رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

مدیرکل ارشاد مازندران در گفت‌وگو با تسنیم: مازندران دانشنامه فرهنگی ندارد

ابراهیمی

مدیرکل ارشاد مازندران در گفت‌وگو با تسنیم:

مازندران دانشنامه فرهنگی ندارد   

مدیرکل ارشاد مازندران در گفت‌وگو با تسنیم:

مازندران دانشنامه فرهنگی ندارد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در حالی از فقدان مجتمع‌های فرهنگی در شهرستان‌ها گله‌مند بوده که این استان از فقدان دانشنامه فرهنگی رنج می‌برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مازندران از استان‌های بوده که سبقه فرهنگی و شیعی آن به سالهای آغازین پس از تاسیس اسلام باز می گردد.

این استان از آنجایی که خاستگاه علویان بوده مامن بسیار امنی برای مشاهیر، مفاخر و نخبگان جهان اسلام بوده و در دامان خود علما و دانشمندان بسیاری را پرورش داده است.

نگاه به اقلیم قرهنگی و گردشگری این استان و شناخت آسیب‌های این حوزه ما را برآن داشت تا میزان حجت الاسلام عباس علی ابراهیمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در دفتر تسنیم ساری، باشیم که ماحصل گفت و گو خبرنگار ما به وی در زیر می آید:

تسنیم: نخستین و اساسی ترین نیاز فرهنگی مازندران در برهه کنونی چیست؟

نخستین نیاز فرهنگی مازندران ایجاد دانشنامه و شناسنامه فرهنگی استان است لذا برای جامه عمل پوشیدن به این مهم با همکاری شورای فرهنگ عمومی اقداماتی کرده، اگرچه به نتایج نهایی مورد نظر دست نیافتیم چرا که تهیه دانشنامه فرهنگی استان عزم استانی را می‌طلبد و با تخصیص اعتبارات لازم باید آمایش فرهنگی در سطح استان صورت گیرد.

به علت میهمان‌پذیر بودن استان، باید مرکزی را به عنوان رصد تهاجم فرهنگی و راه های مقابله با آن را طراحی کنیم.

تسنیم: جایگاه فرهنگ بومی مازندران در کشور چگونه است؟

فرهنگ بومی مازندران با توجه به سبقه تاریخی این استان که نخستین حکومت علویان است به حمد الله به صورت سنتی و آئینی در استان وجود دارد و نیاز به توجه بیشتری دارد.

در سال 93 چه در حوزه فرهنگ و چه در حوزه هنر اقداماتی را انجام داده‌ایم. برگزاری هنر نمایشی تئاتر اردیبهشت، تجلیل از هنرمندانی که در جشنواره فیلم فجر حضور یافته اند، برگزاری نمایشگاه قرآنی، برگزاری نمایشگاه کتاب، جشنواره مطبوعات با تجلیل از خبرنگاران، طراحی سامانه خبرنگاران استان، جشنواره شعر علوی و نامه به امام رضا بخشی از این اقدامات است.

108 هزار نامه به امام رضا (ع) از سراسر کشور دریافت شده است و کتابی با عنوان نجوای دل چاپ شده است که به عنوان کتاب سال نیز برگزیده شده است. جشنواره شعر علوی نیز با بیش از 3 هزار اثر از سراسر کشور در اختیار دبیرخانه قرار گرفته است.

تسنیم: تعداد برنامه‌های فرهنگی و هنری استان در سال 93 چه میزان بوده است؟

با عنایت استاندار مازندران 273 برنامه در 5 رویکرد در سال فرهنگ تعریف شده است که در شورای فرهنگ عمومی مصوب شده و با ابلاغ استاندار مازندران که قائم مقام شورای فرهنگ عمومی استان است برای دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد. اگرچه برخی از برنامه‌های فرهنگی جزء وظایف ذاتی برخی از دستگاه‌ها است.

از دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برای حضور در مجمعی که نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، فرمانداران، ائمه جمعه، مدیران فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان حضور دارند دعوت به عمل آمده است.

تسنیم: مهم‌ترین خلا موجود در ایجاد فعالیت‌های فرهنگی در استان چیست؟

نمایشگاه دائمی عرصه محصولات فرهنگی و هنری یکی از نیازهای ضروری استان است به نحوی که برای نمایشگاه کتاب مازندران نیز نمایشگاه دائمی نداریم.

برخی از شهرهای مازندران همچون چالوس، رامسر، فریدونکنار، عباس آبادف سیمرغ، میاندرود، سوادکوه شمالی از داشتن مجتمع فرهنگی محروم اند در بسیاری از شهرهای استان اماکن تحت مدیرت ما استیجاری می باشد در حالی که مجتمع های فرهنگی باید در اختار هنرمندان قرار گیرد اما به علت نبود ساختمان های اداری از این مجتمع ها استفاده دو منظوره می شود.

مجموعا 11 سالن سینما داریم که 2 مورد آن غیر فعال است و بقیه سینماهای فعال نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از شهرهای  استان نیز فاقد سالن سینما است.

مجتمع فرهنگی مرحوم کردان با 78 درصد پیشرفت کار در ساری در حال احداث است.کتابخانه مرکزی نیز با 40 درصد پیشرفت کار در حال اجرا است که هر دو طرح از اعتبارات ملی برخودار است.

با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی مازندران برای احداث پردیس سینمایی استان اقدام به مکان یابی کرده تا این پردیس سینمایی در زمینی به وسعت بیش از 7 هزار متر مربع احداث شود که این امر جزء مصوبات سفرهای استانی دولت نهم بوده اما همچنان بلا تکلیف است.

با همکاری وزارت کار سال گذشته 732 وام اشتغال زایی اداره شده و بیش از 3 هزار موسسه فرهنگی، انجمن‌های ادبی، شعر،کانون‌های قرآن و عترت و بیش از 400 کانون تبلیغات و آگهی داریم.

مصاحبه از رحمت عزیزی

انتهای پیام/ج

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد