رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسر ی ها در معرض پرتوهای

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قائم شهر :

 رامسر ی ها در معرض پرتوهای طبیعی زمینه بالا قرار دارند

 

بررسی آلاینده های زیست محیطی موثر در شیوع سرطان در غرب استان مازندران،توسط دانشجوی علوم محیط زیست به اجرا درآمد.

 

توسط دانشجوی دکتری علوم محیط زیست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بررسی آلاینده های زیست محیطی موثر در شیوع سرطان در غرب استان مازندران و تهیه نقشه پراکنش آن درمحیطGIS طرح ریزی شد.

مرجانه خراط صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر و دانشجوی دکتری علوم محیط زیست دانشکده محیط زیست و انرژی در رابطه با این طرح تحقیقاتی گفت: همواره واکنش انسان بر محیط زیست در سالهای اخیر مورد توجه بوده لیکن اثرات محیط زیست طبیعی بر سلامت انسان کمتر مورد توجه واقع شده است .

خراط صادقی ادامه داد: تحقیقات اولیه حاکی از آن است که تشعشعات طبیعی رخنمودهای زمین شناسی به همراه انتقال عناصر سنگین و سموم کشاورزی از طریق مواد غذایی می توانند دارای اثرات سرطان زایی بر انسان باشند. با توجه به درصد بالای سرطانهای معده، مری و سینه در استان مازندران انجام تحقیق برای مشخص کردن عوامل موثر در بروز سرطان مهم است و این تحقیق در این راستا انجام شده است.

وی تصریح کرد : با توجه به اینکه اطلاعات اولیه نشان می دهند پراکنش سرطان در سطح استان مازندران یکسان نیست امید می رود با انجام این گونه تحقیقات بتوان به علل زیست محیطی پی برد.

به گفته دانشجوی دکتری علوم محیط زیست واحد علوم و تحقیقات مشخص کردن عوامل طبیعی و انسان ساخت در بروز سرطان ، شناخت مناطق حساس و ارایه طریق جهت کاهش خطرات ، نحوه پراکنش مواد سرطان زا در واحدهای مختلف زیست محیطی در سطح (آب، خاک زمین شناسی) استان مازندران از اهداف این طرح تحقیقاتی بوده است .

 وی افزود : در این تحقیق عمده ترین عوامل تاثیر گذار در بروز سرطان نظیر زمین شناسی منطقه، مواد پرتوزا، عناصر سنگین در آب و خاک غرب استان بطور همزمان با روش دقیق و علمی برای نخستین بار در کشور ( مرکز تحقیقات محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات ) انجام می شود .

 تا به حال در محیط زیست به بررسی آلاینده های انسانی توجه می شده است اما در طرح حاضر به اثرات محیط زیست بر انسان اشاره شده است و در سالهای گذشته سعی شده به صورت پراکنده منشاء بالای سرطان در استان مازندران مشخص شود لیکن تا کنون پاسخ قطعی به این مسئله داده نشده است .

خراط صادقی ادامه داد : دغدغه های راجع به ارتباط بین سرطان و در معرض مواد سمی در محیط زیست قرار گرفتن، همواره مورد توجه علوم بوده است و فاکتور های مختلفی در ایجاد سرطان سهیم هستند به طور تخمینی دو سوم سرطان ها مربوط به دلایل زیست محیطی هستند و اهمیت محیط زیست در تفاوتهای میزان سرطان در سرتاسر جهان و تغییر میزان سرطان هنگام مهاجرت مردم از یک کشور به کشور دیگر مشاهده می شود .

وی گفت: مورد توجه ترین عوامل زیست محیطی درایجاد سرطان بنا به گزارشات NTP : تنباکو،رژیم غذایی،نوشیدنی های الکلی،تشعشع امواج فرابنفش،ویروسها و باکتریها، اشعه یونیزه کننده،آفت کش ها، داروهای پزشکی،محلولها،الیاف و ذرات بسیار کوچک و گرد و خاک،دی اکسین ها، هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک PAHS) ) ،فلزات، ذرات موجود در دود موتور گازوئیلی، سمهای منتشره از قارچ ها،کلرید وینیل و بنزیدین است ولی مشخص نیست که کدامیک از موارد فوق ، در ایجاد سرطان از بخش بیشتری برخوردار است . به گفته دانشجوی دکتری علوم محیط زیست واحد علوم و تحقیقات فرسایش زمین، انحلال ترکیبات معدنی و مواد آلی ناشی از تجزیه گیاهان و تخلیه فاضلاب ها سبب شده است تا منابع آب و بویژه آبهای سطحی به درجات مختلف به آلاینده های متعدد معدنی، آلی و میکروبی آلوده گردند.

وجود رگه های اورانیوم و توریم و دختران آنها در لایه های زیرزمینی و انحلال برخی از ترکیبات آنها در آب می تواند آلودگی آبهای زیرزمینی را به مواد پرتوزای طبیعی باعث گردد. در اثر فعالیت تاسیسات هسته ای و آزمایش سلاحهای اتمی مقادیری از مواد پرتوزای مصنوعی گازی شکل وارد جو می شود که انتقال آنها از طریق بارندگی ،باد ویا سایر عوامل جوی و نشست آنها بر روی آب و خاک می تواند سبب آلودگی آبهای سطحی به مواد پرتوزای مصنوعی شود.

 وی ادامه داد: در سراسر دنیا سرطان مری هفتمین علت مرگ ناشی از سرطان است و در چین و بسیاری از کشورهای در حال توسعه ،سرطان مری بیشترین مرگ ناشی از سرطان را به خود اختصاص می دهد. حتی در امریکا با وجود اینکه سرطان رکتوم از سرطان مری شایع تر است ،مرگ ناشی از سرطان مری بیشتر از سرطان رکتوم است .

 دانشجوی دکتری علوم محیط زیست واحد علوم و تحقیقات گفت: بروز سرطان مری با افزایش سن افزایش می یابد و در مردان دو تا چهار برابر زنان است . میانه سن تشخیص 66 سال و بروز سرطان مری در سیاه پوستان بیش از سفید پوستان است.

 خراط صادقی افزود: طبق گزارش UNSCEAR در سال 1993 در جهان مناطقی وجود دارند که ساکنین آنها در معرض پرتوهای طبیعی زمینه بالا هستند این مناطق به(High Background Radiation Areas) HBRAs معروف هستند از جمله این مناطق به کرالا و مدرس هند ، NiueIsland در اقیانوس آرام ،جیانگ یانگ در چین، رامسر در ایران می توان اشاره کرد . 

 رامسر در این میان مقام اول را بر اساس دو مطالعه مجزا در 1990 دارا است . وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سازمانها و نهادهای بهره برداری از این طرح گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت بهداشت ، سازمان زمین شناسی، سازمان آب، شرکت آب و فاضلاب و مراکز علمی و پزشکی کشور می توانند از نتایج این طرح بهره برداری کنند.

شایان ذکر است بخشی از این طرح تحقیقاتی ملی مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. ایشان اظهار داشتند در حال حاضر رایزنی هایی در شرف انجام است تا بتوان این طرح را در سطح گسترده تر و بصورت یک طرح ملی توسط مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی (CEERS) وابسته به واحد علوم و تحقیقات و با حمایت نهادها و سازمانهای ذیربط به انجام رسانید.

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:35

وای وای وای
تمامی این اطلاعات که توسط خانم دکتر صادقی جمع اوری شد توسط دانشجویان رشته محیط زیست قائمشهر ورودی۸۴ صورت گرفته که نه توسط خانم دکتر صادقی ونه هیچ شخص یا ارگان دیگر این دانشجویان مورد تقدیر قرار نگرفته اند

بهمن غلامی(دانشجوی رشته محیط زیست دانشگاه آزاد قائمشهر)

الهامی چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 21:03

سلام خانم دکتر
مطالبتون فوق العاده بود
می خواستم راجع به اقلیم رامسر و اسزگاری گل آزالیا با محیط رامسر اطلاعاتی رو بدست بیارم
لطفا راهنمایی ام کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد