رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

آسیب شناسی تاسیس استانی جدید

 

آسیب شناسی تاسیس استانی جدید در غرب مازندران 




آسیب شناسی تاسیس استانی جدید در غرب مازندران

شمال نیوز: در حال حاضر و طبق تقسیمات کشوری ایران اسلامی دارای 30 استان می باشد. استانهای خراسان رضوی ، خراسان شمالی و خراسان جنوبی نمونه هایی از استانهایی هستند که حسب شرایطی در چند سال گذشته بوجود آمده اند.
در همین راستا چند سالی است که بحث تاسیس استانی در غرب مازندران مطرح می شود . این موضوع طی روزهای گذشته بصورت جدی تری بازگو شده و عمده مطالب بیان شده از دریچه مثبت بوده و به آسیبهای ممکن به این طرح کمتر پرداخته شده است .

همانطور که می‌دانیم در هر اقدامی باید هزینه – فایده کار مشخص شده باشد و با کنار هم قرار دادن نکات مثبت و منفی متوجه خواهیم شد که آیا طرح عملی است یا خیر ؟ محاسن و مضرات طرح و پروژه چیست ؟ حال سوال اساسی اینجاست که آیا هزینه – فایده تاسیس استانی در غرب مازندران مشخص گردیده است ؟ در این یادداشت سعی خواهم کرد به برخی آفتها و هزینه ها که مسئولین و مردم باید مراقب باشند اشاره خواهم کرد باشد که مورد توجه و استفاده قرار گیرد .

به جملات زیر توجه کنید : - شهرستان‌های نوشهرو چالوس قابلیتهای زیادی برای استقرار فرمانداری کل را دارا است. - سالهاست که در انتظار بودیم تا تشکیل یک استان شمالی دیگر را به مرکزیت تنکابن شاهد باشیم - تشکیل استان جدید در غرب مازندران مهمترین نیاز مردم - نمایندگان شهرهای شرقی استان گیلان پیگیر طرحی برای تشکیل یک استان از استانه تا تنکابن هستند ...

با نگاهی به مطالب فوق که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد متوجه چند مطلب اساسی و مهم می شویم که در این یادداشت به برخی از آنها به عنوان آسیبهای این طرح اشاره می نمایم .

1- عدم بررسی دقیق موضوع : در اینکه غرب مازندران دارای ظرفیتهای عظیمی است جای هیچ تردید ی وجود ندارد اما موافقان طرح بجای چند بعدی دیدن مسئله تنها به بعضی از ابعاد آن هم ابعاد مثبت نگاه می کنند . به نظر می رسد آن طور که بایسته و شایسته است هنوز آسیب شناسی دقیقی از این کار صورت نگرفته است و باید با بررسی استانی چون گلستان که روزگاری در پیکره وجودی استان مازندران قرار داشت نقاط ضعف و قوت انجام این کار مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گیرد .انجام نظر سنجی های دقیق و علمی جهت آگاهی از خواست مردم ضروری به نظر می رسد همچنین باید با راهکارهایی اقناع عمومی حاصل شود .

2- عدم اجماع مسئولین : با نگاهی به مطالب مطرح شده مشخص می شود تنها برخی از مسئولین غرب مازندران به بیان این مسئله می‌پردازند و عده‌ای یا مخالف طرح هستند یا نمی‌خواهند ریسک موضوع را بپذیرند و به طور کل به نظر می رسد با همه متولیان این منطقه مشورت صورت نگرفته است . لذا باید بین مسئولین منطقه برای انجام یا عدم انجام همدیگر را قانع کنند در آن صورت پروژه با سرعت بالاتری به پیش می رود .

3- عدم نگاه قومی و قبیله‌ای : هنوز کلیت طرح به تصویب نرسیده که اشخاص مختلف با نگرشهای متفاوت مرکز استان را از شهر و دیار خود انتخاب کرده و به مردم معرفی می نمایند . عده‌ای بدون بررسیهای لازم و فقط جهت پز دادن های سیاسی محل اقامت خود را بهترین گزینه برای مرکز استان جدید می دانند بدون اینکه بررسی نمایند مرکز استان باید دارای چه ویژگیهایی باشد که در هر صورت باعث ایجاد مشکلاتی می شود .

4- عدم نگاه سیاسی به موضوع : از آسیبهایی که می تواند یک پروژه را بلاتکلیف بگذارد و یا به بیراه ببرد نگاه سیاسی و صنفی می باشد با توجه به نزدیکی زمان برگزاری هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مسئولین مربوطه و مردم باید مراقب باشند تا پیگیری این کار به سوژه انتخاباتی تبدیل نشود .

5- پاک کردن صورت مساله : مهمترین دغدغه مطرح کنندگان این طرح حل مشکلات مردم در زمان سریعتر و آسانتر می باشد دستگاههای اجرا به همراه دستگاههای نظارتی باید زمینه حل مشکلات مردم نظیر توزیع مناسب امکانات و غیره را با کیفیت بالاتری فراهم کنند اما گویا پیگیری اصلی ترین موضوع یعنی حل مشکلات مردم به موضوع فرعی بدل شده است .

بسیاری از افراد مسائل را تنها سفید و یا خاکستری می بینند و بندرت یافت می شود که مسئله‌ای چند بعدی ارزیابی گردد. بیاییم بدون تعصب ، مشکلات و خواسته ها را مورد بررسی قرار دهیم و با در نظر گرفتن تمامی جهات طرحی را عملی سازیم .

تنها به بهانه مسافت و عدم توزیع مناسب امکانات نمی توان پیگیر تاسیس استانی جدید شد چراکه کشورهایی با وسعت و جمعیت بیشتر از کشور ما هرگز این راه را نرفته اند. به نظر نویسنده راه حل برون رفت از عدم توزیع مناسب امکانات را در‌ مدیریت و نظارت دقیق می داند.
در حوزه مسافت نیز با تکنولوژی‌های جدید فناوری گسترش دولت الکرونیک می داند. تاسیس استان یا فرمانداری کل ؛مساله این نیست بلکه مسئله بسیار فراتر از اینهاست و آن چیزی نیست جز حل مشکل مردم.

رضا تیموری

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 15:47

ما ز یاران چشم یاری داشتیم
شما دیگه چرا؟محرومیت و مظلومیت رو لمس نمیکنید
چی شده؟نفستون از جای گرم بلند میشه

دوست عزیزی که زیاران چشم یاری داشتید
همانگونه که خدمتتان عرض کردیم ما هر نظری در باره تقسیم یا عدم تقسیم استان مازندران و سایر موارد مربوط به شهرستان رامسر را جهت اطلاع شما خواننده محترم درج می کنیم.
شما هم در باره نظرتان مطلب بنویسید تا ما آن را برای اطلاع همه درج کنیم.
در ضمن ما نظر خودمان را نیز برخی اوقات مطرح می کنیم که اگر نیاز بود چالشها و فرصتها را به بحث بگذاریم.
از توجه و همکاری شما متشکریم

hadi دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 14:12

ممنون از پاسختان. منتظر مقاله شما هستم.

سلام
ما هم از شما به خاطر توجهتان به اخبار رامسر تشکر می کنیم.
اخبار رامسر

hadi یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 23:03

دوست عزیز! کسانی که پیگیر این قضیه هستند حرف ها و استدلالات خود را در نشریات استانی چاپ کرده اند و شما که هم مدعی خبرنگاری و هم جوان بودن دارید بسیار راحت می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. اگر نبود منع فراقانونی نشریات استان از چاپ هر گونه مطلب در این مورد از سوی مسئولین پر نخوت مرکز نشین هنوز هم می شد صداهای مستدل و منطقی این جماعت را شنید. در ضمن اگر واقعا در منطقه و بین مردم زندگی می‌کنید و درد آنان را از نزدیک احساس می کنید دیگر چه نیاز به دلیل. آفتاب آمد دلیل آفتاب. رنج مزمن مردم این منطقه عقب نگاه داشته شده خود گویا تر از هر استدلالی است. به علاوه مهم تشکیل استان و محقق شدن این هدف است چون در آن صورت مرکزیت آن هر کجا که باشد قطعا نزدیک تر از ساری خواهد بود. البته مسافت تنها کوچک ترین دلیل است.
دوست عزیز دلایل موافقان مشخص است و هر روز با عملکرد آقایان مسولان استانی به آن افزوده می شود. شما اگر تصمیم نگرفته اید دیگر اعلام مخالفت چرا و اگر تصمیم گرفته اید که ناساز این نواباشید بسم الله. دلایل مخالفت عرضه کنید شاید ما به شما پیوستیم و با هم بر طبل مخالفت کوفتیم و علم تعارض برافراشتیم! فقط مسائل کودکانه و خصومت‌های بچگانه که ناشی از کم ظرفیتی و بی بصیرتی است مطرح نکنید و منافع منطقه ای را به پای بغض شخصی ذبح نفرمایید.
hdmsvs[at]gmail[dot]com

سلام دوست عزیز
برای ارائه یک مقاله کامل در این زمینه بزودی اقدام خواهیم کرد و اما بعد:
تصور کنید اگر نماینده مردم رامسر (و تنکابن) در مجلس،فرماندار، شهردار ،امام جمعه و دیگر مسئولان تاثیر گذار بر سرنوشت شهرستان رامسر از ظرفیتهای موجود در حوزه مدیریتی خود برای رفع محرومیتهایی که شما و دیگر موافقان اعلام می کنند استفاده کنند دیگر موردی باقی نمی ماند که شما به آنها اشاره کنید.
بزودی دلایل خودمان را برای شما اعلام می کنیم.
با تشکر و احترام
اخبار رامسر

امیریان یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:12

رامسری ها دلشان خوش بود شما رساننده پیام دردها و عقب ماندگیهاشان به گوش مسوولین و تصمیم گیرندگان هستید. متاسفانه مثل اینکه قضیه به عکس است و باید مواظب غضنفر بود نه مارادونا!!

جناب آقای امیریان عزیز سلام
ما نه غضنفریم و نه مارادونا.به شما پیشنهاد می دهیم هر گاه می خواهید با رسانه ها صحبت کنید با دلیل و منطق سخن بگویید نه با تعنه و زخو زبان.
ما نیازمند گفت و گو در مورد این مسائل هستیم.باید موافقان و مخالفان این طرح با هم به تبادل نظر بپردازند تا واقعیتها بیشتر روشن شود.
شما و دوستان دیگری که با این طرح موافق هستد بیایند و تحلیل بدهید شاید ما مخالفان این طرح قانع شدیم.
با این روشها می شود به جایی رسید.
این وبلاگ هم برای همین ایجاد شده تا با هم گفت و گو گنیم.
بهر حال ما با دلایل محکم مخالف این مسئله هستیم.
مطمئن باشید ما رامسریها فردا باید از تنکابنی ها مخالف باشیم که سهم مار ار نمی دهند چون آنها مرکز استان هستند .
کمی بیشتر بیاندیشید تا بهتر عمل کنیم .باز هم تشکر می کنیم که مطالب ما مورد توجه شما قرار می گیرد و نظرات شما برای ما مهم است.
منتظر پاسخ شما هستیم.
اخبار رامسر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد