رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

نامزدهای زن در رامسر و تنکابن؟

 

 حضور کم نامزدهای زن در غرب مازندران

 

به اعتقاد شماری از کارشناسان هنوز شرایط و زیر ساختهای لازم برای حضور گسترده زنان در عرصه مدیریت سیاسی کشور از جمله انتخابات مجلس شورای‌اسلامی بویژه در شهرستانهای کوچک از جمله در غرب مازندران فراهم نشده و باید موانع فراروی عدم حضور آنها به این عرصه‌ها، بررسی و رفع شود.

ثبت نام شمار اندکی از زنان به عنوان نامزدها هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در غرب مازندران، این سووال را در اذهان مطرح می‌کند که چرا گرایش و حضور زنان در عرصه‌های سیاسی به رغم توسعه روزافزون انقلاب اسلامی، قابل توجه نیست.

کمتر از ‪ ۱۰‬نفر از مجموع ‪ ۶۷‬نامزد داوطلب هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه غرب مازندران، زن هستند.

این در حالی است که روند حرکت رو به رشد علمی زنان نوید بخش افق‌های روشن برای نقش آفرینی هرچه بیشتر این قشر در فعالیتهای مختلف جامعه است.

جمعیت اندک زنان در مجلس شورای اسلامی درحالی است که شمار زنان نخبه اعم از وکیل ، پزشک و محقق در حوزه‌های مختلف کم نیست.

همچنین بر اساس مطالعات انجام گرفته ، زنان نسبت به مردان علاقه کمتری به مسایل سیاسی دارند که این امر نیز ریشه در برخی از عوامل گوناگون از جمله اجتماعی و فرهنگی دارد.

به اعتقاد جمعی از کارشناسان شیوه‌های تبلیغی، برخی عوامل فرهنگی، فراهم نبودن زیرساختهای لازم برای مدیریت بانوان، فرهنگ ناسالم سیاسی و ضعف روحیه خودباوری در بانوان از جمله دلایلی است که موجب شده تا برخی زنان برای تصاحب کرسی‌های قوه قانونگذاری، از حق خود به نفع مردان چشم‌پوشی کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد چالوس گفت: جامعه مردسالار نمی‌تواند بستر مناسبی را برای مشارکت و حضور سیاسی و اجتماعی زنان فراهم کند.

"مهران مصطفایی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : بررسی سابقه فعالیتهای سیاسی در جامعه ما نشان می‌دهد که عرصه سیاسی با مسایل عاطفی ارتباط خاصی ندارد و عرصه‌ای سخت و خشن است.

وی اظهار داشت : زن موجودی مملو از مهر و مهربانی بوده و عرصه سیاست چون خارج از عاطفه است، کمتر وارد آن می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این کم تحرکی به قوه مجریه بر می‌گردد زیرا در عرصه مدیریتی کمتر از زنان استفاده می‌شود در حالی که می‌توان در سطوح مدیریتی مختلف از زنان بهره گرفت.

به گفته مصطفایی پس از انقلاب رشد نخبه‌گرایی بین بانوان چشمگیر بود بنابراین قوه مجربه با برنامه‌ریزی مناسب باید فضای مدیریت مردسالارانه را در جامعه تلطیف کند.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه از توانمندی بانوان در عرصه مدیریت کمتر استفاده شده از اینرو تمایل آنان برای شرکت در نامزدی انتخابات کمتراست.

مصطفایی گفت: در مناطق محلی احزاب فعال نیستند نداریم و شخص باید به صورت فردی تبلیغ کند که خود این امر از دیگر عوامل بازدارنده حضور بانوان در این عرصه است.

وی یادآور شد : در شهرستانها شخص خود باید فعالیت کند و به شهرها و روستاها برای تبلیغ برود که این شرایط را برای زنان مشکل کرده است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه مازندران نیز گفت: منع قانونی برای حضور بانوان به عنوان نامزد مجلس وجود ندارد.

"سیداحمد میری" به ایرناگفت: ساختار فرهنگی جامعه فرصت نخبه‌شدن را برای زنان فراهم نکرده است.

وی ادامه داد : به عنوان مثال فرماندار یا نماینده مجلس شدن به سابقه نیاز دارد که بسیاری از زنان این شرایط را ندارند.

وی تصریح کرد : ساختار قدرت باید روزنه‌ای ایجاد کند تا بانوان وارد عرصه قدرت شوند و دایره برای حضور زنان در عرصه مدیریت و مسوولیت بسته است.

به گفته میری فضا و بستر باید به گونه‌ای فراهم شود تا زنان وارد عرصه قدرت سیاسی و اجتماعی شوند و بتوانند برای نامزدی در مجلس ثبت‌نام کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: به دلیل وجود فرهنگ ناسالم سیاسی،بسیاری از بانوان احساس امنیت نمی‌کنند زیرا ورود به عرصه قدرت باعث برهم زدن حوزه خصوصی می‌شود.

میری ادامه داد: به عنوان نمونه ، یک شایعه لطمه زیادی به زنان وارد می‌کند از اینرو برخی از خانمها، ترجیح می‌دهند تا وارد این عرصه نشوند.

وی خاطرنشان کرد : بالابودن هزینه فعالیت سیاسی و وجود روحیه محافظه‌کاری در بین بانوان، تمایل آنها را برای ورود به صحنه سیاسیت کمتر کرده است.

به تاکید او هنوز در فرهنگ سیاسی جامعه و حتی برای آقایان این فرهنگ جا نیفتاده تا بانوان رییس شوند.

وی بیان داشت : باید دایره نخبگی در جامعه گسترده شود و شرایط برای حضور بانوان بیشتر فراهم شود.

وی اضافه کرد : متاسفانه برخی بانوان نیز توانمندی‌هایشان را باور نکرده‌اند و باید حق و ظرفیتها را برای خود ایجاد کنند.

وی گفت : نبود نهاد اجتماعی و سیاسی و مدنی بانوان در جامعه باعث شد تا آنها نتوانند وارد عرصه شوند زیرا اگر بانوان ائتلاف کنند توفیق آنها بیشتر می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر نوشهر در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری‌اسلامی گفت:
نبود حمایت لازم مانع از ورود زنان به عرصه سیاسی می‌شود.

"سکینه دیوسالار " ادامه داد : توان لازم در بانوان وجود دارد بنابراین باید در عرصه‌های مدیریتی مختلف به کار گرفته شوند.

وی اظهار داشت : مردانه جلوه دادن برخی از کرسی‌های مدیریتی نیز موجب شده تا جرات لازم از بانوان گرفته شود.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر نوشهر وقتی به بانوان میدان مدیریتی داده نشود چگونه می‌توانند خود را برای حضور در عرصه‌های بالاتر محک زنند.

دیوسالار می‌پرسد به عنوان مثال در این شهرستان چند خانم واجد شرایط برای نامزد شدن وجود دارد؟
وی تاکید کرد : این امر ناشی از فراهم نبودن بستر مناسب برای حضورزنان در مسایل مدیریتی و اجتماعی است.

فرماندار تنکابن به ایرنا گفت: در نظام جمهوری اسلامی هیج مانعی برای حضور و ثبت نام افراد و اقلیت‌های دینی برای نامزدی در مجلس وجود ندارد.

"هادی ابراهیمی" گفت : جنس کار نمایندگی مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای است که شاید خانم‌ها احساس کنند مردان بهتر می‌توانند کار کنند.

وی اظهار داشت: یک نماینده مجلس باید چند روز در مجلس باشد و این شرایط برای برخی بانوان سخت است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابیه تنکابن و رامسر شش نفر از ‪ ۲۶‬داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی زن هستند.

کارشناسان تاکید کردند که ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران هم برای مردان و زنان از سوی استانداری‌ها و فرمانداری‌های هر استان ضروری است.

آنان معتقدند برای حضور زنان در عرصه مدیریتها باید از سطوح پایین جامعه به ویژه آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی و با تغییر نگرش‌ها در جامعه فرهنگ‌سازی کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد