رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

شهربازی رامسر استاندارد است


شهربازی رامسر استاندارد است

همه باید برای استانداردسازی شهربازی‌ها سهیم شوند


اجتماع > نهادها- لازم نیست وارد شوی و ببینی که چه وسایل زهوار دررفته‌ای اغلب فقط دور خود می‌چرخند و باعث جیغ و هوار‌کشیدن عده‌ای می‌شوند.

 خیلی از شهربازی‌های کشور از دور فریاد می‌زنند که اسبابِ‌بازی خاصی که ندارند هیچ، مدت‌هاست کسی سراغ بازرسی از وضعیت آنها را نگرفته است.در آنها می‌توان چرخ و فلک بزرگی را از دور دید که حتی برای نشاط بچه‌ها هم که شده مدت‌هاست رنگ نشده‌ و آهن زنگ‌زده‌‌اش حسابی توی ذوق می‌زند. در اغلب شهربازی‌های کشورمان پیش از آنکه وارد شویم هم واقعا می‌توانیم حدس بزنیم با چه وسایل فرسوده‌ای روبه‌رو می‌شویم؛ چند وسیله چرخشی، چند دستگاه آزمایش شانس با جوایز نفیس! سرویس بهداشتی و بوفه. البته شاید این اواخر سینما 5بعدی هم به جمع خیلی از آنها اضافه شده باشد. گاهی جیغ و فریادهایی که از دور دست‌های شهربازی‌ای شنیده می‌شود مربوط به شور و هیجان و لذت نیست؛ شاید جیغ و هوار مادری است که کودکش میان چرخ‌دنده‌های آهنی گیر کرده یا شیون‌های نوعروسی است که حالا باید به جای لباس سفید رخت عزا بر تن کند. به‌هرحال مشخص است که بسیاری از شهربازی‌های کشور برای خرید تجهیزات به‌روز شده و مدرن سال‌هاست که اقدامی صورت نداده‌اند و با همان وسایل از رده خارج روزگار سپری می‌کنند. بنابراین دو بحث ایمنی و تجهیز وسایل جدید برای شهربازی‌های کشور مطرح است که اگر به‌معنی واقعی کلمه اجرا شود می‌تواند نقش بسزایی در افزایش شور و نشاط افراد جامعه، جلوگیری از انحطاط جوانان و آموزش به کودکان ایفا کند.

خسرو نجفی، کسی است که در زمینه محیط‌های تفریحی- فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کند. برای گفت‌وگو با او به یک شهربازی که در آن سرمایه‌گذاری کرده است رفتیم؛ وی در مجموع معتقد است که احداث شهرک‌هایی که کاربردشان تفریح و بازی و آموزش‌های فرهنگی به کودکان و نوجوانان است در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی جامعه ماست و در این راه از هیچ تلاشی نباید دریغ کرد. این سرمایه‌گذار، شهربازی را یکی از بهترین گزینه‌ها برای جذب گردشگر عنوان می‌کند.

استانداردسازی شهربازی یک‌وظیفه دینی

نجفی با بیان اینکه استانداردسازی شهربازی‌های کشور یک‌وظیفه دینی است، می‌گوید: خانواده‌ها شهربازی را فقط برای پرکردن قسمتی از اوقات فراغت فرزندان خود انتخاب می‌کنند. خانواده‌ها و مشتریان وقتی یک شهر بازی را انتخاب کردند و برای استفاده از آن هزینه پرداخت کردند. در نهایت نیز باید رضایت کافی داشته باشند. وی با اعلام اینکه وسایل شهربازی تولید داخل فاصله بسیار زیادی با استانداردهای تعیین‌شده دارند، می‌افزاید: در حال حاضر وسایل خارجی که آزمایش‌های استاندارد و کیفیت را گذرانده باشند نیاز داخلی را رفع می‌کنند. این سرمایه‌گذار اظهار می‌کند: در شهربازی رامسر با وجود اینکه تماما سعی شده از وسایل خارجی استاندارد و باکیفیت استفاده شود ولی بنده هم‌چنین شهربازی‌ای را قبول ندارم. نجفی در ادامه اظهار می‌دارد: باید در شهربازی از کفپوشی استفاده شود که احیانا اگر کسی از ارتفاع به زمین افتاد آسیب نبیند و ما قصد داریم چنین کفپوشی را برای اینجا تهیه کنیم. وی طراحی، رنگ‌آمیزی و دکوراسیون شهربازی را یکی از ارکان اصلی ساخت عنوان کرده و می‌گوید: به جرأت می‌توان گفت که چنین موردی در هیچ‌یک از شهربازی‌های کشور اجرا نمی‌شود.

وی بازرسی هفتگی، ماهانه و سالانه را وظیفه شرکت‌های زیرنظر مؤسسه استاندارد دانسته و ادامه می‌دهد: البته فقط بازرسی در جهت کاهش تلفات مؤثر نیست؛ دولت، تولید‌کنندگان و مردم هم باید در این راه سهیم شوند. وی اضافه کرد: مالکان شهربازی باید خودشان در بررسی سلامت وسایل پیشقدم شوند. نجفی با گلایه از وضعیت سطح رضایت مردم از شهربازی‌های کشور بیان می‌کند: فرهنگ ملت باید آنقدر افزایش یابد که هم از وسایل بازی به‌درستی استفاده کنند و هم انتظاراتی داشته باشند که سرمایه‌گذار را به سرمایه‌گذاری بهتر سوق دهد. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این زمینه نسبت به گذشته بهتر شده است، می‌گوید: باید امکاناتی فراهم شود که اگر خانواده‌ای به منطقه‌ای برای مسافرت و تفریح سفر می‌کند، چیزهایی متفاوت را در کنار هم تجربه کند؛ به‌عنوان مثال در این منطقه، خانواده‌ها می‌توانند هم از دریا، هم کوه و هم جنگل استفاده کنند و طی 12دقیقه به محلی برسند که با آنچه پیش از آن بودند بسیار متفاوت است؛ بنابراین شرایط توپوگرافی محل احداث شهربازی باید به دقت بررسی شود که خوشبختانه در کشورمان محل‌های مناسب کم نیست.

این سرمایه‌گذار می‌گوید: ساخت شهربازی حتی باید از نگاه زیست‌محیطی نیز بررسی شود و طبیعت هم نباید در این راه آسیب ببیند. نجفی در پاسخ به این سؤال که مردم چطور باید یک‌شهربازی ایمن را انتخاب کنند، گفت: برای بهتر جواب دادن به این سؤال یک‌مثال می‌زنم؛ مثلا به مردم گفته می‌شود که دریا مواج است، شنا نکنید یا اصلا این منطقه شنا ممنوع است و تابلویی هم این مسئله را هشدار می‌دهد با وجود این باز هم عده‌ای بدون‌توجه به تابلوها و هشدارها به آب می‌زنند و متأسفانه غرق می‌شوند. بنابراین اینجا نه دولت مقصر است و نه سرمایه‌گذار بلکه آنها باید به هشدارهای لازم توجه می‌کردند. وی ادامه می‌دهد: اگرچه ممکن است طرح سالم‌سازی ساحل به‌خوبی در منطقه‌ای اجرا نشده باشد اما این دلیل نمی‌شود که فردی بدون آگاهی دست به اقدامی خطرناک بزند.

وی افزود: در مورد شهربازی هم ممکن است فردی بدون توجه به تابلو سوار بر وسیله‌ای شود یا فردی بدون اینکه کمربند ایمنی را ببند از وسیله‌ای استفاده کند و در نتیجه برای او حادثه رخ دهد. وی اضافه کرد: البته در اینکه مسئول دستگاه هم باید قبل از راه‌اندازی همه موارد را بررسی می‌کرده یا در اینکه اکنون در وسیله‌های جدید چنانچه حتی یک‌نفر هم کمربند و قفل‌های ایمنی را نبسته باشد دستگاه شروع به حرکت نمی‌کند شکی نیست اما فرهنگ نیز باید آنقدر افزایش یابد که مردم از هر وسیله‌ای بدون آگاهی استفاده نکنند.

وی گفت: در واقع زنجیره‌ای باید شکل بگیرد که در آن سازندگان، خریداران، اداره‌ کل‌های استاندارد، مالکان، مسئولان شهربازی و مردم نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند وگرنه هر کجا این زنجیره پاره شود حادثه‌ای به بار می‌آید که همه را درگیر خود می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد