رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی

 

در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی

 و توسعه صنعت اکوتوریسم رامسر

به اعتقاد شماری از فعالان بخش گردشگری ، تدوین سامانه راهبردی ، شناخت ظرفیت‌های موجود و هم‌اندیشی و همگرایی بخش‌های مختلف موجب توسعه و رونق گردشگری در کشور می‌شود.

آنان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در رامسر، ارایه نشدن راه راه کار مناسب، کمبود نیروهای آموزش دیده، فرسودگی تجهیزات، گرانی نرخ خدمات و اطلاع‌رسانی نامطلوب را از جمله موانع فراروی توسعه گردشگری در کشور برشمردند.

فراهم آوردن فرصتها، توجه به دانش‌آموختگان بخش گردشگری، ارایه تسهیلات ارزان قیمت، شناسایی جاذبه‌های گردشگری، حمایت از بخش خصوصی وارتقای کیفیت خدمات از دیگر ضرورتهای رونق این بخش اعلام شد.

این چالش‌ها در حالی است که به تاکید کارشناسان، نهادینه شدن فرهنگ گردشگری در ایجاد رویکرد جدید و نوین، توسعه زیر ساختها و حفظ و ارتقای هویت ملی نقش موثر دارد.

براساسس آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ایران از نظر برخورداری از جاذبه‌های متنوع گردشگری جزو ‪ ۱۰‬کشور برتر است و از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه پنجم دنیا را دارد.

درآمد سالانه بخش گردشگری کشور حدود ‪ ۵۰۰‬میلیون دلار اعلام شد که به معنای کسب رتبه ‪ ۷۷‬در بین کشورهای جهان است.

تاکنون بیش از ‪ ۱۶‬هزار جاذبه تاریخی، ‪ ۵۰۰‬منطقه گردشگری، ‪ ۳۰۰‬منطقه طبیعت‌گردی و بیش از ‪ ۲۰۰‬مسیر بکر گردشگری در کشور شناسایی شده است.

ایران سالانه ‪ ۳۲‬میلیون گردشگر داخلی دارد و طبق برنامه چشم‌انداز ‪۲۰‬ ساله توسعه ، شمار گردشگران خارجی کشور بایستی به ‪ ۲۰‬میلیون نفر افزایش یابد.

جمعی از فعالان حوزه گردشگری در حاشیه نخستین نمایشگاه کشوری گردشگری ، صنایع دستی و صنعت اکوتوریسم در رامسر در گفت وگو با ایرنا خواستار برنامه‌ریزی و تدوین سامانه راهبردی در بخش گردشگری کشور شدند.

مدرس رشته هتلداری و اقامت در مرکز آموزشی گردشگری کلاردشت گفت : شناخت و اطلاعات مردم از حوزه گردشگری در کشور ضعیف است.

"رضا کاکاسلطانی" به ایرنا گفت: متاسفانه به پژوهش در زمینه توسعه گردشگری نیز توجه چندانی نمی‌شود.

وی اظهار داشت : سالانه شماری زیادی دانشجو در رشته‌های مختلف گردشگری در کشور دانش‌آموخته می‌شوند که باید برای بهره‌وری از اندیشه و فکر آنها برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد : برنامه‌ریزی برای آموزش و آشنایی کودکان و دانش آموزان با مقوله گردشگری و فواید آن الزامی است.

این مدرس حوزه گردشگری یادآورشد : توسعه این بخش با صبحت کردن محقق نمی شود و باید برنامه عملی و اصولی در این زمینه ارایه شود.

به گفته کاکاسلطانی، دولت باید برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در این حوزه اشتغالزا توجه اساسی کند.

وی به نبود سیستم حمل و نقل مناسب در کشور اشاره و اضافه‌کرد: زیرساختها برای توسعه گردشگری در کشور فراهم نیست.

کارشناس و دانش‌آموخته رشته گردشگری و هتلداری از عباس‌آباد تنکابن اظهار داشت: نهادینه شدن فرهنگ گردشگری مستلزم برنامه جامع و اصولی است و به حمایت دیگر سازمانها نیز نیاز است.

" فرشاد سنایی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : مدیریت منسجم و پویا در حوزه گردشگری وجود ندارد و برخی مدیران با این حوزه آشنا نیستند.

وی اظهار داشت : نداشتن امکانات مناسب رفاهی و خدماتی موجب شده تا مدت اقامت گردشگران در مراکز اقامتی و پذیرایی کم باشد.

طبق آمار فقط ‪ ۲۵‬درصد گردشگران از هتل و واحدهای اقامتی و پذیرایی، ‪۳۱‬ درصد از منزل اقوام و آشنایان و بقیه نیز از سایر مراکز برای اقامت در کشور استفاده می‌کنند.

به گفته سنایی، همچنین مسوولان امر بایست تسهیلات مورد نظر را به فعالان کارآمد این حوزه اعطا کنند.

" روشنک آیتی" دانشجوی مدیرت جهانگردی گفت : همخوانی بین آموزش مراکز دانشگاهی و بازار کار حوزه گردشگری در کشور وجود ندارد.

وی افزود : درصدی از فعالان این حوزه تخصص لازم را ندارند و باید برای کاربردی و عملیاتی شدن گردشگری ازکارشناسان استفاده شود.

طبق اعلام مسوولان مربوط، درصد بالایی از بیش از ‪ ۱۰‬درصد جمعیت ایران که در حوزه گردشگری فعالیت دارند، آموزش لازم ندارند.

آیتی ادامه داد: بودجه تخصیصی دولت برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ناچیز است.

دبیر محلی رایزنی فرهنگی و گردشگری ایران در سفارت ترکیه گفت: باید برای جذب گردشگر خارجی در کشور برنامه اصولی و راهبردی ارایه شود.

"فرزین توکلی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : ایران از نظر گردشگری پتانسیل خوبی دارد که باید شناسایی و به جهان معرفی شود.

وی اظهار داشت : توجه به زیرساختها، بهبود و توسعه سیستم حمل و نقل ریلی، هوایی و افزایش امکانات در مراکز اقامتی و خدماتی باید در برنامه قرار گیرد.

به گفته توکلی، خوشبخانه استقبال گردشگران کشور ترکیه برای بازدید و سفر به ایران در سالهای اخیر رشد یافته است.

وی ادامه داد : براساس تفاهمنامه امضاشده سال ‪ ۲۰۰۴‬میلادی همکاری خوبی بین ایران و ترکیه درحوزه گردشگری وجود دارد.

عضو هیات مدیره انجمن آژانس‌های مسافرتی استان تهران گفت : باید به بخش خصوصی درحوزه گردشگری بیشتر توجه شود و نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این حوزه افزایش یابد.

"رقیه ریحانی" در گفت و گو با ایرنا افزود : ساماندهی و تدوبن برنامه راهبردی به توسعه گردشگری در کشور کمک شایانی می‌کند.

وی اظهار داشت: نهاینه نشدن فرهنگ سفرهای عمومی و ارزان قیمت از جمله موانع بخش گردشگری است که باید رفع شود.

وی خاطرنشان کرد : اطلاع رسانی در این زمینه وجود دارد ولی چندان بهینه نیست.

ریحانی برلزوم تشکیل دوره‌های آموزشی برای فعالان این حوزه تاکید و اضافه کرد: مقرر شد ‪ ۱۰‬کارگاه آموزشی برای آموزش مدیران اجرایی سفرهای ارزان قیمت در کشور تشکیل شود.

وی سهیمه‌بندی شدن بنزین و افزایش نرخ مراکز اقامتی را از دیگر مواردی اعلام کرد که بر توسعه صنعت گردشگری لطمه می‌زند.

عضو هیات مدیره انجمن آژانس‌های مسافرتی تهران ادامه داد : از مجموع دو هزار و ‪ ۲۰۰‬آژانس خصوصی فعال درکشور، ‪ ۹۸۰‬آژانس در استان تهران فعالیت دارند.

طبق آمار دو هزار و ‪ ۴۹۴‬واحد اقامتی با بیش از ‪ ۸۰‬هزار تخت ، بیش از ‪۳۷‬ هزار اتاق وجود و دو هزار و ‪ ۸۵۵‬راهنمای فعال نیز در این مراکز فعالیت دارند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : باید تدابیر لازم برای توسعه صنعت پردرآمد گردشگری تعریف و اتخاذ شود.

"رحمت عباس نژاد" در گفت و گو با ایرنا افزود : توزیع مناسب محصولات گردشگری، رفع موانع قانونی، معافیت‌های مالیاتی و توسعه اقامتگاهای ارزان قیمت به رشد گردشگری کمک می‌کند.

سالانه حدود ‪ ۱۵‬میلون گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و تاریخی به استان مازندران سفر می‌کنند.

نخستین نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی و توسعه صنعت اکوتوریسم با شرکت حدود ‪ ۷۰‬هنرمند رشته‌های یاد شده از ‪ ۲۵‬استان کشور روز جمعه در رامسر پایان یافت.

این نمایشگاه با هدف معرفی جاذبه‌های سیاحتی و مناطق گردشگری کشور،صنایع دستی ، آیین‌ها، آداب و رسوم و موسیقی، غذاهای محلی و صنعت اکوتوریسم به مدت چهار روز در باغ ایرانی رامسر برگزار شد.

نظرات 2 + ارسال نظر
فرهاد زعفری جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 20:25 http://www.iranchef.com

ایران شف بانک اطلاعات مرجع هتلداری.رستوران .کافی شاپ در ایران
www.iranchef.com

فرهاد زعفری جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 20:24 http://www.iranchef.com

از سایت زیبای شما متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد