رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسر «آرامش» می‌خواهد؟

http://media.isna.ir/content/1420291996362_IMG_0633.JPG/4

رامسر «آرامش» می‌خواهد؟ 

 

» سرویس: فرهنگی و هنری - میراث و صنایع دستی

هنوز میلگرد و آهن روی یکدیگر گذاشته شده و مجتمع تجاری «آرامش» در رامسر ارتفاع می‌گیرد تا این مجتمع تجاری نیز قوانین میراث فرهنگی را زیرپا بگذارد و دردی شود افزون بر آنچه اخیرا زیاد شاهدش هستیم.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با وجود به حد مجاز رسیدن ارتفاع مجتمع تجاری «آرامش»، کار هنوز ادامه دارد و کارفرما و کارگران در مجتمع تجاری «رامسر» همچنان به بالا بردن این ساختمان می‌اندیشند، بدون این‌که به قوانینی که 33 هکتار باغ و چهار بنای تاریخی رامسر را تاکنون حفاظت کرده، فکر کنند.

به دنبال این اتفاق که بنا به گفته کارشناسان، در حال نابودی خطِ سبز رامسر و مخدوش کردن حریم آثار تاریخیِ قرار گرفته در این محدوده است، چندی پیش انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامسر بیانیه‌ای با عنوان «یک بام و دو هوا» خطاب به مسعود سلطانی‌فر (رییس سازمان میراث فرهنگی)، محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی)، سیاووش صابری (مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی)، محمد جواد عباباف (مدیرکل حراست سازمان میراث فرهنگی)، سید رحمت‌الله رئوف (مدیرکل دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات) فرستادند که در بخشی از آن آمده است:

«در تابستان 1392 شایع شده بود که برخلاف ضوابط بافت قدیمی شهر رامسر، مرکز خرید آرامش به صورت «ویژه» (مطابق با عکسی که در بیلبورد مشخص شده) مجوز ارتفاع ‌سازی تا 15 متر را دریافت کرده است. حال که ساخت و ساز «مرکز تجارت آرامش» با قدرت هرچه تمام‌تر آغاز شده، پرسش این است که آیا ضوابط حاکم برای حفظ بافت قدیمی شهر رامسر لغو شده است؟ اگر لغو شده به مردم آگاهی داده شود. اگر لغو نشده، صدور مجوز برای یک مورد «خاص» چه توجیهی دارد؟ چرا یک بام و دو هوا؟»

بیلبورد تبلیغاتی برج آرامش

در بخش دیگری از این بیانیه، نوع برخورد با شهروندان متقاضی ساخت‌وساز با هدف رعایت ضوابط میراثی را به سه دسته تقسیم و تأکید کرده است: «نخست برابر حکم دادگاه اضافه بنای ساختمان دو شهروند تخریب شده است. دوم آن‌که پرونده اضافه بنای ساختمان 23 شهروند در دادگاه در دست بررسی است و سوم این‌که پنج شهروند به اضافه بنا داشتن ساختمان‌شان تمکین و خود اقدام به تخریب آن کرده‌اند.»

به گزارش ایسنا، در حال حاضر که با صدور مجوز خاص برای «مرکز تجارت آرامش» هر سه گروه به نحوی خسارت دیده‌اند، چه کسی پاسخگوی این خسارت است؟ هنگامی که خود سازمان میراث فرهنگی، هر ازگاهی حتی در عرصه‌ میراثی مجوز ساخت‌وساز صادر می‌کند، مردم حق دارند خود این سازمان را مسئول بخشی از این بی‌قانونی‌ها بدانند؟

از سوی دیگر، در اصلاح پرونده ساختمانی «مرکز تجارت آرامش» قید شده که مالک بنا «سارینا پهلوان‌نژاد» است. این اصلاحیه به شماره پرونده 6/4762 پیرو پروانه شماره 1093206 مورخه 07/11/91 و به استناد شماره 3720/143/932 مورخه 5/5/93 اداره‌کل میراث فرهنگی استان مازندران و نقشه‌های ممهور به مهر و امضای اداره کل میراث فرهنگی و دستورات شماره 7041 و 7050 به تاریخ 6/5/93 شهردار به مساحت 4127.94 متر مربع صادر شده و به امضای جعفرناصح - مدیر شهرسازی- و نصرالله کوزه‌گر- شهردار رامسر- رسیده است.

با توجه به این که این ملک متعلق به آقای پهلوان‌نژاد است و مجوز به نام فرزند نابالغ او صادر شده، این پرسش مطرح می‌شود که در صورت تخلفات قضایی، مسئولان میراث فرهنگی و خریداران باید چند سال به انتظار بنشینند تا این کودک به سن قانونی برسد؟

از سوی دیگر، آنچه در این جواز بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد، ارتفاع طبقات است؛ چرا که در این اصلاحیه ارتفاع طبقه همکف، طبقه اول، طبقه دوم به ترتیب 25.4 متر مجاز شناخته شده که در مجموع 75.12 متر را شامل می‌شود، اما در این جواز مجموع ارتفاع 10.35 متر اعلام شده است؟! و 2.25 متر این ارتفاع نادیده گرفته شده است.

اما از سویی سطح اشغال 60 درصد و تراکم 120 درصد اعلام شده است. در صورتی که بر اساس حریم ابلاغی سطح اشغال باید 45 درصد باشد. فرض کنیم کارشناس در این مورد هم اشتباها 45 درصد را 60 درصد نوشته، حال این پرسش مطرح است که پس چرا بنا با سطح اشغال 90 یا 95 درصد ساخته می‌شود و چه کسی باید جلوی ساخت آن را بگیرد؟

نکته‌ی دیگر این‌که در جواز صادر شده آمده است که تأمین پارکینگ‌های تعیین شده علاوه‌بر زیرزمین در ملک مجاور برابر تعهدنامه گرفته شده، تأمین شده است و آنچه به عنوان پرسش در ذهن با قید این مسأله در اصلاح پروانه ساختمانی به ذهن خطور می‌کند آن که اگر مالک زمین کناری تصمیم به فروش ملک خود به شخص دیگری گرفت و آن فرد تمایلی به در اختیار گذاشتن پارکینگ ملکش به «مرکز تجارت آرامش» نداشت، تکلیف چیست؟

از سوی دیگر کارشناسان سازمان مرکزی میراث فرهنگی در تاریخ 6 آذر 93 به طرح فرستاده شده از سوی مدیریت میراث فرهنگی استان مازندران در رابطه با بازنگری حریم هتل رامسر ایرادهایی را از جمله ارتفاع طبقات، تراکم زیاد ساخت و ساز، در نظر نگرفتن پارکینگ، عدم توجه به عقب‌نشینی و ... وارد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بیش از دو سال پیش با آغاز ساخت مجتمع تجاری «آرامش» با ارتفاع 8.5 متر در مقابل تنها بخش با ارزش شهر رامسر - که به عنوان بستری مطمئن برای حفظ سیمای منظری و بصری شهر و منطقه‌ی شمال کشور محسوب می‌شد - اطمینان‌ها را از این منطقه گرفته‌ است و اکنون با آغاز ادامه‌ ساخت‌وساز در این مجتمع تجاری بار دیگر ضوابط حفاظت از آثار تاریخی در این بافت بیش از پیش زیر سوال می‌رود.

برج آرامش

انتهای پیام

کد خبرنگار:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد