران روز ترویج فرهنگ " انس با طبیعت"

شمال نیوز: براساس سنت دیرینه سیزده بدر، مازندرانی‌ها نیز همزمان با همه مردم ایران درسیزدهمین روز از بهار طبیعت با هدف آشتی و انس با طبیعت به دامن دشت‌ها ،کوهها،باغها و مکانهای سرسبز پناه می‌برند تا آخرین روز از تعطیلات سال نو را در کنار یکدیگر سپری کنند.

هوای امروز مازندران ابری است و مردم با این نگاه که احتمال بارش وجود دارد با تجهیزات و امکانات از خانه هایشان بیرون زده و راهی دامن طبیعت شده اند.

بساط فروش کاهو در مسیرهای خروجی و ورودی مردم به شهرها پهن شده و کاهو فروشان به عنوان اولین گروهها از منازل خود خارج شده و منتظر شهروندانی هستند که سنت خوردن کاهو سکنجبین را فراموش نمی‌کنند .

از آنجاییکه مازندران به سرسبزی و زیبایی زنده است‌حفظ و نگهداری این سرسبزی که موهبت الهی است یک اصل اساسی و وظیفه همگانی است‌از اینرو هر ساله مازندرانی‌ها به همراه هزاران مسافرو گردشگر به دامن طبیعت می‌روند تا درس "انس با طبیعت "را به فرزندان خود بیاموزند.

یکی از آیین‌های نوروزی سبز کردن دانه‌ها و حبوبات است که معمولا زنان در ظروف مختلف به عمل آورده و روز سیزدهم نوروز دسته‌جمعی به طبیعت رفته و آن را به آب روان می‌اندازند.

انداختن ماهی قرمز در رودخانه‌ها و حوض‌های پارک شهرها یکی دیگر از آیین سیزده بدر در سالهای اخیر شده است ، بطوریکه شهرداریها در یک برنامه منسجم‌انداختن ماهی قرمز به حوضچه‌های پارک‌ها را در دستور کار قرار می دهند هرچند که برخی از کارشناسان این کار را برای طبیعت چندان مناسب نمی دانند و می‌گویند احتمال انتقال بیماری‌های این نوع ماهی‌ها به ماهیان بومی رودخانه‌ها وجود دارد .

برخی نیز معتقدند مردم با خروج از خانه دراین روز و همنشینی با طبیعت آنچه که به خرافه نحوست عنوان شده از خود دور می‌کنند .

سیزدهم فروردین ماه روز انس با طبیعت است و از دیر باز مردم ایران در این روز نمادین ، احترام عمیق خود را برای حفظ محیط زیست نشان می‌دهند.

بااین حال متاسفانه هرساله علاوه بر اینکه شاهد انس با طبیعت نیستیم بلکه بسیاری از درخت‌های سر سبز به دلیل سهل انگاری قطع و یا دچار حریق می‌شود.

همچنین رودخانه‌ها نیز به دلایل مختلف آلوده تر شده و این امر برای استان مازندران که با سرسبزی سر زنده است ، منافات دارد.

به گزارش ایرنا مدیران حفاظت از محیط زیست مازندران و ستاد بازسازی و حوادث غیرمترقبه استان، ‪ ۱۳‬فروردین را فرصتی مناسب برای آشتی مردم با طبیعت دانسته و در عین حال بر حفظ عرصه‌های طبیعی تاکید کردند.

آنان هر گونه سهل انگاری نسبت به این مهم را خسارتی جبران ناپذیری به طبیعت دانسته و از همه گردشگران و مسافران خواستند تاازبرپا کردن‌آتش و شکستن شاخه‌ها و یا قطع درختان در عرصه‌های جنگلی خودداری کنند.

"رسول علی‌اشرفی‌پور" مدیر کل حفاظت ازمحیط زیست مازندران گفت : گردشگران برای طبخ غذا ازمکانهایی که‌برای این منظور تدارک دیده شده‌است، استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ماموران در روز طبیعت گشت و مراقبت درعرصه‌ها و بوستانهای جنگلی را انجام می‌دهند و همکاری مردم با ماموران موجب حفاظت بیشتر و بهتراز منابع طبیعی می‌شود.

"بهزاد پورمحمد" مدیر کل‌بازسازی و حوادث غیر مترقبه مازندران بر رعایت اصول‌ایمنی و حفظ طبیعت از سوی گردشگران تاکید کرد و گفت:امیدواریم شاهد حوادث تلخ از جمله آتش سوزی در جنگلها و دیگر عرصه‌های طبیعی‌استان نباشیم.

وی ادامه داد:مسافران تا آنجاییکه ممکن است از برپا کردن آتش خودداری کنند و حتما از مکانهایی که برای پخت غذا در نظر گرفته شده است استفاده کنند.

مساحت جنگلهای مازندران‪۹۲۹‬هزارو ‪ ۶۶‬هکتارکه ازدرختان پهن برگ تشکیل یافته وباسایرجنگلهای ایران متمایزاست.

وسعت مراتع این استان بیش ازیک میلیون هکتاراست که ازنظرجغرافیایی به سه منطقه مراتع ییلاقی ، قشلاقی و میانبند تقسیم می‌شود.

دراستان مازندران ‪ ۱۳۰‬هزارو‪ ۵۴‬هکتارپارک جنگلی طبیعی و‪ ۹‬هزارو‪ ۸۴۸‬ذخیره گاه جنگلی وجود دارد.

درمازندران ‪ ۳۱۹‬هزارو‪ ۱۴۷‬گونه انواع پرندگان مهاجر و آبزی در تالاب بین‌المللی حیات وحش میانکاله ، لپوی زاغمرزبهشهر ، تالابهای بین‌المللی فریدونکنار ، سرخرود و ازباران ، آببندان زرین کلای جویبار ، لپوی زرین کلا جویبار و آببندان سیدمحله ساری زندگی می‌کنند.

استان مازندران با توجه به برخورداری از شرایط مناسب اقلیمی و قابلیت های متنوع درعرصه‌های جلگه‌ای ، کوهستانی ، ساحلی و طبیعی دارای جذابیت‌های گردشگری خاص است.

سواحل زیبای دریای خزر به عنوان یکی از پر جاذبه‌ترین مکان‌های تفریحی کشور همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

براساس آمار سالانه بیش از ‪ ۱۲‬میلیون‌نفر مسافر وگردشگر به مازندران سفر می‌کنند و بیش از ‪ ۹۵‬درصد آنها استفاده از دریا را انگیزه اصلی سفر خود مطرح می‌کنند/ایرنا.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد