رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

پنج پیشنهاد خوردنی برای مسافران تبریز /مریسا ساکتی

پنج پیشنهاد خوردنی برای مسافران تبریز /مریسا ساکتی

تبریز یکی از مهمترین شهرهای ایران است که هویت خود را در پذیرایی غذایی از ساکنان و مهمانانش دارد. اگر در این ایام سری به تبریز زدید، جای ما را هم خالی کنید.



  تبریز یکی از مهمترین شهرهای ایران است که هویت خود را در پذیرایی غذایی از ساکنان و مهمانانش دارد. اگر در این ایام سری به تبریز زدید، جای ما را هم خالی کنید.


دقیق

قنادی


تبریز، خیابان خیام


یکی از قدیمی‌ترین قنادی‌های تبریز که در تمام این سال‌ها کیفیت خود را حفظ کرده است. در این قنادی به مراجعانی که ترک زبان نیستند، شیرینی تعارف می‌شود تا بتوانند راحت‌تر برای خرید تصمیم بگیرند. معروف‌ترین شیرینی دقیق «قرابیه» است که به دلیل استفاده از مغزهای آسیاب‌شده مختلف و نوع پخت مخصوص، طرفدار بسیاری دارد. استفاده از مواد تازه و مرغوب در این شیرینی آن را به خاص‌ترین شیرینی این شهر تبدیل کرده است.

 اصل قرابیه از بادام آسیاب شده است که با تخم‌مرغ مخلوط می‌شود و در نهایت هم رویش خلال بادام و پسته ریخته می‌شود. تجربه ثابت کرده بعد از خوردن این شیرینی به خوردن آن معتاد می‌شوید.همانطور که گفته شد با توجه به اینکه دقیق در مرکز شهر تبریز واقع شده جای پارک مناسبی نمی‌توان پیدا کرد.

قیمت:


کیلویی 13000تا15000 تومان. قرابیه در تبریز حکم طلا را دارد که گران‌ترین شیرینی این شهر است.

ساعت کار:


از ساعت 9 صبح تا 9 شب




وحید

کافه رستوران


 ورودی تبریز، سه راهی اهر


تبریزی ها 10 سالی است که با نام وحید آشنا هستند، اما این کافی‌شاپ از 5 سال پیش تغییراتی در کار خود داده و با استفاده از آشپزهای اهل ترکیه، خط دونرکباب را در فضای بزرگ خود راه اندازی کرد.وحید یکی از رستوران‌های مدرن تبریز است و شاید اولین غذاخوری‌ای است که با استفاده از صندلی‌های پشت بلند، فضای خاصی را برای راحتی مشتری‌ها ایجاد کرده است.

کباب های دونر در این رستوران کیفیت راضی کننده‌ای دارند. در حدی که به مذاق اهالی سخت‌گیر و کباب خور تبریز خوش آمده است. سالاد اسپیشیال وحید هم در تبریز معروف است.وحید مدت یک سال است که برنج و غذاهای ایرانی را هم به منوی خود اضافه کرده است. از آنجا که این رستوران کنار جاده اصلی تهران، تبریز واقع شده است، از نظر پارک ماشین هیچ مشکلی ندارد.

قیمت:


یک خانواده سه نفره که بخواهند غذایی کامل مثلا 3 عدد دونر یا پیتزا با سالاد و دوغ مخصوص میل کنند، باید حدود 35 هزار تومان پیاده بشوند.

ساعت کار:


رستوران وحید در حالت عادی از حوالی ظهر سرویس‌دهی خود را آغاز می کند، اما در ماه رمضان از افطار تا هر زمانی که مشتری باشد.مدیر این رستوران کار خود را از کافه داری آغاز کرده و بنابراین بستنی جای خاص خود را در این رستوران دارد. بستنی ای که مخصوص اینجاست.




رامسر

کله پزی


تبریز، خیابان آزادی، بالاتر از پمپ بنزین

تبریزی ها اهل کله پاچه خوری هستند، شاید به این دلیل که سرمای صبح تبریز یک وعده غذای گرم و مقوی را می‌طلبد. صبح‌ها از ساعت 5 در روزهای عادی جماعتی را می‌بینید که به قصد کله زدن روانه طباخی‌ها می‌شوند.در تبریز برخلاف تهران که گوسفند را جلوی دید مشتری قرار می‌دهند،  سینی کله و آبگوشت دوراز چشم مشتری است.در سرویس معمولی بعد از آب مغز، یک پاچه گوسفند، یک تکه زبان، یک تکه بناگوش و یک مغز در بشقاب های چینی به همراه لیمو سرو می‌شود. اگر چیز بیشتری می‌خواهید باید سفارش بدهید.

 به دلیل قدمت طولانی و بهداشت و نظافتی که طباخی های تبریز از دیرباز رعایت کرده اند، آنها مشتری ثابت خود را دارند. خیلی از قرارهای کاری در تبریز صبح ها در  این طباخی گذاشته می‌شود.

قیمت:


سرویس کامل یک نفره شامل یک عدد پاچه، یک مغز کامل، زبان و بناگوش کامل به همراه آب مغز حدود 18 هزار تومان برایتان آب می خورد. البته همیشه کمتر می‌خورید و کمتر پول می‌دهید.

ساعت کار:

کله پزی ها در ماه رمضان از افطار تا سحر یکسره مشغول سرویس‌دهی هستند. اگر گذرتان به این کله‌پزی افتاد جای ما را هم خالی کنید.اگر به تبریز سفر کردید، حتما سری به کله‌پزی‌های پرتعداد این شهر بزنید و خیلی هم نگران کلسترول خونتان نباشید. با یک روز روزه عوض این پرخوری درمی‌آید.




حاج علی

جلوکبابی


بازار تبریز


قدمت این چلوکبابی به یک قرن پیش برمی گردد. این رستوران در داخل بازار اصلی تبریز قرار دارد که به گزبست بازار معروف است. عکس های قدیمی و آنتیک این چلوکبابی که به دیوارش زنده است قدمت آن را نشان می دهد.در قسمت پخت کباب، تابلویی به دیوار نصب شده که روی آن نوشته شده: «کبابی که شما میل می‌کنید در مقابل وجه مصالحه می‌شود» که همین مسئله نشان می‌دهد حاج‌علی به کار خودش ایمان دارد.

غذای چلوکبابی حاج‌علی تنوع چندانی ندارد و علت آن سنت این غذاخوری قدیمی و معروف تبریز است. چون رستوران داخل بازار قرار گرفته، فقط ظهرها غذا سرو می‌کند.داستان جالبی درباره این چلوکبابی وجود دارد. اینکه مرحوم تختی، همراه با ملی پوشان کشتی در سفر به روسیه سری به این رستوران زده و ناهار مفصلی خورده بود. این کباب آنقدر به دل تختی نشسته که گفته: «یعنی می شود باز هم لذت غذاخوردن را در این کبابی بچشیم؟»

قیمت:

یک عدد چلوکباب مخصوص حاج علی 15 هزار تومان قیمت دارد که در مقابل کیفیتش رقم چندانی نیست، اما شما می‌توانید برگ(12 هزار تومان) یا کوبیده (9 هزار تومان) سفارش بدهید و رقم کمتری پرداخت کنید.

ساعت کار:


اهالی بازار بسته به عادت از ظهر ساعت 12، نیمکت‌های کبابی را پر می کنند. حاج علی فقط تا ساعت 14:30 غذا دست مردم می‌دهد.در ماه مبارک رمضان، حاج علی طبیعتا در ساعت عادی غذایی سرو نمی کند، اما قبل از افطار شروع به آماده کردن کباب  برای روزه داران خواهد کرد.




افتخاری

قنادی


تبریز، خیابان منصور، ‌نرسیده به پل منصور


افتخاری، جایی است که هر مسافری بعد از سفر به تبریز برای خریدن سوغاتی باید به آنجا سری بزند. تازه بودن این شیرینی‌ها مهم است چون اگر کهنه باشد زود خشک می‌شود. افتخاری را به ریس، نوقا و راحت‌الحلقوم‌هایش می‌شناسند. این شیرینی‌های بسته‌بندی شده سوغات خوبی است. این شیرینی‌ها یا شهد یا خاک شکر دارند و به همین علت توصیه می‌شود خوردن چای را در کنارشان فراموش نکنید.

 شکم باز‌ها باید بدانند، نوقا یکی از بهترین شیرینی‌های افتخاری است. نوقا را حتما دیده‌اید شیرینی‌های ریز مکعب مستطیل شکلی که درونش مغز پسته دارد و دو طرفش نوعی نان نازک مثل نان بستنی دارد. قبل از پل منصور با آن همه ترافیک هیچ جای پارکی وجود ندارد. شیرینی‌سراهای تبریز چون معمولا در مرکز شهر واقع هستند، جای پارک ندارند.

قیمت:


می‌توانید ریس را جعبه‌ای4500  تا 5000 تومان و نوقا را 6000 تا7000 تومان تهیه کنید.

ساعت کار :


از ساعت 9 صبح تا 9 شب . نوقا و ریس دو شیرینی معروف تبریز هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. این شیرینی ها بعد از پخت احتیاجی به نگهداری در یخچال ندارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد