رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

"از سخت سر تا رامسر" گذری کوتاه بر میراث فرهنگی...

 
آیا تا کنون این کتاب را خوانده اید؟
 
از سخت‌سر تا رامسر
 
تألیف: مسعود عطوفت شمسی
ناشر: انتشارات بدرقه جاویدان


"از سخت سر تا رامسر" گذری کوتاه بر میراث فرهنگی و جاذبه‌های شهرستان سرسبز، پرباران و عروس شهرهای شمال کشور، رامسر، دارد.

شهری که در درون و برون خود بهشتی گمشده دارد، شهری با شکوفه‌های بهار نارنج، با هتل‌های افسانه‌ای و جنگل‌های رویایی، مردمانی خونگرم و دوست‌داشتنی، پرندگان رنگارنگ و زیبا، جانورانی وحشی و درنده.

به گفته نگارنده، برخی از مورخان و محققان بر این عقیده‌اند که ساکنین اولیه نواحی ساحلی ایران را اقوام بومی آسیای تشکیل می‌دادند که به‌دلیل شرایط خوب آب و هوایی و مساعد بودن زمین‌ها برای کشاورزی به این منطقه مهاجرت کردند.

نویسنده با اشاره به اینکه نام قدیمی این سرزمین تاپورستان بوده است، در مورد وجه تسمیه رامسر می‌گوید: "رامسر در گذشته‌های دور از چندین آبادی و ولایت تشکیل می‌شد و چون مردم در برابر حکام و زورگویان دوران خود سرتعظیم فرود نمی‌آوردند و با سرسختی هر چه تمامتر مقاومت نشان می‌دادند، به سخت‌سر معروف بود که بعدها در زمان رضاشاه، مردم شهر را رام و نام شهر را رامسر نهادند."

رامسر، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی، جنگل‌های انبوه، سواحل زیبا، باغ‌های مرکبات و... یکی از شهرهای توریستی کشور است. در کتاب حاضر در این مورد آمده است: "از سال 1312 تغییرات زیادی در رامسر به‌وجود آمد، به‌طوری‌که تمامی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی آن زمان را به‌شگفت واداشت. وجود هتلی رویایی، مهمانخانه‌ها، مناظر طبیعی بکر و وحشی، کاخ‌های زیبا، درختان مرکبات با شکوفه‌های عطرآگین، ساحل زیبا با ماهیان کمیاب، پرندگان و جانوران وحشی و نیز وجود خیابانی آسفالته به‌طول دو کیلومتر از جلوی هتل قدیم تا ساحل دریا با درختکاری و گل‌کاری‌های زیبا و منحصربه‌فرد تحسین هر بیننده‌ای را بر می‌انگیخت.

در سال 1331 تعدادی از مهمانخانه‌های قدیمی به‌دستور محمدرضا شاه پهلوی تخریب و ساختمان هتل بزرگ رامسر بنا شد که زیبایی آن بر زیبایی‌های بناهای قدیم افزود و شهر مایه مباهات و افتخار هر فرد رامسری، شمالی و ایرانی شد."

صنایع‌دستی رامسر
رامسر هم مانند بیشتر شهرهای ایران، صنایع‌دستی خاص خودش را دارد: " در رامسر و توابع آن صنایع‌دستی و خانگی رواج فراوان دارد و عده زیادی از این راه امرار معاش می‌کنند. فراوانی مواد اولیه لازم برای ساخت صنایع‌دستی از مهمترین عوامل گستردگی این گونه صنایع در رامسر است. ساخت لوازم تزیینی با چوب، بافت چادر شب و نوعی پارچه‌ زیبای دست‌بافت که به‌علت گرانی تولید و زحمت زیاد، بافت آن کم‌کم از گردونه تولید خارج شده و این هنر اصیل زنان محلی از خاطره‌ها پاک شده است.

نمدمالی یا نمدبافی که بنا به ذوق و سلیقه خاص طراحی و ساخته می‌شود، بسیار پر زحمت و وقت‌گیر است و به‌علت تنوع و فراوانی انواع فرش ماشینی‌ و قیمت ارزان آن، این هنر درحال نابودی است. قدک بافی نیز که نوعی پارچه و لباس دست‌بافت محلی است از دیگر صنایع‌دستی محلی رامسر است، که همگی این صنایع دست‌ساز زیبا سوغات خوبی برای مسافران به‌شمار می‌آید.

کاوش‌ها و کشفیات منطقه جواهر‌خیز جواهرده و اشکورات حکایت از آن دارد که کوزه‌گری در گذشته‌های دور در رامسر رونق بسیار داشت ولی امروزه تنها کوزه‌های ماست کوزه‌گران مورد استفاده ماستبندان محلی قرار می‌گیرد و مابقی از بین رفته و جزء خاطرات شده است"

معرفی پلاژها، کوهستان‌ها، آبشارها، رودها، تنوع جانوری، پارک‌ها،‌ مراکز خرید، قلعه‌ها و... از دیگر موارد مربوط به رامسر است که در این کتاب آمده و علاقه‌مندان به سفر رامسر می‌توانند از آن بهره گیرند.
نظرات 2 + ارسال نظر
سید یعقوب سجادی دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 02:40

سلام.
شما به دلایل مستند،بخشی از کتاب خود را از کتاب "تاریخ وجغرافیای تاریخی رامسر" اثر "سیدمحمدتقی سجادی" درنهایت بی صداقتی وبدون ذکر منبع و بدون مجوز، کپی کرده،به نام خود ثبت نموده،چاپ کردید که قابلیت تعقیب کیفری دارد

سلام
در صورت امکان این مطالب را به اطلاع آقای مسعود شمسی صاحب اثر برسانید.
تشکر

امیر یکشنبه 2 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:34

سلام.در صورت امکان در مورد اکواریوم رامسر اطلاعات بیشتر بدهید.آدرس و یا شماره تماس با مسئولین پروژه را در صورت امکان ارسال کنید.
من در زمینه آکواریوم تحقیق می کنم و برای پایان نامه به آن نیاز دارم.
متشکرم

امیر خان سلام
ایمیل شما را به دوستانی که در اینباره می توانند کمک کنند دادیم و آنها برای شما ارسال خواهند کرد در صورت عدم در یافت پاسخ لطفا از همین طریق از ما پیگیری کنید تا ما تسریع نماییم.
اخبار رامسر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد